Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Arduino + motortjes

Gestart door Buster woensdag 15 mei 2013, 21:43:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arduino + motortjes
Buster
gast

Arduino + motortjes
Hallo allemaal,

Ik wil graag verder in de arduino wereld, tot nu toe heb ik alleen nog maar een klein dobbelsteenprojectje gemaakt...
Ik heb nog een raar karretje met twee wielen en twee motortjes staan, één motortje per wiel. Ik weet dat ze op 4,5 volt lopen. Hoe kan ik deze nu aansturen met mijn arduino? Direct op een poortje hangen lijkt me niet goed, omdat motortjes ook nog wel eens negatieve signalen terugsturen en dergelijke. Dan zou ik met een transistor moeten gaan werken, maar ik wil de motortjes ook sneller of langzamer kunnen laten draaien en ook achteruit, anders worden de bewegingen van het karretje wel erg grof. Is er een schakeling die mij kan helpen of iets dergelijks?

Alvast bedankt,

Christian
Re: Arduino + motortjes
Disaster
gast

Re: Arduino + motortjes
Christian,

Wat jij zoekt is een zogenaamde H brug / H schakeling. Hiermee kun je dan je motoren aansturen voor en achteruit. Combineer dit met PWM vanuit je arduino en je kunt netjes traploos de snelheid en richting regelen.
Re: Arduino + motortjes
Re: Arduino + motortjes
Dat is inderdaad een beetje wat ik wil bereiken, Peter.
Is dit zo'n H-brug?
Ik snap +V en GND, dat moet ik in mijn geval verbinden met de 5v op de arduino en de GND op de arduino. Maar hoe zit het met de B en de A, waarvoor dienen die?? En wat is het verschil tussen de bovenste twee transistoren en de onderste twee?
Re: Arduino + motortjes
Dit is zo?n H-bridge.
Door A positief (+) en B negatief (GND) te maken draait de motor de ene richting in en als A negatief en B positief wordt draait de motor de andere richting in.

Mvg,
Peter
Re: Arduino + motortjes
Lid sinds: 2008

offline
Re: Arduino + motortjes
Zo werkt een moderne booster dus ook, waarmee je kan zien dat er eigenlijk geen echte baanmassa meer is.
Hou ook in de gaten dat die tekening ook geen volledige schakeling weer geeft !
Re: Arduino + motortjes
Maar hoe weet ik welke transistoren ik precies nodig heb?
Re: Arduino + motortjes
Je kan werken met een motordriver anders, daar is alles al op geplaatst en voor de prijs moet je het niet laten.
Niets solderen, geen componenten zoeken. Alleen het shield op de Arduino klikken.


groeten Dylan
Re: Arduino + motortjes
Daar had ik ook al aan zitten denken, maar het is veel beter voor mijn elektronica-kennis om dit kleine projectje zelf proberen te maken. Als laatste optie zal ik zeker terugvallen op de motorshields die beschikbaar zijn. Goed idee!

Groeten,

Christian
Re: Arduino + motortjes
Maar je kan misschien dat als 'basis' nemen. Je kan de schema's ervan overnemen met de componenten en zelf in elkaar zetten?
En ben je zeker dat het schema werkt :)


groeten Dylan
Re: Arduino + motortjes
Is het niet verschrikkelijk moeilijk om dat hele shield na te maken?
Re: Arduino + motortjes
Lid sinds: 2009

offline
Re: Arduino + motortjes
De makkelijkste oplossing is DIT
Re: Arduino + motortjes
Re: Arduino + motortjes
Lid sinds: 2023

offline
Re: Arduino + motortjes
Christian,

Misschien heb je hier ook iets aan :  klikkerdeklik
Re: Arduino + motortjes (Iemand ervaring met L293NE of SN754410?)
Allemaal goede info! Thanks!

Ik heb iets gevonden denk ik: de L293NE of de SN754410.
Dit zijn IC's waarmee ik hetzelfde kan bereiken als met een motorshield.

Iemand hiermee bekend?