Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??

Gestart door IJsengel zaterdag 25 mei 2013, 11:23:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Hola
Rivarossi heeft een hele mooie en fraai gedetailleerde stoomlocomotief van het type G12 uitgebracht in K.W.St.E.-uitvoering. (artnr 2149)
Op de verpakking prijkt 1:87, maar mij komt het voor dat de lok niet in school 1:87 is, maar net even een tik groter (1:78?)
Ik weet dat de G12 een joekel van een lok was, maar zet ik haar naast mijn grootste hier (Fleischmann P8) dan lijken de verhoudingen toch anders. En mijn Brawa'tjes verdwijnen helemaal in het niets bij dit model.
Kan iemand hier uitsluitsel geven? Ik heb nooit eerder een lok van Rivarossi in huis gehad, maar ben in elk geval aangenaam verrast door de kwaliteit en uitvoering van dit metalen(!) model.
H la P
Fred
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Dag Fred,

Ik ken dit specifieke model van Rivarossi/Hornby niet,dat vooropgesteld.
Vaak is het zo dat deze merken aangeven dat het model wel op spoor H0 kan rijden maar dat het model inwerkelijkheid schaal 00 heeft. Heb zelf eens gekeken naar de Class 66 van dit merk en bv Mehano beiden konden op spoor H0 maar de feitelijke maatvoering van het model verschilde aanmerkelijk de Hornby was duidelijk groter als je beiden naast elkaar zag.

Mvgr,
Frans.
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Hola Frans,
Zou best kunnen kloppen wat je schrijft.
Hornby was idd schaal 00, maar Rivarossi bij mijn weten h0.
Wellicht met de overname van Rivarossi door Hornby nu wel 00?
Anyway, de G12 (wat later de BR58 zou worden) gaat vermoedelijk mijn baan niet zien, daar het verschil met overig materiaal gewoon weg te groot is. Toch blijft ze hier, want ze is erg mooi en in mijn kleine vitrine doet ze het opperbest.
H la P
Fred
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Hoi Fred,

Belachelijk dat we op dezelfde modellen jagen... Heb je foto's die je met ons wil delen?

Wat betreft de maatvoering: meet de lengte eens op en vergelijk deze met een K van M. Dan weet je al meer denk ik zo.

Groet,
William
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Fred,
In de jaren 1960-1970 werd Rivarossi (net als Fleischmann) gebouwd in schaal 1:82.
Dus tussen schaal 00 en HO in.
Daarna zijn ze beiden overgegaan naar zuiver HO.
En dat is (volgens mij) nog steeds zo.
Volgens deze link is het door jou bedoelde model ook in schaal HO ===klik
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Yep, dat is ze!
Zelfs het wiel op de ketel is groter dan bij de p8, ik vrees toch echt dat ze niet geheel schaalgetrouw is nagebouwd...
Overigens een forse prijs vragen ze ervoor bij Conrad, ik heb er nog niet de helft voor betaald....
Het kan verkeren.
H la P
Fred
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Volgens wikipedia is de lengte van een BR59 (K) 20190 mm. Dit R-model is volgens de link van Wim 213 mm lang. Even rekenen: 20190:87 = 232 mm. Hij zou dus nog 2 cm (!) langer moeten zijn voor 1:87.

M 37059 in lengte heb ik zo 123 niet beschikbaar...
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Volgens Märklin is de lengte over de buffers van de G12, 21,2 cm.
Zie ===> klik
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 25 mei 2013, 12:46:33
Dit R-model is volgens de link van Wim 213 mm lang.
Dat scheelt dan 1 mm met het Märklin model...
Jij refereert naar de serie K van de Würtemberger spoorwegen.
Ijsengel heeft 't over de G12 van de voormalige Pruisische spoorwegen... :idea:
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Mijn fout: dan kom ik op 212,6 mm waarmee R nagenoeg precies 1:87 aangehouden heeft!
Re: Is Rivarossi / Hornby wel 1:87 of ..........??
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 25 mei 2013, 13:12:32
nagenoeg precies
:help: :help: :help:
ongeveer exact...
(GRAPJE) :important: