Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit

Gestart door reeves vrijdag 24 mei 2013, 22:23:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Hallo,

Vraagje, ik zou willen dat aux1(F2)(sluitlicht) en aux2(f3)(sluitlicht andere kant) enkel bedient kunnen worden als f0(lichtlok) bedient is, is dit mogelijk?

Nu kan ik de auxen ook bedienen met de fo(verlichting) uit, dus ik kan m'n sluitlichten laten branden zonder de hoofdverlichting

Aux1 en 2  zijn zo geprogrameerd via de cv's dat ze al richtingafhankelijk zijn, maar ik zou willen dat ik m'n f0 uitzet deze ook mee uitgaan

Lok is een nmbs 51 reeks mehano ,decoder een lopisoundV3

Groet
Tom
Re: aux1 en aux 2 enkel te bedienen na f0? kan dit
Tom,

Heb je een handleiding van de decoder? ESU heeft verschillende versies. Als je een versie hebt met een uitgebreide functie mapping dan kan je dit schakelen. cv 141 en 144 zijn hiervoor maar dat hangt wel af van welke decoder het precies is. hier vind je de decoder handleiding van de esu loksoundv3/V3.5 http://www.esu.eu/#

Groeten,
Piet
Re: aux1 en aux 2 enkel te bedienen na f0? kan dit
Hallo Piet,

Je heb een handleiding, als ik bij functie mapping de auxen bij f0 zet zijn deze niet meer schakelbaar via F2 en F3 wat nu wel zo is
maw als ik op F0 duw brand de verlichting(wit) en tevens de rode sluitlichten die nu niet meer schakelbaar zijn met F2 en F3

Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Ik kan natuurlijk ook met een transistortje werken die word geschakeld door aux2 en de uitgang resp led/stroom lichten(grijs/wit)

Groet
Tom
Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Het kan wel zoals je beschrijft, maar het programmeren is niet eenvoudig. Zoek iemand met een lokprogrammer, dan is het zo gepiept.

Walter
Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Tom,

De Loksound V3 kent 2 rijrichtings toestanden voor F0:
1. Vooruit: CV141,142 en 143
2. Achteruit: CV144, 145 en 146
Met deze CV's kun je allerlei zaken afhankelijk van F0 en de rijrichting, door de decoder laten schakelen.

Voor beide rijrichtingstoestanden moet je de bijbehorende CV's programmeren.
Om AUX1 met F0 mee te laten schakelen moet je de waarde 4 bij de betreffende CV optellen.
Om AUX2 met F0 mee te laten schakelen moet je de waarde 8 bij de betreffende CV optellen.

Als AUX1 aan moet gaan als de lok vooruit rijdt, moet je CV141 met 4 verhogen.
Standaard heeft CV141 de waarde 1, dit is om het licht voor aan te laten gaan (witte draad).
Je moet dus CV141 met de waarde 5 (1+4) programmeren.

Als AUX2 aan moet gaan als de lok vooruit rijdt, moet je CV144 met 8 verhogen.
Standaard heeft CV144 de waarde 2, dit is om het licht achter aan te laten gaan (gele draad).
Je moet dus CV144 met de waarde 10 (2+8) programmeren.

Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Hallo Ad,

De aux1(F1) en 2(F2) zijn al richtings afhankelijk , maar ik kan deze ook schakelen als F0 niet is ingeschakeld,

zou dus willen dat ik enkel F1 en/of F2 kan schakelen als F0 ingeschakeld is

Nu, zonder F0 kan ik met F1 en F2 de sluitlichten aandoen aan elke richting dus zonder dat de witte verlichting brand dit zou ik dus willen veranderen dat ze enkel schakelbaar zijn nadat F0 is ingeschakeld

Groet
Tom
Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Dat gaat helaas niet Tom.
De Loksound kent geen mogelijkheid om AUX poorten met de ene Functie uit te zetten, als deze al door een andere Functie is aan gezet.
In dat geval dien je een schakeling te maken en dan kun je met één AUX toe.
Kijk maar eens hier en hier.
Re: aux1 en aux 2 (F2 en F3) enkel te bedienen na f0? kan dit
Bedankt Ad, dacht zocht ik nou :thumbup: