Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon

Gestart door MarcRaad donderdag 16 mei 2013, 13:25:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Kocht onlangs via internet bij eHattons in Liverpool de speciaal door Dapol voor eHattons in andere kleuren vervaardigde railreinigingswagon voor 52 pond (± ? 61,50)  + 3 pond (± ? 3,50) verzendkostenen.
Heb deze inmiddels met een ESU LokPilot v4.0 en een Marklin slepertje omgebouwd naar wisselstroom.
Heb daarbij dankbaar gebruik gemaakt van eerder op dit forum geplaatste ombouw beschrijvingen.
Het enige wat ik daarin echter nog miste zijn de aanbevolen decoder instellingen.
Uit andere documentatie heb ik begrepen dat het Dapol motortje bedoeld is voor 9 volt gelijkstroom, dus heb ik CV's 5 en 6 op respectievelijk 60 en 50 ingesteld.
Bij CV waarde 50 meet ik ongeveer 9 volt bij het motortje, maar valt de zuigkracht een beetje tegen.
Bij CV waarde 60 meet ik ongeveer 10 volt en zuigt ie al een stuk beter.
Het geluid is daarbij ook nog erg redelijk.
Uit diverse verhalen op dit forum en zoals ook op youtube filmpjes van deze wagon te horen is, maakt deze wagon vrij veel lawaai, maar zuigt hij daarbij ook erg goed.
Mijn vraag is daarom tot welke motorspanning of decoder CV waarde men kan gaan om de wagon zijn werk goed te laten doen, maar toch ook zonder risico op een defecte motor ?

Marc
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Nog wat verder geexperimenteerd met de Dapol railreinigingswagon.
Daar het motortje van de wagon bij afgenomen kap niet rechtstreeks te bereiken is om de spanning te meten, had ik deze voorheen op de aansluitpunten 1 en 5 van het LokPilot v4.0 achtpolige aansluitplaatje gemeten. Volgens de beschrijving zijn deze aansluitingen namelijk met de motor verbonden.
Dit blijkt bij nader inzien en verder demonteren van de wagon echter niet het geval te zijn.
Door nu wel rechtstreeks op de motor aansluitingen te meten, bleek dat de CV waardes fors omhoog konden om aan de juiste spanningen te komen.
Heb CV 5 nu op 148 ingesteld. De spanning aan de motor is daarbij 10 volt.
Heb CV 6 nu op 130 ingesteld. De spanning aan de motor is daarbij 9 volt.
Alle andere CV's van de ESU LokPilot v4.0 heb ik op de standaard fabriekswaardes laten staan.
De hele zaak weer in elkaar gezet en getest.
Het toerental en daarmee ook het geluidsnivo zijn flink toegenomen, maar hij zuigt de puko's nu ook bijna uit de k-rails.
Voor normaal continue bedrijf laat ik de wagon met CV waarde 130 rijden en dit blijkt ruim voldoende om alle stof en zelfs grotere deeltjes en stukjes draad op en naast de rails op te zuigen.
De CV waarde 148 is eigenlijk niet nodig, maar houd ik er op voor het geval ik de zaak kortstondig extra goed onder handen wens te nemen.
Heb ook nog proef gereden met een slijpschijf. Doordat deze verend is opgehangen vormen de puko's bij de wissels, zolang de motor althans draait, geen probleem, maar de schijf liep wel tegen de wissel behuizing aan, waardoor de wagon soms ontspoorde.

Marc
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Hoi Marc,
Heb zelf gisteren dezelfde combinatie besteld, ook met de lokpilot.
Deze gegevens miste ik inderdaad nog. :D
Heb je ook de asjes vervangen? Wordt wel aangeraden. Heb zelf ook nog
2 stuks M* poetswagentjes besteld bij Lippe. Schijnt een goede combi te zijn.
Ben erg benieuwd.
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Ik begrijp niet helemaal je antwoord over het motortje.

Dat hij 9 volt is lijkt mij een beetje weinig , ik neem aan dat hij voor 14 volt geschikt is.

Ook hier heeft hij wel is op maximaal toerental gedraaid , maar trok ie bijna spontaan de schroeven uit me C-rails..... :D

Het toerental staat dacht ik zo uit het hoofd op 3/4 van de maximale snelheid.

Mvg: Alex
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Leo,

Heb de asjes niet vervangen, maar de contacten aan de onderkant van de wielstellen doorverbonden door er een 2 cm lang draadje aan te solderen. Wel even voorzichtig zijn met solderen, zodat je de verende contacten aan de bovenkant van de wielstellen niet beschadigd. Dit draadje wel aan de kant van de koppeling om het draaipunt van het wielstel laten lopen, zodat je aan de andere kant van het draaipunt ruimte houdt voor het gaatje en draadje voor de zelf te knutselen sleper.
Op bijgevoegde foto is dit draadje nog net zichtbaar.
Heb zelf ook één M* 48333 poetswagentje in dezelfde trein meerijden.

Marc
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Hallo Alex,

Dank voor je advies. Heb in jouw vroegere draadjes ook de nodige info gehaald over de ombouw van deze wagon.
Was in een draadje van Minirailz dat in een reactie daarop iemand aangaf dat het motortje een 9 volt motortje zou zijn, waarna iemand suggereerde om in plaats van ombouwen een 9 volt batterij in de wagon te plaatsen. Met dit gegeven in het achterhoofd ben ik daarom in basis van die 9 volt uitgegaan.
Daar de wagon op een gelijkstroombaan wellicht ook zo'n 18 volt gevoed krijgt, leek die 9 volt inderdaad ook wel weer wat laag. Ik stelde inmiddels echter vast dat er over de electronica in de wagon een spanningsval van ongeveer 4,5 volt optreed en daarmee kom je dan inderdaad ook weer uit op de waardes die jij aanhoudt. Daar jij daarmee, zoals ik nu gezien heb, ook al langer rijdt, bewijst dit dat die 75% CV 5 waarde instelling inderdaad haalbaar is.
Aangezien ik met 60% echter ook een goed resultaat boek en hij daarbij niet mijn met LokSound decoders uitgerustte locs overstemd, houd ik het toch daar maar bij.

Marc
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
De motoraansturing van bijvoorbeeld een ESU of M* kan je niet zomaar meten en er wordt ook niet met een spanningsval of wat dan ook gewerkt. Zou dan ook veel te heet worden.
De motoraansturing werkt met een puls/pauze verhouding, door de volledige spanning aan en uit te schakelen in een zodanige verhouding dat de motor het gewenste toerental zal draaien.
In de uit-tijd wordt er gemeten aan de motor, de tegen-EMK, om te bepalen of de snelheid nog correct is en anders wordt er bijgeregeld.

grv Huub
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Marc , ik heb hem even uitgelezen met de volgende resultaten:

Decoder:  LokPilot V4.0 DCC (4.7.9148)
Created:  05/18/2013 16:20:28
CV 001 = 001
CV 002 = 001
CV 003 = 032
CV 004 = 024
CV 005 = 095
CV 006 = 049
CV 007 = 255
CV 008 = 151
CV 013 = 001
CV 014 = 001
CV 015 = 000
CV 016 = 000
CV 017 = 192
CV 018 = 000
CV 019 = 000
CV 021 = 000
CV 022 = 000
CV 027 = 028
CV 028 = 131
CV 029 = 014
CV 031 = 016
CV 032 = 000
CV 047 = 001
CV 049 = 019
CV 050 = 002
CV 051 = 000
CV 052 = 015
CV 053 = 140
CV 054 = 050
CV 055 = 100
CV 056 = 255
CV 066 = 128
CV 067 = 001
CV 068 = 003
CV 069 = 006
CV 070 = 009
CV 071 = 013
CV 072 = 016
CV 073 = 020
CV 074 = 024
CV 075 = 028
CV 076 = 032
CV 077 = 038
CV 078 = 044
CV 079 = 050
CV 080 = 056
CV 081 = 065
CV 082 = 073
CV 083 = 081
CV 084 = 089
CV 085 = 099
CV 086 = 109
CV 087 = 123
CV 088 = 135
CV 089 = 151
CV 090 = 167
CV 091 = 187
CV 092 = 208
CV 093 = 230
CV 094 = 255
CV 095 = 128
CV 105 = 000
CV 106 = 000
CV 112 = 019
CV 113 = 050
CV 122 = 003
CV 123 = 100
CV 124 = 024
CV 125 = 030
CV 126 = 130
CV 129 = 015
CV 130 = 005
CV 132 = 080
CV 134 = 012
CV 246 = 000
CV 247 = 000
CV 248 = 000
CV 251 = 000
CV 252 = 000
CV 253 = 000
CV 254 = 000
CV 255 = 000

Er zijn nog veel meer cv waarden , maar ik neem aan dat je hier genoeg aan hebt.
Ook even de maximale spanning uitgelezen , die staat maximaal op precies 14 volt , alleen dit draait ie vrijwel nooit , meestal nog een tikje lager , staat bij mij op adres 1 , makkelijk te onthouden en te regellen.

Als de spanning er af is geweest van de baan , komt hij altijd weer in de knipper modus terug.

Mvg: Alex
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Begrijp uit Ruud z'n reactie dat het motortje niet op een vlakke maar op een pulserende gelijkspanning loopt. Mijn gelijkstroom meting met een gewone universeelmeter geeft daardoor afhankelijk van de pulsbreedte wellicht een waarde "ergens" tussen 0 en de piekspanning aan, welke niet met een vlakke gelijkspnning van dezelfde waarde overeenkomt.
Dit verklaart wellicht ook hoe het komt dat het motortje in oorspronelijke uitvoering zonder decoder ook een behoorlijk toerental maakt als ik een 9v batterij tegen de wielen houd.
Weer wat bijgeleerd. Dank voor de les Ruud.
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Alex,

Als ik het allemaal goed gezien heb, dan staan jouw LokPilot v4.0 CV's met uitzondering van de CV's 1, 5  en 6 allemaal op de oorspronkelijke fabriekswaarden.
CV 1 uiteraard op het unieke adres voor de wagon.
CV 5 voor het maximale toerental van de motor op 95.
CV 6 voor het gereduceerde toerental op 49.
Daar zit ik met CV waardes van 148, respectievelijk 130 toch flink boven, maar heb ook al ontdekt dat hij bij lagere toerentallen ook goed zuigt.
8o  Begin nu toch voor mijn puko's te vrezen  :D .

Marc
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Dat klopt helemaal Marc.

Over die cv waardes kan ik je niets meer vertellen dan wat in het lijstje staat, ja er zijn nog veel meer cv instellingen boven de 256 , ik weet niet of je die ook wou zien?
Volgens mij doen we hier weinig mee.


Dit waren de eerste rondjes met mijn Dapol.
En ik geef het toe , toen ook met een veel te hoog toerental.


Hier om het nog sneller schoon te krijgen die Van Erik er maar bij gezet.
Deze was op bezoek voor reparatie.
Zo is ook het verschil van geluid te horen (jaja van die muziek weet ik het wel)... :D
Maar heb het over de Dapol he.... :D
Hier zie je ook dat de bediening ook anders is.

Ik verander alleen het toerental , en die ligt inderdaad erg laag , maar hij werkt echt prima.
Je moet zelfs nog uitkijken dat je niet te grote stukken laat opzuigen , binnen 2 dagan waren enkele schoepen afgebroken bij mij.....en dat ga je dan  heel snel merken , want het motortje raakt dan in onbalans.
En zorgt  voor een boel herrie.

In een reserve onderdelen set zit ook zo'n geval weer in .
Dus was gelukkig snel weer gerepareerd.

Inderdaad hebben vele dat ding draaien met een veel te hoge snelheid , dit is vaak echt niet nodig.
Met een lagere snelheid zuigt ie in mijn geval zeker voldoende op.

Mvg: Alex
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Thanks Guys,
Ga deze zaken in ieder geval meenemen in mijn ombouw.
@Marc, ik begreep uit de diverse ombouwtopics dat het plaatsen van
Rock wisselstroomwielen het ontsporen behoorlijk vermindert.
Heb in ieder geval al 2 setjes besteld en kan beide opties proberen
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Leo.
Bij mij zitten er ook roco's onder , en ontsporen komt niet voor..... dus  :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Citaat van: MarcRaad op zondag 19 mei 2013, 00:49:46
Begrijp uit Ruud z'n reactie dat het motortje niet op een vlakke maar op een pulserende gelijkspanning loopt. Mijn gelijkstroom meting met een gewone universeelmeter geeft daardoor afhankelijk van de pulsbreedte wellicht een waarde "ergens" tussen 0 en de piekspanning aan, welke niet met een vlakke gelijkspnning van dezelfde waarde overeenkomt.
Dit verklaart wellicht ook hoe het komt dat het motortje in oorspronelijke uitvoering zonder decoder ook een behoorlijk toerental maakt als ik een 9v batterij tegen de wielen houd.
Weer wat bijgeleerd. Dank voor de les Ruud.
Het is Huub, maar dat maakt verder niks uit  :D
Trouwens dit soort signalen kan je het beste met een oscilloscoop meten maar die heeft niet iedereen.......
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
We gaan het hopelijk binnenkort zien  :-)
Rock moet inderdaad Roco zijn (in mijn eerdere berichtje). Mijn iPhone kent zowel Roco als M* niet  :P
Nogmaals bedankt voor de tips allen!
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Heb zojuist de ombouw van mijn nieuwe Dapol afgerond en een proefrondje laten rijden.
Eea met uitstekend resultaat. Met de instellingen van Alex draait het als een zonnetje  :D
Ook twee poetswagentjes erachter. Ben benieuwd of het erg vuil is na een jaar  :P
Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Ik denk dat je na enkele rondjes opkijkt wat ie allemaal heeft opgeveegd.

En soms kom je zelfs onderdelen tegen , alleen ja dat kan wel is ten kosten gaan van een nieuw schoepje..... >:-D

Maar toppie dat het helemaal gelukt is , persoonlijk vind ik dit een van de leukste ombouw projectjes.

Het ombouwen is niet zo duur , je kunt overal redelijk makkelijk bij , en je hebt heel snel resultaat als je het goed hebt gedaan.

En nadien veel ja heel veel plezier ermee , althans heb ik dat , en hoop jij straks ook...maar komt vast en zeker goed.

Mvg: Alex

Re: Decoder instellingen voor Dapol railreinigingswagon
Alie,

Nog even over de CV's boven de 256. Die hoefde ik voor de Dapol inderdaad niet te zien.
Ik gebruik ze wel altijd bij mijn locs om deze bijvoorbeeld automatisch hun lichten te laten dimmen als ze stilstaan en automatisch een fluitsignaal te laten geven als ze achteruit wegrijden.
Verder gebruik ik ze om een eigen vaste indeling van de funktietoetsen op mijn ESU Command Station vast te leggen, zodat de diverse (23) funkties voor alle locs altijd onder dezelfde funktietoetsen zitten.

Marc