Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin BR 94.5

Gestart door Anne W vrijdag 24 mei 2013, 15:25:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin BR 94.5
Mijn Märklin BR 94.5, artikelnummer 37165 heeft een half uurtje gereden voordat het stangenstelsel aan één kant afbrak, inmiddels wordt ik nog wat ongeruster:

de nieuwe Miba kwam vanmorgen binnen en de rubriek "Leserbriefe" begon met een verhaal van iemand die na twee keer tegen een "onoverkomelijk" probleem opgelopen te zijn, de lok bij zijn winkelier heeft mogen omruilen tegen een ander model (ook van een andere fabrikant....)

iemand uit mijn "netwerk" heeft al langer een gebroken stangenstelsel en hoorde van zijn winkel dat er problemen zijn met de garantieafwikkeling, Tante M erkent niet erg dat het eigen gebrek is van de lok, maar een gevolg van de behandeling van de lok.

Bij mijn winkelier zijn alle geleverde BR 94.5 loks op één na teruggekomen met of gebroken stangen of electronische problemen.

Het lijkt er heel erg sterk op dat Tante M een echte zeperd heeft binnengehaald.

Groet, Anne W

Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Binnengehaald :help:
Geproduceerd :important:
Zie mijn laatste avontuur met de BR94 ===> klik
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2012

offline
Re: Märklin BR 94.5
Dag Anne W,

Ik heb ook een loc van M die het zo geweldig doet. Namelijk de E40 (39140), deze is al 3 keer weg geweest voor zogenaamde reparatie. En 3 keer zonder gewenst resultaat, inmiddels is de garantie termijn ruim verstreken. M wil niet toe geven/bekennen dat het probleem aan de decoder ligt :thumbdown:

Groet,
Bert
Re: Märklin BR 94.5
Citaat van: Anne W op vrijdag 24 mei 2013, 15:25:12
Mijn Märklin BR 94.5, artikelnummer 37165 heeft een half uurtje gereden voordat het stangenstelsel aan één kant afbrak, inmiddels wordt ik

Anne

Worden die stangenstelsels dan van plastic gemaakt?
Ik kan me niet voorstellen dat metalen stangenstelsels afbreken, hooguit verbuigen.

Is dat overigens zo'n lok met zo'n "klote"motor inclusief "schwungmassa" en cardanassen??

Meteen weggooien die lok!

groeten van teunis
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 94.5
Hoi Teunis,

Wat ik me wel kan voorstellen,is dat de stangen bij de wielen een gat hebben,waar de randen erg dun van zijn.
Bij het blokkeren ervan komt er veel kracht te staan op zo'n rand,en afbreken lijkt me dan wel mogelijk.

Want wees eerlijk,het ziet er filigraan uit,en dat gaat dus ten koste van de degelijkheid.
Helaas is de kwaliteit van de nieuwste Märklin modellen,niet meer het beste wat ze te bieden hebben,en ik hoop dat daar ooit nog verandering in komt.

Ook aflatende service hoort niet bij een merk,die lok's verkoopt tegen de 300 euro,daar verwacht men juist service :warning:
Nu is de overname een feit,en zal er hard gewerkt moeten worden,om het kwaliteitsniveau te gaan leveren die ze ooit hadden bereikt.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Märklin BR 94.5
Hoi Hans e.a.

We zijn het in elk geval eens dat marklin geen kwaliteit meer levert en al helemaal geen service. Maar dat laatste is sinds mensenheugenis al niet goed geweest.

Wat ik me ook nog afvroeg zitten er soms geen tandwielen tussen de 5 wielen en worden ze dus rondgeduwd door het stangenstelsel, dan kan ik me er iets meer bij voorstellen dat het gaat breken. Maar breken och och wat voor materiaal is dat?

teunis

PS wordt marklin weer overgenomen, dan ?
Re: Märklin BR 94.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Ik heb op Stummis een reaktie gelezen van een geval waarbij de koppelstang achter één van de imitatie remblokken was blijven hangen.
Alleen was hier de koppelstang nog intact, alleen het remblok was verbogen.
Ben toch wel benieuwd welke stang er dan was gebroken.
En waarom Märklin hier geen garantie op wilde geven.

Teunis, Marklin past de techniek waarbij de stangen de andere wielen aandrijven al vrij lang toe.
Dat lijkt me toch niet een oorzaak, maar ja, ik heb de lok niet en ik kan dus niet oordelen.
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Voor zover ik kon zien, maar ik heb er geen studie naar gedaan, is het asstompje wat uit de aangedreven as steekt, af gebroken en die is van plastic geloof ik.

Het is voor Tante M de eerste keer dat ze:

een 5 assige stoomlok ontworpen hebben in een ongedeeld frame, dus veel speling op de assen nodig

een stoomlok ontworpen hebben waar alle andere assen, behalve de elektrisch aangedreven as natuurlijk, alleen door de koppelstangen aangedreven worden, op zich helemaal niet verkeerd, mijn BR 85 en V36 begint langzamerhand wel veel "tandgeruis" te vertonen.

Ik vergeef elke fabrikant ontwerpfouten, immers ontwerpers moeten leren van de praktijk, wat ik fabrikanten niet vergeef is dat ze grote problemen niet pro-actief oppakken en ik begin een beetje het idee te krijgen dat Tante M dat niet doet met deze lok.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Märklin BR 94.5
Beste Anne,

Ik heb beide problemen al gehad met mijn br94.5.
Eerst bleef een koppelstang haken achter een remblok.
Als je kijkt tegen de onderzijde dan zie je dat de speling tussen voorzijde wielen en de koppelstang minimaal is. De kleinste afwijking zorgt er dan voor dat de boel vast loopt.
Dit had ik zelf opgelost door de remblokken wat te verbuigen waardoor
er meer vrije ruimte ontstaat.

Daarna kreeg ik problemen met de elektronica dwz:
De motor ging zeer onregelmatig lopen, de verlichting flikkerde en de snelheid was minimaal.
Deze klacht verergerde met de dag, bij opnieuw opstarten na ca 15 minuten kon ik dan wel weer met de lok rijden.
Dan als de lok na een nachtje en een dag werken (ik dus) stil had gestaan kwam de klacht weer terug. Weer wachten en een tijd later weer kunnen kunnen rijden enzovoort.

Tot ik het zat werd en de lok opstuurde ter reparatie, in ca 2 weken retour en nu al ca 5 maanden geen problemen meer.
Marklin is zelfs zo vriendelijk geweest het frame inclusief het deel met de remblokken te vervangen hier was namelijk inmiddels een remblok van af gebroken.

Dat de lok wat beter geconstrueerd zou kunnen zijn helemaal eens maar bij mij
was de service optimaal.

Groetjes Bert
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 94.5
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 24 mei 2013, 20:59:24
Hoi Hans e.a.

We zijn het in elk geval eens dat marklin geen kwaliteit meer levert en al helemaal geen service. Maar dat laatste is sinds mensenheugenis al niet goed geweest.

Wat ik me ook nog afvroeg zitten er soms geen tandwielen tussen de 5 wielen en worden ze dus rondgeduwd door het stangenstelsel, dan kan ik me er iets meer bij voorstellen dat het gaat breken. Maar breken och och wat voor materiaal is dat?

teunis

PS wordt marklin weer overgenomen, dan ?
Hoi Teunis,

Het drijfwerk zal wel van een soort nikkel-legering gemaakt zijn,en die gaten zullen wel gestanst met een pers.
Maar ook dat maakt materiaal zwak,zeker bij de randen,en ik weet dat omdat ik enige ervaring heb met geperst werk.

Dat werk van mij betrof wel grotere onderdelen (auto's),maar ook daar zag je soms zwakke plekken in.
Dat lag ook aan het plaatmateriaal,en dat was soms niet van de beste kwaliteit,en die kwaliteit bij Märklin schiet er zeker bij in.

Märklin is over genomen door de Simba Dickie group,dat is een holding voor speelgoedartikelen,en hebben al diverse merken onder hun hoede.
Als je dat nog niet wist ,kan je hier kijken.

M.v.g.

Hans V200.0


Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin BR 94.5
Ik heb ook de 94 en heb ongeveer ook alle problemen die jullie beschrijven.
Hij heeft een paar dagen goed gereden toen de problemen begonnen.
Hij is een paar keer weg geweest.
Dan doet ie het een paar dagen goed en dan komt er weer een probleem om de hoek kijken.
Ik wil niet zeuren maar ik word daar helemaal niet goed van. :-( :-( :-(
Sinds mijn laatste aankoop van een nieuwe loc van Marklin zo n 4 jaar geleden.
Dat model was ook al niet goed vanaf de fabriek ook veel aan gerepareerd en laten verbouwen,voor dat hij het een beetje deed.
Dat heb ik nu bij zo n 3a4 modellen achter elkaar gehad,besloot ik geen nieuwe modellen van marklin meer te kopen.
Maar dit jaar heb ik me toch weer laten verleiden tot een aankoop van de br 94 omdat ik dat model altijd heb willen hebben.
Nu is de maat echt vol voor mij.
Maar tussen tijds heb ik wel een heleboel oudere loks gekocht de zogenaamde koffiemolens van soms 20 ,30 of wel 40 jaar oud.
Daar heb ik toch echt veel meer plezier van hoor.
En moet zeggen dat ik in de tussen tijd wel modellen van piko en roco heb gekocht.
En moet eerlijk zeggen nog niet een probleem mee gehad,ze rijden als een zonnetje.
En ze kosten vaak maar een fracktie van een marklin model.
Ik heb wel kennissen die de nieuwere modellen van marklin hebben omgebouwd.
Maar met zulke prijzen als marklin hanteerd is het toch niet nodig om er allerlei dingen aan te moeten veranderen om het goed te laten rijden.
Daar verwacht ik heel wat meer van.
Voor mij dus geen nieuwe modellen meer.
Heb veel mensen gesproken die er het zelfde over denken.

Tony
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin BR 94.5
Lang leve de 399402 van Fleischmann!
Probleemloze stomer die er ook nog eens beter uitziet! :thumbup:

H la P
Fred

Het is natuurlijk godsgeklaagd dat je voor je goeie geld bij M* inferieure rommel kunt aanschaffen. Schande! En sterkte voor degene die er mee in zijn maag zit.
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2009

offline
Re: Märklin BR 94.5
Die volg ik ook al een tijdje op ebay. De huidige staat alweer op ?165...
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin BR 94.5
Hoi Fred

Ja wees maar blij dat je die hebt gekocht.
Als je weet dat ik nog heb getwijfeld of ik het model van fleischmann of marklin zou kopen.
Maar ja ik had altijd in mijn hoofd,ik heb alles van Marklin dus neem ik Marklin.
Daar ben ik dus van afgestapt.

mvg Tony
Re: Märklin BR 94.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Citaat van: Anne W op vrijdag 24 mei 2013, 22:15:52
Het is voor Tante M de eerste keer dat ze:

een 5 assige stoomlok ontworpen hebben in een ongedeeld frame, dus veel speling op de assen nodig
Anne,
De nieuwe constructie van de Br50 heeft ook een ongedeeld frame, maar of daar ook soortgelijke problemen bij voorkomen, weet ik niet.

Citaat van: Anne W op vrijdag 24 mei 2013, 22:15:52
Het is voor Tante M de eerste keer dat ze:

een stoomlok ontworpen hebben waar alle andere assen, behalve de elektrisch aangedreven as natuurlijk, alleen door de koppelstangen aangedreven worden, op zich helemaal niet verkeerd, mijn BR 85 en V36 begint langzamerhand wel veel "tandgeruis" te vertonen.
Het weglaten van tandwielen doet Marklin al vele jaren, vooral bij sneltrein stoomloks, zoals de br 18.4, de Br 03 etc.
Marklin heeft dus genoeg ervaring kunnen opdoen, om dit soort problemen te voorkomen.
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 94.5
Märklin doet wel zijn best,om die remblokken zoveel mogelijk bij de wielen te laten aansluiten.
Helaas komt dit de speling met het drijfwerk niet ten goede,zeker als het drijfwerk nog eens strak op je wielen ligt.

Frappant om te zien,dat de laagste stand van het drijfwerk,precies in het kritische deel terecht komt,en ik verbaas me er ook niets over,dat het drijfwerk dan de remblokken meeneemt :?
Met alle gevolgen van dien,en het lijkt mij weldegelijk een constructiefout.
Voor dat een model de fabriek uit rolt,zou dat toch op zijn minst moeten zijn opgevallen?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 25 mei 2013, 15:17:10
Voor dat een model de fabriek uit rolt,zou dat toch op zijn minst moeten zijn opgevallen?
Märklin laat blijkbaar (al geruime tijd) de eindcontrole achterwege. De klant test wel...
En moet het héén en wéér sturen van leverancier naar Göppingen maar slikken. 8o
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2012

offline
Re: Märklin BR 94.5
Op die manier is een model meer onderweg dan dat die op de baan staat :thumbdown:
Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Maar net als bij de Staatsloterij: Je kan geluk hebben. M'n onlangs binnengekregen Insider BR 56 rijdt
probleemloos. Tot nu toe...
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin BR 94.5
Citaat van: teunistreinen op vrijdag 24 mei 2013, 20:59:24
...en al helemaal geen service. Maar dat laatste is sinds mensenheugenis al niet goed geweest.

Dit is juist een punt waar ik hele andere ervaringen mee heb. Een loc uit 2006 (dus al lange tijd geen garantie meer) is vorig jaar bij mij in rook opgegaan (decoder). De loc is via mijn hofleverancier opgestuurd naar Keuterman en even later doorgestuurd naar Märklin Duitsland en kwam na enkele weken terug. De loc was geheel onder coulance voorzien van compleet nieuwe elektronica en rijdt als nooit tevoren.

Dat het drijfwerk van een loc kan afbreken, wil ik overigens niet goedpraten. Ik ben het geheel eens met het punt dat de eindcontrole bij Märklin beter moet worden. Bij een bedrijf als Märklin zou eigenlijk elk exemplaar (optisch en technisch) getest moeten worden, alvorens het de fabriek verlaat. Dit is vrij duur, maar zelfs als ik hierdoor een 10'tje meer moet betalen voor mijn model, zou ik dat er voor over hebben.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 94.5
Hoi Maikel,

Ja we klagen misschien wel dat de prijzen van de modellen hoog zijn,maar er is binnenshuis bij de fabriek waar Märklin de modellen maakt,behoorlijk dingen veranderd.
En lang niet alles ten goede,zoals we kunnen lezen hier op het forum,en het mogen zware tijden zijn,maar dergelijke achteruitgang kon dan weleens dodelijk zijn.

Desondanks verwacht je haast automatisch bij een model wat meer dan 300 euro kost,meer kwaliteit en garanties.
Maar niet alleen op de duurdere modellen,maar op het hele programma zou je dat mogen eisen.

Toch ben ik benieuwd.......of de Trix variant,ook deze problemen kent........ :?

Citaat van: nobody op zaterdag 25 mei 2013, 16:36:49
Märklin laat blijkbaar (al geruime tijd) de eindcontrole achterwege. De klant test wel...
En moet het héén en wéér sturen van leverancier naar Göppingen maar slikken. 8o

Nou helemaal achterwege of niet,het gaat steekproefsgewijs,en niet langs de goede ogen.
De constructeurs hadden dit al kunnen zien,en hadden die fout in dat proces al moeten opmerken en uitsluiten.

Dan is heen en weer sturen niet eens meer nodig,maar ja Märklin zit allang niet meer op het goede niveau waar ze ooit zaten.
Je kan dan wel de kinderzieltjes willen winnen,maar als er niks van de kwaliteit overblijft,komt er geen vervolg na Myworld.

M.v.g.

Hans V200.0



Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Beste Hans,

Ja, de Trix variant heeft dezelfde problemen.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin BR 94.5
Hoi Anne,

Dat hoorde je zeker bij de vakhandel,of bij je clubje ;)

Maar bedankt voor dat bericht,dan is het model toch op de zelfde wijze gefabriceerd,en kan men toch spreken van een productiefout.

Zelf vond ik de remblokimmitatie wel erg hoog zitten t.o.v. het drijfwerk,als deze in de laagste stand staat.

Misschien hoort het wel zo hoog te zitten,maar dan is er wel meer speling met het drijfwerk vereist,en die speling zit er standaard niet veel in.

Erg dom dat daar niet op gelet is,door de constructeurs ervan,en dat zie je dan ook niet bij de eindcontrole.

Zijn er dan zoveel vakmensen al ontslagen,en kunnen de huidige werknemers dit soort dingen niet voorkomen?

Dan zie ik het somber in voor Märklin........ :(

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin BR 94.5
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin BR 94.5
In een van de draadjes op het Stummi-forum over de motorproblemen van de BR 94.5 (37160/37165) wordt een oorzaak genoemd, die ik volgens mij hier nog niet heb gelezen. Een van de forumleden daar heeft ontdekt dat het wormwiel indirect het probleem veroorzaakt. Af fabriek wordt het wormwiel overvloedig voorzien van smeervet. Het wormwiel draait - als de loc gewoon vooruit rijdt - zodanig, dat het vet tegen het motorlager aangeduwd wordt. Door het warm worden van de motor wordt het vet vloeibaarder en kan zo in de motor terecht komen. Door de vervuiling gaat de motor vervolgens slecht lopen. Het wormwiel schoonmaken en vervolgens maar licht insmeren en de loc dan zowel voor- als achteruit laten inrijden schijnt te helpen.
Ik heb zelf deze loc niet en kan het verhaal dus niet controleren, maar misschien hebben jullie iets aan deze info.

Groet, Marc 
Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Marc, zou heel goed kunnen, gezien de problemen die ik met deze motor had. Zie ===> klik
Maar dan zouden alle locs die met dit type motor uitgerust worden hier last van hebben.
Re: Märklin BR 94.5
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin BR 94.5
Jouw conclusie dat er een vuiltje in de motor zat, deed mij inderdaad hier ook aan denken.
Dat het niet bij elk model voorkomt, zou aan de hoeveelheid aangebracht vet kunnen liggen. Als dat gewoon met mate is gedaan en de loc wordt netjes in beide richtingen ingereden - zodat het vet zich goed kan verspreiden - dan zou dit probleem zich eigenlijk niet mogen voordoen.

Groet, Marc
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Beste Hans,

Ja een mede-clublid had een Trix gekocht (via internet bij een Duitse winkel), is inmiddels omgeruild tegen een andere lok van een ander merk, ook de twee Trix loks die "mijn" winkel verkocht zijn terug voor garantiereparatie.

Ik zie het eerder als een ontwerpfout, en dan zie je meestal dezelfde reactie als tijdens testen blijkt dat het ontwerp niet goed is: we zien het maar even aan, misschien valt het wel mee, garantiekosten komen niet op onze afdeling en zo zijn er nog wat argumenten te bedenken die bij grotere bedrijven gebruikt worden.

Groet, Anne W

Oh ja, mijn clubje is de grootste modelspoorvereniging van Nederland, met een eigen gebouw, veel initiatieven om kennis op te doen en te verspreiden en in 1985 de initiator van de Rail tentoonstellingen, dus je kan je wel weg laten.
Re: Märklin BR 94.5
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin BR 94.5
Op het Stummi-forum kwam ik nog een draadje tegen, waarin het vetprobleem aan de orde wordt gesteld. Op de foto's daar kun je duidelijk zien waar het vet precies zit en hoeveel ze er wel niet af-fabriek in hebben gemikt.

Klik en Klik.

Groet, Marc
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin BR 94.5
Om terug te komen op de remblokken ...
Mijn Mä BR 94.5 is net (30.05) weer terug van ruim een maand reparatie, na het afbreken van de remblok imitaties doordat de koppelstang erachter was gekomen en ze naar buiten had gebogen.
Zie foto.
Ik zal eens afwachten of het nu wel goed blijft gaan.

Mijn Fleischman BR 94.5 heeft dat probleem niet, maar die heeft weer geen geluid en loopt vaker uit (M-)wissels. 't Is ook altijd wat.

Groeten, Paul
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Ik heb de onderkant van mijn lok niet goed bekeken, maar als die remblokimitaties maar op één punt onderaan vast zitten, dan is het vragen om moeilijkheden.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin BR 94.5
Ja, ze zitten maar aan een puntje vast. Dat komt omdat die bodemplaat afschroefbaar is en je ze dus niet hoger vast kunt zetten. Maar dat bevestigingspunt had wel wat dikker gekund. Of aan de bovenkant schuin afvlakken zodat de koppelstangen er voor schieten en niet er achter.
Naar mijn mening dus inderdaad een constructiefout.

Groet, Paul
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Hij is inmiddels terug en heeft een uurtje gereden op de testbaan van de MSG/Den Bosch, achteruitrijdend maak hij een licht "slepend" geluid in de frequentie van de wielen, morgen nog maar eens een poosje laten rijden.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Inmiddels heeft hij al wat meer uren op de eerder genoemde testbaan, a.s. zaterdag maar weer de Esu Loksound er in laten zetten en dan weer rijden.

De motor of de tandwielen zijn hoorbaar.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin BR 94.5
Wees maar voorzichtig met beetpakken en openen van de kap. Anders verbuigen ook jouw remimitaties en loopt hij weer vast.
Succes,
Paul
Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Ik heb tientallen malen de kap afgenomen en weer gemonteerd. Geen problemen met remschoenimitaties.
Sterker nog: De kap maakt geen enkel contact met bedoelde imitaties... ;)
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Märklin BR 94.5
Het ging mij ook met name om het beetpakken, als je 'm open maakt; dat je daarbij niet per ongeluk de remblokimitaties raakt bij het loshalen van de kap. (ene hand pakt de kap vast, de andere het frame, maar waar...)
Re: Märklin BR 94.5
Aad K.
gast

Re: Märklin BR 94.5
Ook ik heb het remblok probleem en en defecte decoder gehad, al met al maar en half uurtje gelopen, terug naar de dealer en fabrikant. Nieuwe decoder en meteen lijkt het aanloopprobleem van de blokken ook opgelost. Toch netjes van een Duitse 'Houten dealer'. Wel denk ik dat dit een vitrinemodelletje gaat worden, erg kwetsbaar. Overigens, het geluid vind ik wel erg goed.

Aad K.
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Inmiddels zit de Esu V4.0/M4 Loksound er weer in en heeft de lok dinsdagavond en vandaag overdag bij de MSG/Den Bosch nagenoeg continu gereden, so far so good.

De afstelling klopt niet helemaal, bij stap 20 van de Raptor (Motorola 2/28 stappen) "rückelt" hij een beetje, ook is de sound niet goed, ik heb 17 stoomslagen per wielomwenteling, stap 20 is dezelfde snelheid als op een 6021 op 180-200

Het geluid van de motor of tandwielen, ik denk het laatste, is ook voelbaar aan de tafelrand, maar het niveau van het geluid wordt overheerst door de stoomgeluiden, of het "trillen" op den duur niet erger wordt is de vraag.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2013

Raptor 1974

offline
Re: Märklin BR 94.5
Mijn br 94.5 heeft nog niet veel gereden, maar toch regelmatig problemen. In het begin was het aanmelden en rijden maar, maar nu gaat hij niet voor of achteruit. Na een tijdje pielen, begint hij ineens te rijden en gaat het prima. Helaas keert dit euvel steeds terug wat heel irritant is. Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Of is het advies; direct terug naar de winkel (Harlaar) en er naar laten kijken....

gr, Pascal
Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Vet/vuiltje in de motor? Mijn ervaring ===> klik
Re: Märklin BR 94.5
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Märklin BR 94.5
Ik heb er twee gehad, bij de eerste viel aan beiden kanten het drijfwerk na een hals uur rijden er vanaf en de tweede reed helemaal niet.

Jammer het is een leuk model met mooi geluid, toen mijn geld maar besteed aan een Esu loc.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Beste Pascal,

Als je er zeker van bent dat je baan schoon is, dan terug naar de winkel.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2013

Raptor 1974

offline
Re: Märklin BR 94.5
Bedankt voor de rreacties. Mijn baan is schoon, dus ik ga zeker terug naar de winkel en het probleem voorleggen. Met alle info van dit topic moet ik toch een heel eind komen om uit te leggen wat er allemaal mis kan zijn. Ik laat weten hoe het afloopt....
Re: Märklin BR 94.5
LS

Ik ben een enquette gestart over de ervaringen met tante M produkten en de verhalen in dit topic sluit daar naadloos bij aan, echter hoor ik tot nu toe weinig hierover. Behalve in verspreide topics . Dus daarom nogmaals mijn enquette onder de aandacht gebracht.


met vr groet Koos
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Beste Koos,

Waar staat die enquête ongeveer?

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Beste Anne

Ik heb hier de link naar de ideeenbus  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44843.0

met vr gr koos
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Beste Koos,

Wil je van "deze" ervaring nog een aparte PB?

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
nobody
gast

Re: Märklin BR 94.5
Hij kan toch het verhaal naar z'n in-box kopiëren...
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin BR 94.5
Gisteravond op de testbaan van de MSG/Den Bosch weer een paar uur laten rijden, dit keer ook met het MS2, ook op MFX "rückelt" hij een beetje, september ben ik weer weg, dan kan de leverancier zich uitleven op de afstelling.

Iemand was een beetje onvoorzichtig, waar door de lok ontspoorde, en toen zat de koppelstang aan één kant klem op zo'n remschoen imitatie, analyse leert dat als Märklin die imitatie nog een millimeter of 2 hoger had laten doorlopen, dit verschijnsel niet op kan treden, het gebeurt dan ook als de desbetreffende as helemaal in zijn uiterste positie komt.

De boel weer ontwart, betekent het desbetreffende wiel met de kruktap in zijn hoogste stand zetten, koppelstang achter de imitatie vandaan halen en de imitatie weer wat naar binnen buigen.

Groet, Anne W
Re: Märklin BR 94.5
Lid sinds: 2013

Raptor 1974

offline
Re: Märklin BR 94.5
Vandaag de br 94.5 weggebracht. Ik was niet de eerste met het probleem, dus kwam bekend voor. Waarschijnlijk idd een vervuilde motor. M maakt die niet meer zelf, maar haalt dit ook uit China. Dikke kans dat er dus een hele partij niet goede motoren richting M zijn gegaan. Lok zit gewoon in de garantie, dus gaat opgestuurd worden naar M. Zal hem wel een flinke tijd kwijt zijn, maar wacht het wel af. Hopelijk zal het probleem verholpen worden....