Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 37015

Gestart door DBollemeijer maandag 05 januari 2015, 15:04:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Marklin 37015
Afgelopen zaterdag een nieuwe 37015 opgehaald, na eerst een paar keer in de winkel kwijlend voor de vitrine te hebben gestaan.
Thuis meteen de rook generator erin gedaan en proef gereden.
De loc ziet er fantastisch uit, mooi geluid ook, echt niks mis mee.
Helaas ben ik wat minder te spreken over de rij eigenschappen. Rij met m-rails en dit is mijn 10de mfx stoomloc. Allen geen rij problemen op mijn baan, zelfs de 37023 (Br 53)
Waarschijnlijk door de grote wiel diameter slipt hij erg door. Vanuit stilstand met 6 goederenwagons een helling op is geen optie.
Mijn kleinste radius is 360 mm en dat moet hij aankunnen, vlgns de papieren.
Niet dus, hij drukt om de haverklap de voorste wielen uit de rails. Heb op dit draaistel al een wat minder krachtig veertje geprobeerd. Dit gaf wel enige verbetering maar nog steeds niet probleemloos.
Zijn er misschien meerderen die deze ervaring hebben?


Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin 37015
Hallo,

Gefeliciteerd met de aankoop! Ik heb ook al staan kijken, maar het exemplaar in de winkel had al een aantal leidingen etc. die verbogen waren. Tja, daar ga ik niets voor betalen.

Ik weet dat bij Stummi er ook een draadje loopt over deze loc. Wellicht dat daar meer informatie in te vinden is omtrent de genoemde problemen?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Marklin 37015
Hola,

Niet om het een of ander, maar een product met een uvp van bijna 450 euro behoort gewoon goed te zijn.
Dus hoplakee, terug naar de verkoper met deze beierse schuinsmarcheerster. Er zit garantie op dus ga er niet zelf mee pielen, non de pikkel!!

H la P
Fred
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37015
Beste Ijsengel je raad opgevolgd.
Terug gebracht en hij is nagekeken.
Wat ze er precies aan gedaan hebben weet ik niet, maar het resultaat mag er wezen, rijdt fantastisch.
Prima service.
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin 37015
De S2/6 is zeker een mooie lok. Veel plezier met de aanschaf.
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin 37015
Hallo,

Een (paar) foto ('s) is (zijn) altijd welkom, hetzij hier, hetzij in het hoekje "Bayerische Snoepjes".

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37015
Hallo DBollemeijer,

Heb vandaag ook de 37015 binnen gekregen. Mooie loc, rijdt ook mooi.
Vraagje, hoe heb je de loc open gekregen? Wil namelijk ook een rookgenerator plaatsen.
De achterste schroefjes (2b) kon ik losdraaien, maar aan de voorkant (2a)weet ik niet hoe dat moet. Staat op de tekening niet zo goed beschreven, vind ik.
Misschien heb jij een tip?

m.vr.gr.
Kodros
Re: Marklin 37015
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37015
Kodros,

Meestal moet je eerste het voorloopstel los schroeven.
Onder het voorloopstel zit dan de derde schroef van de kap.
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37015
Hallo Kappa,

Bedankt voor je mee denken. Weet niet of dit klopt.
Het voorloopstel zit inderdaad met een schroef vast. Maar er zit ook nog een veer aan het voorloopstel. Dan moet je de veer ook los maken.
Je zou dan zeggen dat dit toch op het tekening van de loc zou moeten staan. Echter de pijl waar je dit los moet maken staat achter de 2e wiel van het voorloopstel.
Daarom was deze vraag ook aan DBollemeijer gericht. Hij heeft namelijk ook een rookgenerator geplaatst.

m.vr.gr.
Kodros
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
Je kan de kap openschroeven zonder de voorste wielen eraf te doen, in het koperen plaatje, is een opening waar je schroevendraaier juist door kan, zo heb ik hem ook open gemaakt, terug sluiten is wel fijn werk om het schroefje er terug in te krijgen, maar het gaat.

Ik heb met deze loc de pech dat de lantaarn achteraan geen glas heeft, heb het al gemaild naar de verkoper.

Groeten,
Joeri
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37015
Hallo Joeri

Bedankt voor je oplossing. Zal het ook zo proberen. Op de tekening staat ook een kleine opening. Maar ik wist niet dat daar ook nog een schroefje onder zit.

Jammer van je lantaarn, maar dat zal waarschijnlijk wel opgelost worden.

m.vr.gr.
Kodros
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37015
Hallo Joeri

Het is gelukt, de rookgenerator zit er in. Moet nu nog even kijken of het werkt.
Heb nog een vraagje: in de loc zit een rubber slangetje naar de schoorsteen.
Die heb ik eruit gehaald. Moet die er wel uit? De rookgenerator past er anders niet in. Heb jij dat ook?

m.vr.gr.
Kodros
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Marklin 37015
Hola



Wat ik nu echt niet snap is dat de knappe koppen van Marklin deze loc voorzien hebben van een kolenlading die zo van een 1960 model had kunnen zijn en dat ze wederom die standaard geluiden Erin gefrot hebben. Dat kan toch beter?! Daarnaast vind ik de loc tender afstand echt te groot. Hoewel er daardoor wel een blik op het fraaie instrumentarium ontstaat.
Ik vermoed dat als ik ooit een S2/6 aanschaf de balans richting  een van de de Brawa varianten zal uitslaan.

H la P
Fred
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
Ja het slangetje mag er uit blijven.

Groeten,
Joeri
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37015
Hallo Joeri,

Heb de loc uitgeprobeerd met de rookgenerator.
Rookte als een gek, deed dat dus prima.
Alleen het rijden werd steeds slechter, motor bromde, trein stopte. Deed ik de rookgenerator  uit, dan was er niets aan de hand.
Helaas pech met de trein zelf, heb per ongeluk de schuifbeweging beschadigd.
Heb inmiddels de rookgenerator weer er uit gehaald en de loc naar Modeltreinexpress teruggestuurd.
Die zouden dan de loc voor reparatie naar Marklin sturen.
Dus dat is balen en nog eens balen. Vrijdag de 13e.

m.vr.gr.
Kodros
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 37015
rookte als een gek ?  :D

je moet natuurlijk wel de juiste voor deze lok kiezen...
Re: Marklin 37015
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 37015
Als je niet zo handig of technisch bent kun je beter naar je dealer gaan en de rookgenerator door hem laten inbouwen.
Dan heb je ook nog garantie op.
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
Dat is inderdaad pech hebben, ik hoop dat je hem snel terug hebt ( ik wacht steeds rond de 3 maand op een repair)
Ik heb van mijn verkoper nog niks gehoord wat betreft mijn verlichtingslantaarn  zonder glas in.
Had een mail gestuurd met de foto erbij.

Wachten op antwoord en anders ff bellen.

Groeten,
Joeri
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37015
Beste Kodros,

Excuses voor mijn late reactie, betreffende je rookgenerator vraag.
Het is je gelukt, heb ik begrepen.
Had er zelf ook moeite mee.
Trappen loskoppelen,  schroeven vinden, de achterste ging wel. De voorste was wat moeilijker. Heb zelf het voorste stel wielen losgemaakt om er goed bij te komen. Kap los, kunststof slangetje eraf.
Heb de originele Marklin rook gererator gekocht en dat gaf en geeft geen problemen.
Nu alles achter de rug is en de lok doet wat hij doen moet.
Vind ik dit mijn mooiste lok tot nu toe en ben helemaal gelukkig.
Misschien gaat het bij jullie net zo. Zeker weten dat het binnen een jaar weer begint te kriebelen.
Kodros bij jou komt het ook helemaal goed en daarna volop genieten.

Grtjes Dick Bollemeijer Zwolle
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
Gisteren rondje gereden met de Diva met 3 wagons en resultaat  was veel doorslippen.
Iemand daar een oplossing voor?

Voor de  lantaarn waar een lens ontbreekt ga ik een vervanging krijgen.

Groeten,
Joeri
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37015
Beste Joeri,

Een kennis van me heeft wegens een te beperkte ruimte een te steile klimspiraal.
Hij rijdt met c rail en heeft onder de rails uit het zicht een aantal ronde magneten geplakt, werkt fantastisch.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik dezelfde slip problemen.
Ben bang dat het inherent aan de grote wieldiameter is, net als in het echt trouwens.

Grtjes Dick Bollemeijer Zwolle.
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
Dag Dick,

Is het slipprobleem niet verholpen na dat je hem hebt binnen gedaan voor nazicht?


Groeten,
Joeri
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37015
Beste Joeri,

Het slip probleem is wel wat verbeterd.
Nogmaals ben bang dat het gewoon bij dit type hoort.
Wiel diameter en maar één stel voorzien van antislip.
Heb zelf geen magneten geplakt.
Ben tevreden zo.

Grtjes Dick
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2012

offline
Re: Marklin 37015
Grappig idee, magneten onder de rails. Alleen jammer dat locs vrijwel geen ijzerhoudende delen bevatten..... Was je toevallig eind maart/begin april op bezoek bij je kennis?
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37015
Als we het over Nieuwegein hebben inderdaad.

M.vr.gr.

Dick Bollemeijer Zwolle.
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2009

offline
Re: Marklin 37015
Ter info:

Een vergelijking tussen de S2/6 van Marklin en Brawa is te vinden in "Eisenbahn Modellbahn Magazin 3, März 2015".

Met vriendelijke groet,
William
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin 37015
Hoera, na 3 maanden mijn Marklin 37015 weer terug. Marklin was courant, reparatie koste niets, toch nog garantie gekregen.
Meteen getest, rijdt prima. Zelf de 5 delige oriënt express trekt die gemakkelijk de helling op.

groeten
Kodros

Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 37015
Fijn voor je deze oplossing.

Groet Dick bollemeijer
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
ik wacht al 4 maand op mijn nieuwe lantaarn, nog steeds niks, ze moeten ze opnieuw produceren zegt de verkoper
Re: Marklin 37015
Lid sinds: 2018

offline
Re: Marklin 37015
Lantaarn ter vervanging was binnen gekomen en heb het teruggestuurd, ze hadden de verkeerde lantaarn opgestuurd.
Ondertussen hebben ze weer eentje opgestuurd straks eens kijken of het eindelijk de goede is.

Groeten,
Joeri