Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe baan - Eerste voorlopige baanplan

Gestart door Alfredo vrijdag 24 mei 2013, 07:52:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan - Eerste voorlopige baanplan
Hallo,

Gisteren eens de afmetingen genomen van de kamer waar het nieuwe spoor komt. Het gaat een L-vormig tafeltje worden. De ene kant word 127.5cm op 110cm en dan nog een langer stuk van 140cm op 80cm. Het plan is om een soort van 8 vormig spoor te leggen over die L-vorm. Ik wou er per se een kruising in met dan het ene spoor dat over een brugje gaat en het andere spoor dat er onder gaat. Voor de rest nog 2 stationnetjes en een hangar. 8 locomotieven, dus die moeten ook allemaal nog een 'parking' krijgen. Hier al eens rondgekeken en ik zie heel veel de term schaduwstation weerkeren, wat is dat?

Veel gebogen wissels nu, 5 paar. Rechte wissels 7 paar. Paar jaar geleden nog een en ander bijgekocht. Het enigste spoor dat ik tot nu toe gehad heb was zo'n beginners spoortje met twee kringen. Deze keer dus ietsje complexer.

Er is al één ding waar ik wat hulp kan bij gebruiken: het maken van de verhoging voor de brug. Hoe hoog moet het worden als er een ander trein onder moet? Ik gebruik geen bovenleiding. Ik zou een soort van heuveltje maken uit piepschuim en dan bekleden met... Geen ervaring met eigenlijk. Uitsnijden met een cuttermes?

Groetjes, Frédéric
Re: Nieuwe baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan
Hallo F ( is dat je voornaam? ),

Je hebt zo,n 7 tot 8 cm. Nodig om een trein onder een ander stuk rails door te laten rijden, let wel dat de hoogte van je rail er niet bij moet tellen.

Normaal is een stijging van 3% maximaal, echter als je met korte treinen rijd kan dicties meer zijn.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Voornaam is aangepast! :D

Ok, zal het zowiezo eens testen of het er onder kan of niet. Gisteren gemerkt dat ik al van in de bocht moet beginnen met de stijging, word dus een lastig stuk (voor een leek) om te maken. Zal me moeten houden aan 3%, met die crocodile die er nu bij zit. Na werk ga ik om de planken en dan...
Re: Nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Hoi Frédéric,

Een 'schaduwstation' is eigenlijk niets meer dan een verdieping onder het zichtbare gedeelte van je modelbaan. Een soort kelder waar vaak de 'parking' voor de locs en wagons wordt gemaakt.  Via een op/afrit of spiraal rijden de treinen dan van de zichtverdieping naar het schaduwstation. Als je zo'n schaduwstation wilt maken is het wel handig om eerst daarmee te beginnen. Voor de duidelijkheid nog een plaatje van mijn eigen baan met helemaal onderin de opstelsporen van het schaduwstation. Succes met de bouw!

Groet, Marc
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Bedankt voor de info!

Heeft er iemand tips/links voor het maken van de heuvel/berg/verhoog? Momenteel zou ik het proberen uitsnijden uit piepschuim.

Stijging van 3% word precies ook lastig, volgens mijn berekening zit ik dan 8cm hoog na 260cm. Dat terwijl ik een nogal klein spoor heb.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Citaat van: Alfredo op vrijdag 24 mei 2013, 12:34:06
Heeft er iemand tips/links voor het maken van de heuvel/berg/verhoog? Momenteel zou ik het proberen uitsnijden uit piepschuim.

Hoi Frédéric, misschien kan je aangeven waarvan de tafel gemaakt gaat worden. Bijvoorbeeld met multiplex kan je makkelijk op -en afritten maken. Zo zijn er nog wel meer manieren te verzinnen. Zelf ben ik ook bezig met een kleine baan (240x94cm), dus er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Heb je al een baanplan beschikbaar? Aan de hand hiervan kan iemand misschien ook wat tips geven over hoe en waar de helling te beginnen.

succes met de bouw!

Gr.Wim
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ik heb een vrij ruw plan in mijn hoofd. De 8 vormige baan is de basis. Die ga ik eerst leggen en daarna zien waar de stationnen en rangeer sporen komen. Gisteren als test al eens een deel gebouwd van die 8 vorm en het zag er goed uit.

Tafel word waarschijnlijk wel multiplex met daaronder wat balkjes voor de stevigheid. Ik dacht om piepschuim te gebruiken voor de helling. Valt nog relatief gemakkelijk te bewerken. Ik zou daar waar mogelijk het ook wat meer berg achtig maken.

Heb jij een topic voor je nieuwe baan Wila? Heb hier al eens rondgekeken, meeste banen zien er wel hééééél uitgebreid en complex uit. :O
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
De link naar mijn topic kan je vinden in mijn onderschrift.

Gr.Wim
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Het topic van Wim's baan staat in zijn handtekening, net onder 't treintje, dit dus  http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42454.0

En in het hoofdstuk Modelbaanbouw van 't forum staan nog meer "kleine banen"
Of anders in Banenplan Ontwerpen . Heb je weer wat om door te speuren  :D
Re: Nieuwe baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
En dan is er ook nog het 'Show je baan'-topic, waar inmiddels ook al aardig wat banen zijn opgenomen (met linkjes naar het eigen modelbaanbouwtopic voor meer informatie over die baan).

Groet, Marc
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Bedankt voor de links en de info. Heb eens een beetje rondgekeken en ik zie dat er velen een soort van blauw 'matje' leggen onder de sporen? Waarschijnlijk om het geluid wat te dempen? Hoe noemt dit en is dit iets dat je koopt in de doe het zelf zaak?
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan
Aha, hier ben je. Ik heb je gevonden  :)
Al de vragen die je stelt kan je eigenlijk makkelijk terugvinden als je wat rondneust op het forum hoor. Velen willen natuurlijk liever onmiddelijk antwoord op hun vragen maar het is zoveel leuker wat rond te kijken en vooral de eerste pagina's te bekijken van andere forumleden (bij sommigen de eerste 20 pagina's) die al jaren met een baan bezig zijn. Van het maken van schaduwstations, stijgingen, bergen, straten, ondergrond voor de sporen (blauw spul, kurk), etc. Het vergt wat tijd maar je leert 1000x meer dan op het antwoord te wachten van iemand die liever bv. het blauwe spul heeft of de kurk. Ieder heeft zijn voorkeuren. Ik heb door omstandigheden zelf geen baan maar na bijna 3 jaar hier op het forum alle topics door te lezen heb ik het gevoel dat ik op een twee drie een mooie baan kan creëeren. Het ombouwen van locs naar digitaal begint me aardig te lukken moet ik zeggen en dit kan enkel door de vrienden hier op het forum  :thumbup:
Als je echt je ding niet vindt kan je altijd http://forum.3rail.nl/index.php?action=search proberen. Wat ik hier al niet aan info heb gevonden. De wiki is ook leuk trouwens.

Dit mag je natuurlijk niet weerhouden om vragen te stellen. Er zal altijd een behulpzaam persoon gevonden worden ;)

Ik blijf alleszins meevolgen naar de bouw van je baan. Als geen-baan-hebber kan ik enkel jaloers meekijken  :(
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Hoop dat je snel ook terug een baan kan bouwen. Heb hier al redelijk wat rondgekeken, maar nog niet direct specificaties gezien van het materiaal. T'is ook de eerste keer dat ik het zie. Ik heb mijn eerste baan gekregen toen ik nog geloofde dat de Sint echt bestond (ja, ik was héél jong toen ik die trein kreeg, voor diegene die nu denken dat ik hééééél lang héééél naief ben gebleven  :D). Dat was een deur als tafel met twee schraagjes onder en een grasmatje...

Voor bergen en dergelijke heb ik al wat inspiratie kunnen opdoen. Paar leuke ideeën gezien voor de baan ook.

Dat digitaal 'gedoe'... Vorige weekend mijn crocodile gekocht, die verkoper begon ook over digitaal en allemaal de mogelijkheden. Kwam nogal uit de lucht vallen. Blijkbaar is er veel veranderd de afgelopen 12 jaar.  8o Meeste van mijn locomotieven zijn nog gewoon analoog. Eén digitale.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Citaat van: Alfredo op vrijdag 24 mei 2013, 22:40:27
ik zie dat er velen een soort van blauw 'matje' leggen onder de sporen?

Deze blauwe platen zijn om onder laminaat te leggen. Ik heb ze bij de Gamma gekocht. Worden inderdaad gebruikt om het geluid te dempen. Andere gebruiken hiervoor ook kurk. Dus er zijn ook andere mogelijkheden. Weer andere willen geen isolatie. Zo heeft ieder zijn voorkeur.

Gr.Wim
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ok, bedankt voor de info. Vandaag naar de winkel geweest en een Marklin 3001 gekocht. jubeleum model, setje met 3 wagonnetjes bij! Ook de catalogus van Marklin gekocht en Kibri.

Ga nu eens beginnen aan de tafel. Gisteren de planken laten zagen en tafelpoten gekocht.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Eens in de gamma gekeken en dat isolatie/dempings materiaal gevonden en gekocht. Deel 1 van de tafel is af. Hopelijk kan ik vandaag deel twee afmaken.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan
Peter,"kan dicties meer zijn."  :help:

Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ik denk dat hij daarmee bedoeld dat het meer mag zijn bij kleinere treinen. Ik heb gisterenavond de tafel afgewerkt en de isolatie eens getest. Best wel een groot verschil!  :O Het rijgeluid word gedempt en het klinkt ook gewoon aangenamer (iets minder schel).
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Baan is gelegd, foto's volgen nog. Uiteindelijk ligt het behoorlijk vol, in mijn gedachten was er nog iets meer plaats over voor huizen enz, niet dus. Een ander nadeel (vind ik toch) is dat de sporen bij mijn station niet kunnen doorlopen. Dus ik moet in achteruit weer weg rijden. Nuja, als later blijkt dat er iets meer ruimte vrijgemaakt kan worden dan... Voor enkel maar een beginnerspoortje gewoon te zijn, is dit al een vooruitgang.

Ook alle sporen met een gommetje opgekuist, rijd al een pak beter, geen vonken en gesputter meer! Tijdens de testrit wel al gemerkt dat er een bochtwissel voor problemen zorgt. Het eerste deel van mijn krok rijdt neemt de afslag en het tweede deel niet. Straks een vervangen.

Al bij al best wel nog lastig om zo'n spoor te leggen, was toch geregeld eens zoeken om alles mooi te doen uitkomen. Chance dat ik de catalogus heb, daar staan de basics namelijk in.  :D
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Vergeet ik nog het belangrijkste te vragen zeker... Ik werk dus volledig analoog met de oude M-rails. Is er een manier om mijn rangeer- en stationsporen apart onder stroom te zetten? Ik kan moeilijk per rangeer- en stationspoor een transfo voorzien, lijkt me dat het anders moet kunnen.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Zoals ik het vroeger deed, middenrail op 1 (rangeerspoor) of 2 (begin/eind stationsspoor) punten onderbreken, dus de contactlippen isoleren of afknippen, en dan via een schakelaar of M*schakelkastje (ik dacht 7210) stroom van de hoofdbaan/trafo toevoeren of onderbreken aan het geïsoleerde stuk.
Bij "aan" kun je dan je treinstel het spoor oprijden, schakelaar om en hij blijft stilstaan, zodat je met een ander stel kunt rijden.

Ik neem aan dat dat is wat je bedoelde.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ja, dat is wat ik bedoel. Bedankt voor de info!
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
T'was te verwachten... heb me niet kunnen inhouden en de tafel toch nog iets verlengd, zoveel mogelijkheden meer nu! Nu best wel tevreden over mijn baantje.  :D

Zijn er mensen die hun rails vastschroeven op de plank? Lijkt me een vreselijk prutswerk dat met veel geklungel gepaard gaat?
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan
Hier en daar een schroefje en niet te vast draaien.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Ook worden de m-rails vaak vastgelijmd. Dit om het contactgeluid te verminderen, wat je met schroeven wel krijgt.
Ik zag dat je isolatie hebt aangebracht om het geluid te dempen, maar door de rails te schroeven hef je dat deels weer op.

Lijmen kun je met om de paar rails dotjes houtlijm, hotglue (uit een lijmpistool) of zoals ik nu ga doen met constructiekit. Ik had een poging gedaan met hotglue, maar daar zaten ze niet echt vast mee, en bij te heet aanbrengen smolt de blauwe isolatie, dus nu gaan we kitten.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ik heb inderdaad die blauwe isolatie aangebracht met daarboven een grasmatje. Jij plakt ze waarschijnlijk vast op de blauwe isolatie?
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Inderdaad, rechtstreeks op de blauwe isolatie. Zit nu nog op niveau schaduwbaan, maar ook op de zichtbaan zal ik eerst de rails "plakken" en daarna pas gaan aankleden. Maar dat is nog ver weg  :|
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan

Een paar foto's van mijn kleine baantje. Mijn vorige baan (10 jaar geleden) was een langwerpige ovaal, nu heb ik dus al wat meer opties!  :D Oja, er moet ergens nog een kruiswissel tussen, je zal de losse sporen wel vinden waar hij tussen moet. Heb hem er van tussen moeten nemen omdat hij voor een kortsluiting zorgde.







Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan
Ziet er leuk uit!

mvg Frans
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe baan
Hoi Alfredo

Dat word een erg leuk baantje zo te zien.

Tony
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Bedankt voor de positieve reacties!

Nog een paar stootblokjes met verlichting gekocht. Bedoeling is dat er nog een perron bijkomt van Kibri en nog een paar huisjes en scenery. Voorlopig is de helling ondersteund met piepschuim, daar gaan we nog iets 'deftigs' voor maken. Een bergje en een brug komen er ook nog.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe baan
hallo alfredo je bent goed opweg met je baan erg mooi  ;) ga zo door
mvg stan
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Eindelijk terug wat tijd voor de treinhobby. Een en ander hersteld, wat losse draadjes terug vastgesoldeerd, en de uiteenvallende huisjes/stations terug in orde gebracht.

Ik ben gisteren naar de winkel geweest om boompjes, mos, brugpeilers en bruggen te kopen. T'is dus 4 keer niks geworden. Brugpeilers van Märklin zijn duur, die ga ik dus zelf proberen maken. Boompjes?? Er stonden daar dozen met boompjes die meer dan 100euro kosten, er zaten wel 50 stuks in ofzo, maar toch even geschrokken van de prijs. En de prijs voor 2 boompjes was dan 8 euro ofzo. Dus ga ik hier eens rondkijken hoe die zelf gemaakt kunnen worden. Allesinds geen zin om er zoveel geld aan te hangen om dan te eindigen met 50 krek dezelfde bomen...  :D

Voor de bruggen hetzelfde, de verkoper had mij een merk aangeraden, maar ik ben er niet van overtuigd. Prijs was rond de 30 euro per stuk. Blijkbaar zou Märklin een pak duurder zijn, maar die vind ik wel nog mooi.
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Nieuwe baan
 Alfredo niet alles hoeft veel te kosten.

Kijk maar eens op Wiki

http://wiki.3rail.nl/index.php/Bomen_Maken_2

Succes Ronald
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Bedankt voor de link! Was er deze morgend ook al eens gepasseerd. T'is zeker een alternatief hé. Ga wel nog eens zoeken of die boompjes nergens anders goedkoper te krijgen zijn.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
In tussentijd is er een en ander veranderd. Ik probeer nog eens wat foto's te posten. Ook al begonnen met alles aan te sluiten. Ik heb ook een berg gemaakt uit een soort isolatiemateriaal. Gewoon met de cutter versneden. Niet zo super realistisch, maar goed voor een eerste oefening.

De kans is groot dat we binnenkort verhuizen, en daar zal ik op de zolder wat meer plaats hebben. Ziet er dus naar uit dat ik binnenkort opnieuw mag beginnen. :) Waarschijnlijk ga ik nu ook wat meer met hout werken voor bergen en peilers te maken. Het zal wel wat oefenen worden, ik ben niet zo handig met een wipzaag.

Eerst wat inspiratie opdoen hier, de meeste hebben nogal vrij stevige tafels. Ik heb er hier ook al gezien met kastjes onder de treintafel, zou voor ons ook wel handig zijn als er wat opbergruimte is onder de treintafel.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ondertussen verhuisd en nu iets meer ruimte voor de treintafel. Gezien ik met meerdere niveaus ga werken en alles wat beter wil plannen, zou ik graag de baan uittekenen. Wat raden jullie aan van programma? Gezien ik het waarschijnlijk maar 1 keer ga gebruiken en het al bij al toch een vrij simpele baan zal blijven, zou ik het liefst niet teveel geld er aan hangen.

Tafel gaat een L-vorm worden. Het ene stuk met een breedte van +/-70cm en een lengte van 3m, het andere stuk kan iets breder worden en zal ook een lengte hebben van 3m.

Grootste cirkel mogelijk zal de 5100 worden (m-rail). Breder kan ik niet gaan. Ik twijfel ook nog om de industrie bocht aan te schaffen.
Re: Nieuwe baan
peterke33
gast

Re: Nieuwe baan
Hallo Alfredo ,

Je kan gratis Wintrack proberen je kan wel niets afprinten maar je kan wel baan maken. gaat volgens mij, jou afmeting en sporen wel lukken.
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Dag Peterke33, bedankt voor de tip. Eens bekeken, en je kan jammer genoeg niet saven. Ik vond het ook redelijk ingewikkeld. Ik ga het eens proberen met TRAX. Zit best wel goed ineen, en zéér gebruiksvriendelijk.

Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe baan
Citaat van: peterke33 op zondag 15 november 2015, 21:48:37
Hallo Alfredo ,

Je kan gratis Wintrack proberen je kan wel niets afprinten maar je kan wel baan maken. gaat volgens mij, jou afmeting en sporen wel lukken.

Je kunt met de demo versie van WinTrack wel een screen print van je scherm maken. En deze kun je als plaatje tonen en in het forum publiceren.

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe baan
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe baan
Je kan ook dit freeware programma gebruiken "http://www.scarm.info/index.php?l=nl"
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Scarm ga ik nog eens proberen, ziet er veelbelovend uit.

Nu tijdens de pauze eens wat baanplannen bekijken. Ik ben compleet inspiratieloos! Vroeger maakte ik geen plannen, gewoon de sporen op de tafel leggen en puzzelen maar tot als er iets leuks uit voort kwam... Zo'n 2D beeld/plan wekt niet bepaald veel creativiteit in mijn op!  :D
Re: Nieuwe baan
Alfredo
gast

Re: Nieuwe baan
Ondertussen opgemeten hoeveel ruimte er is, en de tafel uitgetekend in SCARM. Vlug eens wat sporen gelegd om het programma te leren kennen, valt me altijd tegen hoeveel ruimte een paar bochten en sporen al innemen!  8o

Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Ik probeer een schema over te nemen uit de catalogus van 1991/92 maar dat lijkt niet te lukken. Kruiswissel zit iets teveel naar links en sluit niet mooi aan. Als ik het opmeet dan heb ik voor de kruising een afstand van 77.4, maar na de kruising... Wat mis ik?
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Welk tussenstukje heb je gebruikt tussen de 5207 en 5202L? Als het goed is moet je daarvoor een tweetal hulpstukjes bij de 5207 geleverd hebben gekregen om de afbuigende sporen aan te vullen tot een volledige tegenbooglengte, echt heel lelijke zwarte dingen met één puntcontact waar je materieel letterlijk overheen hobbelt. Het is heel verleidelijk om daarvoor een net iets groter stukje te gebruiken dat er net zo uitziet als de rest van de M-rails (met imitatie-railbed), maar dat is net iets groter. Daardoor kom je iets verder naar links uit. Heb je de kruiswissel ooit nieuw gekocht, of heb je 'm als occasion aangeschaft? In dat geval heb je wellicht de verkeerde hulpstukken meegeleverd gekregen?
Even uitgaand van de situatie zoals je hierboven de 5207 weergeeft moet je een tegenbocht (5206) van boven naar rechtsonder over de kruiswissel met hulpstuk heen kunnen leggen en dan exact gelijk uitkomen. Met het verkeerde hulpstukje is dat te lang, een 5mm ongeveer. Een andere oorzaak van het probleem kan ik zo niet bedenken.

Overigens zijn die lelijke tussenstukjes (naast oa de gebrekkige schakelmogelijkheden en storingsgevoeligheid) een hele goede reden om die hele kruiswissels niet te willen gebruiken, dus raad ik persoonlijk je aan dat ding er gewoon tussenuit te slopen als je die mogelijkheid hebt.
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Citaat van: 1200Blauw op zondag 22 november 2015, 22:15:15
Overigens zijn die lelijke tussenstukjes (naast oa de gebrekkige schakelmogelijkheden en storingsgevoeligheid) een hele goede reden om die hele kruiswissels niet te willen gebruiken, dus raad ik persoonlijk je aan dat ding er gewoon tussenuit te slopen als je die mogelijkheid hebt.

Dat is een van de redenen om die kleine stukjes niet te gebruiken, het is dan wel het nadeel dat de sporen dichter bij elkaar liggen.
maar dat dat maakt meestal niet echt uit.
Hier twee foto's van die engelsmannen  B)





Je kan oo zien dat de sporen met de 2 loc's iets dichter bij elkaar liggen, en nooit last gehad van ontsporingen  :)
De treinen rijden er vloeiend overheen.
Misschien een idee om zo een oplossing te zoeken.

Gr Einte
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
@1200 blauw, ik had er geen flauw benul van dat dat speciale stukjes zijn. Ik heb inderdaad die stukjes van 8mm ertussen geknald.  :O Als ik het goed begrepen heb, dan zijn de stukjes die ik wel moet gebruiken, zo een 3mm lang? Mijn kruiswissels zijn inderdaad 2de hands, en ik heb daar ook nog nooit die tussenstukjes bij gekregen. Laat staan dat er ooit iets over vermeld is geweest. Ik zou die kruiswissel eventueel vervangen door de kruiswissel die niet schakelbaar is (5114), om de dingen wat eenvoudiger te houden en omdat het ook niet echt nodig is om een schakelbare wissel te hebben daar. Maar dan zit ik nog steeds vast aan die tussenstukken.

@Einte, zo heb ik het ook altijd al gedaan. Gewoon zonder die tussenstukken. Je ziet wel dat er iets niet klopt, als je er met je neus op zit. Maar inderdaad, dat heeft nooit voor ontsporingen gezorgd. Tof hoe je je seinen ingewerkt heb. Bedankt voor de inspiratie! :D

In bijlage mijn voorlopig baanplan. Ik ben nog niet al te ver geraakt. Best wel moeilijk om alles te doen passen. Momenteel moet ik ook veel passtukjes gebruiken voor de kruiswissel die in keerlus zit. Ik heb het al iets eenvoudiger gekregen wel.

Ik heb nu rechts twee rangeersporen. Er zouden er ook drie kunnen liggen, maar ik ga nu wat plaats open laten. Misschien dat daar wat scenery komt. Voor de rest een parallel spoor en een keerlus. Ik moet er ook nog twee stations op kwijt kunnen.
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Baanplan!
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Citaat van: 1200Blauw op zondag 22 november 2015, 22:15:15
Welk tussenstukje heb je gebruikt tussen de 5207 en 5202L? Als het goed is moet je daarvoor een tweetal hulpstukjes bij de 5207 geleverd hebben gekregen om de afbuigende sporen aan te vullen tot een volledige tegenbooglengte, echt heel lelijke zwarte dingen met één puntcontact waar je materieel letterlijk overheen hobbelt. Het is heel verleidelijk om daarvoor een net iets groter stukje te gebruiken dat er net zo uitziet als de rest van de M-rails (met imitatie-railbed), maar dat is net iets groter.

Het kleinste stukje is nr 5208. Dat is helemaal zwart. Het iets grotere stukje, met 2 dwarsliggers, is 5210.
Ik gebruik beide op mijn baan en heb daar géén problemen mee. Op één stukje 5208 na. Daar heb ik toen het middenpuntje met de contacten naar de middengeleider uitgehaald. Het stukje is zo klein dat de sleper er probleemloos over heen gaat. Wel zorgen dat aan beide aansluitende rails een voeding is aangesloten.

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe baan - M-rail kruising faalt
Ok, ik heb 5208 gebruikt, dan is het toch correct. Veronderstel dat SCARM dan lichtjes afwijkt. Ziet er niet problematisch uit, maar wou zeker zijn dat ik niets verkeerd deed.

Bedankt voor de reacties en de hulp!