Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De baan van Falco; 17/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad.... de kast

Gestart door falco1994 dinsdag 31 augustus 2010, 12:06:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Falco

Das pas klantenservice, top  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 12/06/2015 Post....Verassing!
Allemaal hartelijk dank voor de reacties!
De service was inderdaad een positieve verassing.

Om op de vraag van AlbertJan terug te komen, de plastic onderdelen moet ik nog op de wagentjes monteren, zo ver was ik nog niet gekomen.
Tijdens een test bij de vorige karretjes bleek dat er 2 stroef gingen en 1 was helaas gevallen. Dus er was van die serie nog maar 1 goed karretje over.
Dus ik had bewust ze nog niet afgemonteerd :)
Ik heb geen factuur gehad, dus ik heb het vermoede dat deze gratis zijn.

Binnenkort volgen de foto's als hij in elkaar staat.

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Beste Mensen,

Het moest even duren, maar dan worden na maanden / jaren toch eindelijk de resultaten zichtbaar.
Het was even werken, maar alle platen (de delen van de hoofdbaan) liggen op hun locatie en alles is aangepast naar de UTP bedrading.
Om het verslag niet te taai te maken  :P Ga ik het aan de hand van de foto's vertellen.

Zie hier de schaduwbaan, helemaal aangepast naar de UTP bedrading, alles hebben we om gelust. Dat wil zeggen; 16 punten, 16 kabels (UTP heeft er 8) dus we hebben 2 UTP kabels. De Massa wordt aangevoerd via de CS. Dit wordt morgen (17/12/2015) in een kast gebouwd.
Daarnaast hebben we alle rails helemaal vast gezet, en de helling opnieuw bekeken, op lage snelheid (geschaald naar 50 km/h in Koploper) kwamen sommige treinen de helling niet op, nu wel :D


En nog een fotootje dan maar


Vorige week zijn de platen terug gekomen, we hebben alle rails ook hier vast gezet met schroeven, zodat deze niet meer 1,2,3 verschuift. Ook hebben we onder alle meldpunten bedrading in de vorm van UTP aangelegd.


Vooraan (links) zie je de aansluiting voor de stroom en de UTP kabels, het voordeel is dat we nu voortaan per plaat kunnen werken, de Scenery straks komt op hele dunne spaanplaat die in delen te verwijderen is.


Hier een kijkje onder de baan, er hangen nog wat losse UTP blokjes (ook wel Keystones genoemd). Deze moeten nog worden vast gezet.



Achterliggend de RGBW Led-strip te zien, helaas is tussen de spullen de AB van deze strip tijdelijk kwijt, dus ik kan hem niet met licht demonstreren  :P :(


Hier de baan naar de 'overkant', de andere ligt er nog niet naast, deze komt er nog op te liggen.


De 'Overkant' zelf, met de Faller achtbaan in aanbouw, deze werkt nu eindelijk :P dus die kan ik af gaan bouwen.


En nog een deel van de 'glazen brug' die dubbelsporig aan de andere kant van van de baan terug komt richting de hoofdbaan, en het station binnen rijdt.


Zie hier alle kabels die we de afgelopen week getrokken hebben, het zijn er nog al wat, per plaat en afdeling zijn de UTP kabels gescheiden.
In totaal komen er straks 18 kabels binnen op t patch paneel.


Nog even een fotootje van de indeling van het patch paneel.
De S88 hebben we verdeeld in 2 groepen (zoals eerder genoemd, 1-8 en 9-16). Dus 1.2 wil zeggen: punt 9 - 16. Nu is het zo, dat er soms meerdere inkomende kabels zijn van verschillende afdelingen. Volg je me nog?  :D Dus van plaat 2, 3, en de 'Overkant' bijvoorbeeld nummer 4.1. Voor elk van die kabels is een aansluiting, deze lus ik achter op het paneel aan elkaar door. Dat kan, want er is maar 1 keer 4.1 en 1 keer 4.2 etc :)


Dan vraag je je af, waar komt alles dan te hangen. Nou, buiten mijn kamer waar de treinbaan ligt. Onder de baan is namelijk ruimte. En hier zijn nog wat foto's waar alle kabels terecht gaan komen. Natuurlijk allemaal netjes voorzien van een label.




Tot zover dit verslag weer, morgen gaan we weer druk aan de slag ;)

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Hallo Falco,

Dat zijn ook best wat kabels bij elkaar, dacht dat ik een draadje had maar blijkbaar niet dat je maar kan volgen.


Groeten

Peter
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Mooie update Falco. :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
-Falco:
Mooie baan en draden, ik hoop dat alles goed gelabeld is om alles juist te kunnen aansluiten,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Dank allemaal voor de reacties.

@jorg; ik zal het morgen zien, als het werkt ben ik blij :)

@Michel: bedankt :)

@Peter... ja het zijn er veel inderdaad, het moet goed komen :)
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Dag Falco.

Flinke veranderingen en nu dus goed op weg! :thumbup:
Iets zegt mij dat je in de ICT werkt ... :roll: :lol:

Groeten,

Erik.
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Hoi Falco.
Mooi dat je dit resultaat nu bereikt hebt! :thumbup:
Zo te zien kan nu ook de "Wilde Maus" weer helemaal los! :D

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
@AlbertJan, bedankt voor de complimenten, vandaag zijn we een heel stuk verder gekomen.
Af is het nog zeker niet helaas :( Vanavond volgt het verslag!

@Erik, Ik studeer en werk als Kok, basiskok ben ik al en nu studeer ik voor Zelfstandig Werkend Kok.
Maar het klopt, ik heb een ICT opleiding als basissysteembeheerder afgerond een een heel mooi diploma van :)
Helaas echter was dat niet mijn roeping.

Bedankt voor de reacties.
Zoals eerder gezegd, vanavond het verslag van vandaag!

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Het blijft fascinerend zoals je dat daar in de nok van het huis allemaal gecreëerd hebt Falco.
Sta je steeds op een trap te werken?
Je technische opleiding komt je in elk geval goed van pas.
 
   Gr. Leo
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 16/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad....
Hoi Leo,

Het is inderdaad een behoorlijk klusje. Langzaam aan komt het einde van het grove werk in zicht.
Gelukkig heb ik een kleine steiger staan (lees 250kg max) om met 2 a 3 op te staan en te werken. Je kan net van de ene kant naar de andere komen.

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 17/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad.... de kast
Lid sinds: 2009

2 van mijn treinen op een plastic glas brug

offline
Re: De baan van Falco; 17/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad.... de kast
Beste allen,

Zoals beloofd de update van vandaag.
Het streven was om vandaag weer stroom op de baan te kunnen zetten, helaas echter is die doelstelling niet gehaald... over 2 weken een nieuwe poging.
Wel is er een hoop werk verzet, bijna alle kabels zijn voorzien van stekkertjes, al heb ik per ongeluk voor een aantal aansluitingen de kabel te kort gemaakt.

En nu ga ik weer verder aan de hand van foto's

Nadat de kast naar boven is geplaatst, zijn Max en ik begonnen aan het aansluiten van de verschillende onderdelen. Zo komt de stroom straks vanaf de kast, en de besturing.
Daarnaast worden ook de camera's die boven de baan hangen hier aangesloten.


In deze kastjes zitten 2 S88 decoders, in totaal 4. Alleen de voor de 5e moeten we nog een aansluiting maken.
Zoals eerder genoemd zijn de 16 punten verdeeld in 2 UTP kabels. Aan de doorlus kant (dus de flat-cable kant) hebben we 6 kleurtjes van de 8 aderige UTP kabel aangesloten, zodat je ook hier gebruik kunt maken van UTP.


Gelukkig kan Max heel goed denken :P


Dit was het oorspronkelijke idee, helaas hebben we vandaag wel het een en ander moeten wijzigen... zie volgende foto's.


Na de conclusie te hebben getrokken dat sommige kabels te kort zijn, hebben we er voor gekozen om het patchpaneel te draaien.
Na de dag hard doorgewerkt te hebben ziet u hier het resultaat van vandaag.
De kabels van de camera's liggen er al. De kabels voor het patch paneel hangen al.
De stroomvoorziening is aangesloten en de UTP voor de netwerkverbinding ligt er al.


De komende weken wordt alles in orde gemaakt om uiteindelijk (hopelijk 31 december) te kunnen gaan rijden met de treinen, alles opnieuw te ijken in Koploper en uiteindelijk alles weer automatisch te laten gaan. Duim met ons mee dat het werkt :P  :thumbup:

Mvg,
Falco
Re: De baan van Falco; 17/12/2015 Na heel veel geduld te hebben gehad.... de kast
-Falco:
Ziet er allemaal heel strak uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: