Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Mijn nieuwe gecombineerde analoge én digitale baan.

Gestart door Ton van het Fort maandag 02 juni 2025, 18:19:46

Mijn nieuwe gecombineerde analoge én digitale baan.
Eerste plaatjes van mijn gecombineerde analoge en digitale baan. Foto is nog van slechte kwaliteit, wordt aan gewerkt.
Re: Mijn nieuwe gecombineerde analoge én digitale baan.
 @citaat ga ik wel even volgen. Ik ben vooral benieuwd hoe de digitale en analoge banen en locomotieven zijn opgezet. Hoe die wel of niet "samenwerken"... :question:

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ben ook benieuwd, maar ik zie M- en C-rails en vermoed M=analoog en C=digitaal. Klopt dat Ton? En zijn dat dan geheel los van elkaar staande trajecten?
Ben wel benieuwd naar een baanplan en meer foto's :o) .
Inderdaad twee gescheiden banen. Old school analoog op M-rails en digitaal op C-rails. De baanplannen lopen door elkaar. Beide hebben een schaduwstation, beide naast elkaar over klimspiraal en parallel op het station. Ik had veel M-rails en ervaring in de aansturing van analoog. Ook een behoorlijke hoeveelheid analoge loks. Aan de andere kant wilde ik meeliften met de moderne digitale mogelijkheden. De banen zijn relatief eenvoudig qua opzet maar juist de combinatie maakt het leuk. Ik zal binnenkort een baanplan toevoegen en wat eerst video van het totaal beeld.
Gelukkig ook een betere kwaliteit foto :) FullSizeRender-compressed.jpegFullSizeRender-compressed.jpeg   

BLIJ dat ik analoog RIJ

Goed idee, 2 separate banen en toch bij/door elkaar :thumbup: !

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tony.

Ik ben zeer benieuwd naar het baanplan van twee gescheiden banen.
Compleet gescheiden, of toch met een verbinding om het getrokken materieel te kunnen uitwisselen?

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat dát vroeg ik me nou ook af :mrgreen: !
Hierbij de baanplannen, gemaakt met Railmodeller Pro.
Het eerste beeld is van de digitale baan. Het witte spoor is "niet zichtbaar", het blauwe spoor is zichtbaar.
Het tweede beeld is van de analoge baan. Het witte spoor is "niet zichtbaar", het gele spoor is zichtbaar.
Het derde beeld is van de twee zichtbare gedeelten.
Nog uitwerken in digitaal deel, een BW, een rangeerdeel. In analoog uitwerken een rangeerheuvel.
De analoge baan wordt aangestuurd via 5 stroomkringen waarvan 3 in combinatie met een 6600. Het analoge schaduwstation werkt volledig automatisch via schakelingen met 7045-ers
De digitale baan wordt gestuurd met een CS3 gekoppeld aan een 6021 via Connect 6021 (60128),een IR (6070/6071) en Keyboards.
De rails van de banen hebben op geen enkele wijze verbinding met elkaar, compleet gescheiden

Als het goed is een filmpje van het volautomatische analoge schaduwstation zoals ik dat een half jaar geleden heb gebouwd. Toen nog met een korte terugrij-lus. Het schaduwstation is nu niet meer zichtbaar, zoals het ook de bedoeling is.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dank voor de info! Best een ingenieus baanplan zo met beide systemen geïntegreerd; én je hebt goed de ruimte zo te zien :thumbup: .
Ook leuk :favorite: : een automatisch analoog schaduwstation met 7045's! Kiest iedere trein een volgend spoor om te "parkeren"?
Ik heb mijn schaduwstation ook analoog geautomatiseerd maar dan met standaard 4-polige industrie-relaistjes; die zijn monostabiel dus een hoop set-/reset-schakelingetjes, maar het werkt :thumbup: .

BLIJ dat ik analoog RIJ

Terwijl ik reageerde plaatste jij nog een mooi filmpje :thumbup: .
Hier die van mij ;) :
Een klein plaatje van de schakeling met de 7045-ers
Citaat van: Hanzi op dinsdag 03 juni 2025, 16:50:15Kiest iedere trein een volgend spoor om te "parkeren"?
Zeker niet op het einde van het filmpje  ;)
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: Ton van het Fort op dinsdag 03 juni 2025, 16:49:04Als het goed is een filmpje van het volautomatische analoge schaduwstation zoals ik dat een half jaar geleden heb gebouwd. Toen nog met een korte terugrij-lus. Het schaduwstation is nu niet meer zichtbaar, zoals het ook de bedoeling is.
Leuk filmpje! Dat analoge schakelen heeft toch ook zijn charme hoor, pure nostalgie!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Lapjeskat op dinsdag 03 juni 2025, 17:38:03
Citaat van: Hanzi op dinsdag 03 juni 2025, 16:50:15Kiest iedere trein een volgend spoor om te "parkeren"?
Zeker niet op het einde van het filmpje  ;)
Machinist zat te snurken, daar doe je niks tegen :sad: ...
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je analoge schaduwstation werkt mooi Ton, dit doe mij terug denken aan mijn eerste baan die ik samen met mijn oom bouwde.
Natuurlijk ook met M rails  :favorite:

Mvg,

Peter Degeluidsman
In het filmpje van het schaduwstation zit inderdaad een "leuk" einde. Oorzaak was een slecht functionerende wissel. Is vervangen. Alles werkt nu vlekkeloos. Ik heb in de sporen van het analoge schaduwstation vlak voor de stopsectie ook nog één contactrail 5105 aangebracht, die gekoppeld aan lampjes bij mijn trafo's zodat ik kan zien of het spoor bezet is. Werkt onberispelijk met een sleep, maar niet altijd bij een kort lokje. Maar "beter iets dan niets". Voor de zekerheid nog een camera geplaatst die de kop van het schaduwstation in beeld brengt.