Techniek en aansturing:
Het met bi-stabiele schakelingen aangestuurde M-rails sporenplan zorgde voor een grote hoeveelheid verbindingsdraden. De overgang naar een computergestuurde digitale installatie zorgt echter voor nog veel meer bedrading. Door deze, afhankelijk van hun functie, een vaste kleur te geven, kan ik bij problemen de oorzaak snel vinden. Ook de achteraf aangelegde ringleiding zorgt voor een overzichtelijker geheel. Helaas is een destijds enthousiast aangeschaft CS-2 weer verkocht omdat deze niet communiceert met Koploper. Sindsdien verzorgt het CS-1 met daaraan een 50 VA trafo plus booster, de stroomvoorziening. Er zijn aparte trafo's voor de verlichting (een oude 30VA) en de seinen/wissels. Ik gebruik het standaard schakelmateriaal (S88 en K83) van Marklin en Viessmann. Voor de isolatie van railstukken zijn de rode Marklin dopjes gebruikt.
Bij de C-rails zijn alle railstaven elektrisch gescheiden. Dit was een tijdrovende klus maar het voordeel is dat de trein overal door de computer gevolgd kan worden en dat bij een losgeraakte wagen, het spoor bezet blijft. Het nadeel van deze volledige scheiding is dat voor sommige locomotieven de massa-afvoer te beperkt is waardoor ze soms niet op gang komen. De "diode truc" biedt hierbij uitkomst. Als de hapering zich dus voordoet, wordt de aanpassing meteen gemaakt. Voor de wisselaansturing gebruik ik de Marklin motoren (74490 en 91). De bekende storing die deze motoren na enige tijd vertonen – falende eindafschakeling – wordt verholpen door bij alle motoren de eindafschakeling te overbruggen. Desondanks zijn er een paar wissels die niet meer werken. Zolang dat de treinenloop niet nadelig beïnvloedt, laat ik de storing in stand. Als het echt moet, gaat de "zaak open". C-rails laat zich dan niet makkelijk loshalen en ook terugplaatsing in een bestaand plan is niet eenvoudig. Door zoveel als mogelijk gebruik te maken van de standaard onderdelen zijn, heb ik de trein installatie werkend gekregen en zijn er eigenlijk nauwelijks onoplosbare problemen met de techniek.
Tot slot, de installatie wordt aangestuurd via de computer. Ik heb daarvoor een nieuwe Windows PC gekocht die niet met het internet verbonden is en uitsluitend dient om via het CS-1 de treinen aan te sturen. Door de disconnectie met internet, zijn er ook geen updates die mogelijkerwijs de data uitwisseling met het CS-1 kunnen verstoren. De gebruikte software is zoals gezegd Koploper 9.4. In het programma wordt gebruik gemaakt van vaste en variabele routes, logische acties, speciale- en telfuncties. Voor technische vragen biedt het Koploperforum antwoord op vele vragen.