Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Spoetnik's foto-topic

Gestart door Spoetnik woensdag 22 mei 2013, 20:00:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoetnik's foto-topic
Lid sinds: 2009

offline
Spoetnik's foto-topic
Net als het line-up topic zijn grootspoorfoto's een favoriet van mij op dit forum. Een eigen bijdrage mag dan ook niet ontbreken.
Meestal probeer ik in de vakantie een spoorwegmuseum(lijn) te bezoeken. Niet altijd even makkelijk, maar regelmatig vind je dan pareltjes.
(Ik probeer per museum een item te maken om de overzichtelijkheid te bewaren  B) )
Museo Ferroviario di Trieste Campo Marzio
In de eerste plaats Italië. Er zijn meerdere spoorwegmusea in Italië, alleen is het land vrij groot en ik zocht iets in de buurt van onze vakantiebestemming (in dit geval in de buurt van Venetië). Al zoekend kwam ik terecht op het Museo Ferroviario di Trieste Campo Marzio. Een spoorwegmuseum gevestigd in een voormalig station van Trieste.

Het station - of wat er van over is - is majestueus en imposant. Dit is een overzichtsfoto. Bedenk even dat er vroeger een overkapping overheen zat. Aan deze kant de perrons staan overigens de wat mindere exemplaren, vandaar dat het allemaal wat vervallen over komt

IMG_7743 by Spoetnik1, on Flickr

Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar stoom, stond hier ook wat antiek "stroom". Hier de E626 van de FS.

IMG_7760 by Spoetnik1, on Flickr

En de E645:

IMG_7757 by Spoetnik1, on Flickr

Alhoewel Italianen over het algemeen bekend staan om hun gevoel voor stijl, kan ik dat niet direct rijmen met de vreemde bruine kleur van hun rollend materieel. Die kleurstelling is wel consequent doorgevoerd, zoals bij dit rijtuig ook te zien is.

IMG_7759 by Spoetnik1, on Flickr

Meer "in" het station staan beter geconserveerde loks. Zoals deze een lok serie 475 van de FS. Alhoewel.... Dit exemplaar heeft nooit echt voor de FS gereden, maar is van de voormalige KKStB (Oostenrijkse keizerlijke staatsspoorwegen) overgegaan naar de Joegoslavische spoorwegen. Veel zusterlocs zijn naar de FS gegaan, maar die zijn allemaal gesloopt. Omdat het museum streeft naar een beeld van de spoorwegen in die regio is dit exemplaar geschilderd in de FS-kleurstelling en heeft ze een fictief (opvolgend) nummer.

IMG_7728 by Spoetnik1, on Flickr

De locs uit deze regio hebben toch vaak een apart uiterlijk. Zoals deze:

IMG_7723 by Spoetnik1, on Flickr

Zoals ik al schreef, wil het museum dingen laten zien die in die regio op het spoor gereden hebben.
Dit stond er dus ook:

IMG_7727 by Spoetnik1, on Flickr

En deze apparaten hebben volgens mij bijna overal gereden:

IMG_7736 by Spoetnik1, on Flickr
In dit geval is het de 52 4752.

Mocht je eens in de buurt zijn, het is zeker een leuk museum om eens te bekijken!
Luxemburg - Fond-de-Gras
Een vakantie in Luxemburg is op stoomvlak lastig. Maar absoluut de moeite waard is een bezoek aan Fond-de-Gras - de thuisbasis van de AMTF oftewel Train 1900.

Het station lijkt wel rechtstreeks van een modelbaan te komen. Rustiek gelegen in een dal.

IMG_4802 by Spoetnik1, on Flickr

De dag dat ik er was reden er twee treinen. Eén getrokken door het boegbeeld van Train1900, loc Anna 9. Een voormalige industrieloc die dienst heeft gedaan in de mijn Anna. Dit type is afgeleid van de bekende Pruisische T3.

IMG_4807 by Spoetnik1, on Flickr

De andere trein bestond uit een Belgische railbus. In het ritje dat gemaakt werd was ik de enige (!) passagier. Erg grappig om eens in zo'n railbus mee te kunnen. Het is echt een bus op rails. Hier bij het eindpunt van de route in Bois-de-Rodange.

IMG_4787 by Spoetnik1, on Flickr

Deze stichting heeft een mooie collectie locs. Een Cockerill met staande ketel blijft toch bijzonder:

IMG_4797 by Spoetnik1, on Flickr

De directe omgeving van het station Fond-de-Gras is ook interessant. Het maakt deel uit van het industrieel en spoorwegpark Fond-de-Gras. Hier zijn meerdere dingen bewaard die gerelateerd zijn aan het industriële verleden in die omgeving. Het Luxemburgs ministerie heeft belangrijk cultureel erfgoed op spoorgebied hier opgeslagen - alles gerelateerd aan de mijnindustrie.

Een voorbeeld is deze vuurloze locomotief:

IMG_4833 by Spoetnik1, on Flickr

of deze ijzerwagen:

IMG_4830 by Spoetnik1, on Flickr

Helaas staat dit materieel blootgesteld aan de weersinvloeden. Dit coupe-rijtuig is in ieder geval voorzien van een kleedje:

IMG_4841 by Spoetnik1, on Flickr

Het spoorwegpark bevat ook nog een smalspoorlijn. De mijn-baan "MINIÈRESBUNN".
Het stoomlocje ziet er schattig klein uit...

IMG_4812 by Spoetnik1, on Flickr

... maar is reusachtig in vergelijking met de wagons:

IMG_4809 by Spoetnik1, on Flickr

Samenvattend is Fond-de-Gras erg leuk voor geïnteresseerden in techniek en treinen.
Re: Spoetnik's foto-topic
Erg mooie foto s van mooie loks. :thumbup:

Tony
Dampflokmuseum Hermeskeil
Een bijzondere attractie in de buurt van Trier: Dampflokmuseum Hermeskeil.

Wat is het bijzondere? Een duitse meneer, de heer Falz verzamelt stoomlokomotieven. Echte dus. En hij heeft er meer dan de meeste van ons modellocomotieven hebben. Deze "loksammlung Falz" is verspreid over twee locaties in Duitsland: Een deel in Falkenberg en een deel dus in Hermeskeil. Een groep vrijwilliges probeert deze locs te restaureren.

In de lokloods staan de topstukken van het museum, zoals deze 01:

dmhk 2010 030 by Spoetnik1, on Flickr

Het merendeel van de loks staat echter buiten, zoals deze:

dmhk 2010 085 by Spoetnik1, on Flickr

Je ziet hier het resultaat van het vrijwilligerswerk. Het front is geschilderd. Dat is echter gedaan tot maximaal de rookkast. Daarachter overheerst roest, roest en roest....
Nog lang niet alle loks hebben al een schilderkwast gezien. Zoals deze:

dmhk 2010 088 by Spoetnik1, on Flickr

De loks zijn in ieder geval wel bewaard voor het nageslacht. Helaas zijn ze vaak aan het eind van hun carriere voor veel zaken "misbruikt". Deze was aan het eind een damfspender oftewel een stoomketel op wielen, zoals deze - dampfspender 27:

dmhk 2010 070 by Spoetnik1, on Flickr
Tja, dit was dus vroeger een lok van de serie 39...

De nieuwste aanwinsten zijn twee locs die in Roemenië gekocht zijn - oude Pruisische G8 loc's. Dit is er 1 van:

dmhk 2010 056 by Spoetnik1, on Flickr

Al met al is dit museum een bizarre ervaring. Je waant je op een "loc-kerkhof". Ik ben er 2x geweest en het is elke keer een aparte ervaring. Je betaalt met genoegen de bescheiden toegangsprijs om die vrijwilligers te steunen - ze staan voor een vrijwel onmogelijke taak waar het eind nog lang, lang niet in zicht is. Voor de liefhebbers van 'oude zooi' een aanrader.
Re: Spoetnik's foto-topic
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Spoetnik's foto-topic
Hoi Nic,

Mooie foto's heb je gemaakt!
Ik ben er zelf nog niet geweest, maar wat ik zo lees heeft iedereen volgens mij die in Hermeskeil heeft rondgekeken daar een beetje een dubbel gevoel aan overgehouden: Fijn dat die oude stomers er überhaupt nog zijn, maar wat is het jammer dat de meeste locs er zo slecht aan toe zijn en waarschijnlijk ook niet zo snel in oude glorie hersteld zullen worden.
Hopelijk gaat het toch nog een keer allemaal veranderen daar.

Groet, Marc
Re: Spoetnik's foto-topic
Ach ze zijn in ieder geval bezig. Dat was een aantal jaar geleden nog niet zo. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen: dit is onbegonnen werk. Het zijn er zo veel...
(O ja, verkopen schijnt voor de eigenaar geen optie te zijn.)
Decauville Museum 19 juli
Een historische dag, gisteren in de Harskamp. De allerlaatste museumdag aldaar. Elders op dit forum was het al aangekondigd.
Een must dus om het Decauville Spoorwegmuseum te bewonderen. Hier de foto's:

Er reed een groot aantal treinen, elk met een eigen "thema".

De kipwagen-trein:
IMG_2282 by Spoetnik1, on Flickr

De personentrein:
IMG_2274 by Spoetnik1, on Flickr

En een trein met locomotief op de trein:
IMG_2285 by Spoetnik1, on Flickr

Deze museumdag straalde een enorm gezellige sfeer uit. Mooi park, mooi materieel, vriendelijke mensen. Maar helaas een volgende keer ergens anders!