Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marokko per trein

Gestart door Dennis1984 donderdag 16 mei 2013, 23:02:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marokko per trein
Dennis1984
gast

Marokko per trein
Hoi allemaal,

Recent mocht ik een paar weken doorbrengen in de Islamitische Maghreb (Marokko) en ik heb daar voornamelijk per trein gereisd. Marokko is een ontzettend leuk land om per trein te verkennen en de meeste grote steden zijn per trein bereikbaar.

Koning Mohammed VI heeft de laatste jaren veel geld in het spoor gestoken en dit is goed zichtbaar. De infrastructuur komt er het beste vanaf en vrijwel het hele spoornet is geëlektrificeerd. Grote delen zijn daarnaast dubbelsporig en voorzien van nieuwe bielsen (beton-staal). Het geld ging duidelijk niet naar de treinen of althans, niet naar het onderhoud, want je mag van geluk spreken als 50% van de verlichting in een trein werkt. Erg jammer, want er rijden wat bijzondere treinen rond in vrolijke dessins. Over enkele jaren zal de nieuwe hogesnelheidslijn worden geopend die Tanger met Rabat gaat verbinden. Doel is uiteindelijk een Middellandse Zee-tunnel, waar Sarkozy ooit al eens een balletje voor op gooide.

Om jullie te laten meegenieten hier een korte sfeerimpressie!


Station Marrakech. Dit is een vrij nieuw station. Het oude station is de busterminal geworden. Hier vangt mijn treinreis door Marokko aan.


Marokkaanse locomotief. Duidelijk is hier de Franse invloed zichtbaar. Veel van het Marokkaanse spoorwegnet heeft Franse wortels. Logisch ook, want Marokko was tot in de jaren '50 een kolonie. Ook nu nog spreekt men behoorlijk Frans in het hele land en zijn er goede relaties met Alstom. Achter de locomotief vind je corailrijtuigen en het eerste rijtuig is een generatorrijtuig, omdat bijna geen enkele Marokkaanse locomotief geschikt is voor het voeden van een reizigerstrein.


Dit station aan de lijn Marrakech-Casablanca moet nog gemoderniseerd worden...


In Casablanca (en ook in Rabat trouwens) heeft men de tram ontdekt. Voor Marokkaanse begrippen zijn de kaartjes trouwens vrij duur en een ritje is dus ook niet voor iedereen weggelegd. Alle stations zijn verhoogd aangelegd en uitsluitend toegankelijk via tourniquets. Er staat personeel op elk station om te waarborgen dat mensen hier geen misbruik van maken. In Rabat is dat trouwens niet zo en kun je dus wel vrij in de tram stappen.


Hier zien we een kloon van de Belgische break-treinstellen. De break-treinstellen rijden in veel verschillende liveries: ik heb er wel vier gezien. Waarom zouden deze treinstellen in Marokko rijden? Het zijn geen tweedehandsjes... Deze en de volgende foto zijn trouwens genomen in Casablanca.


Een echte 'oude' Marokkaanse locomotief van Hitachi. Hoewel misschien niet het meest modern, oogt dit wel echt authentiek. Let op de deuren die gewoon open staan, dit is in Marokko geen probleem (ook tijdens de rit). Daarnaast staan er bordjes op het station dat het "formeel verboden" is de sporen over te steken, maar je krijgt natuurlijk geen boete.


Het station van Rabat. Aan weerszijden gaat de trein een tunnel in. Rabat ligt dan ook op een berg. De ene kant gaat naar Casablanca, de andere kant naar Salé. Het eilandperron is erg mooi en doordat de stad aan het zicht onttrokken wordt voelt het als een oase van rust.


Ook deze is bekend, het is een broertje van een Italiaans treinstel. Ik zal ook antwoord geven op het raadsel van het break-treinstel. In Marokko staat 3000volt op de draad en dit is hetzelfde als in België en Italië. Bij de aanschaf van treinen is het dus gemakkelijk een kant-en-klaar iets te kopen en dat heeft men in beide gevallen ook gedaan.


Hier het laatste paradepaardje van de spoorwegen... de Alstom Prima II. Dit is de concurrent van de Traxx en Eurosprinter, maar tot nu toe is deze 2e versie nog aan geen enkele andere spoorwegmaatschappij geleverd. Van de Prima I rijden wel verschillende versies rond in Frankrijk. Ook hierachter gemoderniseerde corailrijtuigen en deze locomotief is vrijwel de eerste waarbij het generatorrijtuig niet meer nodig is. Zoals je ziet zit er een steengat in de voorruit... dit is in Marokko geen probleem en wordt - evenals gebroken ruiten in de trein - niet vervangen maar slechts provisorisch gerepareerd.


Tot slot het andere grote gemoderniseerde station: Fes. Hier eindigt mijn treinreis en heb ik mij verder per bus naar de noordelijker gelegen steden Chefchaouen, Tetouan en Ceuta begeven.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden iets van Marokko (de treinen dan) gezien te hebben en kan jullie een reis door dit land van harte aanbevelen! En oja, het kriebelt enorm om een Marokkaanse modeltreinbaan te gaan bouwen, maar de beschikbaarheid van de treinen is erg beperkt en het zou dus wel érg veel zelfbouw betekenen. Maar wie weet, ooit... ;).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Marokko per trein
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marokko per trein
Hoi Dennis,

Mooi verslag met fraaie foto's! :thumbup:
Leuk om eens spoorplaatjes uit die hoek hier op het forum te zien. Dat moderne materieel ziet er inderdaad fris en fleurig uit.
Bedankt voor het plaatsen!

Groet, Marc
Re: Marokko per trein
nobody
gast

Re: Marokko per trein
Heel leuk iets van de (voor mij tamelijk onbekende) Marokkaanse spoor/tramwegen te mogen zien.
Dank voor het plaatsen :important:
Re: Marokko per trein
mat-60
gast

Re: Marokko per trein
Een Marokkaanse modelbaan is juist helemaal niet zo moeilijk, naast aan NS 1600 gelijke loks, reden er nog niet zo heel lang geleden ook loks type NS 1100 en 1300 rond in fraaie kleuren.
Verder toen ook nog veel NMBS rijtuigen, ook wel makkelijk te krijgen als model.
Re: Marokko per trein
Lid sinds: 2011

offline
Re: Marokko per trein
Leuk hoor,

dank je wel voor de foto's!

Vincent
Re: Marokko per trein
MarklinKoen
gast

Re: Marokko per trein
Gaaf!
Re: Marokko per trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marokko per trein
Leuk verslag Dennis! Behoorlijk moderne trams hebben ze daar in Casablanca!
Re: Marokko per trein
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Marokko per trein
Mooie fotos Dennis
Geeft meteen ook een ander beeld van wat daar allemaal rondrijd :D

Mvg
Frank
Re: Marokko per trein
Dennis1984
gast

Re: Marokko per trein
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties tot zover. Ik zag inderdaad van die 1100 en 1300: dat wist ik dan weer niet!

Verdere reacties en/of vragen zijn natuurlijk welkom :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Marokko per trein
Joost_B
gast

Re: Marokko per trein
Leuk verslag Dennis!
Toevallig gisteren HIER ook naar een reportage zitten kijken over Marokko, super land!

Gr Joost
Re: Marokko per trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marokko per trein
Hey Dennis,

Bij jouw foto's valt het me op dat er een helle gele gloed overheen hangt? Komt dat door die gele bal die hier vroeger ook weleens aan de hemel stond? ;)
Zonder dollen, gave foto's van een niet alledaags land. Dank voor het delen.

Groeten Dennis
Re: Marokko per trein
Lid sinds: 2008

offline
Re: Marokko per trein
Leuke reportage Dennis.
Dit is weer eens wat anders,erg leuk.

Tony
Re: Marokko per trein
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re: Marokko per trein
Ey Dennis,

Leuk reisje heb je gehad naar Marokko zo te zien. Had nou niet direct in mijn gedachten opgekomen om een treinreis te boeken door Marokko, maar ben aangenaam verrast :thumbup:. Mooie foto's.

Gr. Joachim
Re: Marokko per trein
Dennis1984
gast

Re: Marokko per trein
Hoi Joost, Dennis, Tony en Joachim,

Bedankt voor jullie reacties, maakt het posten van dit soort foto's de moeite waard! De link die jij nog stuurde Joost vond ik erg leuk, met foto's van treinen die ik ook heb gezien. Ik heb trouwens voornamelijk passagiers gezien. Goederentreinen rijden vooral 's-nachts in Marokko, hoewel er af en toe ook overdag iets langs komt.

Wat trouwens nog wel een goed voorbeeld is van de modernisering van de spoorwegen, is de 'upgrade' van het tracé Meknes-Fes. Dit belangrijke stuk spoor is nog niet zo heel lang geleden verdubbeld en rechtgetrokken. De trein maakt hier dan ook flink snelheid.

Op Google Maps kun je goed in het landschap zien wat men gedaan heeft om het recht te trekken. Als je dan vervolgens naar deze pagina gaat, dan zie je op een paar foto's een gigantisch viaduct dat je op Google Maps kunt herkennen.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Marokko per trein
mat-60
gast

Re: Marokko per trein
Jammer dat je nu met geleende foto's van anderen verder gaat. Had nog graag iets gezien vanuit je eigen camera...................