Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

berg maken

Gestart door hans-v zaterdag 18 mei 2013, 22:55:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
berg maken
hans-v
gast

berg maken
Ben vandaag hier op de site aan het kijken naar voor beelden van mensen die bergen gemaakt hebben zag er erg tegen op om het te maken . ik ben iemand die het meteen perfect wil doen maar heb nog nooit zo iets gemaakt maar als ik het zo bekijk en lees moet je het gewoon doen en niet teveel na denken hoe je het aan smeert het gips
Re: berg maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: berg maken
Dat klopt helemaal Hans,

Breng op het gaas losse rots blokken aan van gips ( als je die hebt ) en daarna de eerste gips laag.
Hierna kun je nog een tweede gips laag aanbrengen, laat dit goed drogen.

Daarna met bv een kleine schroevendraaier stukjes uit het gips krassen gewoon niet nadenken en doen, ze zult zien dat je dan natuurlijke vormen krijgt.

Ik heb op mijn baan ook een berg gebouwd, dit was ook de eerste keer en het resultaat mag er zijn ( al zeg ik het zelf ).

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: berg maken
Lid sinds: 2013

offline
Re: berg maken
Kijk ook eens bij Thomas, zijn idee van rotsblokken met boomschors werkt perfect!
Dit heb ik zelf ook gedaan , samen met tegellijm en piepschuim ( gele isolatieplaat van 6 cm )
Re: berg maken
Lid sinds: 2010

offline
Re: berg maken
Neem ook eens een kijkje op de website: Modeltreinbaan: Categorie Ruwbouw en dan bijvoorbeeld de berichten: Bergen maken en  Gips en een kleurtje

Alles in één keer perfect doen kan niemand. Een tip is dan om een oefenberg te maken. Dan kan je je technieken daarop uitproberen en oefenen. Als je niet tevreden bent gooi je de oefenberg zo weg en is er geen man overboord.

Groeten Ronald.
Re: berg maken
hajoscho
gast

Re: berg maken
Hallo Hans,

Berge kann man auch aus stabilen Kartons (stevige kartons) machen. Wenn du mehr wissen möchtest, dann sende ich dir Berichte und Anleitungen per E-Mail.

Leider nur in Deutsch.

Schöne Grüße

(ook) Hans   :twisted: :twisted: :twisted:
Re: berg maken
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: berg maken
Probeer het anders eens met stukken piepschuim.
Gewoon beetje op elkaar stapelen, stukken afbreken en daarna met papier-maché of gips modelleren.

Hier een klein voorbeeld.



Daarna als de lijm is uitgehard de stukken in model snijden met bijv. een oud broodmes.
Afwerken met papier-maché of gips en dan de boel zwart verven om later mooit diepte te krijgen in groeven en spleten.



Als het zwart geverfde droog is kleurtje maken en met de platte kant van de kwast de berg verven.







Voeg wat kleine puntjes kleur toe en veeg die uit met een brede platte kwast, de kleuren moet wegvloeien in het geheel.
Gras er op en met een breed plat kwastje dry-brushen met heel licht beige of wit.



Je zal als je dit nog nooit hebt gedaan echt niet de eerste keer de perfecte berg maken ook al ben je iemand die alles graag in een keer perfect wil hebben. Gewoon met kleine stukjes oefenen en nog eens oefenen, veel geduld heb je nodig want in één keer perfect is nog nooit iemand gelukt, trouwens wat is perfect.
Anders kijken of er in de wintermaanden workshops worden gegeven en daar dan aan mee doen.
Daar leer je het meeste van.
Re: berg maken
blackbird
gast

Re: berg maken
Hallo,

kijk eens op de topic van Landendriehoek van ÖBB (Hans) dat is voor mij tot nu toe de "Bergmaster"!

Mazzel,

Blackbird