Recent een viertal FCS auto's kunnen kopen op marktplaats. Ik had al een DHL vrachtwagen en nu heb ik er twee. Dat geeft niet want ik had het plan om mijn Zwitserse postbus van het merk Rietze te motoriseren. Ik had nog nooit zoiets gedaan maar de afmetingen leken redelijk overeen te komen. Alleen de assen staan verder uit elkaar dus die constructie moet anders. Maar ik wou de gok wel wagen en met goed gevolg!
Eerste de bodemplaat verwijderd van de bus. De stuuras kon ik gewoon onder de interieurplaat van de bus lijmen. Om het hele spul in te bouwen moest de rest van het interieur van de postbus worden verwijderd. Zo ontstond er ruimte voor de accu, motor en printplaat. De accu heb ik uiteindelijk plat gelegd want in de oorspronkelijke rechtop stand paste het niet.
Nu had ik twee delen. Het oorspronkelijke onderstel van de vrachtwagen met de motor en de voorkant van het onderstel van de bus. Met een reststukje plastic de boel aan elkaar gelijmd. Maar de plasticlijm houdt niet op de onderdelen van de FCS auto. Blijkbaar is dat harder plastic. Uiteindelijk heb ik met het lijmpistool de boel gefixeerd met de hete lijm. Dat lukte wel.
Het onderstel van de vrachtwagen bleek toch iets te breed dus daar heb ik aan alle zijden een randje afgehaald met de dremel. Ook de achteras was breder. De wielen er af gesloopt en de as aan beide zijden ingekort met de dremel. Daarmee had ik ook de mogelijkheid om de oorspronkelijke wielen van de bus te monteren op de motoras. Vervolgens nog wat wegvijlen in de wielkast zodat de wielen niet aanlopen. Bij de stuuras was het even spannend of er voldoende ruimte zou zijn voor de draaiende wielen. Het paste allemaal net!
Toen de boel weer in elkaar gezet en dat zag er niet uit met die accu voor de ramen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de ramen maar helemaal te blinderen met zwart papier. Alleen de voorruit is nog wel doorzichtig maar je kijkt nauwelijks in de bus omdat die nu van binnen donker is. Ik ga er denk ik nog wel een chauffeur in zetten maar ik moet nog even op zoek naar een geschikt preisertje.
Nu maar eens testen of de rijeigenschappen in orde zijn. Ik heb al vastgesteld dat hij netjes het spoor houdt en de normale bocht goed volgt. Scherpe bochten gaat echt niet want daarvoor is de draaicirkel niet kort genoeg omdat de wielen dan tegen de wielkast komen.