Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

nieuwe baanplan

Gestart door janstuif vrijdag 17 mei 2013, 15:03:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
nieuwe baanplan
forummers,
ik zit met een van de benen in de lucht na een operatie, reden om je baanplan eens goed onder de loep te nemen. als bijlage zowel het station e.o. als het schaduw station. schiet er eens op, je wordt er nooit dommer van.
groet
jan
Re: nieuwe baanplan
C-Brian
gast

Re: nieuwe baanplan
Hoi Jan,

Ik zie geen bijlage 8).
Veel sterkte met het herstellen van je operatie :thumbup:.
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
brian,
bij deze alleen het schaduwstation staat er twee keer op, blijft 1 keer.
groet
jan
Re: nieuwe baanplan
C-Brian
gast

Re: nieuwe baanplan
Leuk en speels baanplan :thumbup:.
Maar volgens mij kan je veel meer halen uit je schaduwstation als je het vereenvoudigt. Nu heb je de 2 sporen van/naar de klimspiraal in een lus zitten, en de opstelsporen ook nog eens in een lus. Ik kan nu helaas niets uittekenen, pc is ergens anders..
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
brian,
dat het schaduwstation niet eenvoudig is klopt, met voorbedachte rade min of meer, om zo min mogelijk dezelfde treinen achter elkaar te zien rijden op het station e.o.
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: nieuwe baanplan
Heey,


mooi baanplan voor de bovenbouw!
wat zijn de afmetingen (kan k niet lezen)?


gr simon
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
Simon,
de totale ruimte meet 7x3,25 mtr
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baanplan
Dag Jan,
Heel interessant baanplan met veel rijmogelijkheden. Ga je dit met PC beveiligen?
Op zich is het schaduwstation wat complex, maar volgens mij noodzakelijk zo, of je moet op een andere plek overloopwissels maken.
De linker uitgang is neem ik aan (ook) een klimspiraal, die echter in 2 richtingen kan worden bereden. Treinen die via deze weg binnen komen hebben de binnenbocht van je schaduwstation nodig om deze op het dubbelspoortraject rechts te verlaten, als ik het goed zie.
Wanneer je dan 'boven' bent is de meest logische weg, rechtsom naar beneden, tot bij de kruiswissel.
De weg rechtdoor kan ook, maar dan rij je eigenlijk een stukje tegen de stroom in, maar je kunt dan aan de rechterkant wel weer rechts rijdend verder (ook via een kruiswissel).
Wat kleine puntjes misschien nog: ik lees vaak dat kruiswissels in schaduwstations niet optimaal zijn ivm een grotere kans op ontsporingen.
Het goederenspoor in het hoofdstation ligt eigenlijk aan de verkeerde kant (bij rechts rijdende treinen). Je moet nu heen en weer steken om er op te komen. Aan de linkerkant kun je het direct toegankelijk maken.

Beterschap.
Gertjan
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
dag Gert Jan,
op dit  moment de stations sporen op mijn huidige baan ingepast, dit werkt uitstekend. de reden dat ik de baan wil gaan veranderen komen voort uit de problemen met het huidige schaduwstation, deze ligt tekort onder het o niveau, ik kan er dus niet goed genoeg bij voor storing of onderhoud. het circus wordt aangestuurd door de raptor en werkt tot op heden meer dan boven verwachting. de bedoeling is dat het sporenplan zowel links(zwitsers) als rechts(duits) bereden kan gaan worden. ik pas dit nu ook op een aantal trajecten toe en werkt zonder problemen. vaak zie je op banen dat de treinen elkaar min of meer opvolgen, dit probeer ik te vermijden door meerdere mogelijkheden bij het schaduwstation. vandaar het linker spiraal, anders gaat elke over links vertrekkende trein uit het station ook over de parade strecke, vindt ik te eenvoudig. je opmerking over het goederenspoor deel ik met je, dit ga ik komend weekend aanpassen, tevens met de hoop iets meer ruimte voor de stad te creĆ«ren.
met het been gaat het rap beter, ik kan eerder fietsen dan lopen , dus vandaag maar eens een fietspoging gaan wagen.
groeten
jan
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
Gert jan,
de problemen die je noemt met de kruiswissels  kunnen redelijk makkelijk worden voorkomen, ervoor zorgen dat je geen  tekorte S- bocht krijgt. 2e optie, als je wel een S bocht moet maken omdat het niet anders kan, dan een klein stukje rechte rails ertussen. dit zorgt voor minder frictie
grt
jan
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe baanplan
Op het sporenplan heb ik weinig aan te merken. Maar in mijn ogen lijkt het onlogisch om een steengroeve en een haven/ kanaal zo dicht bij elkaar te hebben. Je kunt natuurlijk er mijn ogen ogen beter een oude steengroeve van maken die gevuld is met water en wat beginnende recreatie en begroeiing.
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
roger,
je hebt gelijk,ik ga is goed nadenken over een mooie invulling van het geheel. eerste taak is geweest een mooi baanplan. nu kijken of het landschap er in is te passen. eigenlijk verkeerd, in het dagelijks leven wordt er gekeken hoe het landschap er bij ligt, daarna hoe er een spoorbaan is in te passen. je hoort van de invulling

groet
jan
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2006

offline
Re: nieuwe baanplan
Ik lees mijn reactie nog eens door en zie dat hij tweeledig uitgelegd kan worden.

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat je de geplande steengroeve kunt handhaven, en op de plaats van de haven een oude stuk steengroeve kunt maken. De industrie in een stuk verplaatst zeg maar.
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
roger,
zo heb ik hem ook gelezen
groet
jan
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuwe baanplan
Ha Jan,
Misschien kun je dat bergbaantje dan naar de steengroeve laten lopen.
Dat materiaal uit de groeve kan dan naar de haven om te worden overgeladen in een schip.

groet, Gertjan
Re: nieuwe baanplan
Lid sinds: 2010

offline
Re: nieuwe baanplan
Gert Jan,
leuk idee om uit te werken, ik hoop dit weekend het baan plan in 3d te gaan plaatsen en kijken wat er op deze manier uit de hoge hoed komt. ik hou je op de hoogte
grt
jan