Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.

Gestart door AlbertJan woensdag 27 juni 2007, 18:04:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Beste mede forummers.
Gisteren heeft de "Tristan" zijn eerste rondjes sinds 1992 op mijn baan gereden.



Gekocht als ex-vitrine model reed hij zonder problemen of nare bijgeluiden keurig zijn 1e rustige rondjes.
Toen de verlichting aan, ouderwetse lantaarns, en daar viel mij al op dat deze een beetje flikkerden maar dat was bij dit "oude" model stoomloc geen probleem.
Maar nu heb ik, d.m.v. stroomvoerende koppelingen, de wagonnetjes er achter gehangen en aangezien deze allemaal ingebouwde binnenverlichting hebben, flikkeren deze nu allemaal gezellig op de maat van "Tristan" mee, en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling!

Dit model is digitaal en heeft als enige functie verlichting aan/uit.
Volgens het loc boekje heeft deze loc een hoog-vermogensaandrijving met een klokankermotor (Faulhaber) en regelelectronica die vrij van onderhoud zijn.

Wie kan mij vertellen wat de oorzaak hiervan kan zijn en wie kan mij vertellen hoe dit opgelost kan worden? :?: :idea: :?:

Bij voorbaat dank,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Wat ik zelf alleen kan bedenken is dat de retourdraad van de verlichting niet op de decoder is aangesloten maar direct op het frame. Dat geeft flikkernde verlichting. Wat je eigenlijk ziet is het digitale signaal wat door de rails gaat. Bij een MS is dit nog veel erger.
Je kan het oplossen door het draadje op de decoder te solderen, of een soort van oranje draad te creeëren.

Zoekt even een draadje op waar dit in beschreven staat! Momento

Gevonden!

Klikkerdeklik

Ik denk dat je met dat draadje een eind opweg komt!
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Hoi AlbertJan

schitterende trein is het, veel plezier er mee.

De omschrijving van Vincent is de mooiste manier om van de flikkerende verlichting af te komen. Als het moeilijk is om de oranje draad door te verbinden naar de rijtuigen kun je ook overwegen om met condensatoren te gaan werken in de rijtuigen zelf. Een mooi schema en duidelijke beschrijving hiervan heeft Rolf geplaatst in het draadje over de TEE ombouw+uitbreiding (pagina 10)

groeten, Martin
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
AlbertJan, Martin bedoelt waarschijnlijk dit draadje:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3331.msg53446#msg53446
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
ik wist niet dat ze verlichting hebben....ik ga direct kijken naar mijn setje

ik heb hem alleen in de vitrine staan....nog nooit mee gereden....vermindert de waarde...dat is te zien aan het afslijten van de gebronsde wielen..

grtz...daan.
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Ja dus :mrgreen: Je hebt er al mee gereden. Je weet wat ik wil weten natuurlijk :| Hoe stil is het motortje en hoe langzaam kruipt het locje :?:

Voor wat betreft de flikkerende verlichting, welkom in de digitale wereld. Je ziet dit steeds weer opduiken, flikkerende verlichting in combinatie met in ieder geval Systems maar volgens mij meerdere (zo niet alle) digitale systemen :? Heb jij er op jouw Koploper-baan ook last van met deze set ?

De oplossingen zijn je hierboven aangedragen. Voor jou betekent dat denk ik dat je voor de optie met retourdraad moet kiezen. Heb de wagentjes gezien en denk niet dat je in allemaal een Elco-tje gaat kunnen passen, in ieder geval niet onzichtbaar. Wil je de flikkering weg hebben dan zul je volgens mij dus met één lange draad door al je wagentjes heen moeten :| Dat betekent twee-polige stroomvoerende koppelingen (zitten er NEM-schachten op de wagonnetjes ?) of een dun draadje maar dan zitten ze redelijk definitief aan elkaar vast. Een stekkertje is al snel te groot denk ik.

Ben benieuwd wat je gaat doen, ik help je graag...voor zover ik dat kan :oops: !

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
ik heb er nog nooit mee gereden...het is mij verteld dat als je er mee rijdt de bronsing van de wielen afslijt...

daan
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Rolf slechte lezer ... in het eerste bericht staat dat er stroomvoerende koppelingen zijn.  :?
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Citeerik heb er nog nooit mee gereden...het is mij verteld dat als je er mee rijdt de bronsing van de wielen afslijt...

alles wat je gebruikt is natuurlijk aan slijtage onderhevig. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat ook vitrine-modellen minstens een half uur per jaar moeten rijden om in goede conditie te blijven.
Was toevallig wel bij een artikel van Marklin bij een rollenbank, dus in hoevere het propaganda is om rollenbanken te slijten, weet ik niet.

groet, Rob
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 28 juni 2007, 07:10:04
Rolf slechte lezer ... in het eerste bericht staat dat er stroomvoerende koppelingen zijn.  :?

Enkelpolig mag ik aannemen, niet genoeg dus 8) Maar wel NEM-schachten dan inderdaad...tja...die link had ik nog nie' gelegd.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Citaat van: AlbertJan op woensdag 27 juni 2007, 18:04:28
Wie kan mij vertellen wat de oorzaak hiervan kan zijn en wie kan mij vertellen hoe dit opgelost kan worden? :?: :idea: :?:

Oorzaak:
digitale voeding

Oplossing:
Kunstmatige + draad maken, zie dit bericht
Dan kom je onderstaand plaatje tegen , een kunstmatige plus (Oranje bij Märklin of blauw bij DCC)
Re: De König Ludwig Zug "Tristan" cat.nr. 2680.
Hallo Albert-Jan,

Mooie trein :D.
Heb trouwens net het stukje verplaatst van Marc,dat hij zijn wagon aanbied.
Dit kunt u allen weer hier terug vinden.

Groetjes,
Marcel