Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels

Gestart door keeszondag vrijdag 17 mei 2013, 14:13:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Ik heb bij de RE 4/4 van Rivarossi vastgesteld dat de indusi-magneet onder aan het model het hendeltje voor handmatig omzetten van het wissel raakt. Bij lage snelheden wipt de loc erover heen, bij hogere snelheden wordt het hendeltje uit het houdertje geduwd en kan het wissel niet meer (elektrisch of handmatig) omgezet worden. De oplossing is natuurlijk om het wissel niet open te rijden maar om te zetten, of het hendeltje voorzichtig los te halen en op te bergen... Bijgaande foto's verduidelijken een en ander:

de magneet net voordat het hendeltje wordt geraakt; te zien is dat de magneet op gelijke hoogte is als het hendeltje:


de magneet op het hendeltje; bij hoge snelheid wordt het hendeltje uit de linkerzijde van de houder geduwd en blokkeert het omzetten van het wissel:
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Bij elektrische wissels moet het hendeltje er juist omdat het teveel weerstand biedt aan de elektromagneet is mijn ervaring. Bij mij zal het probleem zich dus niet voordoen.
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Beste Kees,

Het wisselhandeltje een beetje afvijlen, gaan je wissels electrisch wel goed om?

Groet, Anne W
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
En waarom zou het not done zijn om wissels open te rijden? (gewone nieuwsgierigheid)

Vincent
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Ik vermoed zo van dat het in het echie ook niet gebeurd.
En zou je eigenlijk gelijk de veer er ook uit moeten halen , want van dat geklik van de wisseltongen word je mijns inziens niet vrolijk van.
Aan de andere kant als je altijd maar 1 richting op rij , is het kwa de kosten niet zo verkeerd.

Mvg: Alex
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Bij 1:1 is het open rijden van een klassiek handwissel ook mogelijk, bij de juiste snelheid gaat zelfs het gewicht ("de kloot") netjes om.........
Echter niet toegestaan, immers de krachten op de tongen kunnen flinke schade veroorzaken.

Bij elektrische wissels breekt vanzelfsprekend de stang van de aandrijving af.
Wissels 1:1 welke je wel kan/mag openrijden heten klapwissels, komen vooral bij trams nog voor.
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
In het verleden kwam openrijden niet alleen bij trams, maar ook op het gewone Nederlandse spoor voor. Los daarvan, op de modelbaan doen we wel meer dingen die in het echt niet gebeuren. Vooral in een schaduwstation kan het heel handig zijn.
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Met het risico om nog meer offtopic te gaan: in Rail Away zie ik regelmatig (vanuit de cabine) dat een trein een wissel passeert die duidelijk opengereden moet worden. Da's wel altijd in Zwitserland en Oostenrijk en zo, maar het gebeurt dus wel?
Re: Rivarossi HR2509 (RE 4/4) en open rijden van C-wissels
Citaat van: mat-60 op zondag 19 mei 2013, 15:26:52
Bij 1:1 is het open rijden van een klassiek handwissel ook mogelijk, bij de juiste snelheid gaat zelfs het gewicht ("de kloot") netjes om.........
Echter niet toegestaan, immers de krachten op de tongen kunnen flinke schade veroorzaken.

Bij elektrische wissels breekt vanzelfsprekend de stang van de aandrijving af.
Wissels 1:1 welke je wel kan/mag openrijden heten klapwissels, komen vooral bij trams nog voor.

De gewone NSE wissels kunnen zonder schade opengereden worden.
Zijn zo ontworpen maar mag niet natuurlijk :D
En van deze wissels liggen er veruit het meeste in Nederland.

Groeten Sander