Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Eigen schakelrail maken marklin K-rails

Gestart door compserv donderdag 16 mei 2013, 19:48:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eigen schakelrail maken marklin K-rails
wie heeft er een tip hoe je een andere schakelrail kan maken met marklin K-rails
en hoe jullie die hebben gemaakt
geef even een duidelijke beschrijving met foto's
zie dan wel een reactie
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
De meeste k-rail gebruikers die ik ken, werken op de manier die je ook met 2-rails kunt doen: je isoleert een klein stukje van een van de twee spoorstaven.

Je zaagt, kortom, de een spoorstaaf door op twee plekken, dicht bij elkaar. Wielcontact tussen de doorgaande staaf en het geïsoleerde stukje, maakt dat een massa-contact gegenereerd wordt. Een passerende trein veroorzaakt dan een reeks korte signalen.

Daarvoor zijn diverse trucs verzonnen. Zie bijvoorbeeld: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42831.0. Een van de geavanceerdere trucs is om een stukje printplaat (met leistroken) te verzagen en pasmaat onder de spoorstaaf te solderen. Die kwam ik ooit tegen bij Stummisforum. Het voordeel: je kunt het wegwerken in de ballast, en je kunt er makkelijk aan solderen.

Zelf heb ik geprobeerd om een middenrailcontact te maken, op allerlei manieren trouwens. Maar de eerste conclusie was dat dit alleen kan als je de massa op de middenrail zet, in plaats van op de spoorstaven.
De tweede conclusie was dat je in mijn testsituatie ervoor moet zorgen dat je trafo's in fase moet hebben staan voor je iets test.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41068.0 onderaan. In principe moet je nooit plus met plus verbinden, en altijd min tegen min wil je geen kortstondige kortsluiting genereren bij trage rijsnelheid (analoog) of bij elke snelheid (digitaal). Oftewel bij digitaal werkt een middenrail pluscontact niet.
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Citaat van: compserv op donderdag 16 mei 2013, 19:48:22
wie heeft er een tip hoe je een andere schakelrail kan maken met marklin K-rails

Hallo,

Begrijp ik uit je verhaal dat je met K-schakelrails niet erg bent ingenomen? Dat kan, niet iedereen is ermee tevreden. Maar ja, die originele schakelrails functioneren wel verschillend naar gelang de rijrichting van de loc die er overheen rijdt. En dat kan een groot voordeel zijn, maar wellicht taal je daar niet naar.

Het systeem om een stukje railstaaf te isoleren van de rest van de rails, waardoor er (als de wielstellen ongeïsoleerd zijn zoals bij het Märklinsysteem) via de wielassen een elektrisch contact tot stand komt, waardoor  "iets" wordt geactiveerd is logisch. Maar dat gebeurt dan ongeacht de rijrichting van de trein, en dat kan soms best vervelend zijn.  In sommige gevallen heeft het zelfs ongewenste consequenties. Indien bijvoorbeeld  - na  het passeren van een trein - via dat stukje geïsoleerde rail een juist gepasseerd sein automatisch op onveilig moet worden  gezet . Let wel: de trein zet dat sein dan net zoveel keer op rood als er ongeïsoleerde assen onder de getrokken wagens zitten! En wat nog vervelender is: als de trein in omgekeerde richting hetzelfde baanvak passeert, zet hij datzelfde (maar nu voor de tegenrichting bedoelde sein) nog eens geheel onnodig een groot aantal keren op onveilig. Ik ben benieuwd hoe lang de bi-stabile electromagneet van een sein dát uithoudt.

Mogen de elektromagneten van seinen misschien nog wel wat voor hun kiezen kunnen krijgen alvorens de geest te geven, wat dacht je van de elektromagnetische wisselstellers van het K-railsysteem? Die gaan geheid na korte tijd in rook op.

Wat is de moraal van dit verhaal? Bezint eer Ge begint!

Daarom is het - als je geen schakelrails wilt gebruiken veel beter dat je dan de schakelingen tot stand laat brengen door een magneetje rechts of links van één wagon aan te brengen waarmee een z.g. "reed"relais langs de baan in werking treedt, dat de gewenste schakeling tot stand brengt. Dat is een goed alternatief, maar een geheel ander verhaal. Let op: ook "reed" relais zijn ongevoelig voor de rijrichting van de passerende wagon met zijn magneetje, vandaar dat magneetje niet midden onder een wagon aanbrengen maar altijd aan één zijkant!

Gegroet,

Rob
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
bedankt al vast voor de idee die zijn gegeven 
zal er zeker naar kijken of er wat bij zit om het te gebruiken
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Ik ben benieuwd wat je met een schakelrail (in welke variant dan ook) wilt doen.
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Schakelen :help: :idea:
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Citaat van: nobody op woensdag 22 mei 2013, 14:49:55
Schakelen :help: :idea:

Dat zou kunnen, maar signaleren kan ook.

Kijken we naar digitaal gebruik, dan willen we niet schakelen, maar zijn we per definitie op zoek naar contactrails, dus spoorstavenwerk.

Als analoog rijder zou ik inderdaad zeggen: schakelen, maar dan wel met reed-schakelaars en magneten.
Want dan heb je minder signalen per schakelrails, dan met spoorstaaf-isolatie.

Richting gevoeligheid is alleen maar relevant bij spoor dat in twee richtingen bereden wordt, en zoals Rob aangeeft, als je de magneet links of rechts van het treinmidden bevestigt, kun je nog steeds richtinggevoelig schakelen. Tenminste als je geen lus hebt, en geen kopstation.
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Citaat van: nobody op woensdag 22 mei 2013, 14:49:55
Schakelen :help: :idea:
Je meent het .....    8o
Maar goed, om mijn vraag wat duidelijker te stellen: Wat zou je willen schakelen wat je niet met detectie kan doen?
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Citaat van: compserv op donderdag 16 mei 2013, 19:48:22
wie heeft er een tip hoe je een andere schakelrail kan maken met marklin K-rails

Ik heb net even gekeken op je Facebook pagina. Je rijdt digitaal en wil toe naar een pc-gestuurde baan, dus inderdaad, waarom zou je dan nog schakelrails willen gebruiken?
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
geef tips of idee wat jullie doen of maken
er staan aan enkele tips maar meer is ook welkom om idee op te doen
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Als je digitaal rijdt zijn contactrails genoeg. Die gebruik je om de positie van treinen te detecteren. Het schakelen doe je dan via PC, Itrain of andere server.

Analoogrijders gebruiken schakelrails om rechtstreeks de treinenloop te beïnvloeden of om andere elektronische schakelingen aan te spreken.

Kern: de besturing bepaalt wat je nodig hebt, maakt en hoe dat eruit ziet.
Je vraagt hier iets (schakelrails) wat niet gebruikt wordt in de digitale wereld.
Waarom vraag je dat, en wat wil je ermee?
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
geef even aan wat je zelf gebruikt bij digitaal computer gestuurde baan Jan 22
als je idee heb hoe jij het gedaan heb kan ik er naar kijken of dit ook bij mij kan toepaaseen
de modelspoorbaan wordt met I-Train bestuurd
zie je reactie graag
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Citaat van: compserv op donderdag 23 mei 2013, 23:34:03
geef even aan wat je zelf gebruikt bij digitaal computer gestuurde baan Jan 22

Ik sla het digitale tijdperk over. Ik rijd analoog, en blijf dat nog 15 jaar doen.
Daarna kan de treinbaan de kliko in, en ik het bejaardenhuis in (als dat nog bestaat tegen die tijd). 8o
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Eigen schakelrail maken marklin K-rails
Hoi Freek,

Spoorstaaf isoleren, dus doorslijpen of op een andere manier isoleren. Draad van de geïsoleerde spoorstaaf naar de bezetmelder (S88).

Foto's heb ik niet omdat ik geen k-rails heb.