Afgelopen week naar de Duitse bouwmarkt gegaan om wat hout en L-profiel te gaan halen
om zelf het buigwalsje te maken.
2 gangpaden verder kwam ik onderstaande machineklem tegen waarvan de prijs net zo hoog
was als de losse onderdelen die al in mijn karretje lagen. Die gingen er dan ook meteen weer uit.
Eenmaal thuis de aloude sport van het boren in een machine klem beoefend. Vroeger leverde
dat een scheld kanonnade van je leraar metaalbewerken op, nu slechts een tevreden eigenaar.

De gaten moeten zover uit elkaar liggen dat in gesloten toestand pakweg 5 mm. opening tussen de lagers overblijft.
De gebruikte lagers komen bij Conrad vandaan en hebben een afmeting van 13 x 4 x 5 mm.
Vier millimeter binnendiameter is echt wel het kleinst haalbare, er komt behoorlijk wat zijdelingse druk op de bevestigingspunten te staan.
Grotere lagers geven een betere instelbaarheid van de buighoek, maar dat gaat wel ten koste de minimale buigradius.
Een compleet ronde hoepel buigen gaat niet, er blijft aan beide zijden een stuk van het materiaal recht.
De lengte van dit stuk is gelijk aan de hartafstand van 2 lagers.

Inmiddels heb ik de buigwals met succes getest. Roy W. heeft gelijk, een machine klem is eigenlijk te grof
om de buigstraal nauwkeurig in te kunnen stellen. De losse klem wiebelt teveel en heeft de neiging
"achterover te gaan hangen" onder belasting. Om toch goed reproduceerbare bogen te maken voor mijn
stations overkapping ga ik pasplaatjes maken van plankjes hout en aluminium.
Zitten die er eenmaal goed tussen geklemd, is de zaak wel stabiel genoeg.
Een paar chassisringen zorgen ervoor dat het messingprofiel niet uit de lagers springt tijdens het buigen.
De bovenste ringen zijn voor de foto weggelaten.
Het is me al gelukt om hol messingbuis te buigen zonder te knikken, dit heb ik later nodig om zelf straat lantarens te maken.
Voor een optimaal resultaat bij buigen van buisprofiel is het wel aan te bevelen om de lagers een halfrond loopvlak te geven
van bijvoorbeeld nylon of aluminium.

Totale kosten van dit moois:
11 euro voor de machineklem
6 euro voor de drie lagers
Cor