Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation

Gestart door RvdbB woensdag 27 juni 2007, 14:43:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Beste marklinisten ,

ik heb een baanplan in elkaar gezet met tot standkoming van het volgende baanplan .
Klik hier voor het baanplan
de gele sporen worden van bovenleiding voorzien


Gelieve al uw meningen reacties tips voor verbetering van het baanplan

tevens als u niet snapt waar iets voor dient hier ook vragen ik zal zsm antwoordt geven
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Heey,

Ik vind het baanplan erg mooi gemaakt.
In de tunnel hoef je inderdaad gene bovenleiding te doen.
Ik zou wel de veeperron en steengroeve anders maken.
Aangezien een veeperron er niet meer echt is en een steengroeve niet echt bij havens ligt.
Maar ziet er super uit en de baan is erg groot!!! :shock: :D
Veel plezier!

Groetjes Antal.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
antal ,

Het veeperron is inderdaad ook niet voor gebruik het zal een afgebrokkeld perron worden met een vervallen spoor

De steengroeve is niet echt een groeve kon geen andere woordt vinden die ik nu wel heb gevonden het wordt een overslag waar de goederen uit de haven kunnen worden heen gebracht en worden overgeladen op vrachtwagens.

Brandstof gaat ook naar de tankplaat voor diesellocs

Hoop dat ik zo je twijfels heb weggenomen
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Mooi baanplan.

Maar wel een paar kanttekeningen:
Met zoveel ruimte kun je toch je stations met langere sporen met elkaar verbinden. Ik vind die ene boog tussen de twee stations nou niet echt een sterk argument om er twee stations van te maken.

Zoals Antal al zei: de steengroeve ligt daar ook niet handig, zeker niet naast een stationsgebouw. Volgens mij kun je beter de steengroeve ruilen met je veeperron ligt en je veeperron vervangen door een losweg, zie ook het draadje van Acido en wel in deze reactie.
Heb je vanuit de steengroeve meteen een goede reden om lekker naar de haven te rangeren.......
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Ja je hebt me helemaal geholpen ik snap hem nu.
Dan ben ik benieuwd hoe je het in het echt gaat maken.
Ik ga dit draadje even bij houden. ;)

Groetjes Antal.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
je hebt gelijk frank ,

ik denk er aan om de stations te verwijderen en de irm gewoon in de vitrine zet en de baan puur op diesel en stoom gooi .

Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Ik neem dat je zelf in het midden staat en dan denk ik dat het niet erg mooi is dat je tegen de achterkant van de loc loods aan staat te kijken.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Als je de grootte van de loc-loods bekijkt, is dan het depot niet een beetje te klein? Misschien dat de stoom-specialisten hierover wat meer kunnen zeggen, maar voor mijn gevoel is dat uit balans.
Citaat van: RvdbB op woensdag 27 juni 2007, 15:07:37
ik denk er aan om de stations te verwijderen en de irm gewoon in de vitrine zet en de baan puur op diesel en stoom gooi .

Je kunt natuurlijk wel één station behouden, want je hebt een loc-depot en daar zou ik een station bij in de buurt willen hebben.

Eventueel kun je bedenken om het grote station (die bij de 'steengroeve') te verplaatsen richting het rangeerterrein. Je kunt dan een of twee doorgaande sporen gebruiken met bovenleiding en toch je IRM gebruiken. Het  rangeerterrein kun je dan naar de rand van de tafel halen en heb je met het rangeren meer overzicht.
Als je het station inderdaad naar de achterkant verplaatst dan kun je daarvan uit gemakkelijker naar de sporen van je schaduwstation komen. Kun je aan de voorkant van je tafel 'spelen' en aan de achterkant personentreinen laten rijden.

groet, Frank
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
je hebt wel gelijk ik ben al druk bezig met nieuwe baanplannen .

Mijn 1e baanplan kon moeilijk gelijk perfect zijn natuurlijk
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Citaat van: RvdbB op vrijdag 29 juni 2007, 14:40:53
Mijn 1e baanplan kon moeilijk gelijk perfect zijn natuurlijk

Dan zou je de allereerste zijn ;)
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
succes
ik heb mijn baan al wel 10 keer veranderd en elke keer ziie ik meer mogelijkheden , durf hem ook nog niet echt op een plaat te maken en "voorgoed"optezetten
maarja je hebt wat over voor een mooie hobby denk dat iedereen problemen heeft om de baan in 1 keer helemaal naar wens te krijgen
daarom heet het ook hobby  :mrgreen:
( soms kun je die c-rails wel vervl.....)
nogmaals succes
groeten robert
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Je kritiek had je wel gelijk in ik wou gewoon even iets TE veel

Ben bezig gegaan met het volgende plan en dit is eruit gekomen ik heb nu een keermogelijkheid om de locloods heen een mooi lokdepot met mogelijkheid voor tankplaat kolenspoortje en waterspoortje. een kopstation er tussen in en ga nu aan de gang met het rangeerterrein tevens ga ik een ander soort haven maken met kanaal er aan vast omdat ik graag een paar brugger wou bouwen .

Klik hier voor het baanplan

Meningen/kritiek/tips

Mvg
Robert

ps. waarschijnlijk komt er geen schaduwstation maar een uitschuifbare vitrine onder de baan
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Weer verder gekomen ditmaal met een rangeerterrein met 3 opstelsporen

Klik hier voor het baanplan

zit niet in over in dat de breedte van de baan zo dik is het worden uitneembare secties.

Mvg
Robert
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
was geen kritiek hoor robert ( naamgenoot)
wil er alleen mee zeggen net als de anderen dat je voor het eerst veel dingen tegen komt die je daarna toch weer anders wilt
en gelloof me (ik weet niet of je een vriendin / vrouw hebt )
10 keer vertellen dat je er toch weer een boel rails bij wil hebben is geen pretje
heb het vorige week nog gezegd( 11x )  :?
succes met je bbaan
groet robert
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
ik had het ook niet over jou robert :P

Ik wou graag commentaar over de vorderingen van mijn baanplan 2 posts terug
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Hier het uiteindelijke resultaat van baanplan V 2

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png

En daarna de vraag over de bovenleiding
hier het gedeelte wat van bovenleiding moet worden voorzien

Ik wil graag gebruik maken van de viessmann bovenleiding heeft iemand van jullie een catalogus en kan uitrekenen hoeveel ik moet bestellen aan bovenleiding dit kan in overleg met mij voor uitgebreide maten of een close up van het gedeelte.

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v4.png

Ik wil graag gebruik maken van de viessmann bovenleiding heeft iemand van jullie een catalogus en kan uitrekenen hoeveel ik moet bestellen aan bovenleiding dit kan in overleg met mij voor uitgebreide maten of een close up van het gedeelte.

http://www.maj.com/gallery/robertvdb/Modelbaan/tussenstandbaanplan1v5.png

En graag meningen en tips over het baanplan

de wissel die bij de opstelsporen is verkeerd dat wordt gewoon een stukje rechte rail

Mvg
Robert
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
gelukkig  :mrgreen:
dacht al dat je boos was  :mrgreen:
toch heel veel succes
je blijft toch een naam genoot  :D
groet robert
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Meningen over het baanplan ?

Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Hallo!
Erg leuk  baanplan. Die 4 spoortjes bij Grind en zand" en "Brandstof kant" zijn origineel!
Ook genoeg rijmogelijkheden bij het station, zo te zien. Maar je kunt geen rondje maken zonder de draaischijf te gebruiken? Lijkt me een beetje on-handig!

Jan-Pieter
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Citaat van: JanPieter op dinsdag 03 juli 2007, 15:36:08
Hallo!
Erg leuk  baanplan. Die 4 spoortjes bij Grind en zand" en "Brandstof kant" zijn origineel!
Ook genoeg rijmogelijkheden bij het station, zo te zien. Maar je kunt geen rondje maken zonder de draaischijf te gebruiken? Lijkt me een beetje on-handig!

Jan-Pieter


zie baanplan V2.0 jan pieter
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Beste marklinisten ,

Nu de vakantietijd ten einde loopt en ik paar tegenslagen heb gehad op privé gebied waardoor ik gedwongen het modelspoor links moest laten liggen . Nu alles weer een beetje op de rit is toch maar stiekem weer wat tekeningetjes gemaakt met inspiratie uit verschillende bladen ( MSM , Miba , Railhobby en de railmagazine )

Onder het motto eerst het plaatje , dan nog vragen , lees de uitleg :


Hier de urrel


Uitleg :

De linker L-poot is meer gebasseerd op een rustig dorpje en meer gekozen voor een soort poldenbaanscenery gedeelte maar modelspoorbaan zonder spoor doe ik niet aan mee dus vandaar is er een dorpsstationetje aanwezig met 2 perronsporen waar een plan v/irm/hondekop kan plaatsnemen . Er komen wat huisjes met tuintjes , 1 boederij met paardestal en werktuig stal . wat landerijen voor de boer 1 voor de paarden/en/of koeien en 1 voor de landbouw ( hooien )
verder zie je onderin de bruine tentakels dat zijn de voetpaden tussen de volkstuintjes . Hier is namelijk gekozen om 1 clubhuisje neer te zetten met een Parkeerplaats en daarnaast een pad tussen de verschillende tuintjes centraal gelegen is er een waterput met gereedschap hokje. Ook is in het dorp een cafeetje te vinden en een speelplaats. Nadat je het station verlaat kom je een autoweg tegen ik heb besloten de autoweg ONDER de spoorbaan door te laten gaan naar aanleiding van een prachtige schets in de miba en ik ben van plan net zo1 daar in te gaan bouwen.

Als je het dorp dan uitrijdt zie je daar groene dikke blokken met daartussen grijze streepjes dit zijn dijken met deuren zoals je ze het vroeger wel zag dat bij wateroverlast het niet de dorpen in dreef ( stond ook in de miba ) het huisje wat je dan ziet is het kantoor van een oudijzer boer waar oude dingen worden gesloopt opgeborgen . tegenover zie je een perronetje vanaf daar wordt het oudijzer naar een andere plek gebracht waar het weer uitgeladen wordt .

Rij je verder zie je 3 bruggen en 1 kanaal . Dit wordt een hoofdkanaal met 2 vrachtschepen en een paar plezierschepen. Zo kan ik toch het water in de modelbaan houden en het past goed bij die dijken want als de rivier overstroomde bla bla bla zo hebben de dijken ook een echte betekenis. het worden 2 spoorbruggen en 1 weg/fietsersbrug . deze brugger ben ik van plan zelf te gaan bouwen en naar een mooi nederlands voorbeeld ook. ( had M-track niet die mooie grote witte bruggen met in het midden een boog ? ze hebben eens in de railhobby gestaan met die foto )

ben je het kanaal over ga je als automobilist weer onder een tunneltje door met spoor er boven op dan kom je op een kruising . rechtdoor gaat naar een landweggetje dat uitkomt bij de voorkant van een boerderij erf wat ik wil nabootsen . ga je richting dat perronetje daar komt een zandstort installatie van volmerr te staan en een grijpkraan om ook oudijzer er uit te halen. en ga je de andere kant op rij je richting het locdepot. Ben je machinist dan rij je rechtdoor richting het locdepot OF richting de hoofdbaan waar de ook wel de reizigers treinen rijden via die optie kun je ook weer bij het oudijzertrein komen. Deze gaat onder een flyover door waar de reizigerstreinen overheen komen. het ziet er allemaal wat hoekig enzo uit maar ik ben geen tekentovenaar (ik zoek eigenlijk nog iemand die het zo mooi uit kan tekenen in potloodweergave zegmaar die je ook wel eens in de railhobby ziet wie wil mag zich aanbieden :-[ )

aangekomen bij het lokdepot wordt je bekoold , daarna waterkranen en nog wat andere frutsel bij een depot het wordt een 7 sporig locdepot met wat opstelspoortjes er naast.

Station B ook een kopstation en ik vind zelf dat ik een zo lang mogelijk weg tussen beide stations er uit heb weten te sleuren . er is ook een Parkeergelegenheid naast het station .

Ik vind dat ik hier niet teveel rails in gepropt heb en het een mooi rustige baan is met mischien wel niet superveel speel mogelijkheden maar wel genoeg mooie kodakplekjes om mooie foto's te schieten en prachtige sfeertjes oplevert .


Verdere vragen wil ik graag beanwoorden
Ook hoor ik graag wat jullie tips zijn om er bij te doen of weg te laten
of andere tips waar ik weer niet aangedacht heb en die jullie wel opvallen ;)

Ik hoop dat ik het wat beter heb gedaan als de vorige keer

Mvg
Roberto

(ps) wat mischien niet in de tekening is te zien is dat er na de flyover en rechtstuk gaat richting het spoor naar de oudijzerboer want anders kun je niet vanaf zandstort/ijzergrijper direct richting het oudijzerperron

en NOG een ps. er is in assen een prachtige marklin store geopend en binnenkort in groningen nog 1 van de zelfde firma ik ben gisteren even bij die in assen geweest maar wat een prachtige winkel met al die locjes en wagonnetjes dan voel je je echt tussen je eigen soort en dat was wel fijn.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Eerst wat minder text, dan meer to the point..... en dan wordt het wel duidelijk, we kunnen nog onze fantasie gebruiken denk ik....
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Heey,

Ik heb het gelezen en er een goed beeld bij kunnen trekken met tekening.
Het ziet er erg leuk uit.
Je gaat het zo ver ik zie naar Nederlands voorbeeld maken. (Wat ik erg leuk vindt altijd)
Ga je hierbij Holland scale huizen gebruiken of Faller en heb je al een idee wat voor huizen het dan worden?
Ik wens je verder heel veel succes en ik ben erg benieuwd naar de vorderingen ervan!
Dus hou me op de hoogte.

Groetjes Antal.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Eej antal ,

Denk wel hollandscale en styreen eigenbouw modellen
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Heey,

Ik ben erg benieuwd naar de eigenbouw.
Weet je al wat dat gaat worden.
En ga je FCS doen? (Faller car system)

Groetjes Antal.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
ik denk dat omdat er wat minder rails ligt dat de kosten daar zo min mogelijk zijn dat ik inderdaad een faller car systeem , verlichting in huizen e.d. ga doen

Eigenbouw zal een kopie worden van mijn en mijn ouders huis en 1 van de buurmans huis aangezien hij mij enorm helpt met het modelbaan gebeuren enzo

wou ik er ook 2 van maken en voor op de modelbaan en 1 diorama en die aan hem geve
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Heey,

Erg leuk ik ben benieuwd of het je gaat lukken!
Veel succes verder!

Groetjes Antal.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
hoi roberto.

een interessant baan ontwerp.
je zou er ook aardig wat industrie in kunnen verwerken als ik al naar het rechterdeel kijk.
ben benieuwd hoe het woord.

groetjes bas
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Citaat van: DB bas op zaterdag 18 augustus 2007, 18:35:33
hoi roberto.

een interessant baan ontwerp.
je zou er ook aardig wat industrie in kunnen verwerken als ik al naar het rechterdeel kijk.
ben benieuwd hoe het woord.

groetjes bas

verklaar je nader bas , wat van industrie en bijvoorbeeld waar ? ik hoor graag suggesties ook al gaat het tenkoste van het plan wat ik nu heb een nieuwe schetsje heb ik zo gemaakt ;)
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
hoi roberto.

nou ik zit zelf met de vraag beschik wel wat ruimte zelf maar ook niet zo veel en ik zelf vind een mooi loc depo met alles erop en er aan schitterend.
alleen ja de ruimte reden je ik wil ook een station nu kan ik natuurlijk dat station laten vervallen en dan een schitterend industrie deel maaken met kraanen overslag en locdepo maar ja dan heb ik je geen station alleen wel een schitterend industrie gebeure.
maar ja dat is een lastige keus waar ik zelf ook nog niet overuit bent meschien vind ik nog wel de gulden middenweg.


het belangrijkste is denk ik gewoon wat je zelf wilt.
het rechter deel van je ontwerp daar kan je denk ik een mooi stukje industrie loc depo maaken aan de linker kant zie ik een klein station daar zou je een iets grooter kop station en een rangeer deel kunnen maaken wat meschien iets in een dal licht ik denk dat je dan een mooi ontwerp hebt.

maar het belangrijkste vind ik wat je zelf wilt.
tot nu heb je in mijn ogen best een mooi basis plan waar je mooi dingen mee kan doen.

groetjes bas
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
ziet er goed uit
succes met het bouwen
groet robert
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
Mooi baanplan, zal dit zeker blijven volgen wacht op foto's.

Groeten Piwie.
Re: Baanplan Laren zuid , west , oost en schaduwstation
ik ga vanmiddag nog maar eens weer wat tekenen en het dan hier weer plaatsen

Jullie horen nog van me ;)