Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

CS2 overleden ?

Gestart door Wheels woensdag 15 mei 2013, 21:25:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
CS2 overleden ?
beste lezers,

vanavond sluiting gehad met een power booster 5215 van Viessmann.

Vervolgens problemen met de hoofdaansluiting van de CS2 naar de baan.
Niets werkt meer, geen loc en geen wissels, ook het programmeerspoor werkt niet.
Het gedeelte wat via de booster 60174 wordt gevoed rijden treinen en werken de wissels.

Diverse 60va trafo's gewisseld, doormeten en geven allemaal voldoende stroom.
Alle bekabeling naar decoders 5213 etc losgekoppeld dus alleen stroom van de CS2 naar de baan in de veronderstelling dat de wissels en de treinen rijden. Dus niet alleen zoals ik al schreef op het booster gedeelte.

In setup gaf de booster een ampere verbruik met 2 treinen 0,078a terwijl de CS2 aangaf 0,0008a ??

Heeft iemand een idee?

groeten Matje
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS2 overleden ?
Beste Matje,

Hoe spijtig ook, maar het klinkt alsof de interne booster van het CS 2 overleden is, of er zou intern een zekering moeten zitten tussen de inkomende spanning en de interne booster.

Het gedeelte wat het digitale signaal "maakt" is nog goed, immers de booster 60174 krijgt gewoon een goed signaal.

Twee oplossingen: CS2 laten repareren of een tweede 60174 er aan zetten i.p.v. de interne booster.

Ik lees dat je diverse 60VA trafo´s getest heb, maar moet het CS2 geen gelijkspanning krijgen?

Groet, Anne W
Re: CS2 overleden ?
Hallo Matje,

Koppel de centrale los van de baan. Sluit even een stukje spoor aan op de centrale en kijk of je dan een locomotief kunt aansturen. Eventueel de centrale even resetten.

Mvg,
Peter
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS2 overleden ?
dank voor reactie, helder van interne booster. Kan ik de bestaande extra booster tevens op de hoofd aan aansluiten om te testen of daar de boel nog werkt? dus de hele baan en dan maar 1 testloc laten rijden?  Wil eerst zeker weten of hoofd aan werkt voordat ik laat repareren.

ik zal morgen zeker de cs2 loshalen en aan een stukje baan koppelen en centrale resetten. Gr Matje
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2010

BR 78

offline
Re: CS2 overleden ?
Citaat van: Anne W op woensdag 15 mei 2013, 22:05:17

Ik lees dat je diverse 60VA trafo´s getest heb, maar moet het CS2 geen gelijkspanning krijgen?

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Zowel mijn CS2 en booster 60174 werken alletwee al jaren perfect op een 60VA trafo.
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS2 overleden ?
Beste Matje,

Als je railaansluitingen van je interne booster niet meer werken, dan zal het aansluiten van een booster daarop ook niet meer werken denk ik, maar meten is weten, dus altijd even doen.

Het idee van Freak om het CS2 te resetten kan goed zijn, zeker als de interne booster bij kortsluiting software matig uitgeschakeld kan worden.

Groet, Anne W
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS2 overleden ?
Bedankt voor jullie  reacties .!! Ik heb contact gehad met Keuterman die op basis van de problemen aangaf dat de eindtrap van de interne booster voor het hoofdspoor en decoders defect is. Oplossing laten repareren of de externe booster op het hoofdspoor en decoders aansluiten. Dit heb ik gedaan en alles m.u.v.  de interne bolster. Resetten heeft geen zin omdat geen software matige kortsluiting is. Tevens mogelijk een2e externe bolster met een terminal 60125 bijplaatsen. Ben best wel opgelucht. Ga nu overwegen of reparatie of booster bijplaatsen want de kosten hiervan zijn bijna gelijk. Groet Matje
Re: CS2 overleden ?
Hallo Matje,

Bedoel je bolster soms de booster ?.
Resetten van de centrale heeft niet te maken met een ?software matige kortsluiting?, domweg omdat niet mogelijk is om software matig een kortsluiting te kunnen instellen/programmeren.
Software matig instellen (en resetten) slaat op de kortsluitdetectie can de centrale.

Mvg,
Peter
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS2 overleden ?
Hoi Peter,  is booster haha dat heb ik met mobiel reageren. Had resetten dan verkeerd begrepen en volgens keuterman had het geen zin. Gr Matje
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS2 overleden ?
Beste Matje,

Als de eindtrap van de interne booster overleden is als gevolg van een kortsluiting dan moet ik zeggen dat die eindtrap niet erg goed beveiligd lijkt.

Groet, Anne W
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS2 overleden ?
Inderdaad Anne, kortsluiting van locomotieven wordt beveiligd maar kortsluiting aan een 5213 (decoder) waar een grotere stroom op staat dus niet. Vreemd maar is een kostbare kwestie. Maar goed de zaak werkt weer via een omweg. Matje
Re: CS2 overleden ?
gunmax1
gast

Re: CS2 overleden ?
Vandaag mijn CS 2 ook dood.

Zelfde fenomeen enkel dat mijn boosters 6015 en 6017 ook niet meer aangaan .
Mag ik vragen wat de reparatie koste.

groeten benny
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS2 overleden ?
Hoi Benny,

Bij Keuterman de CS2 laten repareren kost tussen de 180 en 200 euro en daar heb je ook een nieuwe booster 60174 voor. Ik heb de CS2 niet laten repareren en werk met een externe booster op de hoofdbaan en dat gaat tot nu toe goed.

groet Matje
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS2 overleden ?
Heeft ie nog garantie?

De mijne (60213) is voor hetzelfde euvel vervangen (60214).
Ik had een fout gemaakt met de s88 aansluiting...

Dennis
Re: CS2 overleden ?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: CS2 overleden ?
Hoi Dennis,

Mijn CS2 valt niet meer onder garantie.
gr Matje
Re: CS2 overleden ?
gunmax1
gast

Re: CS2 overleden ?
Hallo

Garantie is jammer al verlopen daar hij +- 2009 is aangekocht.
Zal hem laten repareren daar ik dit toch belangrijk vind .
Booster 60174 kopen zit er niet in, daar ik nog maar juist 2 x 6017 heb aangeschaft.
En nog 2 x 6015 heb ook .
Deze laat ik dan thuis bij mijn vader testen met de 6021 of die nog werken na dit ongeval

groeten