Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Re: Ruyschbeeck 1969

Gestart door Ronald69 woensdag 15 mei 2013, 11:43:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Het puzzelen gaat intussen vrolijk door:



Goederentrein komt binnen via spoor 51 en gaat naar ontvangstspoor 5.
Rangeerloc komend van spoor 7 haalt de wagons voor spoor 6(verhoogde losweg) op en via spoor 7 worden deze daar neergezet, loc gaat via 7 naar 5 om de wagons voor spoor 4(goederenloods) op te halen.
Wanneer spoor 5 leeg is kan een eventuele nieuwe goederentrein binnenkomen en kan rangeerproces weer opnieuw beginnen.
Beladen goederenwagons op spoor 4 kunnen direct hun weg vervolgen naar hun eindbestemming, wagons op spoor 6 moeten eerst naar 5, via spoor 7, om daarna naar hun eindbestemming te gaan.
Op deze manier wordt de hoofdbaan ontlast zodat reizigerstreinen geen last hebben van de rangeerbewegingen.

Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom.

Grt, Ronald.

Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hallo Ronald,

Waarom zou je dit op deze manier doen.
Als een trein via R4 aan komt rijden kan hij alle drie de sporen berijden.
Waarom pas via spoor 51, je verliest op deze manier opstel ruimte denk ik.
Ik zou alle wissels en kruiswissels weg halen en achterin omloop mogelijkheden maken.
En ik zou als dit mogelijk is de sporen 4,5 en 6 nog wat verlengen.
En als je dit doet achterin is het BW ook nog steeds bereikbaar.

vr.gr. Gunther.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2007

offline
Re: Groenwoud 2.0
Hoi Ronald,

wat je nog zou kunnen overwegen is om de bovenste sporen (4 t/ 7) niet evenredig te leggen aan de plaat kant. Verder vind ik dat je voor een mooi concept gekozen hebt :thumbup:

Groetjes, John
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
@ Günther,

Vanaf de boog R4 zijn alleen spoor 51, 5 en 6 te bereiken. In dit plan is spoor 5 bedacht als aankomstspoor om hier de wagons te verdelen en samenstellen.
Spoor 4 en 5 geven directe aansluiting op R3 en het Depot.

@ John,

Dank voor je compliment, in werkelijkheid liggen de sporen iets schuin. Tekening en werkelijkheid zijn niet altijd gelijk.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Het was maar een tip geen verplichting.
Wou alleen maar mee denken, het is jou baan.

vr.gr. Gunther.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Günther,

Jouw bijdrage wordt zeer op prijs gesteld en heb jouw opmerking bekeken maar deze was niet toepasbaar.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Geef niet, volgende keer beter.
Re: Groenwoud 2.0/2.1
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0/2.1
Het is al een hele tijd stil geweest, de situatie zoals het er nu erbij ligt:





Ben inmiddels bezig geweest om het baanplan in koploper te verwerken maar op de een of andere manier zint het mij niet, metname het goederen gedeelte. Ik heb inmiddels een verandering aangemaakt in AnyRail welke ik jullie wil voorleggen.



Ben benieuwd naar jullie reacties/verbeter voorstellen.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hallo Ronald,

Het begin is er.
En je gaat langzaam verder.
Dan komt het van zelf goed.

vr.gr. Gunther
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0


Nogmaals aan het puzzelen geslagen en met bovenstaande als resultaat.

Bovenstaande is gesitueerd in TP IIIb tot TP IVa waarbij het depot op zijn laatst loopt. Sneltreinen worden zoveel mogelijk afgehandeld op spoor 1 en stoptreinen op spoor 2. De binnengekomen E- loc wordt "opgesloten" en vanaf spoor 21 komt een verse loc en vervolgt zijn dienst. de "opgesloten" loc komt nu vrij en kan naar spoor 21 voor een volgende dienst. De omloop is dusdanig dat de stoptrein eerst binnenkomt en pas weer vertrekt als de sneltrein vertrokken is.

Buurtgoederentreinen komen binnen op spoor 3 waarna de diverse wagons via spoor 31 deels naar spoor 4 gaan, richting goederenloods. Andere wagons gaan via 31, 4, 51 naar spoor 5. De sporen 31, 41 en 51 zijn derhalve uithaalsporen, spoor 4 en 5 zijn dus de sporen voor de goederenloods.

Als de wagons beladen zijn worden deze neergezet op spoor 3 waarna de loc wordt aangekoppeld en via spoor 32 zijn dienst gaat vervolgen.

Tips, kritische noten en verbeteringen zijn welkom.

Grt, Ronald.

 
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Dat zijn mogelijkheden zat Ronald. :thumbup:
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Heeft er niemand op- en/of aanmerkingen op dit plan?

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2014

offline
Re: Groenwoud 2.0
Dag Ronald,

Het is een eenvoudig sporenplan met veel mogelijkheden. Het enige dat ik zou kunnen opmerken is het uitrangeren van een goederentrein. Deze komt aan op spoor 3. Via spoor 31 kan eenvoudig spoor 4 bereikt worden. Maar als je van spoor 31 naar spoor 5 wilt gaan moet je altijd via spoor 4. En als daar nu net wat goederenwagons staan, wordt het lastig. Ik zou er voor pleiten om die wisselverbindingen nog eens goed te bekijken. Bijvoorbeeld een mogelijkheid om van spoor 3 rechtstreeks naar spoor 41 te gaan en vandaar de mogelijkheid naar spoor 4 EN spoor 5 te bieden. Als je het Engels wissel in spoor 3 vervangt door een enkel wissel en daarachter een enkel wissel naar de sporen 41 en 51. Dan kun je ook in spoor 4 dat Engels wissel leggen. Je krijgt dan van spoor 3 rechtstreeks toegang tot de sporen 41 en 51.
ik heb een beetje proberen te schetsen wat ik bedoel

groeten,
Roel
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hallo Roel,

Dank voor het meedenken.
Ben op dit moment aan het werk maar als ik vanavond thuis ben ga ik jouw voorstel in het plan verwerken.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0


Ik heb de veranderingen die Roel heeft aangedragen in bovenstaand plan verwerkt, waarvoor dank.
Goederentrein komt binnen via Sp.32 en gaat naar Sp.3.
De rangeerloc die gereed staat op Sp.31 kan de wagens van Sp.3 via Sp.41 naar 4 en van 51 naar 5 uitsorteren.
De vrijgekomen goederenloc kan naar Sp.31. Na het beladen gaat het van 5, 51 naar 3 en van 4, 41 naar 3 en goederenloc aankoppelen op 3 en via 32 naar elders. Rangeerloc keert terug op 31.

Sneltreinen komen binnen op Sp.2, loc wordt daardoor "opgesloten". Andere loc komt van Sp.21, wordt aangekoppeld en vervolgd dienst. De vrijgekomen loc gaat naar Sp.21 om een volgende dienst af te wachten.
Stoptreinen(Mat'46/54/64) komen en vertrekken van Sp.1.
Perronspoor 2 is van dusdanige lengte dat deze ruimte biedt aan 2 loc's en 4 rijtuigen(Plan D/E/K/N en W) 1:87.

Indien iemand nog op of aanmerkingen of eventuele verbeteringen heeft dan hoor ik die graag.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2014

offline
Re: Groenwoud 2.0
Fijn, Ronald, dat het zo uitkomt. Een goede verbetering van de speel- en rangeermogelijkheden!

Succes verder. Ik heb geen opmerkingen meer :)

Groeten,
Roel
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2007

offline
Re: Groenwoud 2.0
Een goed plan met leuke uitdagingen. :thumbup:
Echter een vraag, hoe gaat het op afkoppelen op spoor 2 van de lok.?

Het aankoppelen van de nieuwe lok van het opstelspoor 21 op spoor 2 werkt het best als dit niet in de bocht gebeurt
Dat is bij dit ontwerp goed. Als je ook op spoor 1 de lok wordt gewisseld kan dit een probleem zijn als de koppeling in de bocht gebeurt.
Maar nogmaals een erg leuk ontwerp.

m.v..g
Paul
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Ondertussen de boel maar eens uitgelegd en het perron en goederenloods/losweg op hun plek gelegd.





Op spoor 1 de stoptrein(Mat'46) en op spoor 2 de sneltrein(loc1309{afgekoppeld}, Plan W, Plan W, Plan E A, Plan E B en loc 1143{aangekoppeld})
Aan de losweg 3 goederenwagens met rangeerloc 614. Op spoor 31 goederenloc 2256.



Onder de kap van de goederenloods 3 goederenwagons.



Overzicht uitgaande hoofdsporen en depotsporen. Ook te zien van onder naar boven: Slakkenput, zandopslag/toren en kolendepot. Rechtsonder zijn de sporen in de helix.



Het volledige depot in vogelvlucht.





Depot.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2014

offline
Re: Groenwoud 2.0
Dag Ronald,

Het ziet er echt geweldig uit. Heel logisch, die sporen lay-out!

Succes,
Groeten,
Roel
Re: Groenwoud 2.0
Jørg
gast

Re: Groenwoud 2.0
-Ronald:
Mooi verslag,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Wat kleine dingetjes gedaan, nieuwe 2e perron geplaatst en het stationsgebouw een plekje gegeven,


2e perron met op de achtergrond het stationsgebouw.







De ontbrekende dakdelen worden t.z.t. teruggeplaatst en de daken moeten nog worden vastgezet want deze liggen nog los.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2014

offline
Re: Groenwoud 2.0
Het ziet er mooi uit, Ronald!

Je zou eventueel aan de andere kant van het perron nog een perronspoor kunnen leggen. De ruimte is er. En de lay-out van het emplacement nodigt daar toe uit.
Zeker bij een kopstation is het geen overbodige luxe. Maar als je het te druk vindt worden, moet je het zo laten.

Groeten,
Roel
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Groenwoud 2.0
hoi ronald,
ziet er erg mooi ut. leuk baanplan ook.
succes met de verdere bouw van je baan :thumbup: :thumbup:
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Roel,

Dank voor het compliment. Had nog overwogen om een 3e spoor aan te leggen maar vond het te veel worden en aangezien dat ik hoogstens met 2 treinen per keer rijdt vind ik deze oplossing mooi genoeg.

Tim,

Dank voor het compliment.

Vooralsnog weinig gedaan aan de bovenbouw maar daarintegen druk bezig aan de onderkant. Alle telefoonrelais en hefboompjes die de wissels aandrijven moeten allemaal losgemaakt worden en op de nieuwe plaats komen. Als dit klaar is dan de aansluitdraden van de rijstroom solderen.
Kortom, nog veel te doen.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
We zijn inmiddels een jaar verder en ik heb weer wat tijd gevonden om verder te gaan met de baan.
Eerst maar eens kritisch naar het plan gekeken en deze aangepast en ingekleurd.



Heb gelijk maar de gehele bovenplaat weggehaald zodat deze vernieuwd kan worden en zo kan ik makkelijker aan het schaduwstation werken. Tot de volgende update.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Groenwoud 2.0
Huh? Bovenplaat eraf?

Gr. Jan

Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Ja, deze plaat is er inmiddels af gehaald:



Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Groenwoud 2.0
Hi Ronald,


Ziet er al beter uit ja, slim om nog een extra spoor neer te leggen, dan kan je tenminste (zonder het spoor voor de loods te gebruiken), rangeren naar de opstelsporen.
Verder schat ik in dat je het kopspoor (6) tegen de loods, langer hebt gemaakt dan het uithaalspoor (61), wat inhoudt dat je wordt bekneld door de lengte van 61, voor het plaatsen van een trein op 6.
Niet dat dat heel erg is, je loopt altijd wel tegen een grens aan, maar ik maak zelf altijd de uithaalsporen even lang als de opstelsporen zelf, vandaar.

Verder zou ik in je BW de locatie van de kolen/slakkenkuil e.d. aanpassen, zeker Faller 120xxx lijkt me niet helemaal logisch. Persoonlijk zou ik daar zo veel mogelijk los willen van bouwpakketten,
dus zelf de kolenopslag bouwen en de slakkenkuil. Dat vergroot wat flexibiliteit in je ontwerp.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om de baan af te breken en opnieuw te beginnen, en te gaan bouwen met modules.
Station modules worden 80 x 120 en de overige 60 x 120. Onderstaande afbeeldingen tonen de station modules en het gehele plan. Op- en aanmerkingen zijn gewenst.





Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hallo Gerrit,

Wat is de reden dat je deze toevoeging hebt gedaan?

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Gerrit, Duidelijk. De sporen 150,135 en 175 zijn bedoeld als opstel/schaduwstation. Spoor 5 is het aankomstspoor voor de goederentrein, spoor 6, 8 en 9 zijn goederensporen. Het spoor wat jij hebt toegevoegd is m.i. niet logisch omdat de loods aan 1 kant een spooraansluiting heeft.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ben den Hollander
gast

Re: Groenwoud 2.0
Leuk plan Ronald. En alles op één nivo met een verdwijnpunt, wel zo gemakkelijk. :)

Krijg het bestand niet ingelezen hoewel ik een licentie heb voor Anyrail 5, melding unsupported version. Raar, enig idee?

Gr, Ben.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hoi Ben,

Is getekend met AnyRail 6, wellicht zit het hem hierin.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ben den Hollander
gast

Re: Groenwoud 2.0
Ok, toch bedankt Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Ondertussen iets aangepast, miste nog een overloopspoor tussen sp 5 en 6.



Ben,
Volgens mij kun je AnyRail gewoon omzetten van 5 naar 6, wellicht heeft die van jou een update nodig.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ben den Hollander
gast

Re: Groenwoud 2.0
Upgrade key aangevraagd bij David, dank je wel.  :)

Gr, Ben.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hoi Ronald,

het is een mmo sporenplan geworden.
Maar zonder schaduwstation begrijp ik.

vr.gr. Günther
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hoi Günther,

Een schaduwstation is wel voorhanden, zie overzicht in #78, het zijn de sporen met de lengte van 150, 135 en 175 cm. hoe ik dit gebied en de keerlus ga inrichten is van later zorg, ga me eerst op het stationsgebied focussen.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
en dat ziet er goed uit :thumbup:
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Het stationsplan iets aangepast, d.w.z. iets gedraaid.



Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hoi Ronald,

Zijn je sporen hier door wat langer.
Dacht eigenlijk dat je daar vanaf was gestapt een gedraaid station.

vr.gr. Gunther.
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hoi Gunther,

De sporen zijn even lang gebleven en het station is niet echt gedraaid maar iets schuin gelegd.
Ook even naar spoor 1 gekeken en daar een wisselverbinding ingelegd om spoor 7 te bereiken.
Tevens iets met de stationsgebouwen geschoven.



Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Günther
gast

Re: Groenwoud 2.0
Hoi Ronald,

Het maakt mij niet zo uit, vond het toch al netjes.
Maar een wissel voor een betere bereikbaarheid is altijd goed.
En nu bouwen, tekenen is makkelijk maar nu neer leggen en kijken of het wel klopt.
Bouw ze.

vr.gr. Gunther.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2016

offline
Re: Groenwoud 2.0
Ronald,

Wat een mooi ontwerp! Dit verdient het om gebouwd te worden. Niks meer aan toevoegen of wijzigen. Dit is het gewoon. Het is evenwichtig, het sporenverloop natuurgetrouw, gewoon klaar. Productierijp dus.

Ik ben benieuwd. Ik ga de bouw zeker volgen.


Groet,

Peter
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Heren,

Dank voor de reacties. De bouw staat gepland voor september, eerst vakantie en daarna de oude baan afbreken.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2010

offline
Re: Groenwoud 2.0
Hoe staat het met de bouw?
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Doordat ik weinig tijd heb en er diverse andere zaken in huis moesten gebeuren vorderd de afbraak heel langzaam. De bovenbouw was al in een eerder stadium al verwijderd en nu is de onderbouw aan de beurt.
Kortom, het duurt nog even. Tevens zijn de nieuwe bakken nog niet gereed, daar is ook nog het wachten op.

Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Lid sinds: 2008

offline
Re: Groenwoud 2.0
Hoi Ronald,
Succes, geduld is een schone zaak, en het is tenslotte een hobby en geen aangenomen werk!
Groet,
Lex
Re: Groenwoud 2.0
Ronald69
gast

Re: Groenwoud 2.0
Eindelijk!! We kunnen beginnen, de bakken zijn binnen.



Het definitieve baanplan ingekleurd.


Grt, Ronald.
Re: Groenwoud 2.0
Ben den Hollander
gast

Re: Groenwoud 2.0
 :)