Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer

Gestart door TRUKO maandag 13 mei 2013, 20:56:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hallo Allemaal,

Op dit moment heb ik op mijn baan het volgende verschijnsel:

Techniek:
CS2 met normale trafo
53 digitale wissels

Bij het rijden met 3 loc's schakelen (de meeste) wissels niet meer, als ik een wissel wil omzetten via de CS2 gaan de loc's zachter rijden zolang ik de schakel opdracht geef.
Is dit een bekend verschijnsel? zo ja, hoe op te lossen? Mijns inziens zou deze aantallen wissels toch gewoon d.m.v. de CS2 met trafo bedient moeten kunnen worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
Rutger
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Externe voeding gebruiken om de wissels te voeden of een booster.

Type & Merk Wisseldecoder?


groeten Dylan
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Dylan,

Alle decoders zijn van Marklin, diverse types (ouder en nieuwe) door elkaar.
Externe voeding voor de wissels, dat betekent dat je van alle wissels de voedings draden naar de ringleiding moet brengen waarop je een aparte voeding aansluit neem ik aan?

Een booster, oftewel een Marklin MFX booster, kan niet zonder een eigen trafo naar ik lees, echter op de Marklin site worden de trafo's als "niet meer in produktie" aan gegeven. Welke trafo heb ik dan nodig om de MFX booster te voeden?

Hoeveel boosters of trafo's heb ik dan nodig?

Dank,
Groet,
Rutger


Citaat van: minitreintje op maandag 13 mei 2013, 21:15:45
Externe voeding gebruiken om de wissels te voeden of een booster.

Type & Merk Wisseldecoder?


groeten Dylan
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hallo Rutger,

Voor het aansturen van de (wissel)decoders heb je geen MFX booster nodig.
Hiervoor kun je een Delta Control als booster voor gebruiken.

Mvg,
Peter
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Wat voor een type voeding heb je (vermogen) Zelf heb ik daar geen problemen mee met een 60VA voeding. De wissels schakelen ook niet samen, maar achter elkaar. Als je loc's stil staan (of 1 rijdt) gaat het dan wel goed ?
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Citaat van: Schienenbus op maandag 13 mei 2013, 22:28:24
Wat voor een type voeding heb je (vermogen) Zelf heb ik daar geen problemen mee met een 60VA voeding. De wissels schakelen ook niet samen, maar achter elkaar. Als je loc's stil staan (of 1 rijdt) gaat het dan wel goed ?

Het is de standaard Marklin voeding 60VA. Natuurlijk schakelen de wissel niet samen, en met 1 loc rijdend gaat het ook nog goed. Echter met 3 loc's zakt de spanning in als je een wissel wil omschakelen en schakelt de wissel niet.

Gr.
Rutger
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Wordt je baan op een punt gevoed of loopt er een ringleiding onder je baan?

In het eerste geval zou de weerstand van je rails je parten kunnen spelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Bij de CS1 kun je zien wat het verbruik is. Kan dat op de CS2 ook? denk het haast van wel wat geeft die aan ?
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hoi Peter,

Hier heb je wel een punt. Op dit moment heb ik de onderbouw klaar en heb ik alle rails en (digitale)wissels uitgelegt conform het baanplan. En je raad het al: de voeding is op 1 punt. Er ligt al wel een ringleiding onder de baan, maar ik heb deze nog niet aangesloten op de rails. Dit zal zeker een verbetering geven. Echter het verbaast me dat je zo snel als tegen de beperking aanloopt van de CS2.

Ik ben me nu aan het inlezen over wat er over boosters is geschreven op het forum en de wiki, en zie daar: er zijn vele wegen naar het rails Rome... B)

Groet,
Rutger


Citaat van: degeluidsman op maandag 13 mei 2013, 22:46:37
Wordt je baan op een punt gevoed of loopt er een ringleiding onder je baan?

In het eerste geval zou de weerstand van je rails je parten kunnen spelen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Klopt, dat kun je ook bij de CS2 zien, het verbruik is niet schrikbarend, dus vandaar mijn verbazing over dit probleem.
Ik heb nu even niet dit informatie bij de hand, ik zal morgen is kijken.

Groet,
Rutger

Citaat van: Schienenbus op maandag 13 mei 2013, 22:48:12
Bij de CS1 kun je zien wat het verbruik is. Kan dat op de CS2 ook? denk het haast van wel wat geeft die aan ?
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Citaat van: TRUKO op maandag 13 mei 2013, 22:50:20
Echter het verbaast me dat je zo snel als tegen de beperking aanloopt van de CS2.

Dat is geen beperking van het CS2 maar van het te dunne draadje wat je aan je rails hebt hangen. Zie het maar als een tuinslang waar de stroom electronen doorheen moet. Je kan de kraan wel verder opendraaien, maar er gaat gewoon niet meer doorheen. Je hebt dus een brandslang nodig (dikkere draad). Verder heb je te maken met overgangsweerstand bij alle rail koppelingen, en als je wissels verder van het voedingspunt liggen, in combinatie met het te dunne draadje, is het gauw bekeken met het beschikbare vermogen.

Walter
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hallo,

Met name de misleidnede reclame dat je met twee draadjes de hele baan onder stroom zet negeert gewoonweg het feit, dat er wat verder verwijderd van de aansluiting op de baan door weerstand in de rails een daling van de stroomsterkte optreedt. De fabel van die twee draadjes is gericht op beginners met een rondje en vier rechte rails. Zelfs ik als analoge rijder zie met verwondering aan dat op veel digitale banen er niet meerdere afzonderlijke electrisch van elkaar gescheiden trajecten worden gecreëerd. Ja, ik weet ook wel dat dat niet "hoeft" en als alles probleemloos gaat kan je "wel honderd of meer locomotieven" aansturen zonder dat je secties maakt maar o wee als er "ergens" een kortsluiting optreedt. Hoe vind je de plek waar die optreedt bij een wat grotere baan ? Ja, als het "ergens" opvallend gaat roken of stinken dan weet je  wel waar te zoeken, maar anders? Met elektrisch gescheiden baanvakken is de locatie van het probleem veel sneller gevonden. Onlangs was ik door tussenkomst van een kennis op bezoek gegaan bij een bedroefde treinenenthousiast die bijna elk geloof in zijn hobby was kwijtgeraakt en zijn hele digitale baan met bergen en dalen en allerlei geen onaardige scenery wilde gaan afbreken omdat er "ergens" een kortsluiting was opgetreden die hij na twee maanden nog niet had opgespoord. Nou, toegegeven, ik ben er ook wel een paar uurtjes mee bezig geweest voordat ik de oorzaak vond: het bleek een soldeerdruppeltje te zijn dat zich in een M-wissel tussen een puntcontact en de railbedding had genesteld! Ga er maar aanstaan.......

Gegroet,

Rob
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hoi Walter,

Klopt, het principe ken ik, de rail op de ringleiding aansluiten op diverse punten zal dan zeker gaan helpen.

Ook las ik op de site van Marklin Store Amsterdam onderstaande tekst, dit lijkt i.c.m. het aansluiten van de ringleiding ook een goede oplossing: een Booster 60174 i.c.m. een voeding 60061.

Dank,
Groet,
Rutger

Citaat:
In de rails dient u stroomscheidingen aan te brengen tussen de verschillende stroomkringen, zowel voor de middenleider (rood) als voor de rails (bruin), bij gebruik van de boosters 60173 en de Central Stations 60213 en 60214. Vraag bij ons in de winkel naar de oplossing. Als u ook nog met verschillende systemen door elkaar rijdt, is het helemaal oppassen, want u mag nooit het oude digitale systeem met het nieuwe doorverbinden of een wisselstroomsysteem met een digitaal systeem. Indien u toch gemengd bedrijf wenst toe te passen zullen verdergaande maatregelen genomen moeten worden om schade te voorkomen. Er zal dan o.a. gebruik gemaakt moeten worden van sleperwippen. Bovendien moet u goed opletten dat geen wagonverlichting wordt gebruikt in combinatie met stroomgeleidende kortkoppelingen en meer dan één sleepcontact, waardoor immers ook een doorverbinding ontstaat. Sommige grote locomotieven / treinstellen hebben ook twee slepers! Indien alles op één systeem werkt heeft u deze problemen natuurlijk niet en dat is dus het makkelijkste.
Bij gebruik van meerdere boosters 60173/60174 mag natuurlijk wel over de stroomscheiding heen gereden worden met gebruik van sleepcontacten. U moet er wel op letten dat de trein niet langdurig stil blijft staan op zo?n stroomscheiding.
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hoi Rob,

Dank voor je verhaal, ik denk dat dit voor mij weer een leermomentje is inderdaad. Je verwacht dat een CS2 dit allemaal kan, echter de informatie die verstrekt wordt is beperkt toepaspaar voor kleinere banen. Voor een grotere baan zoals ik nu aan het bouwen ben is toch meer benodigd.

Groet,
Rutger
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hallo Fred,

Dank voor je reactie.

Na e.e.a. gelezen te hebben op het forum, wiki en internet heb ik gezien dat het kan met een Delta Control.
Echter ik vindt het er allemaal niet duidelijk op worden. Nu is de prijs van de Marklin booster met trafo fors.
Daarom overweeg ik om eerst maar is de ringleiding aan te sluiten, en dan te zien wat het gedrag is, en dan
mogelijk met de Marklin booster verder.

Groet,
Rutger




Citaat van: Freak op maandag 13 mei 2013, 21:58:10
Hallo Rutger,

Voor het aansturen van de (wissel)decoders heb je geen MFX booster nodig.
Hiervoor kun je een Delta Control als booster voor gebruiken.

Mvg,
Peter
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Beste Rutger,

Een bouwpakketje van een Littfinski DB2 booster voor de wissels, verkrijgbaar in Houten, is ook een redelijk geprijsd alternatief, wissels 100% scheiden van rijden en klaar is Kees.

Groet, Anne W
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Hallo Rutger,

Ik zou eerst de ringleiding aansluiten als ik jou was, geld uitgeven kan altijd nog aan boosters en dergelijke.

Je CS2 heeft volgens mij power genoeg om dit te voeden, zelf gebruik ik een ecos deze leverd 4 ampère en daar rijden 6 treinen met geluid en licht op, dan staan er nog 5 treinen in het schaduwstation met licht aan en ook de wissels bedien ik via de ecos.

Volgens mij heeft jou CS2 net zoveel vermogen als een ecos.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baanspanning zakt in, wissels schakelen niet meer
Citaat van: Anne W op dinsdag 14 mei 2013, 10:27:34
wissels 100% scheiden van rijden

Hallo,

Ja, dat sowieso!. Een baantrafo moet je nooit opzadelen met het voeden en bedienen van andere zaken dan de locomotieven. Seinen en wissels dus voeden met een aparte trafo. Het werken met maar één (digitaal) bedieningsapparaat voor de gehele installatie is ook weer zo'n voorbeeld van een bedriegelijke voorspiegeling van zaken. Op een bepaald moment gaat dat mis, en dan ligt de hele boel plat.

Gegroet,

Rob