Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Automatisch rijden

Gestart door hermanus zondag 12 mei 2013, 09:58:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisch rijden
hermanus
gast

Automatisch rijden
Zou iemand hier is naar kunnen kijken?
Heb ontdekt dat je ook een aansluitschema kunt maken, er staan geen bliksem schigten in dus dat klopt in iedergeval.
B.V.D.
Re: een vraag
hermanus
gast

Re: een vraag
Als ik volgens w*track 2 schakelrails op 1 kant van een relais aansluit krijg ik sluiting maar dit moet toch wel kunnen?
Re: een vraag
hermanus
gast

Re: een vraag
Citaat van: hermanus op dinsdag 14 mei 2013, 20:16:27
Als ik volgens w*track 2 schakelrails op 1 kant van een relais aansluit krijg ik sluiting maar dit moet toch wel kunnen?
Iemand?
Want zoals ik het bedacht had gaat er nog een schakelrail bij komen.
1schakelrail om de baanspanning uit te schakelen en 3schakelrail om de baanspanning weer in te schakelen
Re: een vraag
Lid sinds: 2007

offline
Re: een vraag
Als je in de titel duidelijk aangeeft waar je vraag over gaat, heb je kans dat meer mensen gaan kijken. Nu kijken alleen types als ik die zich een half uurtje stierlijk zitten te vervelen, maar je verder ook niet kunnen helpen.  ;)
Re: een vraag
Bart
gast

Re: een vraag
Citaat van: hermanus op zondag 12 mei 2013, 09:58:31
Zou iemand hier is naar kunnen kijken?


Als dit je vraag is?... ja iemand kan er naar kijken.

Bart
Re: een vraag
hermanus
gast

Re: een vraag
Ok bedankt
Re: een vraag
Lid sinds: 2007

offline
Re: een vraag
Heb je al geprobeerd om 2 relais in te tekenen en aan te sluiten, misschien is dit het probleem wat w*track aangeeft?

Zoiets dergelijks had ik ook gekregen met het vermogen van de oude blauwe transformators en moest en nog een bij tekenen, probleem opgelost.

Robin
Re: een vraag
hermanus
gast

Re: een vraag
Mijn gevoel zegt dat het kan , moet lijkt mij niet uitmaken hoeveel ze gaan allemaal naar 0.
Maar mijn gevoel zei ook dat ik mijn overweg goed had aangesloten maar die doet het nu niet meer. 
Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
plaatje zegt dus sluiting
Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
In theorie kun je een relais-ingang best op meerdere schakelaars of schakelrails aansluiten. Het blijft we een beetje dubbelop, maar het kan. De foutmelding van Wintrack is niet geheel onlogisch, maar in dit geval leidt het niet tot de aangeven kortsluiting.

John
Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
Citaat van: VT601 op vrijdag 17 mei 2013, 21:29:31
Het blijft we een beetje dubbelop, maar het kan.

dit moet het worden, zoals je ziet schakelen 3 schakelrail 6 aan s7 s10 en s11
Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
Ik probeer het te begrijpen, maar je verhaal blijft cryptisch.

- Stel je staat op het spoor met schakelrail S1, en ik neem aan dat je dan naar S4 wilt rijden.
- dat betekent dat Sein 1 op groen en Sein 2 op rood moet, bovendien zul je wissel 2 recht, wissel 3 afbuigend en wissel 6 recht moeten zetten.
- is dit wat je wilt weten?

Je zult dus eerst duidelijk moeten maken wat je rijweg is, dan kun je daarna kijken welke wissels en seinen moeten worden geschakeld.
(vanaf S6 raak ik het spoor namelijk bijster, want je kunt hier maar één kant op, maar na de vvschillende bochten kom ik wel weer een wissel tegen.
Uitgangspunt moet zijn "elk blok" beveilig je met een inrijsein.

Wil je buiten het forum om meer weten, neem dan even kontakt op via een PB. Je woonplaats is niet zover van de mijne.

Re: een vraag (hoeveel schakelrail kunnen een relais schakelen)
Dit is mijn bedoeling (zijn dus geen blokken)
T1 rijd alle andere T staan stil.
b2 en b3 hebben baanstroom.
W1 staat richting s2/ W2 staat richting W1/ W3 staat richting W4/ W4 staat richting s7
W5 staat richting s6/ W6 staat richting s4
T1 rijd naar b5 en stopt.
s7 schakelt baanstroom op P1 en P2.  ik zelf rijd de Tp naar P1 met mobielstation.
s11 schakelt W5 richting W6 en W6 richting s10.
s10 schakelt W5 richting s6 en b6 baanstroom aan.
T2 gaat rijden en s9 zet b6 baanstroom uit.
T2 rijd richting s6, s6 schakelt b5 baanstroom aan en schakelt baanstroom op P1 en P2 uit
T1 gaat rijden richting W3.
S8 schakelt b5 baanstroom uit en W3 richting b6, T1 stopt in b6
T2 rijd richting s2, s2 zet b1 baanstroom aan en b2 baanstroom uit.
T2 stopt in b2 en T3 gaat rijden richting s3.
s3 schakelt W1 richting s1 en W6 richting s4.
s4 schakelt b3 baanstroom uit en b4 baanstroom aan.
T3 stopt in b3 en T4 rijd richting s6
s6 schakelt W2 richting s5, W3 richting W4 en W4 richting s7
s7 schakelt baanstroom op P1 en P2.
T4 stopt in b5
Ik rij zelf Tp naar P2
s10 schakelt W4 richting s11
s11  schakelt b6 baanstroom aan
T 1 rijd richting s6 , s9 schakelt b6 baanstroom uit.
T1 rijd naar s5
S5 schakelt b4 baanstroom uit en b3 baanstroom aan

nu ben ik er even klaar mee druk vanavond maar komt nog meer
Re: Automatisch rijden
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Automatisch rijden
Ha Herman,
Moest even goed kijken wat je getekend had en waar het mis gaat volgens W*.
Je wilt kort gezegd met 1 relais op verschillende plaatsen aangestuurd een baanvak al dan niet stroomloos maken.
Daarom heb je rood en/of groen van het relais op meerdere schakelrails aangesloten (rood en groen zijn eigenlijk massaverbindigen).
In theorie moet dit volgens mij zonder problemen lukken. Heb je deze schakelopstelling al in werkelijkheid getest?
Heb helaas nog niets uit mijn dozen, anders kon ik dit zo even testen (of is dat je vraag niet?).

groet, Gertjan
Re: Automatisch rijden
hermanus
gast

Re: Automatisch rijden
Nee gertjan niet helemaal, het gaat om 1 baansectie die door 1 schakelrail stroomloos word geschakelt en door 3 schakelrail weer stroom op de baan.
Er gaan dan 3 blauwe draden naar het relais waarbij W* sluiting aangeeft.
Volgens John moet het geen probleem geven.