Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Tams,Viesmann 5211,Koploper

Gestart door staal zaterdag 11 mei 2013, 17:57:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tams,Viesmann 5211,Koploper
Lid sinds: 2011

offline
Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hallo,

Ik heb een kruiswissel aangesloten op de 5211, adres van de Viessmann op 3-5-7 gezet zodat ik de adressen 5 t/m 8 heb (?)
http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/5211_98472_04_DE-EN.pdf

Echter als ik 5 t/m 8 test op de Tams gebeurd er niets,
Iemand raad?

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hoi,
Heb je ook bus "E" (zie pagina 2 van je handleiding) aangesloten?

De Viessmann werkt op Motorola-formaat, geeft de Tams dat ook uit, of geeft die DCC (of kan je dat instellen)?
(Ik heb geen Tams, maar dit zou bij andere centrales ook het geval kunnen zijn).
Groet,  Paul
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hoi Paul,

De E-bus is aan de gele draad van de trafo aangesloten, de Tams staat op Motorola. Moet ik net als de S88 ook nog iets aangeven in de Tams? (ik denk zelf van niet omdat ik ook een wisseldecoder van Marklin gebruik op adres 1 en die werkt)

Wat zou het adres voor de kruiswissel moeten zijn als de stekker in nr 4 zitten? (8?)

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hallo Vincent,

Bij de instelling 3-5 en 7 op On is uitgang 4 adres 8
Bij de Tams stel je de decoder in op het juiste MM en adres 8.


Mvg,
Peter
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Vincent, en heb je dan ook de bruine draad aangesloten van de trafo waar de gele draad vandaan komt? Die moet ook op de bruine aansluiting van de 5211 namelijk, als je alleen de gele hebt aangesloten zal het niet werken. Om het werkend te krijgen zonder externe trafo kun je ook de rode aansluiting door lussen naar de E aansluiting.

Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hallo Heren,

Bij Tams staat alles op Motorola, zijn er misschien nog meer instellingen voor 5211? (ik kan me bv herinneren dat ik een fout maakte met de S88)

Ik had nog geen bruine draad getrokken naar de trafo van de gele draad. Dus dat heb ik net gedaan, maar kreeg kortsluiting??(de trafo die ik gebruikte is de 52va, degene met 2 uitgangen) dus heb ik er een 2e trafo bij gezet en gehoopt dat ie zou werken, maar helaas.

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Probeer het anders eerst eens met voeding vanaf de baan.(E naar rood) Dan weet je of de decoder werkt.
Niet per ongeluk onderweg ergens de rode en bruine draad omgedraaid? Dan doen wissels het niet meer in Motorola.

Robin
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Vincent,

Als dat kortsluiting geeft gebruik je waarschijnlijk geen aparte trado maar eentje die iets anders ook al voed in je digitale systeem.
Gewoon E met Rood doorverbinden, zoals Robin en ik je al aangegeven hebben, als het dan werkt, nogmaals heel goed  de beschrijvingen lezen en doen wat daar op de plaatjes staat aangegeven, en waarom je er nu iedere keer de s88 bij betrekt is mij nog niet helemaal duidelijk.
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hallo Heren,

Helaas heeft E rechtstreeks naar rood niet geholpen, er is een andere wissel die voorzien is van een decoder van Marklin die het wel doet, en adres 1 heeft.

Wim; ik heb er net een trafo naastgezet voor de gele draad (32va) Dat s88 verhaal wat ik erbij betrek slaat op het feit dat ik een half jaar terug de s88 niet aan de gang kreeg omdat ik niet wist dat je in de tams het aantal s88's moet ingeven. Misschien dat ik ergens in de tams moet aangeven dat er een 5211 is aangesloten?

Kan ik ergens controleren of de 5211 wel goed werkt? Als ik de rode E en de bruine met elkaar verbindt via de multimeter krijg ik een zoemtoon, en als ik dat ook doe met ingaand rood en bruin heb ik ook een zoemtoon.

Zou het dit kunnen zijn wat Peter zegt? "Bij de Tams stel je de decoder in op het juiste MM en adres 8."
In welk menu zou ik dit vinden?

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Vincent,

Wat dacht je van de handleiding van de Tams???
Zou dat een optie kunnen zijn?
Verder als je niet weet wat je meet en hoe je moet meten heeft meten geen enkele zin.

Maar is het misschien een optie om deze decoder ook op adres 1 t/m 4 te zetten je weet dat het met een andere decoder wel werkt.

schakelaars 2,3,5,7 op ON
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hallo Vincent,


Citaat van: staal op zondag 12 mei 2013, 18:32:19
Kan ik ergens controleren of de 5211 wel goed werkt? Als ik de rode E en de bruine met elkaar verbindt via de multimeter krijg ik een zoemtoon, en als ik dat ook doe met ingaand rood en bruin heb ik ook een zoemtoon.
Als het klopt wat je hier meet dan is je decoder ??.

CiteerZou het dit kunnen zijn wat Peter zegt? "Bij de Tams stel je de decoder in op het juiste MM en adres 8."
In welk menu zou ik dit vinden?
Ook bij de Tams moet je de wissels inprogrammeren. Dat doe je  in groepen van vier wisseladressen. Dus 1 t/m 4, 5 t/m 8 enz.
Default staat de Tams ingesteld op Motorola. Het instellen doe je in het menu wisselconfiguratie.


Mvg,
Peter
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hallo allemaal,

Baantje wordt afgebroken, op deze manier krijg ik het niet werkend.

Bedankt allemaal,

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Beste Vincent,

Naast wissel/schakeldecoders van Edits (oud zelfbouwsysteem), gebruik ik de 5211/5213 van Viessmann, simpel omdat ik de instelling met de schakelaartjes heel makkelijk vind.

Ik heb totaal geen problemen met deze decoders, wel is mijn centrale heel erg simpel op dit gebied, protocol MM of DCC of beide tegelijk kiezen, wisselnummer intypen en op rood of groen drukken, dus niets programmeren in de centrale.

Mocht je in de buurt van Den Bosch wonen dan kun je op een dinsdagavond eens langs komen bij de MSG/Den Bosch (even kijken of je lid wilt worden.....) en dan kunnen we de werking van de 5211 controleren.

Groet, Anne W
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hoi Anne,

Alvast hartelijk dank voor je geboden hulp!

Ik denk dat ik deze week even met de hobby stop omdat ze morgenochtend een verstandskies eruit moeten halen  :?

Vincent

Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Beste Vincent,

Sterkte, bij mij hebben ze (volgens mij) mijn verstand gelukkig laten zitten....

Groet, Anne W
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hij werkt!

Wat was het nou; de plus en min van de B3 booster van Tams zitten "andersom" dus inkomend zit de bruine draad bv rechts, dan moet hij er uitgaand aan de linker kant zitten. Dit is nergens in een handleiding terug te vinden.

Bedankt voor jullie hulp!

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Goh, dat is wat Robin (Hero) je ook al een paar keer zei of vroeg of dat dit goed zat.
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Hoi Wim,

Een paar keer viel wel mee en bovendien deed de Marklininbouwwisseldecoder op adres 1 gewoon zijn werk.

Het belangrijkste is voor mij dat het werkt.

Nogmaals dank,

Vincent
Re: Tams,Viesmann 5211,Koploper
Frans,

Belangrijker is dat er iets van geleerd wordt en dat je begrijpt en weet wat je niet goed deed. En ja het antwoord met de oplossing erin was reeds gegeven.