Zo, maar weer eens een update.
Eindelijk de foto's van Keulen, beter laat dan nooit!
Om kwart over 4 in de nacht ging mijn wekker, tijd om op te staan. Om 9 uur stond ik dan op Venlo en de reis kon echt beginnen. Eerste grote stop was Grevenbroich, na een halfuurtje werd doorgereisd richting Horrem.
Om schadelijke rookgassen van de bruinkoolcentrales af te vangen wordt kalksteenmeel gebruikt. De Neusser Eisenbahn rijdt hiervoor dagelijks een trein tussen Rohdenhaus en Niederaussemer Güterbahnhof. Neusser Eisenbahn 9 met sleep komt hier langs Horrem.
Op Horrem nog een aantal leuke treinen gezien. Twee BR 928 stellen rijden als Regional-Bahn 38 naar Köln-Deutz.
DB 185 184 met een lege autotrein.
Na Horrem naar Buir gegaan. Vanwege een uitbreiding van de mijn werd het oorspronkelijke spoorlijntje van de mijn naar de centrales verlegd. Deze 'Hambachbahn' van RWE wordt redelijk frequent bereden.
Als eerste kwam de 544 langs.
Na 10 minuutjes was de volgende trein alweer in de verste verte te zien. Het duurde alleen nog wel 5 minuutjes voordat deze fotograferbaar was, aangezien het vervoer met ongeveer 10 km/uur rijdt.
Eventjes na het middaguur werd vertrokken uit Buir naar Köln-Weiden-West. Alhier overgestapt op de tram en na een ritje van 12 minuten aangekomen bij het Rudolfplatz. Vanaf hier werd de reis vervolgt ter voet en na 700 meter weer op de tram gestapt. Onderweg waren erg veel fotomogelijkheden en het was een leuk wandelingetje zo door de stad. Aangezien ik niet hel veel met trams/metro's en aanverwante zaken heb (reizen erg leuk, maar niet om te fotograferen), geen plaatjes.
Op Köln Hbf daarentegen wel een leuk plaatje. ICE 4602 halteert onder de indrukwekkende kap van het grote station.
Vervolgens door naar Köln Messe/Deutz. Twee 460 stellen van de regionale vervoerder Trans Regio komen binnen op het station.
Niet alleen vervoer over de rails, maar zelfs de bus kwam aan bod. Het (korte) busritje ging naar de Seilbahn Keulen. In bakjes van 4 personen stoken we de Rijn over, was zeer indrukwekkend om alles van die hoogte te bekijken.
Dan weer met de metro richting Köln West. Het was ondertussen al weer half 6, wanneer DB 185 393 + 185 294 met een lange kolentrein passeren.
Op Köln West ook een (half) Nederlandse trein tegengekomen. DB 115 459 met de AutoSlaapTrein naar Koper.
Om half acht werd begonnen aan de terugreis naar Nederland, en om negen uur werd eindelijk het grensstation Venlo bereikt. Na een lange rit richting Heemskerk kwam ik dan om kwart over 12 's nachts aan op mijn thuisstation.
Het was een erg lange, maar vooral erg leuke dag geworden. Zeker voor herhaling vatbaar.
Groeten, Lesley