We luiden het jaar maar even mooi in met wat plaatjes.
Op 20 december maakte het directierijtuig van de NS (de Kameel) een ritje vanuit het Spoorwegmuseum naar de werkplaats Haarlem voor onderhoud. Mooi op tijd en in een zonnetje komt de trein door Haarlem Spaarnwoude.
De jaarlijkse Kerstrit van de SSN ging dit jaar naar het Duitse Essen. Op het traject Rotterdam - Emmerich trok de 01 1075 de Kerst Express, in Emmerich nam de DGEG 38 2267 de trein over.
De stomer verbleef de dag bij de VSM in Beekbergen, hier werd de locomotief op de draaischijf gedraaid (zo stond de tender weer naar "voren" richting Rotterdam) en werd er water bijgevuld. De SMMR 2225 liep achterop de Kerts Express mee voor het gedeelte waar de stoomlocomotief "achteruit" moest. De 01 met de 2225 op station Arnhem:
Sinds 21 december rijdt de allereerste echte zesdelige DDZ in de normale reizigersdienst. 24 december was de trein te vinden in de Intercityserie Enkhuizen - Amersfoort, daarom even een retourtje Amsterdam gemaakt. De trein staat klaar op spoor 10 als Intercity naar Amersfoort.
Op 1e Kerstdag was er een ICM te zien in Heemskerk, normaal gesproken al bijzonder. Deze keer reed de koploper zelfs als sprinter. De trein passeert het zonnige Heemskerk met rechts de kenmerkende windturbine en links het bedrijventerrein 'De Trompet', als deze onderweg is naar Amsterdam.
Tussen Haarlem VAM en de Houtrakpolder in Amsterdam rijdt 3 dagen per week een huisvuiltreintje, welke wordt gereden door HTRS. Op 27 december komt de gehuurde Shunter diesellocomotief met de HTRS 189 090 in opzending plus het volle vuiltreintje door station Santpoort Noord.
Op 29 december weer achter de nieuwe zesdelige DDZ aan gegaan. Foto genomen op station Sloterdijk als de trein aan komt gereden onderweg naar Enkhuizen.
Hierna door naar Zaandam om de "kerende" trein vast te leggen. Bij het emplacement van Zaandam rijdt de trein nu naar Amersfoort.
Als laatste weliswaar geen trein, maar toch wel een leuk plaatje.
Op 31 december voer de draagvleugelboten van Connexxion voor het laatst tussen IJmuiden en hartje Amsterdam. De in Oekraïne gebouwde boten varen sinds 27 april 1998 over het Noordzee Kanaal. Connexxion wilde dit feit niet ongemerkt laten passeren en hield daarom een klein afscheidsfeestje voor de draagvleugelboot. Alle 4 de boten werden te water gelaten, een speciaal (pers)momentje.
Alle vier de boten op één foto. Rechtboven komt Catharina-Amalia net terug uit Amsterdam. Verder liggen Karla en Rosanna rechts in het water en links achter de loopbrug is Klaas Westdijk nog vaag te zien.
Hoop dat jullie weer hebben kunnen genieten.
Iedereen een geweldig en spoors 2014 toegewenst en de beste wensen!!
Groeten, Lesley