Een (klein) overzichtje van afgelopen maand. Veel kijkplezier.
Op 19 oktober naar de Gelderse Museumdag bij het Museumpark Harskamp geweest. Het Decauville Smalspoor Museum reed die dag met veel materieel over het terrein.
Een gezellig dagje was het zeker, de (tot nu toe) twee verslagen zijn te vinden in het
MMDKJL-topic. Onder begeleiding van Wesley (wesleycockerill), die vrijwilliger is bij de vereniging, was zelf rijden op een locomotiefje ook mogelijk.
Hier één plaatje van de geslaagde dag, 'Ruston' met een aardig sleepje goederen.
We kregen die dag ook door dat de rode Plan U van het Spoorwegmuseum de in Blerick gerestaureerde DE1 'Blauwe Engel' op zou halen. In de middag dus richting Amersfoort gegaan om het museumduo op te wachten. Hier moest de Rode Duivel omlopen om daarna het laatste stukje naar Utrecht Maliebaan te kunnen rijden.
Met een perron vol belangstelling werd dit duo gefotografeerd tijdens het afkoppelen van de DE1.
Nadat de Plan U was weggereden, kon de Blauwe Engel solo worden vastgelegd.
Hierna snel het stoppertje richting Utrecht genomen en bij station Den Dolder eruit. Precies volgens dienstregeling kwamen de Plan U 115 + DE1 41 door het station razen op weg naar het Spoorwegmuseum.
Op station Amersfoort werd behalve het museummaterieel nog een ander bijzonder plaatje gemaakt. Vanwege een wisselstoring kreeg de IC 149 van Amsterdam Centraal naar Hannover Hbf een flinke vertraging. Zodoende werd de trein binnen genomen op spoor 4a (i.p.v spoor 1).
Sinds enkele weken rijdt de recent bestickerde G1206 van Locon het vuiltreintje van Noordwijkerhout naar VAM in Wijster. Voorheen werd de tractie altijd verzorgd door V100's van NBE of VolkerRail. Of deze extra pk's nodig waren kun je je afvragen, een leuke verschijning is het zeker wel.
Met drie uur vertraging komt de Locon 1571 met een zeer kort vuiltreintje door station Haarlem richting Noordwijkerhout rijden.
Op 22 oktober was er weer een overbrenging van DM'90 materieel uit het Oosten van het land naar de NedTrain werkplaats in Haarlem. Hier krijgen de dieselstelletjes een revisie. De 3446 + 3416 rijden door Haarlemmerliede en hebben bijna hun eindbestemming bereikt.
27 oktober reed de CSY (zie
Corus Stoom IJmuiden) hun laatste rondrit van het jaar over het Tata Steel terrein. Hiervoor werden beide stoomlocomotieven van stal gehaald om dubbeltractie te rijden. De tweede locomotief 'Bonne' is sinds 17 mei 2013 weer rijvaardig na zo'n 11 jaar buiten dienst stelling. In deze tijd kreeg de locomotief ook een grondige restauratie.
Hier komt de Excursietrein over het Gildenspoor, welk dwars door Velsen-Noord loopt, gereden en over enkele minuten is de anderhalfuur durende rondrit afgelopen.
27-10-2013, CSY Tom + Bonne met Excursietrein by
Lesley001, on Flickr
Groeten, Lesley