Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

aansluiten trainsafe buizen?

Gestart door ernstcramer vrijdag 10 mei 2013, 21:49:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten trainsafe buizen?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

online
aansluiten trainsafe buizen?
Ik ben op zoek naar hoe precies de trainsafe buizen worden aangesloten op de baan. ik heb op dit forum zitten zoeken en bij de buren, maar er is erg weinig over te vinden. ook you-tube afschuimen heeft weinig zin heb ik gemerkt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Er is een 'adapterblokje' welke op de rails kan.
Hier klikt de train safe weer aan vast.



http://shop.train-safe.de/

Groeten Sander
Re: aansluiten trainsafe buizen?
ik had nog nooit van de trainsafe gehoord dus waardeer dit ten zeerste. Hier ga ik een paar maanden geld voor opzij zetten:

http://shop.train-safe.de/H0/Normalspur/H03L-Maerklin/Train-Safe-Roll/BIG-BOY-Sonder-Edition/BIG-BOY-Sonder-Edition.html
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Heel mooi systeem! Had er nog nooit van gehoord!
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

online
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Dank Sander voor je reactie. Dat blokje dat ken ik wel, maar ik was benieuwd hoe de tube er precies op aansluit. Licht de buis erop, of zakt deze tot op hetzelfde niveau als de onderkant van de railbedding. En dan bedoel ik voor de uitvoering met K-rails op kurk.
Ik had wel verwacht dat je er wat van zou vinden, maar dat is dus maar erg weinig.

Overigens werkt de Duitse site niet erg... :-(
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Als je het filmpje bekijkt zie je duidelijk dat de buis op een eindstuk wordt aangesloten. Met andere woorden: de buis schuif je tegen een stuk rails aan waarna je de trein uit of in de buis rijdt.

Voor spoor 1 heb ik dit (kist is gemaakt door Ernst Jorissen):


foto a by Rail-Kees, on Flickr


foto b by Rail-Kees, on Flickr


foto c by Rail-Kees, on Flickr


foto d by Rail-Kees, on Flickr


foto e by Rail-Kees, on Flickr


foto f by Rail-Kees, on Flickr


foto g by Rail-Kees, on Flickr

Dit zou je ook voor H0 kunnen maken  ;)
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

online
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Ziet er prachtig uit zeg!
Maar is dus wel een iets andere oplossing...  ;)
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Met de TST-kokers heb ik meer dan vijf jaar ervaring. Ik heb ze zowel voor H0 als voor N. De K-rails kan direct op de speciale K-rail-adapter worden aangesloten. De koker dient opgetild te worden en daarna enigszins over het uiteinde van de adapter laten zakken. De koker is dan vergrendeld tegen horizontale verschuivingen. Aan de onderkant van de kokers zitten uitsparingen waarin de vergrendelnokken van de adapter passen.
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Deze adapter bestaat ook voor C rails. Ik ga ze integreren in m'n schaduwstation
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Ernst , moet je is op YouTube kijken , daar komt deze oplossing ook ter sprake zoals bij Willem Twee voor komt.
Alleen deze zijn van kunststof , ipv van is van duurzaam hout..... :D
Maar het principe is precies het zelfde.
Kokers waar je zo in kunt rijden met geïntegreerd rails , met stroom of zonder stroom geleiding.

Ze zijn er ook zoals Willem Twee heeft voor transport.

Alleen tja het is me mooi , maar kost ook een paar centjes.

Dan vraag ik me af is een mooi schaduw station niet handiger , alleen als men heel veel heeft blijft het tobben ja.

En tja , ook dat extra schaduw station kost aardig wat aan rails.

En voor transport hebben we nu schitterend voorbeeld gezien van Willem Twee.....  :thumbup: :D

Dus als hobbyist die goed met hout om kan gaan , er ligt weer een uitdaging klaar voor U.... :D

Mvg: Alex
Re: aansluiten trainsafe buizen?
En anders even kijken in Houten, daar staan ze ook altijd, naast Artitec tegenwoordig.
Re: aansluiten trainsafe buizen?
CiteerDus als hobbyist die goed met hout om kan gaan , er ligt weer een uitdaging klaar voor U.... :D

Die is er al Alex en staat ook in Houten meestal met een spoor 1 baan.
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Hoi Kees-Jan,

Dat ziet er fantastisch uit! Hoe zorg je voor goed contact tussen de baan en de rails in de doos? Het lijkt erop dat je ze alleen naar tegen elkaar aanschuift, of heb ik het mis?

Groet,
Willian
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Hallo William,

Heb er twee losse railschoenen bij wat prima werkt. Het uitneembare deel krijgt stroom met 2 lipjes die onder aan de plank zitten.
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: aansluiten trainsafe buizen?
Citaat van: willem twee op zaterdag 11 mei 2013, 09:32:19
Dit zou je ook voor H0 kunnen maken  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=fruNmethZPM

Citaat van: Laenderbahn027 op maandag 03 juni 2013, 06:29:01
Hoe zorg je voor goed contact tussen de baan en de rails in de doos?

Ik heb een combinatie van veren en punaises gebruikt. De veren zijn afkomstig van een
batterijhouder (penlite). De punaises, natuurlijk zonder plastic, aan de modulebakken en
middels een draadje naar de rails. Meer informatie: hier en hier.

Groeten,

Erik.