Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

3000 omgebouwd voor het eerst.

Gestart door d1bbes donderdag 09 mei 2013, 23:07:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3000 omgebouwd voor het eerst.
Beste iedereen

Zoals de titel al zegt heb ik mijn eerste ombouw gedaan vandaag.
Heb er zo'n 4 uur op zitten zwoegen en eindelijk hij rijdt. Hij zal nog een beetje gesmeerd moeten worden want hij kraakt een beetje.
Nu heb ik er ledjes in geknutseld ipv een lampje maar nu doet hij het alleen als ik op de ms2 de loc in de achteruitstand zet.
Alles netjes gedaan met een 1k ohm weerstand ervoor
Ik heb er een esu lokpilot 4 mfx ingebouwd en de front verlichting aangesloten op F0 zoals in de handleiding aangegeven staat. Ik heb de blauwe retourlijn gebruikt ipv de locmassa anders flikkerde de ledjes heel erg.
Tevens heb ik de loc een aantal keer opnieuw aan laten melden en zelfs de MS 2 gereset.
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Groetjes Bart
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
Heb je de polen van de led niet per ongeluk omgedraaid bij het plaatsen?
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
Wat is je probleem precies.

Brand de verlichting maar aan 1 kant? Een 3000 heeft toch maar aan een zijde verlichting?

Als de verlichting alleen brand als je achteruit rijd (dus aan de verkeerde kant) kun je dit op een paar manieren oplossen.

- Met de cv de rijrichting omwisselen.
- De beide motordraden van plaats verwisselen.(zou ik alleen doen als de loc ook daadwerkelijk de verkeerde kant uit rijdt tov je Mobile station.)

- Of de witte draad gebruiken ipv de gele voor de verlichting.(zou ook andersom kunnen zijn)

Mvg,Robin
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
Probleem is opgelost Dankje Hero je moet de witte gebruiken ipv de gele :P
als je er te lang opzit gaat het nog wel is fout.
is het ook mogelijk dat de front verlichting blijft branden als ik hem in zijn achteruit zet?

Groetjes Bart
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
Natuurlijk.

kun je het makkelijkst doen door de groene draad te gebruiken.(wit mag er dus weer af >:-D )
Dan zet je hem alleen met F1 aan en uit ipv F0.

Of je moet in de mapping van de decoder de uitgang wijzigen naar aan bij voor en achteruit.
Waar woon je ? Veranderen is een stuk makkelijker met een lokprogrammer.
Of kun je ook hoge cv waardes veranderen met de MS2?

Robin
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
hey robin

Ik kom uit omgeving tilburg.
Mijn MS geeft een streep door CV waardes dus denk niet dat ik die aan kan passen.
Daar zou ik nog wat dieper voor in de handleiding moeten duiken.
Hij rijd in ieder geval MFX maar de witte naar de groene veranderen is niet zo'n probleem.
Dan weet ik ook dat ik de paarse ga gebruiken voor de achterverlichting.
Deze zit er niet standaard op maar met een set boortjes en een dremel kom je ontzettend ver :D
Bedankt voor de informatie.

Groetjes Bart
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3000 omgebouwd voor het eerst.
Bart,

Met een MS2 kan je mfx decoders programmeren.
Alleen werkt dit niet via CV's maar via parameters in het menu Lok wijzigen.
Kijk onder dit menu of er een CV toegangs menu is.
Hoe het op de CS2 werkt vind je hier. ==> Klik
Wellicht gaat dat op de MS2 op een soortgelijke manier.

En je hoeft niet perse de verlichting aan de groen draad te bevestigen om hem schakelbaar te maken.
In de function mapping moet je de AUX poort van F0 (dus de witte draad) aan een andere functie toewijzen.