Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouw loc 34345 naar digitaal

Gestart door oosterom zondag 05 mei 2013, 22:47:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw loc 34345 naar digitaal
Goede avond,

Ik heb vandaag mijn Re 4/4 cargo loc omgebouwd van Delta naar Digitaal. Dit heb ik gedaan met een motor setje van Marklin de 60941 een nieuwe ESU decoder de 64614, dit is een M4 decoder en deze heb ik gemonteerd op het plaatje 51968. Het ombouwen was niet zo moeilijk, zeker na wat cursussen bij Teunis. De verlichting heb ik zo aangesloten zoals het staat beschreven in de handleiding, Zwitserse lichtwisseling. Hiervoor moet ik dan wat aanpassen in de cv's en dat lukt me niet. Heeft iemand ervaring met het instellen van de cv's in een CS2 van Marklin. Het aanmelden van de loc gaat met deze decoder exact het zelfde als een MFX decoder van Marklin, de loc op de baan zetten en hij word herkent, dan kun je daarna de naam van de loc wijzigen.

groeten Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Cv's instellen met de 6021 gaat mij prima af, i.c.m. de LokPilot V4.0 - 54610.
Helaas heb ik geen  CS.

Ik ga er vanuit dat je 6 bedrade functies tot je beschikking hebt, ivm de aansluitingen:
Cab. 1
2x wit
1x wit
1x rood
Voor cab. 2 idem.

Als je alleen witte verlichting hebt, zou je ter vervanging  een print kunnen plaatsen, met hierop de gewenste led's.
(Is ook zelf te realiseren als je 2 beetjes handig bent)

M.v.g. Marcel

Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Mfx of M4 werkt niet met CV's maar met parameters die je via het configuratie menu instelt.
Je moet AUX1 aan een functie (bijv F2) toewijzen en aangeven dat deze continu aan moet staan, als de functie geactiveerd wordt.
Via de knop met de steeksleutel kom je in het configuratie menu.
Als je goed in Duits bent: op Stummis heeft iemand een uitgebreide handleiding voor de CS2 gemaakt.
Ik heb zo de link niet bij de hand, maar zal vanavond eens zoeken.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Goede middag Ad,

Dat wat jij zegt heb ik volgens mij gezien in mijn CS2, ik ga het proberen en laat het weten of het wel of niet gelukt is.

groeten Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Hoi Martijn,

Ik heb hier ook nog even de link naar het topic Functionmapping mit der CS2 Schritt für Schritt van het Stummis forum.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Dank je Ad dit ga ik eens goed doornemen nu is het zo dat bij mij onder F1 de lampen ra en lv gaan branden, zie foto´s maar dan gaan de andere uit, ga nog even verder proberen,

groeten Martin,
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Goede middag,

Ik heb een poging gedaan om via de cv instellingen om de zwitserse lichtwisseling in te stellen echter het lukt mij niet, heeft iemand hier ervaring mee.

groeten Martin
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Kun je aangeven waar het fout gaat, of wat er niet lukt?
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Hoi Ad dank voor je reactie, ik heb de verlichting ingesteld op F0 en de aux1 staat op F1 als ik F0 of F1 activeer gaat de andere uit.

groet Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Heb je ook nieuwe voorschakelweerstanden gebruikt in serie met de led's?
Zo uit mijn hoofd hebben die led modulen geen voorschakel weerstanden, die zaten op de oude deocder.
Staat F1 zowel vooruit als achteruit geactiveerd?
Is de polariteit van de led's goed? (Blauwe draad is + en de AUX en F0 schakelen naar -)
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Ik weet helaas geen bal van decoders en ombouwen, maar ik vind die loc schitterend! Is dat een m*? Wat is het artikelnummer? Die wil ik ook (hebberig....)
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Kees,

Het Marklin catalogus nummer staat in de titel van dit topic. ;)
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Oops, sorry!
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Ik denk dat ik je probleem weet, het was me even ontgaan, maar moet de printjes op een speciale manier aansluiten, om de Zwitserse licht wisseling te verkrijgen.
Kijk eens naar het schema in dit topic.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Hoi Martin,

Deze Esu decoder is toch via de locprogrammer in te stellen.
Kom anders vrijdag naar hip, daar hebben we zo,n programmer.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Goede morgen Ad,

Ik heb de verlichting aangesloten via de beschrijving van ESU, daar staat een apart stukje over Zwitserse verlichting. Ik zie denk ik wat over het hoofd ga vandaag gewoon nog een keer proberen.

Goede morgen Peter,

Bedankt voor je aanbod Peter om naar de HIP te komen, ik ben vrijdag vrij ik laat het je weten als ik kom. Als ik er vandaag niet uitkom kom ik zeker lijkt me leuk. Maar ik zou het graag via de CS2 willen programmeren.

In ieder geval bedankt dat jullie met me mee denken, wat is dit toch een leuk forum :thumbup:

groeten Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Goede morgen Kees,

Het is inderdaad een Marklin loc (34345) van een aantal jaar geleden uit het export programma wat ze toen hadden. De meeste export modellen waren toen nog Delta uitvoeringen dus deze heeft een jaar of 13 in de doos gezeten maar rijdt nu zijn routes op de baan echter met nog niet geheel werkende verlichting maar met de hulp van het forum komt het wel goed :D

groeten Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Ik heb nog even verder gezocht en de 34345 heeft een eenvoudige ledmodule met alleen zwitserse licht wisseling.
Deze module heeft maar drie aansluitingen, voor de oranje, grijze en gele draad.
De AUX aansluiting is eigenlijk bedoelt om schijnwerpers aan te sturen, maar die zitten niet op jouw ledmodules.
Verder dien je het schema te volgen, in het topic waar ik eerder naar verwees en laat je de draden van de AUX achterwege.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal/ het werkt
Gisteren ben ik naar de HIP in Werkendam gegaan en daar heeft Peter en Sander naar de loc gekeken en het probleem zat in de plaatsing van de weerstanden van de Led's. Ik had de weerstand in de min leiding gezet maar ik had ze in de plus moeten doen. Ik heb dit gisteren avond gewijzigd en het werkt. Bedankt allemaal voor het meedenken en voor de oplossing, weer wat geleerd. :thumbup:

groeten Martin.

Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin, fijn dat dit "hoofdpijndossier" nu is opgelost. Die jongens hebben er echt verstand van!
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Hoe bedoel je "de weerstanden in de min gezet"?
Ik had je toch alle info gegeven en het schema in de link?
In principe maakt het niet uit of de weerstand voor (+ zijde) of na (- zijde) de led(s) wordt gezet.
Wel goed dat het weer werkt. :)
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Hoi Ad,

Ik had de weerstandjes voor de led's  in de min gezet, vond ik makkelijker maar dan werkt het niet goed. Natuurlijk had ik naar je link gekeken maar ben wellicht wat eigenwijs en dacht zo werkt het ook maar niet dus. Dit gebeurt me nu niet meer. Ik heb nu ook maar gelijk een Ae 6/6 11432 omgebouwd van Delta naar digitaal maar deze heeft nog gloeilampjes dus geen weerstandjes nodig.

groeten Martin
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Voor de leds (in de stroom richting gezien) is de + (oranje draad, of blauw bij ESU).
De grijze en gele draad (wit en geel bij ESU) en AUX versterkte AUX poorten schakelen naar decoder massa, de - dus.
Deze denkfout wordt veel gemaakt.
Houd daar de volgende keer rekening mee. ;)
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Zeer juist, Ad, en hier is ie weer:
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Hoi Ad en Huub,

Als ik het goed begrijp kan ik dus de massa aansluiting beter aansluiten op de blauwe draad die nu loos in de loc ligt, ik gebruik de ESU decoder 64614?

groeten Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Kijk maar naar het mooie schema dat Huub heeft geplaatst.
Daar zie je linksboven een aansluiting Ø met +V erbij en rechts ervan het woord "Blauw".
De blauwe draad is dus de positieve voeding en mag je dus nooit met met welke massa dan ook verbinden, dan heb je sluiting en is je decoder defect.
Welke draad is dan nu met de + van de leds verbonden?
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Hoi Ad,

Ik hoop niet dat ik je irriteer want dat is niet mijn bedoeling, ik vind het heel fijn om geholpen te worden. Maar in mijn beschrijving van ESU staat dat geel voorlicht is en wit het achterlicht is en de andere zijde naar locomotief behuizing. Maar in de beschrijving staat ook een apart stukje over de Zwitserse lichtwisseling en dan moet je ra en lv licht verbinden met de groene draad. De verlichting werkt goed alleen flikkert het een klein beetje.

groeten Martin.
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Sorry, ik was even ergens anders bezig (asperges eten).

Maar je verwisselt nu geel en wit; die zijn bij ESU achter en voor, niet andersom.
Tegen het flikkeren helpt het gebruik van de blauwe draad omdat die een constante gelijkspanning heeft.
De blauwe draad is de plus zoals je in mijn schemaatje kan zien.
Ga je er LED's op aansluiten dan moet je wel op de polariteit letten !

Verder de massa-aansluiting (of GND) is NIET beschikbaar bij een decoder met een 8-polige connector !
Je kan die, als je hem wel nodig hebt, het beste zelf even maken met 2 diodes.
De GND zit uiteraard wel op de decoder maar dat wil zeggen dat je die moet opzoeken (wil ik ook wel voor je doen) en er een draad aan solderen.


Correctie: een 64614 decoder heeft wel meer aansluitingen en ook een massa of GND
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouw loc 34345 naar digitaal
Martin,

Je irriteert me niet hoor, anders had ik simpelweg niet meer gereageerd. ;)
Zoals Huub al aangaf, de blauwe draad is de gelijkgericht spanning van de decoder.
Als je de blauwe als + gebruikt en de AUX of geel/wit als massa, heb je een flikkervrije verlichting.
De chassismassa is een wisselspanning, dus de led zal alleen branden als de spanning van chassismassa positief is tov de AUX of geel/witte draad.
Tijdens het negatieve spanningsdeel van de chassismassa, zal de led niet branden, kijk maar in het schema van Huub.
Gebruik je blauwe draad dan is het stroom verloop als volgt:

  • Als de spanning op de zwarte draad (chassis) positief is, zal de stroom door de diode D2 naar de blauwe draad stromen en door de leds.
  • Is de chassisspanning negatief tov dan neemt de positieve spanning op de rode draad het over via diode D1.
Haal je de blauwe draad los en sluit je de bovenzijde van R1 en R3 aan op chassismassa dan kan de rode draad het niet overnemen als de chassismassa negatief is.
De led zal in de negatieve periode uit gaan en dus volgens de frequentie van het data signaal gaan branden.
En als er meerdere keren een negatieve puls achter elkaar wordt uitgestuurd, dan zal zal de led langer uitblijven, wat resulteert in een flikkerend effect.