Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

digitaaldecoder 74461 ??

Gestart door Hansje zondag 05 mei 2013, 09:51:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
digitaaldecoder 74461 ??
Hallo,

Ik heb voor het eerst de nieuwe wisseldecoder de 74461...maar nu zag ik dat de adressen niet meer kloppen.
Van de gebruiksaanwijzing snap ik bijna niks  8o

Ik heb een CS2.

Hoe krijg ik deze decoder aan de gang....de oude geen probleem, waarom moeten mensen het toch altijd weer ingewikkelder maken, gek wordt je daar soms van  :thumbdown:

Ik ben pas 55 geworden en mijn cellen worden grijzer  :-)

Helllluuupppppppppp  !!

Hans  ;)
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hoi

Begrijp je probleem niet:
De adressen zijn instelbaar met minidips.

zie verhaal van conrad hieronder:

Beschrijving

Achteraf in te bouwen bij alle C-rails wissels met elektrische aandrijving. Digitale formaten Motorola en DCC. Aansluiting met behulp van stekkercontacten, voor Märklin en Trix C-rails wissels. Adres instelbaar met codeschakelaar (Motorola formaten 1 tot 320 / DCC formaten 1 tot 511), ook instelbaar via de programmeerrail. Mogelijkheid voor het aansluiten van een schakelbare wissellantaarn (soldeerkennis benodigd). Voor de elektrische aandrijving van de wissels kan gelijktijdig of achteraf een digitale decoder worden ingebouwd. De decoder wordt eenvoudig aangesloten met behulp van stekkercontacten en kan voor elke wissel apart worden geadresseerd. De voeding voor de digitale decoder kan direct worden afgenomen van het rijcontact van de wissel. Op deze manier heeft men een kant-en-klare digitale wissel die ook op mobiele modelsporen direct klaar is voor gebruik.


mvg teunis


PS ik ben 61 en het werkt nog prima, als je ze maar blijft oefenen!
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans,

Was's da nou? Achterin staat toch gewoon het overzicht van de schakelaartjes? Die CV's hoef je niks mee, daar kun je onder MM alleen maar de verlichting in en uitschakelen. Onder DCC wat meer, maar dan moet het ding aan je programmeerspoor worden aangesloten.....

Walter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Kom op Hans

Dat moet je gewoon lukken, zie da adviezen van Walter

teunis

Re: digitaaldecoder 74461 ??
Oude decoder 74460 en adres CS2 (magneetartikel zeg 38) welke vast staat op 2-3-6-7-10 ON

Nieuwe decoder 74461 geeft adres 38 > 2-3-6 ON   :?

Hoe kan ik dan de nieuwe decoder magneet-artikel-adres 38 geven op mijn CS2 ??

Hans  ;)
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Als je de dipswitches ingesteld hebt op adres 38 hoef je in je CS niks te doen, gewoon adres 38 selecteren en schakelen maar..... De CS stuurt een opdracht uit naar de decoder met adres 38, die weet echt niet wat voor decoder er achter adres 38 zit, en hoe daarop het adres is ingesteld.

Walter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Precies gedaan zoals je zei....niks  8o

Kan beter maar een oude-versie op de kop tikken.

Er zit nu ook een gele draad aan (normaal bruin en rood welke op de rails aangesloten wordt)

Lampje moet je er zelf aan solderen, geen reclame voor Märklin wat mij betreft.

Bedankt Walter  :thumbup:

Groeten,

Hans
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans,
Draai de rode en bruine draad een keer om, misschien dat het helpt?

Gr Mark

Re: digitaaldecoder 74461 ??
Beste Hans

Misschien een schokkende opmerking:
Is het niet zo dat je in plaats van een decoder een wissel aandrijving aan het programmeren probeert te krijgen.
Want hoezo zit er nu een gele draad aan ipv "vroeger"  rood en bruin??

teunis
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans,

Als je de gele niet aansluit, gaat het denk ik niet werken, die gele kan je als je externe voeding wilt gebruiken aan een licht trafo hangen, maar anders gewoon aan de rode railaansluiting. (Zie handleiding p 36). Lampje aansolderen doe je zodat het lampje schakelbaar wordt, als je dat niet wilt kan je dat ook gewoon aan de rails aansluiten zoals je al gewend was te doen met de oude....

Walter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Wat een toestand  :D

De aandrijving zit gewoon als normaal, gaat naar de decoder onder de wissel.

Oude decoder zit een bruine en rode, deze gaat rechtstreeks naar de rails rood en bruin.

Echter nu zit er ook een gele bij, deze is dan toch alleen voor verlichting van de wissel.

Nu lampje wissel solderen aan de decoder en geel naar een aparte trafo...zo toch ??

In de beschrijving staat dat geel absoluut niet rechtstreeks naar de rails mag.

Blijf proberen, bedankt !!   :-)

Groeten,

Hans
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Zoals Walter al aangaf,  de decoder krijgt zijn informatie van de rode (middengeleider) en bruine draad (railmassa). Voor het voeden van de wisselaandrijving sluit je een externe bron aan  tussen de gele en bruine draad van dezelfde connector.
Ook al staat in de handleiding dat je de gele draad niet op de middengeleider (rode draad)  moet aansluiten, in dezelfde handleiding staat een afbeelding waarin dat wel gedaan kan worden.

Aan de andere zijde van decoder zitten twee aansluitingen, gemerkt plus en min.
Hierop wordt de wissellantaarn aangesloten.



Mvg,
Peter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans,

Dat geel absoluut niet aan rood mag, geld alleen maar als er een externe voeding wordt aangesloten. Maw, de gele draad is de voeding voor de decoder, en die komt of van een aparte voeding, of gewoon zoals vroeger van de middengeleider. Dus, als je externe voeding gebruikt mag die absoluut niet op de middengeleider worden aangesloten, als je geen externe voeding gebruikt, MOET de gele aan de middengeleider worden aangesloten. Rood is bij deze decoder alleen maar de data ingang.  Ik begrijp zowaar dat het verwarrend is (moest ook ff goed lezen ;-) )

Walter

Ps, het lampje kan op de decoder, dan is ze schakelbaar met CV 36 van die decoder, maar kan ook gewoon aan de rails zoals vroegah, dan hoef je niks te solderen.
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Alles duidelijk  :thumbup:

Ben gelukkig dus niet de enige voor wie die verwarrend was  :-)

Hartelijk dank Peter en Walter en andere, ga het vandaag meteen uitproberen !!

Groeten,

Hans  ;)
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Lid sinds: 2013

offline
Re: digitaaldecoder 74461 ??
zeer bedankt allemaal voor deze nuttige informatie. Ik was al enige tijd aan het klooien om de decoder 74461 te laten werken, eerst met een oudere versie van CS en nu met de nieuwste. Eindelijk gelukt. ontzettend raar dat de gebruiksaanwijzingen zo onduidelijk zijn. Er staat zo expliciet dat de gele draad niet aan de rails verbonden mag worden. En dat is nu juist de oplossing.
Misschien dat Marklin de gebruiksaanwijzingen in heldere woorden kan beschrijven, die voor geen misverstand vatbaar zijn.
groeten
Aldert
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Heb je meer mazzel als ik, zelfs met de gele draad geen succes  :|

De aandrijving is zeker niet stuk.

Zie beide adres-lijsten eens naast elkaar, nieuwe en oude dan zijn die toch verschillend....adres 38 bijv.
Lijsten achterin de gebruiksaanwijzingen.

Zoals ik al eerder vermelde:

Oude decoder 74460 en adres CS2 (magneetartikel zeg 38) welke vast staat op 2-3-6-7-10 ON

Nieuwe decoder 74461 geeft adres 38 > 2-3-6 ON

Wat doe ik verkeerd Aldert ???

Hans ;)
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Beste Hans,

Voor de nieuwe 74461 moet je natuurlijk de instellingen gebruiken zoals die in zijn eigen handleiding staan, dat ding maken ze nu eenmaal niet voor niets.

Met deze Nieuwe decoder 74461 geeft adres 38 > 2-3-6 ON

instelling moet hij gewoon werken. Als je tenminste alle draadjes op de juiste manier hebt aangesloten. Netjes gezegd gewoon doen wat er in de handleidiing geschreven is en als dat moeilijk te begrijpen is doen wat er op de plaatjes te zien is. Echt veel moeilijker is het niet.

Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans,

Als je de decoder hebt aangesloten zoals in het bovenste plaatje in het bericht van Freak, en het adres hebt ingesteld op 38 zoals in het boekje staat, moet hij het gewoon doen. Zo niet, dan is hij in het ergste geval overleden. Heb je de decoder aangesloten (gehad) op de programmeer uitgang van je CS2?

Walter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Ik heb hem ook al op de programmeer uitgang geprobeerd....misschien heb ik dan inderdaad een defecte decoder  :|

Sprinter, adres 38 in mijn CS2 staat vast..ik kan daar de instelling niet veranderen (2-3-6-7-10 ON)

Dan is het toch logisch dat als de nieuwe op adres 38 2-3-6 ON staat er geen communicatie is, of ben ik gestoord aan het worden  :-)

De oplossing is dan toch de nieuwe decoder te her-programmeren en adres 38 op 2-3-6-7-10 te krijgen.

Bedankt voor de hulp overigens ;)

Groeten,

Hans
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hallo Hans,

Bij de CS 2 geeft je gewoon het adres (38) en het juiste protocol in.
Ook de met de dipswitches op de decoder stel je het juiste adres (38) in.


Mvg,
Peter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans,

De instelling op de CS staat los van de instelling op de decoder, beide staan op adres 38.
Door de decoder aan de programmeer aansluiting aan te sluiten gaat hij echt niet kapot van.
Of je gek bent dat weet ik niet, maar dat je iets niet helemaal volgens de beschrijving doet is wel duidelijk.

Het moet dus gewoon werken.
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Yesssss, hij werkt  :thumbup:

Ik heb eerst een losse rail op mijn programmeer-spoor-aansluiting gedaan (CS2) daarna adres 37  (1-3-6)  op mijn wissel-decoder ingesteld (boekje nieuwe decoder)
vervolgens mijn wissel aan de programmeer-rail geklikt en BINGO  :D

Je had inderdaad gelijk Sprinter, aldoende leert men zullen we maar zeggen.

Allen bedankt voor het meedenken  :thumbup:

Groeten,

Hans
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Een deel van de verwarring begrijp ik wel, want de CS vertelt je natuurlijk ook hoe de dipswitches moeten staan ( maar dat is dan dus wel voor de oude uitvoering.......). Dat is dus voor deze decoders niet meer correct. Overigens, werkt hij nu ook op 38 (als je de decoder daarop instelt)?

Walter
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hoi Hans,

Net even je gevecht met je nieuwe decoder gelezen. Gelukkig heb je hem met wat hulp eindelijk werkend gekregen.

Blijkt maar weer dat Märklin niet uitblinkt in het maken van gebruiksaanwijzingen.

Groet, Ronald
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Lid sinds: 2006

offline
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Of ligt het aan de Vertaling 8o 8o !

Märklin
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Nee vertaling kloppen wel. Ik heb ook een vergelijkbaar probleem gehad met het digitaal aansluiten van de draaischijf. De omschrijving die Märklin meeleverde klopt ook van geen kant.

Jammer moet toch niet zo moeilijk zijn om een beknopte duidelijke omschijving mee te leveren.

Groet, Ronald
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Dank voor de reacties...medespoorders  :D

Zal hem ook nog op andere proberen Walter, moet lukken lijkt me.

In de beschrijving staat ook dat je hem kan instellen als een fictieve LOK of zoiets...dan zijn de oude decoders toch iets gebruiksvriendelijker hoor en zeker voor mij.
Tenslotte zijn we niet allemaal techneuten, ik ben meer van de scenery.. ach ieder zijn vak zullen we maar zeggen  :)

Groeten,

Hans
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Corretjecor
gast

Re: digitaaldecoder 74461 ??
Nog maar een plaatje erbij ter verduidelijking hoop ik. zo werkt ie bij mij op adres 3
Re: digitaaldecoder 74461 ??
marklim_start
gast

Re: digitaaldecoder 74461 ??
Even een korte vraag hierover, Wat is precies het verschil qua functies tussen de 74460 en de 74461 decoder ?
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Lid sinds: 2006

offline
Re: digitaaldecoder 74461 ??
De 74460 begrijpt alleen Motorola.
En de 74461 Motorola en DCC.

Volgens mij!

Alexander.
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Ik weet niet of dit al eens eerder is gemeld, maar al uitproberend en zoekend kwam ik erachter hoe je deze 74461 in DCC formaat kan aansturen en ook het adres via programmeerspoor kan veranderen: set dipswitch 10 op 1 (on) en de rest op 0 (off).
Vervolgens kun je de decoder in DCC formaat aansturen en ook via de programmeerrails instellen.

Daniel
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: digitaaldecoder 74461 ??
Hans zal waarschijnlijk niet reageren, want die heeft al anderhalf jaar geen berichten meer gepost. Hans was namelijk van plan om naar Oostenrijk te emigreren en dat zou dus resulteren dat de bouw van zijn baan stil kwam te liggen.

Groet,

Ronald