Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2

Gestart door Jelmer dinsdag 09 december 2014, 13:52:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Hallo allemaal,

Het probleem wat ik hier beschrijf is met het mobile station 2 van mijn vader. Hij heeft van mij voor zijn verjaardag in september een Trix mobile station 2 gekregen, software versie 2.3
Hij rijdt voornamelijk met Trix locomotieven op de trix c-rails (in DCC modus).

Na een tijdje zijn bijna al zijn locomotieven heel erg langzaam gaan optrekken (en ook heel erg langzaam gaan afremmen). Het bereiken van een normale snelheid duurt enige ronden (bij een 2x1 baan). Een reset van het mobile station had hierop geen effect, ook het instellen van optrek en rem-vertraging en/of maximum snelheid ook niet.

Nu heb ik van het weekend een en ander uitgeprobeerd met zijn MS2 op mijn eigen (3-rail) configuratie. Wat schets mijn verbazing:
- een door mij geplaatste mfx locomotief werd perfect aangestuurd, en trok normaal op.
- een locomotief van Trix op de rollenbank aangestuurd door een Ecos1 trok net zoals met de MS2 erg langzaam (en langzaam afremmen).

Het lijkt mij dus dat op een of andere manier de MS2 de decoders lijkt te ontregelen? Maar hoe dan en vooral, hoe dat te voorkomen.

Wie kan mij adviseren?

Groeten,
Jelmer
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Misschien (spaarzaam) smeren ? Eventueel vooraf gegaan door een schoonmaakbeurt.
Ik ga er even van uit dat dit effect niet in de loc geprogrammeerd werd.....
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Hoi Huub,

Dit is eerlijk gezegd een reactie waar ik totaal nog niet aan had gedacht.   Wat ik begrijp is dat diverse loks dit gedrag van het ene op het andere moment vertoonden. Dan lijkt het mij niet direct een kwestie van smeren, maar ga voor de zekerheid nog even kijken.

Groeten,
Jelmer
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
ik heb dat ook gehad hoor omdat je ongeveer evenveel met de meeste loks rijdt zijn ze ook ongeveer allemaal tegelijkertijd een beurt nodig hebben

Gr Ed
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Hallo allemaal,

Nee smeren is het niet. Heb net schoongemaakt (was niet echt nodig, maar toch) een beetje gesmeerd. Deze loc had hierna geen verbetering, optrekken EN afremmen gaat super sloom. Met name in geval van vuil denk ik dat afremmen dan toch wel snel moet gaan.

Groeten,
Jelmer
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Oorzaak kan ik niet direct iets over zeggen, maar heeft een decoder-reset van een lok enig effect?
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Hi all,
Na gisteravond laat nog wat dingen te hebben geprobeerd kwam ik tot het volgende:
- een locomotief reset had niet het gewenste effect.
- nadere bestudering van de CV instellingen voor optrek en afrem vertraging leerde me dat als de waarde op 0 staat dit effect optreed. Instellen op een lage waarde ongelijk aan 0 leverde een vrijwel directe respons op in optrekken en afremmen.

Dus het rijdt weer beter, nu nog de vraag, hoe komt dat in combinatie met MS2... afwachten maar in duurtest lijkt me.
Verder mag ik nu ook de rest van de locomotieven herprogrammeren..

Groeten,
Jelmer
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Het ¨probleem¨ werd dus wel in de locomotieven geprogrammeerd ?
Re: Erg langzaam optrekkende locs in combinatie met MS2
Hoi Huub,
Ja kennelijk, maar hoe dat weet ik niet. De laatste keer dat ik het bij mijn vader had gezien, werkte het prima. Daarna belde hij een keer op dat het helemaal mis was. Hoe dat kwam heb ik niet kunnen achterhalen.

Groeten,
Jelmer