Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rookgenerator inbouwen in de Hogwarts Express

Gestart door punt dinsdag 30 april 2013, 18:04:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator inbouwen in de Hogwarts Express
Hallo allen,

Ik zit er over te denken om een rookgenerator in de Hogwarts Express, afkomstig uit het startersset 29550, in te bouwen. Maar twijfel nog aan een paar zaken en weet niet of er iemand mij misschien voor gegaan is in het inbouwen.

Zo weet ik dat de inbouw-breedte van de schoorsteen 5 mm is en ik denk dat daar een Seuthe nr.: 100 in past (deze heeft ook 2 draadjes om te verbinden aangezien de kap van plastic is). Maar weet niet zeker of de schoorsteen van kunststof of metaal is en deze dus geïsoleerd dient te worden met een Seuthe nr.: 22. Iemand hier meer ervaring mee?

En ik weet niet precies wat voor digitale decoder er in de lok zit (ik heb op het MS de functie om de optrek vertraging en de verlichting in- en uit te schakelen). Dus of je hier gewoon de rookgenerator op F1 er bij kan steken?

Alvast bedankt voor de reactie,
Re: Rookgenerator inbouwen in de Hogwarts Express
Ik weet inmiddels dat de decoder, die standaard in een Hogwarts Express 29550 zit, een mini C90X is. En dat deze decoder alleen functie F0 en F4 kan schakelen (Schijnwerper, optrek en remvertraging uit.) en dus niet F1, F2 en F3.

Om het schakel probleem op te lossen kan ik 2 dingen doen, de rookgenerator schakelen tegelijk met het licht van de schijnwerper. Of een functiedecoer er bij installeren. Ik denk aan een Uhlenbrock 76900, even uitzoeken waar deze te koop zijn.

Rookgenerator is betslet. Een Seuthe Nr. 22. Omdat de kap van plastic is en ik geen risico wil lopen dat de kap smelt heb ik dus een type genomen die geïsoleerd is. Hoop hem eind deze week binnen te krijgen.
Re: Rookgenerator inbouwen in de Hogwarts Express
Als je toch hem schakelbaar wilt, gooi die decoder eruit en vervang die door een ESU Lokpilot V4.0.

Maar anders moet je hem bij F1 doen met een relais want anders overbelast je de F1.


groeten Dylan
Re: Rookgenerator inbouwen in de Hogwarts Express
Vandaag de functiedecoder gehaald, een ESU Lokpilot V3.0.

Dylan, lees je opmerking nu pas. Was misschien wel een beter idee geweest dan alleen een functiedecoder :P

Je relais tegen de overbelasting is gelukkig niet nodig. De decoder heeft een functieuitgang wat maximaal belast kan worden met 250mA (gezamenlijk 500mA). En het aan te sturen rookgarnituur (Seuthe Nr. 22) is 120mA 10-16V. Dus gaat net!
Re: Rookgenerator inbouwen in de Hogwarts Express
Jha dat gaat net... Maar het is gewoon een veilige alternatief maar het werkt zo ook wel hoor.



groeten Dylan