Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Re: Centrales en computers

Gestart door PietB donderdag 02 mei 2013, 10:57:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Centrales en computers
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Centrales en computers
Citaat van: tomhas op donderdag 02 mei 2013, 10:23:48
Uhlenbrork heeft inmiddels ook contact gehad met Xander van iTrain en zij vinden dat iTrain momenteel het beste programma is voor o.a. de Intelliboxen van Uhlenbrock.
Welke criteria hanteren ze daarbij Tom?
Want het programma draait op een computer en stuurt signalen naar de centrale, de centrale zal het een zorg zijn van welk programma ze afkomstig zijn net als dat het computer programma niet veel last zal hebben van een centrale zolang beide zich maar aan het protocol houden.
Citaat van: tomhas op donderdag 02 mei 2013, 10:23:48
Momenteel is Uhlenbrock ook de bezetmelders van Rosoft aan het bekijken om er zeker van te zijn dat deze ook goed zijn te gebruiken met de IB.
Nou die garantie kan ik je inmiddels wel geven hoor!
Ik had diverse S88 met alleen maar problemen.
Nadat ik al die zooi er uitheb gegooide en de exemplaren van Wim in mijn baan heb opgenomen geen foute bezetmelding meer gehad.
Maar nogmaals ook dit heeft met het zich houden aan de protocol afspraken te maken.

grt Piet.
Re: Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Piet,

Computer, computerprogramma en centrale moeten met elkaar communiceren en ook nog naar elkaar willen luisteren, het eerste is inderdaad een kwestie van "taal afspreken", niets bijzonders dus, het tweede hangt samen met "hoe belangrijk vind ik het dat ik luister naar wat de ander te zeggen heeft" en daar worden geen afspraken over gemaakt en dus kan dat wel eens fout gaan (centrale luistert net niet als er een stop gegeven wordt voor een bepaalde trein, dus rijdt de trein wat verder als de bedoeling)

Groet, Anne W

Re: Re: Mijn I-train baan in opbouw
Citaat van: tomhas op donderdag 02 mei 2013, 10:23:48
Momenteel is Uhlenbrock ook de bezetmelders van Rosoft aan het bekijken om er zeker van te zijn dat deze ook goed zijn te gebruiken met de IB.
Wat moet ik me daarbij voorstellen ?. Indien er een compatibiliteit probleem is dat Uhlenbrock zijn firmware aan zal passen ?. Indien er een compatibiliteit probleem zou zijn verwacht maar niet dat zij de firmware hier op aanpassen.

Mvg,
Peter
Re: Re: Mijn I-train baan in opbouw
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Re: Mijn I-train baan in opbouw
Beste Tom,

Ik heb onze vrienden de moderatoren gevraagd om van de "computervragen" een apart topic te maken.

Groet, Anne W
Re: Centrales en computers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Centrales en computers
Onze vrienden hebben voldaan aan mijn vraag, dus kunnen we verder met deze leerzame discussie:

Beste Piet,

Natuurlijk moeten computerprogramma en de centrale dezelfde taal spreken, maar dat wil nog niet zeggen dat direct naar elkaar luisteren, want dat is een zaak van prioriteitsstelling, voorbeeld:

ik ben op zolder de was op aan het hangen, de voordeurbel gaat, ik moet nog één ding ophangen, dat doe ik (vertraagd het "luisteren") en loop dan naar de voordeur, doe de deur open en zeg "nog even geduld, even het gas onder de aardappels lager zetten, anders branden ze aan", loop terug en ga luisteren naar de aanbeller.

zo'n verhaal is ook te bedenken in de communicatie tussen computerprogramma en centrale, bijvoorbeeld de centrale is net bezig een aantal instructies op de rail te zetten en kan dus even niet luisteren naar wat de computer wil vertellen.

overigens is een "Windows" computer ook vaak met hele andere zaken bezig, Windows is een mooi programma voor algemene toepassingen, maar industriële automatiseerders haten het vanwege de inefficiëncy.

ik denk dat de "centrale geschiktheid lijst" van Railware, http://www.railware.de/doku/tiki-index.php?page=Treiberpflege+f%C3%BCr+Digitalzentralen , hier op gebaseerd is.

Groet, Anne W
Re: Centrales en computers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Centrales en computers
Beste Piet,

Die lijst komt van de firma Railware vandaan, Railware is een Duits modelbaan besturingsprogramma, MiWuLA en de Schwarzwaldbahn draaien er op, bij de MSG/Den Bosch draait er ook een baan op, hun USP is "één melder per blok".

Het andere verhaal neem ik voor kennisgeving aan, feit is en blijft dat de centrale en de software fabrikanten heel weinig overleg hebben en dat is erg jammer.

Groet, Anne W