Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Binnenverlichting LSM M6-I11 / Mehano MW41

Gestart door ward zondag 12 mei 2013, 14:37:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting LSM M6-I11 / Mehano MW41
Is er iemand die hier op het forum op één van deze modellen al binnenverlichting heeft ingebouwd;
of er eventueel tips / info / foto's van heeft?
De bedoeling zou zijn om bij de stuurrijtuigen gebruik te maken van de sleper / decoder van het stuurrijtuig,
bij de MW indien mogelijk rechtstreeks aansluiten op de aanwezige voorzieningen..
Het zou m'n eerste keer zijn dat ik zelf begin in te bouwen..
Alvast bedankt voor de info / hulp.

Mvg,
Ward
Re: Binnenverlichting LSM M6-I11 / Mehano MW41
Ik heb de Mehano MW41. Als je van dit 2-delig dieseltreinstel zonder brokken de kappen er weet af te halen is het aanbrengen van binnenverlichting op een AUX uitgang van de decoder vast niet moeilijk. Het is een van mijn projecten in de nabije toekomst... Maar het zweet breek t mij wanneer ik sommige modellen moet "ontmantelen" en de MW41 is er een van. Voor zover mij bekend kunnen de kappen er niet zo maar van losgemaakt worden. Aan de voorzijde van elke stuurstand dienen wat "details"(buffers, etc.) verwijderd te worden die de kappen "ontgrendelden".


Willy
Re: Binnenverlichting LSM M6-I11 / Mehano MW41
Citaat van: nmbssncb op zondag 12 mei 2013, 18:40:54
Ik heb de Mehano MW41. Als je van dit 2-delig dieseltreinstel zonder brokken de kappen er weet af te halen is het aanbrengen van binnenverlichting op een AUX uitgang van de decoder vast niet moeilijk. Het is een van mijn projecten in de nabije toekomst... Maar het zweet breek t mij wanneer ik sommige modellen moet "ontmantelen" en de MW41 is er een van. Voor zover mij bekend kunnen de kappen er niet zo maar van losgemaakt worden. Aan de voorzijde van elke stuurstand dienen wat "details"(buffers, etc.) verwijderd te worden die de kappen "ontgrendelden".


Willy

De onderdelen vallen heus wel mee, je moet juist opletten dat de enigste 'slang' voor de camerabeelden van de verschillende rijtuigen door te geven zeker ook los is,
tevens als de trapjes vooraan, en dan kan je de kap er heel gemakkelijk en voorzichtig afdoen.
Het resultaat dat je krijgt als je de kap ervan doet is een wirwar van draden..
Als er hier iemand juist kan aanduiden wat waarop gesoldeerd moet worden of het me wil uitleggen, laat maar iets weten en dan kom ik wel af :)

De onderdelen:



Rijtuig ABx (kant stuurcabine 1):





Rijtuig Bx (kant stuurcabine 2):







De binnenverlichting die erin zou moeten komen:



Mvg,
Ward
Re: Binnenverlichting LSM M6-I11 / Mehano MW41
Beste Ward,


Demontage kap is eenvoudiger dan ik vermoedde. Prachtige foto's.
M.b.t. het aansluiten van de binnenverlichting: je dient de draadkleuren van de 8-polige decoderstekker die op de print van stuurcabine 1 zit te volgen.



1  oranje  motoraansluiting rechts
2  geel  Licht achter
3  groen  Functie F1
4  zwart  Railmassa
5  grijs  Motoraanluiting links
6  wit  Licht voor
7  blauw  elektronische massa / +
8  rood  Sleper
*  violet  Functie F2 (losse draad, niet gesoldeerd aan 8-polige decoderstekker)



Voor de binnenverlichting kan je F1 (groen) of F2 (violet) gebruiken.
Of "groen" ook een soldeerpunt heeft op het prinplaatje waarop de 8-polige decoderstekker zit, zal je moeten uitzoeken of doormeten.
Gebruik je violet (F2) dan kan je direct daar de binnenverlichting (de "-") aansluiten en als retour blauw (de elektronische "+"). Die laatste geldt ook als retour wanneer je besluit de groene (F1) draad te gebruiken als "-".
En verder zal je hoogstwaarschijnlijk een extra draad (groen of violet) dienen door te trekken naar het andere deel van het treinstel. Daar is m.i. reeds blauw (de elektronische "+") aanwezig voor de (witte) front- en (rode) sluitverlichting.

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de binnenverlichting apart te schakelen in elk treindeel met F1 en F2, of de cabineverlichting, enz.


Willy