Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

hulp gevraagd bij ontwerp

Gestart door henkie89 donderdag 02 mei 2013, 18:00:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hulp gevraagd bij ontwerp
ik ben nieuw hier
ik heet henk ben 24 jaar en woon in flevoland
mijn vraag is of iemand mij wil helpen met een ontwerp voor een baan
de ruimte die ik er voor heb is 6m bij 1,50m en bij de linkerkant kan hij 3m worden dus een L
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Welkom op het forum Henk. Hier word je zeker geholpen :important:
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
dank je

daar ben ik heel blij mee want ik heb al eens eerder wat geprobeerd maar dat werd het allemaal niet
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Henk, 't is wel handig voor de leden, die een ontwerpprogramma bezitten en je willen helpen, om te weten welke schaal je gebruikt, welk merk en welk railmateriaal.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
h0 is de schaal en ik heb marklin c rail
en ik wil met 3 of 4 treinen tegelijkertijd kunnen dus 3 of 4 cirkels maar wel aan elkaar want ik heb een mobile station
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
eff n lijstje
- tijdperk?
- wat heb je nu? (gebouwen/rails/treinen)
- thema?
- wat spreekt je aan?


gr simon
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Ook handig om aan te geven:

Wil je met lange treinen rijden, wat voor station wil je , wil je rangeren.

Succes er mee

Dirk
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
ik heb van roco: ns1100 2xns2400 ns1800
piko ns6400 en hondekop
marklin posttrein en een loc van de db

dus in ieder geval Nederlands maar wel klein beetje hoogte verschillen
ik heb een hele bult rails van alles
gebouwen een groot station van kirbri(faldading)
en een paar goederen stationnetjes
een station van 6 a 7 sporen
met een rangeer terrein niet al te groot
want ik wil onder de baan de treinen hebben staan als ik er niet mee rijd uit het stoof zeg maar

en de maten zijn L vormig lange stuk 6 m bij 1,5m
korte daar haaks op 1,5m bij 1,5 m
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Welkom Henkie,

Misschien is het handig om de stats van je baan onder het volgende topic te plaatsen http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42726.0 ???

Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Ha Henk,
Welkom.
Je hebt een mooie ruimte beschikbaar, vooral veel lengte. Daar moet wel iets moois mee te doen zijn. Toch is het altijd moeilijk om voor iemand anders vanaf "0" te ontwerpen. Aanpassingen doen op een bestaand plan werkt soms makkelijker.
Heb je / kun je nog iets met ons delen van de mislukte zoektocht die je aangaf. Heb je toevallig al iets van een eerder ontwerp wat je toen niet aan stond?

Je rijdt NL , dus veel bergen passen niet. Om op de relatief lange,maar smalle baan toch wat afwisseling te houden, zou ik toch met 2 hoogtes (minimaal) gaan ontwerpen. Je kunt op deze lengte een mooi schaduwstation kwijt, met lange treinen.
Op de voorgrond zou je zelfs wat zichtbare opstelsporen kunnen maken. Eigenlijk zoiets als Peter/de Geluidsman heeft gedaan (maar mogelijk was dat bij hem niet bewust een opstel, samenstel traject op zijn voorgrond). Achter dit zichtbare deel kun je dan je verdekte opstelsporen maken.

Door de L vorm kun je 2 dingen doen: de korte poot gebruiken voor industrie iod en de lange poot met een diagonaal station. Je zou op de kortere poot ook nog een derde laag kunnen maken en daar een 2e staton plaatsen.
Heb je al eens op de items van Mon gekeken (is zlef niet meer actief hier). Hij heeft een hele serie verschillende ontwerpen gemaakt en laten zien.

Trouwens binnen dit hoofdtopic staan vele voorbeelden waar je mogelijk een eerste inspiratie uit kunt halen.

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
met de computer ontwerpen wordt niks ik snap er helemaal niks van
ben niet zo heel handig met computers
en wou wel beetje hoogte verschil
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Henkie,

Ik kijk van 1 ding toch wel een beetje vreemd op gezien de leeftijd die jij opgeeft: niet handig met computers schrijf je??? Heb je een rail-ontwerpprogramma?? Zo ja: wie weet kunnen we je dan op weg helpen?!

Wat je ook kan helpen zijn de tekensjablonen van Märklin: ze zijn er zowel voor K+M en ik dacht ook voor C-rails. Maar dat is dan echt papier uittekenen.....


Re: hulp gevraagd bij ontwerp
ja hoe ist mogelijk he mn tntresses liggen ergens anders dan computers dus vandaar

en ik heb zo'n sjabloon van marklin alleen kom ik nooit uit
en ik heb scarm
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Oke, nu kan ik je een stukje op weg helpen denk ik.

Probeer je onderwerp eens aan te passen: bij voorbeeld : "hulp gevraagd bij ontwerp met SCARM". Ik weet er zijn een aantal forumleden die SCARM gebruiken en je vast verder op weg kunnen helpen.

Gaat je dat lukken???

Succes!
Henk
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
dat is helemaal waar @henk!
scarm is een simpel en basic programma, waarmee (ik in iedergeval) snel kan tekenen.


neem er gewoon n x'tje de tijd voor, en zoek alle functies ns uit.


(hoogteverschil in scarm is bijv. in een van de menu's het inschakelen van hoogteweergave rails - aanklikken getal bij rails (standaard 0, kan niet btw niet lager dan 0) - via scrollen kan je de hoogte in stellen in mm)


suc6
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Hi Henk(ie) (om naamsverwarring te voorkomen),
Heb even snel de basisplaat getekent zoals jij deze doorgegeven hebt (W8). Vraag is echter nog of de korte poot links (zoals ik getekend heb) of rechts zit. Verder heb ik even heel simpel gekeken naar de mogelijkheid tot een een schaduwstation. Je kunt met deze plaatlengte erg lange opstelsporen maken!
Dit is slechts een heel simpele eerste aanzet en waarschijnlijk verre van optimaal, maar het is even voor het idee van de ruimte.
Ik zie 2 mogelijkheden om in dit dchaduwstation te komen:
1.. via een lange oprit in het lange deel van de L poot. Je kunt over deze lengte makkelijk 10-15 cm dalen.
2 via een klimspiraal op de korte poot. Dit stuk van de plaat is minder efficient in te zetten voor je schaduwstation. Bovendien heb je voldoende ruimte/lengte op de lange poot voor een schaduwstation.

Het is nog niet veel, maar je ziet nu iets en je kunt nu al je commentaar leveren en je eigen ideeen met ons delen. Het moet uiteraard wel jouw baan worden.

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Jij hebt SCARM Gert-Jan?? Als dat zo kun je Henkie goed verder helpen (en daar is ie mee geholpen).

Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Hoi Henk,
Nee, helaas voor Henkie niet. De tekening komt uit Wintrack 8.0. Maar mogelijk kan Henkie er wel aanvullend commentaar op geven.
Heb zelf nog nooit met Scarm gewerkt.

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
zoiets maar ja wat moet er bovenop komen
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
ben de hele avond bezig geweest weet nu hoe het in grote lijnen werkt vindt t nog steeds erg lastig
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Het mag dan weliswaar lastig zijn Henkie, maar het is je nu in de basis toch gelukt.

Geef jezelf een schouderklopje (van mij krijg je er een voor je andere schouder  :-)  ) en doorzetten he! Je kan het, je kan het!!
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
en wat vinden jullie er van lijkt al wel wat misschien hier en daar nog wat aanpassen en recht buitenste boog gaat bij t station nog een wissel om lager te komen
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Netjes Henkie, goed gedaan!!!! Ik vind het een mooi ontwerp en heb er niets aan toe te voegen.

Groeten,

Henk
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Naar mijn idee:

Houdt rekening met de tussenruimte van de stationsporen, hier moeten nog bij perrons tussen. kijk naar andere baanplannen hoe de stations opbouw is.

Neem niet te veel ovalen, dat maakt het onoverzichtelijk en een drukke baan. Houdt de sporen bij elkaar voor een dubbelspoor. Hier kan je ook gelijk een leuke spoordijk van maken.

Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Hoi Henk(ie),
Op zich mooi dat je je gered hebt met het tekenprogramma, alleen lijkt je ontwerp niet meer op je eerdere bedoelingen.
Je wilde je treinen 'stofloos' opslaan onder je baan op opstelsporen, ook zoals je in je schets gedaan hebt. Dat vond ik eigenlijk wel een mooie oplossing. Je opstelsporen ondergronds en de baan/station op de eerste verdieping. Je aanzet was daar ook heel geschikt voor.
Nu zie ik echter allerlei cirkels en doodlopende sporen op de onderplaat en een smal station (?) op pootjes.
Kun je ons (mij) even weer op het goede spoor brengen? Wat is nu je plan?

vr groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
dat klopt dat wat je ziet is wat ik heb getekent wat je niet ziet dat is die schets
en komt daar onder
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Hoi Henk,
Dan snap ik de tekeningen niet zo goed, of ik kan het niet zo goed zien, maar waar zijn de 2 aansluitingne in je digitale ontwerp, die aan moeten sluiten op de twee losse eindjes van je schets?
Deze aansluitingen moeten bovendien vrij lang zijn, want ze moeten binnen de 3% dalen naar het onderste niveau.
Wat stelt het spoor in de hoogte (3 sporen bij 3-weg wissel) voor. Is dat een station op hoogte? Hoe pas je dit dan in in het NL landschap?

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
klopt is een stationnetje op een soort van dijk dat spoor daaronder is dus ook nit zichtbaar en laat ik uit het zicht verdwijnen een schuur ervoor of een rijtje huizen
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
OK, maar waar sluit je nu aan op de onderste laag (je geschetste schaduwstation)?
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Hoi Henk,

Ik heb ook een ontwerpje gemaakt. In het zichtbare gedeelte alleen slanke wissels en de smalste straal is R2. Met het ontwerp kan je alle kanten uit, en een bepaald land/tijdperk hoort er ook niet echt bij.
Zal het straks even uploaden.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Waarmee ga je rijden (marklin c/k/m rail?)
Hoeveel loks?
wel/geen draaischijf?
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Bij deze. Misschien zie je er wat in of heeft iemand anders er wat aan ;).
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Ha Brian,
Een bijzonder mooi ontwerp. Hoop zonder Henkie tekort te doen: dit spreekt mij meer aan dan de cirkels.
Maar ik denk dat dat het verschil is tussen beginnende ontwerpers en mensen die dit veel vaker doen.
Het is vaak moeilijk afstappen van dingen die je eerst jaren gedaan hebt en de startsets laten het cirkel denken er al vanaf het begin in komen.
Nog 2 opmerkingen bij je ontwerp:
1. waarvoor zijn die twee overloopwissels die er dubbel in lijken te zitten in dat vrije doodlopende spoor naast de locloods?
2. Mogelijk kun je het grote doorgaande station nog laten knikken met bijv 7.5 graden, ergens halverwege. Je krijgt dan een wat minder strak geheel op deze lengte.
Juist op andere plekken vind ik dit ontwerp aanspreken, omdat er veel lichte glooiingen in zijn aangebracht.
Ben benieuwd wat Henk(ie) er van vindt.

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
'Wat daar te veel zit'
Dat was omdat ik geen ideeën meer had :-)

'Zit daar te weinig'
Het is dan ook nog geen kant-en-klaar baanplan :). Er moet nog veel aan gebeuren.

'Laat ik Brian aan zet'
Liever niet. Met een baanplan kan je alle hulp gebruiken en jouw ideeën zullen zeker wat toevoegen aan het plan :thumbup:.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Ik vind het wel een mooi baanplan maar dan kan ik maar met 1 trein continu rijden want ik weet niet hoe het zit met
bezetmelders en s88 dingen en wat er nog meer bij hoort en dan met een computer dus ik heb wel digitaal
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Is het verplicht bij een grote baan om het met een pc te doen ik heb n mobile station 2 en mn wissels hebben decoders maar met de computer snap ik niks van
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Het is zeker niet verplicht om grote banen te automatiseren, maar het is wel veeeel handiger. Stel je eens voor om zo'n baan op het oog te moeten gaan besturen. Dan gaat er of erg weinig tegelijkertijd rijden, of er komen problemen als botsingen en ontsporingen omdat je niet overal tegelijkertijd op kan letten.

Wat Mon voorstelt is een goed idee. Begin klein en ontdek de hobby. Je hebt nog een lang leven voor de boeg dus tijd kom je niet te kort denk ik zo :-)
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Het is niet mijn 1e baan en geautomatiseerd wil ik ook niet want je heb dan niks meer te doen
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Citaat van: henkie89 op zaterdag 25 mei 2013, 23:14:05
Is het verplicht bij een grote baan om het met een pc te doen ik heb n mobile station 2 en mn wissels hebben decoders maar met de computer snap ik niks van

Nee, dat is niet verplicht. Alleen velen hier op het forum vinden dat het summum van modelspoor. Op veel beurzen wordt juist met de hand gereden, op een paar na ;) Ik zou net als mom / nouga  het advies geven niet te "groot" willen. Aangezien je toch met alleen een MSII wil gaan rijden moet je toch redelijk wat zichthouden op je treinen en wissels. Dit omdat je eigenlijk niet meer dan 1 trein tegelijk kan besturen als de andere treinen niet hun rondjes kunnen rijden.

Zelf ben ik ook van groot naar een stuk simpeler gegaan. Nu komt deze baan echt af ;) Dat is dan ook weer een voordeel.  :D

Groeten Ronald.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Ha Henk,
Ik snap jouw opmerking bij het plan van C Brian niet zo goed: als je geen rondjes kunt rijden kun je niet meer dan 1 trein tegelijk laten rijden?
Dat is gelukkig niet waar. Het plan van Brian is analoog volledig te beveiligen met relais en of seinen in combinatie met schakelrails of reedcontacten (zonder PC!).
Je kunt dan zelf nog heel veel handmatig doen en toch wordt er veel verkeer uit je handen genomen, zodat er wel meerdere treinen kunnen rijden,
zonder dat je zelf helemaal gek wordt  ;).
Vraag is nu: welke informatie wil je nog verzamelen op het forum (in dit draadje). Moet het plan van Brain nog worden aangepast, of vind je het toch niet zo geschikt en zoek je iets anders. Zo ja, in welke richting?
groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
ik vindt het wel een mooi baanblan maar zou toch eigelijk meer rails willen
en meer rond kunnen rijden
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
 8o De nieuwe Thialf baan! :P

Gr Ruud
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Gelukkig is er ook nog humor op het forum  :thumbup:. Dat lukt je niet met standaard rails in K, Franky  >:-D.
Maar vond de reactie erg begrijpelijk.
Heb nog eens goed naar de opmerkingen van Henk gekeken en naar de mooie voorzet van Brian. Ik zie in het ontwerp van Brian al duidelijk een mogelijkheid om
rond te rijden, zelfs met meerdere treinen die elkaar ook nog afwisselen
Henk, mogelijk moet je rond rijden niet alleen als cirkel zien (zoals in de tekening van Franky); een hondebot rijdt in principe ook gewoon rond. Door de uitvoering lijkt een enkele baan (in de optiek van de cirkels: een enkele cirkel) eigenlijk gewoon op dubbelspoor. Dit komt door de uitvoering. Je kunt met creatief neerleggen de kijker, maar ook jezelf in de luren leggen  :D.
Laat nog even weten  Henk, wat je nog aan info zoekt.

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Hi Franky,

Hoe kunnen we dit nu serieus nemen?  :D
Er is niemand die dit voor een thuis baan wil hebben. Althans ik kan het me niet voorstellen.
Dit is wel een prachtige baan voor fabrikanten om hun treinen te showen.

Henk is volgens mij niet van plan om een "Vitrine baan" te maken.
Ik zou eigenlijk willen zeggen, terug naar de baan voor Henk.

Met vriendelijke groeten,
Peter
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Geweldig Franky, dit out of the box denken.  :thumbup:
Je laat zien dat er veel meer mogelijk is binnen deze hobby.
Zo'n 'taart'  baan kan heel goed naast bestaande andere vormen van modelspoor bestaan, mits er zoveel ruimte is.
Je kunt hier ook nog vele varianten op maken: nu zijn het losse cirkels, maar je zou er ook 1 cirkel van kunnen maken waarbij de baan ahw vanaf de bergtop rondom de berg naar beneden slingert.
Binnenin de berg maak je dan een spiraal weer omhoog, of je integreert de spiraal in het plan. Dan krijg je een soort dubbele kurketrekker.
Ik merk al dat hier mogelijk nog vele varianten op kunnen volgen.
groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Nav de mail van Peter nog een PS:
Denk idd dat Henkie dit niet voor ogen heeft, maar vind dit wel een leuk item
voor een apart topic: "Banen eens heel anders opgezet".

groet, Gertjan
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Sorry Franky,

Ik kan niet begrijpen dat jij je kunt voorstellen, dat er iemand is die dit als een thuisbaan zou willen hebben.
Je hebt er inderdaad geen omkijken naar! En dat doe je dan ook niet. Dus wat is dan het nut om zo'n baan thuis te hebben? Goed voor het energie bedrijf wellicht.
Maar goed ieder zijn mening natuurlijk.  :)

Ook kan ik me niet voorstellen, dat je hier op het forum nog nooit hebt gedacht, wouw, dat is iets waar ik wat aan heb voor thuis.
Je hebt zelfs al eens gezegd bij een baanontwerp, na flink wat discussies, dat ontwerp komt wel heel dicht bij wat ik wil.
Maar goed. Dit terzijde. We zitten hier in Henkie z'n draadje en we wachten op respons.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Ik vind het wel leuk van Franky om zo iets te ontwerpen,hoe kom je erop.

Franky kijk eens naar mijn baan,misschien heb jij daar ook bepaalde ideeën.
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: hulp gevraagd bij ontwerp
stuur je Email adres, dan zend ik je ene ontwerp toe (gemaakt in Drail). Kan ook een jpeg toesturen.