Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Goede en goedkope ontwerpsofware?

Gestart door Bolje woensdag 01 mei 2013, 10:58:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Goede en goedkope ontwerpsofware?
Daar gaan we weer :D :D :D

Wat vinden jullie goede en betaalbare ontwerpsoftware?
Ik heb een tijdje met Trax geprobeerd, maar ik wordt gek van de (on)mogelijkheden en vreemde manoeuvres van de sporen als ik aan het tekenen ben :?

Voor ik iets aankoop had ik graag jullie mening gekregen. Waarvoor dank.


Mvg,


Ronald
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Zo als u al zegt daar gaan we weer ;)
Het verschilt echt enorm iedereen verschil wat hij/zij het beste vindt
Het hangt er ook vanaf hoeveel u aan een ontwerpproggrama wil bestede

Mvg
Frank
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik gebruik Wintrack en werkt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Kosten zijn helaas 130 euro :O
Maar SCARM is ook een goed alternatief, niet helemaal zo goed als Wintrack maar doet toch zijn best. Het verschil is ook dat SCARM nog maar 1-2 jaar bestaat en Wintrack al 10 jaar ofzo vandaar dat Wintrack beter is door de vele langere ontwikkeling.


Beide zijn in Nederlands.

groeten Dylan
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Wat is er geweten over AnyRail?
Kostprijs valt mee. ?39

Maar is het programma zijn geld waard?

Mvg,

Ronald
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Hier helaas geen ervaring mee wintrack vind ik persoonlijkst het makkelijkst mede dankzij de functie zodat je alles passend kan maken
Maar zo als hier onder vermeld bestaat wintrack al een tijdje een is het aardig duur ;)

Mvg
Frank
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik gebruik Anyrail.
Qua railplanning is het prima, qua scenery en huizen is het niks. Ook geen 3d functie ( althans ik heb hem niet gevonden) ,
maar dat vind ik niet zo erg.

Ik ben er tevreden mee !
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik werk het liefst met BizTrainTrack (uit Zwitserland). Is gratis.

Guy
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik gebruik Anyrail, ben er zeer tevreden over. Het heeft een marginale 3D functie via een export in 3d format. Maar het ontwerpt lekker en voor blokindeling, materiaal gebruik en lengte bepaling van je blokken doet het precies wat het doen moet. De rail bibliotheken zijn ook volledig en worden regelmatig via updates bijgewerkt. Mijn mening: waar voor je geld.
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik ben met SCARM aan de slag en voor een gratis pakket vind ik zeker niet gek (hoewel zeker niet "het einde")
Ik ben best bereid om te betalen voor sw, maar ? 100 voor een pakket wat ik in principe maar een keer nodig heb vind ik het de investering niet waard. Eventuele besturings sw om de zaak tzt te laten rijden is een ander verhaal, dat gebruik je langer.
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik vind scarm goed genoeg. Ik heb mijn baan met 4 Nivo`s er mee getekend en de 3D optie is voor mij goed genoeg. Je kunt stuklijsten maken zodat je weet wat je moet kopen. Ik mis alleen een optie om stukken baan een kleur te geven om bijvoorbeeld blokken te markeren. Grote voordeel: het is gratis.

Albert
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Naast freeware en andere zaken: Begin redelijk goedkoop met Pen, potlood, papier en een liniaal te schetsen. Teken dus op schaal je ruimte (met deuren, ramen en andere zaken) en ga daar een baanplan in schetsen. Dan krijg je een idee of iets wel of niet iets mogelijk is. Op een beeldscherm zie heelvaak niet meer het overzicht. Dat plan kan je eens digitaliseren in een AnyRail, WinRail of Scarm.

Groeten Ronald.
Die een legale AutoCad gebruikt voor zijn ontwerpen. Zeer gemakkelijk als je weet hoe het werkt ;)
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Het allerbeste ontwerp-systeem zijn mijn linker en rechterhand, aangestuurd door de grijze massa bovenin.
Het genot van 'het leggen' en achteraf zien wat je fantasie ervan maakt, blijf ik een fantastische ervaring vinden.

Echter heb ik de afgelopen anderhalf jaar wel steeds vaker de inspiratie vanaf het internet op deze en andere sites, laten formaliseren met SCARM.
Je merkt dat het een produkt in ontwikkeling (lees verbetering) is en zie het als een aanvulling.

Onlangs mijn baan die gecombineerd is ontstaan, achteraf volledig in SCARM gezet en geconstateerd dat 'hiaten' (te veel vrijheid nemend door wat te gaan 'wringen') heel erg eenvouding ontmaskerd worden om daarna in detail de kleine stukjes te verbeteren.

Groeten,

Jan
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik heb 3D Trainstudio aangeschaft  voor slechts 39 euri. Leuk proramma met veel 3d mogelijkheden . het is zelfs mogelijk alles te laten rijden en dan ook nog mee te kijken vanuit de cockpit.
mvrgr. Rich
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Gebruik al jaren met grote tevredenheid WT, begonnen met versie 7 en dan overgestapt naar v11.
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik gebruik WT. Ik heb nog versie 9 maar ik kan het zeer aanbevelen. Vooral voor de wat grotere banen een genot. Ik heb WT bewust niet  geüpdatet omdat ik persoonlijk de meerwaarde niet nodig vond maar dat kan in de volgende versie weer veranderen. WT is verder een hobby op zich.
mvg Frank
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik gebruik Scarm.
Toevallig het eerste ontwerpprogramma dat ik destijds gevonden heb:
Gratis en gebruiksvriendelijk (in meerdere opzichten overeenstemmend met doorsnee-tekenprogramma's)
Compleet en vrij nauwkeurig (de fouttolerantie van 2% geeft amper problemen voor de klassieke M-rails)
Best OK voor het ontwerp van een analoge 3-railbaan zonder technische hoogstandjes

Citaat van: AlbertG op woensdag 01 mei 2013, 20:10:42
Ik vind scarm goed genoeg.[...] Ik mis alleen een optie om stukken baan een kleur te geven om bijvoorbeeld blokken te markeren. Grote voordeel: het is gratis.
Albert
Hallo Albert,
Scarm biedt meerdere mogelijkheden om dat te doen
Mogelijkheid 1:
- men leze de (zeer overzichtelijke en gedetailleerde) handleiding
- men handele zoals in die handleiding omschreven
Mogelijkheid 2:
- men late iemand anders dezelfde handleiding lezen
- men selectere de sporen, baanstukken of trajecten die men een andere kleur wil geven (rail per rail, slepen met de muis of alles ineens dmv Ctrl- of shift)
- men klikke op de gewenste andere kleur

* Mits PB-ke altijd bereid tot nadere toelichting *
Succes!
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Dat klopt helemaal Ludo dat je NU bij Scarm alles in verschillende kleuren kan maken.

Maar kon dat ook in 2013 ??? ,  is nu de vraag.

Zo te lezen was dat toen niet het geval.

Voor ev Scarm en andere toekomstige gebruikers van andere software pakketten adviezeer ik eerst is op YouTube te kijken , tik daar is het merk in de bovenbalk in,
en kijk wat voor filmpjes ervan zijn , vaak nog bijzonder leerzaam ook , met de mogelijkheid tot antwoord op je vragen.

Ik heb Wintrack al jaren gebruikt , echt een aanrader , maar heb nu ook Scarm ontdekt , en dat bevalt me ook zeer goed.
Voorlopig hou ik het lekker bij Scarm.

Meer heb ik eigenlijk niet nodig.

Mvg: Alex
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Citaat van: Aliebengalie op zaterdag 18 maart 2017, 06:26:33
Maar kon dat ook in 2013 ??? ,  is nu de vraag.

Zo te lezen was dat toen niet het geval.

Voor ev Scarm en andere toekomstige gebruikers van andere software pakketten adviezeer ik eerst is op YouTube te kijken , tik daar is het merk in de bovenbalk in,
en kijk wat voor filmpjes ervan zijn , vaak nog bijzonder leerzaam ook , met de mogelijkheid tot antwoord op je vragen.

Dag Alex,

Dat kon toen ook al.
Zelf ben ik begin 2014 met SCARM begonnen met een versie uit 2013 en toen kon ik al kleuren maken.
SCARM biedt op zijn website diverse YT-filmpjes die door gebruikers gemaakt zijn en hoe je ermee moet werken.
Zelf heb ik deze filmpjes destijds allemaal gedownload en bekeken en dat heeft mij enorm geholpen. Doen dus.

In een ander topic heeft Simon BR98 gemeld dat er de mogelijkheid bestaat dat een extentie kunt installeren waarmee je virtueel over je SCARM-baan kunt rijden.

Henk
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Het valt me op dat Railmodeller nog niet genoemd is. Maar dat zal wel komen omdat dit een programma is dat alleen geschikt is voor Mac computers. Zelf heb ik wel Wintrack, maar daar kosten de updates steeds behoorlijk wat geld en bovendien moet ik dan altijd uitwijken naar de laptop van mijn vrouw.
Railmodeller Pro kost ? 40,-- dus dat is nog te behappen. Ik heb wat zitten stoeien met de freeware versie en het lijkt me eigenlijk best een geschikt programma.
Is er iemand op dit forum die dit programma al gebruikt?
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Ik denk niet dat er veel onmogelijkheden zijn in 3D Train Studio. Bijna alle merken tracks zijn beschikbaar. Je kunt ontwerpen in verschillende lagen, in 2D en 3D, er zijn hoogte niveau's te creeren, je kunt bergen opbouwen, en er is div. rollend materieel beschikbaar. Je kunt je ontwerp ook voorzien van gebouwen, bruggen,tunnels, bomen, seinen, stoplichten, autowegen, straatlantaarns, kortom teveel om op te noemen, allemaal uit de bibliotheek. Hoe het een en ander werkt wordt via de Help link op YouTube haarfijn uitgelegd. Wel in het Duits of Engels, maar de filmpjes vind ik in het algemeen erg verhelderend en je kunt ze natuurlijk zo vaak bekijken als je wilt. Het allermooiste vind ik wel dat in 3D modus alle treinen, auto's, boten, vliegtuigen kunt laten werken (rijden). Ook zijn er diverse accessoires geanimeerd, zoals kabbelend water, schommelende kinderen, windmolens,hijskranen, watervallen etc. Het treinenverloop kan volledig geautomatiseerd worden en je kan ook nog plaatsnemen in de cockpit van een loc naar keuze, en zo je baanontwerp door de ogen van de machinist bekijken. Toegegeven, wil je alle mogelijkheden volledig beheersen, dan vereist het wel enige studie, cq tijd, maar er is echt heel veel mogelijk.
Ik ben nog maar een beginner maar heb toch al een mooie baan ontworpen, en ontdek iedere keer weer nieuwe mogelijkheden met dit programma.
Ik vind het fantastisch en ben GEEN aandeelhouder. Er is een gratis probeerversie te downloaden en voor slechts 39 Euro heb je de Pro versie. Geen Geld vind ik. Gr Rich
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Hallo,

Ik gebruik Anyrail. Heb Scarm geprobeerd, maar vind het een grafisch wat grof vormgegeven programma. Zal ongetwijfeld nog enorm gaan verbeteren. Het nadeel van alle software is de onmogelijkheid van uitwisselen. Is natuurlijk ook marktbescherming. Het is dus behelpen met .jpg/.jpeg.
Anyrail heeft voor mij als nadeel, dat je geen scenery onderdelen kunt plaatsen/schalen en de 3D-weergave van bruggen is niet zo mooi.
Re: Goede en goedkope ontwerpsofware?
Gebruik ook anyrail heb geen min punten tot nu toe,maar gebruik het programma ook alleen maar voor om te passen wat ik in mij hoofd heb bedacht dus niet voor ontwerp puur en alleen voor de maat voering en welke rail stukken in nodig heb.
Tekenen begin ik niet aan omdat ik daar te nou keurige in ben dus zou me dat dagen zo niet weken gaan kosten wat ik weer jammer van mijn tijd zou vinden.
Bouw laag voor laag dus 3d is niet interessant.