Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dag/Nacht Schakeling, weer wat nieuws erbij

Gestart door Looney Tunes maandag 29 april 2013, 16:49:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Moest je toch met een android tablet willen werken, zoek dan eens op een IOIO bordje, kost volgens mijn rond de 20 euro.
Dan kan je via bluetooth enzo, en je hebt een pak aansluitingen, zelfs geen PIC meer nodig :-)
Ik heb hier ook nog ergens 2 van die bordjes, een hoop lol aan beleefd, maar ondertussen ben ik al volledig "into" FPGA, man man, dat is pas "heavy shit" (sorry voor de uitdrukking)
Gewoon met een paar weerstanden en een SubD 15pins connector, rechtstreeks aan pinnen van zo'n FPGA, een volledig VGA protocol geïmplementeerd, en vervolgens "tetris" en "pong" geschreven,
man man, wat zijn die dingen krachtig :-)
(heb hier een chinese set liggen, dan nog een Nexys (500) bord en een Atlys bord (die laatste, is voor m'n nieuwe ambilight, die moet over HDMI (ooit zoiets gebouwd, standalone, maar die werkte met analoge signalen, en max. 576p, nu moet ik digitaal en 1080p hebben)

succes,
Kris
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Zow he, daar zeg je wat. Dat is allemaal wel heel mooi spul...

Maarja, ik hou het momenteel even bij de PICtjes, al is zo'n IOIO bordje wel erg mooi, misschien maar eens naar gaan kijken. Maar dat komt vanzelf wel, ik moet nogsteeds die print werkend krijgen. (Heb nog geen tijd gehad om wat in elkaar te zetten)

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ik vind het geweldig wat jullie allemaal bedenken, zelf snap ik er helemaal niets van maar ik begrijp wel dat jullie op dit gebied je erg goed inzetten om de modelbaan nog realistser te maken.

Ik heb liever 400 draden en een soldeerbout daar kom ik wel uit maar dit  :?

Succes met de verder ontwikkeling, ondanks dat ik er niet veel van begrijp vind ik het leuk om te volgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Bedankt Peter, ik vind het zelf erg leuk om dit te ontwikkelen.

En ik heb ookwel eens 400 draden, maar dat valt hier niet mee te verglijken :-). De enigste gelijkenis is dat je op die printen misschien 400 draden moet aansluiten :D. Maar ik kan met beide dingen overweg.

Ik hoop zeker dat het de modelbaan relaistischer gaat maken, maar dat gaat denk ik wel lukken.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Citaat van: sn00zerman op vrijdag 12 juli 2013, 18:06:47
Ga zeker niet met seriële data werken tussen die hoofd-pic en die 4 sub-pics, telkens je een waarde wijzigt,
ga je je verlichting zien "knipperen", doordat het even duurt om die seriële data te verwerken.

4x 8 poorten (32) is niet nodig hoor :-)
1x 8 poorten, en 4x 2 poorten is genoeg ... (16 pinnen, de helft dus)

Je zet die 8 poorten van die hoofd-pic, en alle sub-pics, parallel.
vervolgens hang je tussen je hoofd-pic, en elke sub-pic, 2 extra pinnen.

je zet voor sub-pic 1, de 8 bits op die 8 poorten, en zet vervolgens een pin die op sub-pic 1 is aangesloten, op hoog.
In sub-pic 1, ga je tussen elke PWM cyclus in, even kijken of die poort hoog is, zoja, dan lees je de waarde van die 8 inkomende poorten in,
en zet die 2de pin die tussen sub-pic 1 zit, en de hoofd-pic, ook op hoog, waarna je verder kan met je pwm routine in die pic.
hoofd-pic weet nu dat sub-pic 1 de data goed heeft ontvangen, en zet die ene pin naar sub-pic 1, terug laag.

Vervolgens doe je bovenstaande handelingen ook voor sub-pic 2 (dus pinnetje hoog, wachten tot sub-pic 2 dit begrepen heeft enz ...)
Daarna voor sub-pic 3, enz ...
Zodoende kost elke volgende sub-pic, telkens maar 2 extra pinnen.

Als je deze logica trouwens toepast tussen al je hoofd-pics, heb je ook een vorm van "controle".
Stel, hoofd-pic 1, moet iets doorsturen naar hoofd-pic 2, maar hoofd-pic 2 is nog bezig met iets, dan kan diezelfde truuc met die 2 extra pinnen toepassen.
- Je zet een pin van pic 1 naar pic 2 op hoog, pic 1 wacht op het hoog worden van een pin van pic 2 naar pic 1.
- vervolgens gaat pic 1 pas zenden naar pic 2. Als eerste teken, stuur je door hoeveel tekens pic 2 mag verwachten, als 2de teken, stuur je het "adres" dat moet luisteren naar de data.
- na de communicatie, zet je die 2 pinnen tussen die beide pic's, terug laag.
- pic 2 kijkt of het ontvangen adres overeen komt met zijn ingestelde adres. Zoja, dan doet hij een verwerking van de data, en stuurt die data naar de volgende pic.
  Zonee, dan doet hij niks met die data, maar stuurt de data wel door naar de volgende pic.
- Je hebt dan weer 3 pinnetjes nodig om van pic 2 naar pic 3 te gaan, enz ...

Dit systeem heeft enkele voordelen:
- Je kan prints maken die op hetzelfde adres luisteren, de data komt heus wel toe :-)
- Als er een print is, die moet reageren op het indrukken van een schakelaar ofzo, moet je via "polling", niet gaan luisteren naar die prints.
  Zo'n print kan op eigen initiatief z'n data beginnen doorsturen naar de volgende pic enz ... terwijl in't begin van de keten misschien héél andere data al op weg is door de bus.
  Uiteindelijk komt alles overal wel toe.

Hopelijk is m'n uitleg een beetje duidelijk, anders moet je hier maar gerichte vragen gaan stellen :-)


succes,
Kris

Kan dat niet met minder pinnen? Als je vier sub-pic's hebt, kun je volgens mij al met 2 pinnen toe. Op 2 pinnen heb je namelijk vier mogelijkheden: 0, 1, 2 en 3 (maar dan binair) wil je twee keer zoveel sub-pic's, hoef je maar 1 pin bij te gebruiken. Je gebruikt nog steeds 8 voor de data, en 2 voor de adressering. Met 32 pinnen kun je 2^24 adressen coderen (dat zijn 16777216 sub-pic's), voor de grote banen :P. De terugkoppeling naar de hoofd-pic lijkt mij wat overbodig als de hoofd-pic en sub-pic's goed op elkaar afgestemd worden.

Verder een leuk project! Ik blijf dit volgen!

Groeten,

Rauke
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Rauke,

hhet klopt helemaal wat je zegt, het kan ook met 2 pinnen ja. Maar dan moet de communucatie wel goed zijn afgesteld, zoals je zelf ookal zegt, en omdat het hier om PWM bytes gaat zend ik dus liever met een controle dan zonder.

Stel je voor dat anders als er een byte met de blauwe waarde verzonden word ('s nachts), dan hij dan bij de groene uitkomt. Dan heb je opeens i.p.v. een blauwe een groene nacht... Lijkt me niet de bedoeling :-)

Dus puur uit het punt veiligheid, doe ik het maar met 2 pinnen per PIC, nogmaal kan je binair rekenen ja.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Wil je überhaupt geen adressering of wel, maar dan met terugkoppeling?

Als wel adressering: je zou dan de terugkoppeling op twee manieren kunnen doen:

Of je zet per sub-pic 1 draad naar je hoofd-pic voor de terugmelding. (voor vier sub-pic's dus 14 draden nodig in totaal - 8 data, 2 adressering, 4 terugmelding)
Of je neemt twee keer zoveel draden voor de adressering. Je hoofd-pic stuurt over de ene helft het adres, je sub-pic stuurt over de andere helft zijn eigen adres terug, om aan te geven dat hij de boodschap binnen heeft (voor 4 sub-pic's dus 12 pinnen nodig in totaal - 8 data, 2 adressering, 2 terugmelding)

Ik weet niet hoeveel sub-pic's je wilt gaan aansluiten op één hoofd-pic, maar de laatste optie heeft de minste extra pinnen bij uitbreiding, iedere verdubbeling van PIC's +2 draden.

Groeten,

Rauke
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
kan inderdaad met 2 pinnen ook, maar dan moet je toch ergens in de EEPROM van de PIC ofzo, bijhouden welke data-lijnen je gaat gebruiken.
Zodoende moet je elke pic wel afzonderlijk programmeren, en kan je ze niet gewoon "in batch", een heleboel na mekaar identiek dezelfde inhoud in schieten.
Eventueel kan je op de PIC zelf, dipswitches gebruiken op een paar poorten, voor de adressering, maarja, dan ben je het voordeel van weinig pinnen ook terug kwijt :-)

Ikzelf heb op één bus, de mogelijkheid van 256 adressen. (8-bit dipswitch per kaart)
Een bus hangt via een IP-adres in m'n netwerk, ik kan dus op een segment van bvb. 192.168.123.x, zo'n 254 bussen kwijt. (64770 kaarten)

In het geval van John, is die terugkoppeling trouwens wel nodig, hij wil geen interrupts gebruiken in z'n PWM module, dus die PIC moet laten terugweten aan de hoofdpic,
dat hij de data heeft opgenomen, dat gebeurt dus tussen elke volledige PWM cyclus in.
Anders kan hij evengoed zelfs met één draadje toekomen => seriëel signaal vanuit de hoofdpic, dat via interrups in elke sub-pic terecht komt. (een "echt" bus-systeem dus)


groeten,
Kris
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Bedankt voor de info Heren,

Ik denk dat persoonlijk het idee zoals Kris op de vorige pagina zei, het beste is (zoiets wilde ik ook gaan maken, en Kris heeft me over de drempel gehaald).

En opzich heb ik niks tegen intterupts, maar mocht het zonder tegen dan heb ik liever die manier. Want meer dan de basis weet ik ook niet over interupts. (Ben ooknog maar een klein jaar met PICs bezig).

Maar terug naar de print, ik heb vanochtend een PIC16F628A op breadbord gezet, met daaraan een dipswitch, en even snel een stukje code in elkaar gezet. Nu werkte dit niet, maar ik had geen tijd meer om te zoeken waar de fout zit, dus dat wilde ik misschien vanavond en anders een keer van de week gaan uitzoeken. (De PWM led, en de status led waren heel flauw aan, dus ik denk dat het ergens in de hardware mis zit, eerst dat maar eens oplossen en dan kijken of ik een stukje experimenteerplaat kan vinden.)

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Gebruik jij echt het PWM commando in PicBasic ?
Er is een eenvoudiger truukje, en daarvoor het je zelfs geen PIC nodig die PWM ondersteunt,
en je kan in theorie zoveel PWM-kanalen maken als je wil op een PIC.

Stel, je hebt pinB.0 voor Rood, pinB.1 voor groen, en pinB.3 voor blauw ...
Als kleur, nemen we een soort "luchtblauw", RGB hiervan is R 210, G 241, B 244

pseudo-code:
IntR = 210
IntG = 241
IntB = 244

For IntCount = 1 to 255
  if IntR > IntCount then
     pinB.0 = high
  else
     pinB.0 = low
  end if
  if IntG > IntCount then
     pinB.1 = high
  else
     pinB.1 = low
  end if
  if IntB > IntCount then
     pinB.2 = high
  else
     pinB.2 = low
  end if
Next


succes,
Kris
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo,

Ik zat ook een beetje te zoeken en kwam dit tegen: http://www.n-l-s.tk/
Werkt stand alone.
Misschien is dit het resultaat?

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Wow, treinbeginner, wat een leuke link !  :thumbup:

Ik zie deze print helemaal zitten, dat gecombineerd met de aansturing voor huizen van TAMS (willekeurig aan en uit) lijkt me hemel op aarde !

edit: http://www.conrad.be/ce/nl/product/217346/TAMS-Elektronik-21-01-010-11-Light-Computer-LC-11-Bewoond-huis
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Marc,

Nee, deze print is niet van mij.

En als ik de handleiding van hun lees, dan zit dat simpeler in elkaar, ik heb bij mijn systeem net wat meer mogelijkheden ingebouwd.

Zoals:
-Huisverlichting die aan en uit gaat (dus niet in ene keer aan/uit)
-Tijden instelbaar in seconde (Van dag naar nacht en v.v. max 12 min en 48 sec / dag of nacht max 18 uur en 12 min)
-Systeem kan automatisch draaien of handmatig naar dag of nacht gaan.
-6 Delen van modelbaan in geheel aan te zetten (overmeesteren, voor als je bv een lampje moet vervangen)
-LCD display om status uit te lezen.

Om te zorgen dat je dan dus net even wat fijnere controle hebt. Want ik vind het fijn om veel in te kunnen stellen zodat het precies loopt zoals je wil.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Allemaal,

Ik ben vandaag weer verder gegaan met de print voor de ledstrips, want Kris zn trucje is veel handiger (bedankt Kris  :thumbup:). Dan het PWM command, welke ik hiervoor gebruikte.

Om dit trucje alleen werkend te krijgen voor de kanalen, en te zorgen dat het niet flikkert, leek het me handig om alle bytes (1 R/1G/1B Byte) op aparte poorten in te lezen. En dus niet via een seriële bus/andere dataoverbrenging te werken. (Dus elke poort is een bit van een R/G/B byte)

Om dan van mijn bussysteem wat doorgeeft in welke fase we zijn (dag/nacht/...) heb ik danwel 3 chips nodig voor de RGB pulsen, en nog eens 2 voor de Witte pulsen (misschien zelfs ook 3).

Ik zal jullie niet verder bemoeien met hoe dit precies werkt, of er moet veel animo voor zijn, maar de eerste ontvangt de fase - de tweede zet dat om naar bytes en de derde maakt de PWM signalen.

Ik heb de 2e en 3e nu gemaakt, en nu ga ik eerst testen of deze werken voordat ik aan de laatste chip begin, welke de fases binnenkrijgt. (Dat wordt een ingewikkeld programmaatje....)

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Gaat jou vast lukken, ik snap er helemaal niets van maar we zien binnenkort wel weer een filmpje van deze schakeling.

Succes met de ontwikkeling.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Succes ermee Looney Tunes!
Ik weet hoe lang het kan duren om een printje te ontwikkelen :O ik zit nu al aan mijn 3de rev en heb nog steeds geen prototype.


groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Bedankt Peter en Dylan,

Heb al goed nieuws over het 2de printje, de test filmware erin werkt. Het slechte nieuws is alleen dat de 3e chip nog niks doet.

@Dylan; dit is de eerste versie die ik op experimenteerplaat zet, omdat deze manier zeker wel moet lukken. (Alleen die 1e chip wordt nog een twijfel geval.) Maar ik heb al een paar andere manieren bekeken, en evt getest. Maar deze, denk de 3e manier, vind ik pas betrouwbaar genoeg om verder te testen.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
En de 3de werkt ook :). Alleen het ledje wat erop zit werkt niet. (Om het dimmen te zien) De PWM pulsen zijn iig zoals het hoort.

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
En waarschijnlijk ook gevonden waarom het ledje niet werkt;

Ik heb de code van Kris gebruikt:
Citaat van: sn00zerman op donderdag 18 juli 2013, 18:32:30

pseudo-code:
IntR = 210
IntG = 241
IntB = 244

For IntCount = 1 to 255
  if IntR > IntCount then
     pinB.0 = high
  else
     pinB.0 = low
  end if
  if IntG > IntCount then
     pinB.1 = high
  else
     pinB.1 = low
  end if
  if IntB > IntCount then
     pinB.2 = high
  else
     pinB.2 = low
  end if
Next


succes,
Kris

En nu zit ik me te bedenken dat ik werk met 255 = high en dat naar de poort van de led stuur, en ik heb CA leds, dus 2 hoge signalen en dan blijft de led uit. En als ik het dan met een meter naar de GND meet, dan klopt het volgens de meter wel. ;)

Misschien kan Kris bevestigen of dit klopt?? (PB werkte btw niet naar je)

Gr John

PS: Ik weet wat de oplossing is hoor, gewoon de high en low's verwisselen B)
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
:-) Ik heb opzettelijk mijn PB's uitgezet, die lees ik toch niet :-p

En zoals je zelf al aangaf, low & high wisselen :-)


groeten,
Kris
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ja hoor, nu werkt het allemaal B)

Op naar de volgende stap dan maar: de eerste chip, en een printje met torren. (om op 12v te komen)

Groeten John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo

Ik ben een andere oplossing tegengekomen
http://www.anw-modeltreinen.nl/uhlenbrock/productinfo/pi_uh28000.htm

IntelliLight - Basis Unit - 60 cm
artikelnummer: UH28000    ? 200.95   
Uitbreidingsset - Wit - 60 cm
artikelnummer: UH28010    ? 178.95
Uitbreidingsset - Gekleurd - 60 cm
artikelnummer: UH28020    ? 219.95
Uitbreidingsset - Geluid en Flits - 2 x 20 cm
artikelnummer: UH28110    ? 210.95   
Uitbreidingsset voor lengte-aanpassingen - 3 x 20 cm
artikelnummer: UH28150    ? 63.95   

Geluk dat ik de n-l-s meegebracht heb van Houten 99,00?.Veel voordeliger.Als ik de optelsom maak.
Nu de ledstrips aanbrengen want maar deze waren zijn reeds besteld , wit en RGb samen 20? voor 5m
En deze werkt prima
Zou er een filmpje van willen maken, maar het flikkert op het filmpje en niet in het echt.
Dit komt door de pwm.
Tips om toch een goed filmpje te maken zijn welkom, dan kan ik het resultaat laten zien.

Groeten
Marc
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Marc,

Dure oplossing, net als alle andere opties :P.

Maar ik blijf lekker door bouwen.

Ik heb een groot deel van de PWM printen nu af; alleen de zgn 1e moet nog. (Krijgt de fases binnen; corrigeert de kleuren en stuurt deze door.)

Om het voor mezelf met testen "makkelijk" te houden had ik 100Hz aangehouden voor het PWM, maar de ledstrip moet wel een hogere frequentie krijgen. Dit moet ik tzt dus even aanpassen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Pff, draadje is flink weggezakt, maar hij stond nog net op de eerste pagina :-)

Met de gastendag in het vooruitzicht zal ik even een update plaatsen.

Zojuist de deelprint voor de straat verlichting, de deelprint voor huisjes verlichting en de hoofdprint verbonden. Om dit eens te testen, dit werkt volledig zoals het zou moeten! :)

Nu heb ik dus nog een paar dagen om te zorgen dat ik de printen voor de ledstrips afkrijg, dit zal denk i.v.m. schoolzaken niet volledig lukken, maar ik ga mn best doen om het zover mogelijk af en werkend te krijgen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Misschien gaan jullie nog geluk hebben; de hardware is klaar en de firmware is ook klaar. Als het dus enig sinds meezit (zal wel tegenwerken, maar dat is een ander verhaal :P), zal ik de print voor ledstrips dus werkend bij hebben. Al werkt deze nog wel standalone. Maar zo ben ik met de andere printen ook begonnen, dus dan is ook een voortgang te zien :D.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Foto's komen wel denk ik :p
Pff ik heb net ontdekt dat er een fout in mijn schakeling, of beter gezegd in het component van EAGLE.
Dat wordt vanaf 0 weer beginnen :S

Succes met jou project!

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Ja, foto's zal ik binnenkort wel nemen. (en een filmpje is mss ookwel handig)

Dat is flink balen, standaard EAGLE component of niet ?

Bedankt, hier zit het nu ook niet mee. Ik was iets te voorbarig over de ledstripprint, dat gaat voor zondag niet lukken. Krijg namelijk steeds gekkere problemen.

Jij ook succes met de jouwe,

Gr John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Gewoon een simpele transistor... Waarschijnlijk de verkeerde ofzo eruit gepikt er staan er heeeel veeeel in :O
Bwa we lossen dat wel op :)


groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Oh, dat is minder. Zit hij verkeerd verbonden, of is de pinning anders ?
Het oplossen zal je wel lukken ja  :thumbup:

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Pinning probleem... De schakeling even op een breadboard gemaakt en die werkt wel dus ben er nu 100% zeker van :)

Gewoon een nieuwe PCB maken en dan de transistor gewoon 180° draaien. De emitter en collector zijn alleen van plaats veranderd. Kan ik tegelijk eens wat dikker banen problemen met een fijn freesje .

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Hallo Iedereen,

Zo, mn demo zit er alweer een paar uur op, en ik wil iedereen bedanken voor de positieve reacties! (Ook de organisatoren van de Gastendag, voor het organiseren :thumbup: )

Voor de thuisblijvers: ik zal van de week proberen een aantal foto's en als het even kan een filmpje online te mikken.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
En dat van de week heb ik bij lange na niet gehaald...  8o

Maar ik ben van plan om hier weer wat meer aan te gaan doen. De foto's en filmpjes zullen nog even moeten wachten, want ik ga eerst proberen om de ruimteverlichtingsprint werkend te krijgen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling
 :warning: :warning: :warning: Oproep  :warning: :warning: :warning:

Ik ben nu al een tijdje bezig om de ruimteverlichtingsprint aan de praat te krijgen (achter de schermen gebeurt er meer dan ik online zet B)), maar ik krijg het niet voor elkaar om de verbinding tussen de printen voor elkaar te krijgen. Waarschijnlijk lees ik tich keer over een foutje in het programma heen :?.

Mijn vraag is nu, zou iemand die weet hoe PIC en picbasic werkt, mij kunnen helpen om de verbinding tot stand te laten komen??  Zodat ik ook verder kan om de laatste print werkend te krijgen. (Zal eerst verbinding moeten zien te krijgen, zodat ik hierna deze print standalone kan laten werken, en daarna in m'n systeem kan toevoegen.)

Alvast heel erg bedankt,

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
wat voor protocol gebruikt voor de communicatie tussen de printen?
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
John,

Ik zou je graag willen helpen maar ben helaas alleen maar thuis in Arduino...

groeten Dylan

P.S.: Toevallig is mijn print af vandaag  :)
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hallo Jan Willem, ik gebruik hiervoor losse bitjes die ik door de 1e PIC laat versturen, en de 2e controleert dan of de ingang 0 of 1 in.

Hallo Dylan, tja, helpen wordt dan lastig :D :P. Maar mooi dat je print nu af is   :) :thumbup:

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Ik programmeer ook met de MicroChip microcontrollers, op dit moment met 16-bits controllers bezig, maar 8-bits kan ik ook wel. Als je wilt kan ik er wel even naar kijken...

Welk type gebruik je trouwens? Het is namelijk véél gemakkelijker om communicatie via SPI of I2C te laten verlopen (als je controller dat kan). Je zet dan gewoon een byte in één keer naar een (zend) buffer en die wordt volledig automatisch verstuurd en ontvangen in de (ontvang)buffer van de ander.

Groeten,

Rauke
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 04 januari 2014, 19:50:00
Hallo Jan Willem, ik gebruik hiervoor losse bitjes die ik door de 1e PIC laat versturen, en de 2e controleert dan of de ingang 0 of 1 in.

Hallo Dylan, tja, helpen wordt dan lastig :D :P. Maar mooi dat je print nu af is   :) :thumbup:

Gr, John

Dat je 1tjes en nulletjes verstuurd begrijp ik, daarom heet het digitaal ;) Maar de hoofdpic verstuurd neem ik aan opdrachten naar de andere pic's, en daar is toch een soort van protocol voor nodig. De ontvanger moet immers wel weten wat hij met een bepaalde reeks bitjes moet doen.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Ik gebruik dus geen protocol, maar verstuur de losse bits, de ontvanger geeft aan als deze verzonden kunnen worden, daarna worden ze verstuurd.

Ik gebruik een PIC16F877A en die moet het signaal naar een andere 877A en een 16F628A sturen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 04 januari 2014, 22:39:47
Ik gebruik dus geen protocol, maar verstuur de losse bits, de ontvanger geeft aan als deze verzonden kunnen worden, daarna worden ze verstuurd.

Ik gebruik een PIC16F877A en die moet het signaal naar een andere 877A en een 16F628A sturen.

Gr, John

Is het dan zo dat wanneer een ingang van de ontvangende pic "hoog" word deze pic iets moet gaan doen of bestaat de opdracht uit meer dan 1 bit. In het eerste geval kan het toch niet zo moeilijk wezen.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Nee, was het maar zo simpel :D, ik verstuur naar de 628 1 byte, en naar de 877 3 bytes. (afgezien van de 2 bits voor, en 1 na elke byte.)

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
De 16F877A heeft SPI en I2C, de 16F628A niet. Tussen de twee 16F877A zou ik de communicatie via SPI laten lopen (volgens mij hoef je alleen te schrijven, oftewel één richtings verkeer toch?). Wat betreft de 628: het kan met losse bitjes 'versturen', maar ik zou overwegen hier een IC voor te nemen dat wel SPI heeft.

Groeten,

Rauke

P.s.: stuur me maar n pb als je wilt dat ik naar je software kijk.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hoi Rauke,

Fijn dat je dit zegt, maar ik heb alle hardware klaar, dus dit komt een beetje als mosterd na de maaltijd...
Misschien is het ookwel mijn koppigheid, maar ik zou het via mn eigen protocol werkend willen hebben (ook i.v.m. school). Ik gebruik zoiets ook voor een andere verbinding in het systeem, al werkt dat met ms, dit met us, maar dat werkt wel.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Ik zal van de week nog een nieuwe poging wagen, maar het ziet er nog niet erg gunstig uit. Heb geen enkele verbetering kunnen krijgen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Citaat van: Looney Tunes op zondag 05 januari 2014, 10:17:57
Hoi Rauke,

maar ik zou het via mn eigen protocol werkend willen hebben (ook i.v.m. school).

Gr, John

Ik heb volgens mij meerdere keren gevraagd wat voor protocol je gebruikt, telkens zij je dat het geen protocol was en nu heb je het in eens over een protocol. Het is dan misschien een eigen protocol maar wel een protocol. Op deze manier kunnen we je toch nooit helpen............

Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hallo Jan,

Ik heb hieronder een screenshot uit een excel, waarin staat hoe mn overdracht plaats vind (klik voor vergroting):



De code zal ik later nog even posten.

Deel van de code van de zendende print:

IF readyw = 1 THEN
  ValueWhite1 = ValueWhite
  backw = 1
  signalw = 1
  DELAYUS 50
  signalw = 0
  DELAYUS 100
 
IF ValueWhite >= 128 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 128
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 64 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 64
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 32 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 32
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 16 THEN
signalw = 1 
ValueWhite = ValueWhite - 16
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 8 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 8
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 4 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 4
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 2 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 2
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

IF ValueWhite >= 1 THEN
signalw = 1
ValueWhite = ValueWhite - 1
ELSE
signalw = 0
ENDIF
DELAYUS 50

signalw = 0
DELAYUS 100 

backw = 0
 
ENDIF


Deel van de code van ontvangende print:

WHILE 1=1
    ;in
    ready = 1
    REPEAT
    UNTIL back = 1
    ready = 0
     IF  signal = 1 THEN
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF  signal = 0 THEN
      DELAYUS 100
     ENDIF   
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 128
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 64
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 32
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 16
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 8
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 4
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 2
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF signal = 1 THEN
      ValueWhite = ValueWhite + 1
      DELAYUS 50
     ELSE
      DELAYUS 50
     ENDIF
     IF  signal = 0 THEN
      DELAYUS 100
     ENDIF
     
     ValueWhite1 = ValueWhite
     
     ;out     8
    IF ValueWhite1 >= 128 THEN
     PORTB.7 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 128
    ELSE
     PORTB.7 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 64 THEN
     PORTB.6 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 64
    ELSE
     PORTB.6 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 32 THEN
     PORTB.5 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 32
    ELSE
     PORTB.5 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 16 THEN
     PORTB.4 = 1 
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 16
    ELSE
     PORTB.4 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 8 THEN
     PORTB.3 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 8
    ELSE
     PORTB.3 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 4 THEN
     PORTB.2 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 4
    ELSE
     PORTB.2 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 2 THEN
     PORTB.1 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 2
    ELSE
     PORTB.1 = 0
    ENDIF
   
    IF ValueWhite1 >= 1 THEN
     PORTB.0 = 1
     ValueWhite1 = ValueWhite1 - 1
    ELSE
     PORTB.0 = 0
    ENDIF
     
WEND




Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Heb even snel gekeken, maar ik vrees dat je problemen krijgt met je timing, want 50 us bij de ene pic is niet exact het zelfde als bij de andere pic. Als je op deze manier bitjes wilt versturen zal je denk ik toch interrupts moeten gebruiken.

Maar maak je het jezelf niet veel te moeilijk?? Ik heb ook zelf een dag/nacht schakeling gemaakt. Deze is opgebouwd met een 16f628, deze stuurt software pwm signalen naar 3 uitgangen. deze uitgangen worden middels een rc filter gebufferd en d.m.v. 3 u2008b ic's stuur ik 3 groepen van lampen aan. Er is tijdens het regelen van de verlichting geen enkele flikkering waar te nemen in de verlichting.

En in alle huisje komen "lichtcomputertjes" opgebouwd rond een 12f675 en deze sturen (volledig random) de verlichting in het betreffende huisje aan. Hier is dus helemaal geen data nodig tussen alle printjes.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hallo Jan,

Ik zal het anders van de week eens met ms ipv us proberen, misschien dat dat beter gaat en dan kan ik daarna wel kijken of het sneller kan.

Te moeilijk maken, hmm dat is net hoe je het beschouwd. Mijn printen staan met elkaar in verbinding, en daardoor kan ik veel dingen instellen. En ik heb de verlichting overdag ook uitstaan bij de meeste huisjes, en 's avonds random aan.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Wat is ms of us?

Groeten,

Rauke
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Citaat van: memen45 op woensdag 15 januari 2014, 21:10:36
Wat is ms of us?

Groeten,

Rauke

ms = milliseconde
us = microseconde

Daarmee geef je aan of je wachttijd in microseconden wil of in milliseconden