Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dag/Nacht Schakeling, weer wat nieuws erbij

Gestart door Looney Tunes maandag 29 april 2013, 16:49:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Oh, bedankt, ik legde de link even niet. Ik vraag me trouwens wel af of dat het verbetert.

Wat ik me afvraag: klopt het dat je bij de ontvangende print 'synchroon' (voor zover dat mogelijk is met twee verschillende klokken) blijft lopen met de zendende print? (ik kan je software niet helemaal begrijpen omdat ik efficient in assembler programmeer ;)). Als dat namelijk zo is, zou ik bij de ontvangende print aan het begin van het ontvangen (dus zodra hij het start bit ziet) een halve bit tijd (in jouw geval dus 25us) wachten voordat je inleest. Zo zorg je namelijk dat je alle bits goed binnenkrijgt (je het dan een marge van +/-25us per reeks bits). Als je namelijk leest op het moment dat de zendende print net de uitgang verandert, weet jij niet meer wat je leest: oude bit of nieuwe bit? Of iets er tussenin.

Groeten,

Rauke
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hallo Rauke,

De back en ready zorgen voor het synchroon lopen.
Ik heb het ook veranderd naar halverwege de bit, maar ik krijg nog de verkeerde waardes op de uitgangen.

Het signaal wordt wel goed verstuurd, dat heb ik op een scoop gezien.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
CiteerValueWhite1 = ValueWhite

Schrijf je hiermee de waarde uit 'ValueWhite1' naar 'ValueWhite'? Als ja, dan is dat je fout, omdat je daarmee je net gelezen waarde overschrijft met onbekende waarden uit het ValueWhite1 register.

Anders is het gewoon de software stap voor stap nalopen met alle mogelijke waarden die kunnen worden ingelezen en volgen wat er met die waarden gebeurt. Daarnaast je hardware controleren: Controleren of je I/O's goed ingesteld staan, is de Out van je zender aangesloten op de IN van je ontvanger enz.

Groeten,

Rauke
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hoeveel IO poorten heb je tussen beide printen verbonden ?
Ik werk dan wel even een "protocol" voor je uit :-)


groeten,
Kris
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Hallo Kris en Rauke,

@Rauke, nee dat klopt. En ik heb de hard- en software al gecontroleerd ;).

@Kris, er lopen vanuit de 'main' print 3 lijnen naar de sub W en 3 naar de sub RGB printen. Hieronder staat het stuk hoe ze gedeclaired zijn.

; Output Datalijnen
  SYMBOL backw = PORTB.5               
  SYMBOL readyw PORTB.4               
  SYMBOL signalw = PORTB.3
  SYMBOL backrgb = PORTB.2               
  SYMBOL readyrgb PORTB.1             
  SYMBOL signalrgb = PORTB.0 


Alvast Bedankt voor de hulp,

John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Ondanks de problemen heb ik nog wel een foto'tje van de printplaat van de deelprint:



De IC's zitten er ondertussen wel op.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Oproep: Hulp gezocht
Mooi! Is dit al de min of meer definitieve versie van de print, of is dit nog om te experimenteren?
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Hallo Ernst,

Dit is min of meer de definitieve versie van de deelprint. Ik experimenteer er nog wel mee, maar dat is meer testen of de print geheel werkt.

Wonder boven wonder, ik heb vandaag de ledstripprint 'werkend' gekregen. :) Was het zo zat dat ik de hele code opnieuw getypt heb, en daarna werkte het, zal dus wel ergens een typefout gezeten hebben.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Fantastisch!

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Ja, ik ben er zelf er blij mee, gisteravond nog de printplaat uitgetekend in eagle. En nu even kijken waar ik de PCB kan laten maken. (Hij is groter dan een standaard eurokaart, dus dat kan nog leuk worden).

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Tja, ik heb enkel 70mm x 100mm liggen van PCB's... Ik denk dat je het sneller krijgt dan bij een PCB boer?


groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Tof dat je het werkend het gekregen, geeft altijd een lekker gevoel  :D Krijgen we binnenkort ook een filmpje te zien???????
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Hallo heren,

@Dylan, Ik ben ook in overleg met een PCB fabrikant over het laten maken van de PCBs. (Al heb ik misschien binnenkort nog wel een PCB'tje wat wel op een 7x10cm board zou passen, dan weet ik je wel te vinden.)

@Jan Willem, Ja zeker, ik sprong echt letterlijk even een gat in de lucht. Het heeft me maanden gekost om het werkend te krijgen, maar het is gelukt :). Ik zal binnenkort zeker wat foto en video-materiaal gaan schieten, zodat jullie het ook kunnen zien.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Hallo John,

Ik lees al een tijdje mee en ik wil je een  :thumbup: geven voor je doorzettingsvermogen.
Zelf snap ik er geen bal van maar vind het leuk en interssant om het te volgen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Bedankt Peter,

Het is voor mij ook een opluchting dat ik zover ben gekomen, en nogsteeds voortgang boek.

Ik heb het nog even druk met school, maar as vakantie komen de PCbs binnen dus dat wordt weer flink solderen :-) en examens leren. B)

Als ik weer wat te melden heb horen jullie het vanzelf weer :).

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Ben benieuwd!
Ik ga nu al mijn 2de project afwerken. PCB ligt hiervoor me... Hopelijk werkt het  :-)

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
En ik heb nu een RGB en een W ledstrip werkend op m'n print. :) :) Het zijn nog niet de goede kleuren voor deze schakeling, maar het werkt wel allemaal.

Nu kan ik dus verder met het verfijnen van de kleuren(aanpassing) en de rest van het systeem.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Super! Ik zit in het zelfde schuitje voor de kleuren... Als ik eerder de boel kan ophangen en testen post ik wel mijn RGB waarden.

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, De puzzelstukjes beginnen op hun plek te vallen
Eindelijk werkt ook de ledstripprint via het systeem :) (heeft ook 1000 regels gekost) B) :-)

Alleen de kleurcorrectie moet ik dus nog programmeren (Zodat de goede kleuren gebruikt kunnen worden), maar eerst ga ik het systeem maar eens aansluiten op een module, zodat ik zeker weet of het hele systeem samenwerkt. En eindelijk eens kan gaan genieten van hoe het systeem er in z'n geheel eruit gaat zien.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
En om het vorige bericht even af te maken, nu ook foto's van de print:



Met de dag verlichting:



Met de nacht verlichting:



Ik hoop dat jullie nu een nog beter beeld van het geheel kunnen krijgen, en ben zeker benieuwd naar de reacties.   

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Hey John

Mooi om te zien dat het geheel zo goed als werkt
Succes met de laatste aanpassingen aan de ledstrips!
Ik ben super benieuwd naar het eind resultaat in de module

Mvg Danny
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Yep Yep Yep! Ziet er netjes uit!
Wat zijn je RGB waarden?  :D
Want ik zet de ledstrip wit uit in de nacht, jij niet precies?

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Uitzetten geeft een lelijke flits. Of eigenlijk het aanzetten.  :D
Dus houd wit net aan. Zodat er geen licht afkomt maar je ze nog net ziet gloeien.  ;)

Leuk project. Ik kan niet wachten een achtergrond onder de ledstrips te zien.

Mvg Robin
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Flits? Met PWM kan je ze geleidelijk doven :)
Dan geven ze nog zo weinig licht voordat ze helemaal uit gaan dat je er niks van ziet.


groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ik hoop dat je gelijk hebt.
Meestal zie ik ze toch aanflitsen als het donker is.
Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe snel ze aangaan.

Ik vind het beeld altijd rustiger als ze niet helemaal uitgaan.
Maar dat is een persoonlijke keuze.

Robin
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Bedankt voor de leuke reacties heren :) :)

@Dylan, Ik heb de witte strip inderdaad zachtjes aan laten staan om een flits te voorkomen. Vaak is het namelijk zichtbaar bij de laatste stap voor het uit schakelen, zoals Robin ook al zei. En PWM waardes staan nog niet vast, het is nu ook vol aan/vol uit voor RG en de W naar de laatst mogelijke waarde.

Ik hoop binnenkort foto's van het geheel in een module in te bouwen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Je kan het nu nog zo programmeren dat uit=die laatste stap. ;)

Ik worstel op mijn werk al 15 jaar met aanspringende leds.
Zelfs een keer een lekstroom laten lopen om dat geflits te voorkomen.

Dat was het punt dat een ex-collega zelf een dimmer ging ontwerpen.
Die dimmer werkt met 12.000 tussen stappen. en wordt aangestuurd met een resolutie van 256 stappen.(DMX)
En is waarschijnlijk nog steeds op West End in gebruik. :D
Toch leuk om katte oogjes aan te sturen.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ja, dat heb ik ook gedaan voor de W strip. :D Bij de RGB strip moet je voor de kleur soms wel een paar kleuren uitzetten.

En via DMX en led is het soms goed te zien wanneer die stappen dan voorkomen. (Werk zelf ook regelmatig als lichttechnicus)

Ik zit voor het dimmen nogwel te experimenteren met welke frequentie het mooiste is, want stappen erbij maken zal wat lastiger worden. Maar als het in de module zit ingebouwd is het eenvoudiger om te zien wat het resultaat is.
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
De truc is om een tijd aan te geven en dan "in die tijd" de module naar de nieuwe stand te laten springen.
Dus een timingskanaaltje toevoegen zoals veel spots dat hebben om een beweging vloeiend uit te voeren.
Maar of als die trucage nodig betwijfel ik,maar misschien wel leuk om uit te zoeken natuurlijk.

Robin
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
In de test zag je het amper... Maar jha eerst ophangen en dan zien we wel :) Aanpassen is gewoon met USB kabeltje inpluggen en nieuwe code uploaden  :mrgreen:

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ach, het komt wel goed, heb het geheel nu werkend, het enigste is dat er wel een goede voeding opmoet en geen adapter, want die geven teveel spanningsval als ze alles aansturen.

Volgende stap: inbouwen en daarna kleuren aanpassen. :)

Gr, John

PS: Mochten jullie over dimmen van ledstrips nog verder discuseren, kunnen jullie dan een apart topic aanmaken, dan blijft deze toch meer gefocust op de elektronica. B)
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Haha :)
Nee, voor mij hoef dat niet.

Ik heb een 12V @ 15A voeding op Ebay gekocht voor mijn Lipo lader maar kan even goed gebruikt worden voor de led's. Dat zal wel voldoende zijn... Kostprijs 15 euro ofzo.

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Haha, maar het probleem is niet zozeer een terkort aan stroom (want op een labvoeding van 12VDC/500mA werkt het wel, maar op een 12VDC/2A adapter niet), maar aan de hoeveelheid spanningsval.

De labvoeding blijft namelijk keurig netjes op 12V maar de adapter schiet naar de 9-10V en geeft ook een hoop spanningsschommeling.

Ik had al even op ebay gekeken, en denk dat ik daar wel een mooie voeding gevonden heb, zal straks even een linkje neerzetten. Klikje doen :)

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ja die zou goed moeten zijn, wel een beetje duur maar dat is jouw keuze :)
Anders moet je weer 4 weken wachten haha.

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ja, heb geen 4 weken de tijd om te wachten :-)
Denk dat ik er zo een dan maar ga bestellen.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
 :mrgreen:

Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ik liep vanochtend tegen dit topic aan, interessant om goed te blijven volgen!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Dat is leuk om te lezen :)

Op de voedingen na ben ik nu, mits alles goed blijft gaan en ik niks vergeet, klaar.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Heb even een foto rechtstreeks van de camera geplukt, vanuit de module met het hele systeem ingebouwd:



Blijft toch leuk om zo'n nacht sfeertje te kunnen maken :)

De voeding is vandaag binnen gekomen, en dat werkt nu allemaal  :thumbup: :thumbup:, dus het is 'allemaal' af nu. :)

Ben zeer benieuwd naar de reacties...

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Dat ziet er gaaf uit John!
Wat een geweldige foto, dit vraagt om meer  O:-D

Mvg Danny
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Zeker mooi , dat vraagt om meer.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Netjes! Ik hoop zo'n resultaat ook te bekomen :)

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Ziet er zeer mooi uit maar ben nieuwsgierig naar meer   :D

groetjes Alex
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Dit is erg leuk om te lezen :) :)

Volgende week maandag (17/3) geef ik op school een presentatie. De avond is vrij toegankelijk, dus jullie zouden langs kunnen komen. (Meer info over deze avond wil ik wel via PB geven.)

Meer beeldmateriaal zal daarna volgen en indien gewenst wil ik dan ook wel wat vertellen over het geheel.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Bijna klaar - Foto's van ledstripprint online
Wat wordt dat mooi! Compliment om het zo uit te dokteren.  :thumbup:
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Resultaat online
Bedankt Ernst,

Ik heb gister nog even een stuk code herzien, waardoor het geheel nog wat sneller reageert op bepaalde instellingen.

Heb wel voor jullie de specificaties geüpdatet in de openingspost, en hieronder staan ze ook:




Hoofdprint:

- Systeem kan automatisch draaien of handmatig naar dag of nacht gaan.
- Bij handmatig de keuze uit: Hele cyclus doorlopen/Naar dag gaan/Naar nacht gaan.
- 6 Delen van modelbaan in geheel aan te zetten (overmeesteren, voor als je bv een lampje moet vervangen)
- LCD display om status uit te lezen, en te zien welke delen aanstaan.
- Tijden instelbaar via een menu (Van dag naar nacht en v.v. max 12 min en 48 sec / dag of nacht max 18 uur en 12 min)

Deelprint:

-16 uitgangen voor straatverliching (schemering tot dageraad aan)
  Waarvan: 8 eerder aan (voor bv. straatverlichting), 8 wat later aan (voor bv. parkverlichting)
of
-16 uitgangen voor huisverlichting (random aan en uit tijdens schemering)
  Bij nacht max. 4 uitgangen aan, bij dag max. 2 tijdens rest van de schemering max 8 of 16 aan. (varieert hoever in de cyclus is)


Print voor ruimteverlichting:

- Kan RGB en witte ledstrip aan sturen (RGB simuleert de verschillende kleuren licht)
- Kleur fade geleidelijk om. 
- Eventueel kleurcorrectie (Wordt nog geprogrammeerd, maar hangt ook af of er vraag naar is, want voor mezelf vind ik de kleur zo prima.)
- Eventueel mogelijkheid om te schakelen tussen RGB, W of RGB en W ledstrip. (Zodat de kleur ook goed uitkomt.)




Voor mezelf vind ik het resultaat nu goed maar mocht er duidelijke interesse zijn dan wil ik nog wel de kleurcorrectie programmeren.

Na morgen zal ik nog een filmpje online zetten.

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Resultaat online
Super!

Mijn systeem is minder geavanceerd omdat ik alles softwarematig instel. Maar ik ben benieuwd naar je filmpje! Ik volg je op de voet.

groeten Dylan
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Resultaat online
Ja, ik had ook voor de softwarematige manier kunnen kiezen, maar ik vond hardwarematig eenvoudiger en elektrotechnisch gezien maakt het voor mij ook niet echt uit.

Elke manier heeft zo z'n voor- en nadelen. :-) B)

Filmpje volgt (na) morgen

Gr, John
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Resultaat online
John,

Succes vanavond! En ik ben benieuwd naar je filmpje :thumbup:.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re: Bouw Dag/Nacht Schakeling, Resultaat online - Filmpjes
De presentatie-avond ging goed, dus hierbij de beloofde filmpjes van mijn dag/nacht schakeling in de module.

Ik heb twee filmpjes gemaakt, welke op onderstaand te vinden zijn.

De korte versie (overgang als foto’s):


De lange versie (overgang als film):


Veel kijkplezier, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel en ben zeer benieuwd naar de reacties. :)

Gr, John