Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...

Gestart door Henk163 maandag 29 april 2013, 14:29:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Beste forumleden,

Ik heb pas geleden een rookgenerator voor mijn BR38 (37030) gekocht.
De kap eraf gehaald, rookgenerator voorzichtig van onderaf in de pijp geschoven. Kap weer gemonteerd en twee druppeltjes rookvloeistof erin gedaan.

De rookgenerator werkt niet.

Nu rijd ik analoog en dit is een digitale locomotief. Is het zo dat ik iets moet instellen om de rookfunctie te laten werken of zou die het ook analoog moeten doen?

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
De rookgenerator staat bij analoog gebruik standaard ingeschakeld.
Plaatje, Bron: Gebruiksaanwijzing 37030
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Dank voor je reactie.
De rookgenerator heb ik inderdaad maar met twee druppeltjes gevuld.
De binnenzijde van de pijp licht geschuurd, net als de buitenkant van de rookgenerator voor goed contact
De onderzijde van de rookgenerator bevat een klein draadje van 1 mm. en drukt op de veer boven het lampje in de locomotief.
Het zou dus moeten werken, maar doet het niet.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk, misschien toch een luchtbel? Heb ik ook wel eens. Haal de vloeistof er weer uit en vul hem dan weer opnieuw, lukt meestal wel.
Succes.

Gr Ad
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Ad,

Ga ik nu proberen... :)

Groeten,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Heb je generator getest voordat je 'm monteerde?
Beetje vloeistof erin, generator in een kleine bankschroef o.i.d. klemmen, en contact maken met de rijstroom uitgangen van je, half open gedraaide,  transformator. 
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: nobody op maandag 29 april 2013, 16:32:55
Heb je generator getest voordat je 'm monteerde?
Beetje vloeistof erin, generator in een kleine bankschroef o.i.d. klemmen, en contact maken met de rijstroom uitgangen van je, half open gedraaide,  transformator.

Ja, ik heb inderdaad daarna getest. Bruin draadje en rood draadje eraan gemonteerd. Inderdaad deed de rookgenerator het toen wel. Na inbouw niet...

Ben nu aan het proberen een klein draadje aan de onderkant iets te verlengen (solderen). Eens kijken of dit werkt...

Groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Beste Henk,

Je zegt een digitale lokomotief die analoog rijdt, brandt het lampje als je rijdt? kortom staat er stroom op?

Groet,

René
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Als je analoog rijdt, moet je voldoende spanning geven om rook te produceren.
Bij lage snelheden kan de spanning onvoldoende zijn, om de rookgenerator te laten roken.

Zit de originele decoder er nog in?
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Rene1968 op dinsdag 30 april 2013, 08:49:29
Beste Henk,

Je zegt een digitale lokomotief die analoog rijdt, brandt het lampje als je rijdt? kortom staat er stroom op?

Groet,

René

Hallo René,

Ja, lampjes branden en de locomotief rijdt prima.

Groeten, Henk


Kappa,

De rookgenerator doet het wel als ik deze aansluit op een transformator. (draaischakelaar op de helft)
De binnenkant van de pijp heb ik ook iets opgeschuurd (massacontact) en toch weigert de rookgenerator.
De originele decoder zit er ook nog in.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Het lijkt er op dat de AUX1 niet werkt.
Je kunt de AUX1 eens testen met een 19V lampje tussen het contact lipje en chassismassa.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Standaard staat f1 niet aan als een decoder analoog wordt aangestuurd. Oftewel, dit moet geprogrammeerd worden.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Bij analoog bedrijf staat f1 wel altijd aan.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: nobody op maandag 29 april 2013, 15:24:30
De rookgenerator staat bij analoog gebruik standaard ingeschakeld.
Wijbe, Ad heeft gelijk. (En ik óók).
Topic-starter a.u.b. niet op verkeerd been zetten :important:
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Kappa op dinsdag 30 april 2013, 17:34:33
Het lijkt er op dat de AUX1 niet werkt.
Je kunt de AUX1 eens testen met een 19V lampje tussen het contact lipje en chassismassa.

Dit heb ik gedaan. Weer de locomotief open en vervolgens een lampje tussen contact en chassismassa gedaan. Het lampje brandt.
Nogmaals binnenkant pijp geschuurd. Lipje maakt contact met onderkant rookgenerator. Nog steeds doet de generator het niet zodra die in de loc zit. Buiten de loc op de transformator wel...

Wat kan het nu zijn? Moet ik, zoals ik lees, iets instellen? Hoe?

Vriendelijke groeten,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Aan de originele decoder kan je, buiten het adres (dipswitches) en de optrek/afrem vertraging (potmeters) niks instellen.
Zit het draadje onderaan de rookgenerator wel goed en maakt deze contact met de koperen veer in de lok?
Kun je eens wat scherpe foto's plaatsen van de rookgenerator en de koperen veer in de lok?
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Onderkant pijpje zit een klein stukje 'ijzerdraad'. Het kan helpen wanneer je dit stukje licht schuurt. Er zit vaak namelijk een laagje op dat voorkomt dat rookgenerator goed kontakt maakt met lipje van locomotief.

Succes, Andre
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Kappa op woensdag 01 mei 2013, 20:20:01
Henk,

Aan de originele decoder kan je, buiten het adres (dipswitches) en de optrek/afrem vertraging (potmeters) niks instellen.
Zit het draadje onderaan de rookgenerator wel goed en maakt deze contact met de koperen veer in de lok?
Kun je eens wat scherpe foto's plaatsen van de rookgenerator en de koperen veer in de lok?

Het draadje maakt goed contact met de veer in de lok. Onderaan de rookgenerator zat nog een heel klein stukje draad (1mm). Eigenlijk meer een soort haakje... Ik heb hier van dezelfde dikte een stukje aan vast gesoldeerd. Daarna getest en hij deed het prima met een transformatorverbinding. Ik zal eens kijken of ik morgen foto's kan maken.

Vr. groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hierbij de beloofde foto's...











Vriendelijke groet,
Henk163

Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Heb je al geprobeerd om de rookgenerator 180 graden te draaien, zodat het metalen draadje onderaan de rookgenerator nar voren wijst?
Het kan namelijk zijn dat koperen veer net langs het draadjes gaat.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Kappa op donderdag 02 mei 2013, 12:34:00
Henk,

Heb je al geprobeerd om de rookgenerator 180 graden te draaien, zodat het metalen draadje onderaan de rookgenerator nar voren wijst?
Het kan namelijk zijn dat koperen veer net langs het draadjes gaat.

Nee, dit heb ik inderdaad nog niet gedaan. Ga ik proberen!
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Rookgenerator 180 graden gedraaid...werkt helaas ook niet.
Ik heb hem er maar uitgehaald. Nog eens geprobeerd met transformator. En tja, dan rookt het allemaal prima. Ik geef het niet op, maar weet niet hoe nu verder.  :(

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
 Het lipje even heel licht opschuren misschien?
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Wasmi op vrijdag 03 mei 2013, 08:00:17
Het lipje even heel licht opschuren misschien?

Heb ik gedaan,  :? helpt niet...

Vriendelijke groeten,

Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Vreemd, maar goed, volgende test...... Kap van de lok af, rookgenerator in een testsnoertje met krokoklemmetje klemmen, testsnoertje aan massa en de rookgenerator met je hand op het contactlipje houden. Dan weet je zeker dat het contact overan goed is. Overigens, met het lipje bedoelde ik het contactlipje in de lok, dat ziet er op de foto niet uit alsof het recent is schoongemaakt........

Walter
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Henk,

Maakt het lipje van de rookgenerator wel contact met die van de loc?
Ik zet het lipje van de rookgenerator altijd in een hoek van 45 graden en in dit geval dan naar voren gericht in de loc.
Ben benieuwd wat dan het resultaat is.

Groeten,
Ton.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Wasmi op zaterdag 04 mei 2013, 05:47:08
Vreemd, maar goed, volgende test...... Kap van de lok af, rookgenerator in een testsnoertje met krokoklemmetje klemmen, testsnoertje aan massa en de rookgenerator met je hand op het contactlipje houden. Dan weet je zeker dat het contact overan goed is. Overigens, met het lipje bedoelde ik het contactlipje in de lok, dat ziet er op de foto niet uit alsof het recent is schoongemaakt........

Walter

Hallo Walter,

Oké, ik dacht dat je het lipje onder de rookgenerator bedoelde. Het koperen contactlipje van de locomotief heb ik nu met een schuurpapiertje behandeld. Zoals jij beschreef, heb ik de rookgenerator op het lipje geplaatst en hij rookte!
Daarna weer in de locomotief gedaan. Doet het niet.

Vandaag was ik op de beurs in Houten. Bij diverse Märklin handelaren het probleem voorgelegd. De één zegt: "Een digitale loc uit 2006 heeft een decoder die standaard de rookgenerator laat werken bij analoog gebruik, net als de verlichting". Een ander weet weer te melden dat je een digitale loc op een digitale baan moet zetten en vervolgens de functie 'roken' aan moet zetten. Daarna zou die het dan analoog moeten doen...

Enfin, ik vind het fijn dat jullie meedenken.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Ton,

Het lipje onder de rookgenerator maakt contact. Heb het inmiddels verbogen naar een hoek van 45 graden.

Groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Rookt ie nu eindelijk, nu je het lipje hebt verbogen?
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lijkt me dus het probleem. Als je nu het uiteinde van het contactlipje horizontaal buigt, de rookgenerator er in steekt met het draadje naar voren wijzend zou het goed moeten komen. Ter controle, plaats de kap eens zonder de rookgenerator er in, en kijk in de schoorsteen. Dan moet je het contactlipje goed kunnen zien zitten, mooi in het midden. Wat kan gebeuren is dat als het lipje zo schuin staat het toch geen contact maakt met de generator. Dat hij het deed op de manier zoals ik had beschreven betekent ook dat je niks digitaal hoeft aan te zetten, hij staat gewoon aan (dat had je zelf ook al eerder bewezen met het lampje......). Als dat ook niet werkt heb je geen goede massa. Je kan heel voorzichtig de generator tussen je vingers een beetje ovaal knijpen, let op, HEEEL voorzichtig. Verder een fijn schuurpapiertje oprollen en de binnenkant van de schoorsteen vd lok opruwen.

Walter
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Wasmi op zondag 05 mei 2013, 17:45:03
Lijkt me dus het probleem. Als je nu het uiteinde van het contactlipje horizontaal buigt, de rookgenerator er in steekt met het draadje naar voren wijzend zou het goed moeten komen. Ter controle, plaats de kap eens zonder de rookgenerator er in, en kijk in de schoorsteen. Dan moet je het contactlipje goed kunnen zien zitten, mooi in het midden. Wat kan gebeuren is dat als het lipje zo schuin staat het toch geen contact maakt met de generator. Dat hij het deed op de manier zoals ik had beschreven betekent ook dat je niks digitaal hoeft aan te zetten, hij staat gewoon aan (dat had je zelf ook al eerder bewezen met het lampje......). Als dat ook niet werkt heb je geen goede massa. Je kan heel voorzichtig de generator tussen je vingers een beetje ovaal knijpen, let op, HEEEL voorzichtig. Verder een fijn schuurpapiertje oprollen en de binnenkant van de schoorsteen vd lok opruwen.

Walter

Hallo Walter,

Vanavond weer een uurtje bezig geweest.

Ik heb precies gedaan wat je hierboven beschrijft. Het koperen lipje zit precies onder de pijp, de binnenkant van de schoorsteen nogmaals geschuurd. Ook de buitenkant van de rookgenerator licht geschuurd. Zelfs nogmaals met een lampje gecontroleerd of er stroom door het contactlipje in de locomotief gaat. Lampje brandt! Een beetje ovaal knijpen lukt niet maar de generator gaat er met weerstand in en is er moeilijk weer uit te krijgen. Dus op zich moet het aan de binnenkant van de pijp contact maken.
Ook voel ik bij het vastschroeven van de behuizing een lichte weerstand van het lipje op de rookgenerator. Daarna de locomotief weer op de baan. Halve snelheid, volle snelheid....geen rook. :(

Blijft een uitdaging om het werkend te krijgen...

Vriendelijke groet,
Henk163

Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Pffff.... zo moeilijk kan get toch eigenlijk niet zijn, eigenlijk doe je alles goed. Ik keek nog eens naar de foto waar je de rookgenerator in de schoorsteen ziet zitten. Kan die niet verder de schoorsteen in? Heb net even bij de mijne gekeken, en daar komt de generator bijna tot bovenin de schoorsteen. In jou geval steekt het mogelijk te ver naar binnen en wordt het contactlipje eigenlijk van het contactdraadje afgedrukt.

Walter
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Oké, dank voor je reactie Walter. Morgen kijk ik of dit nog verder de pijp in geschoven kan worden.

Groeten,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hallo Henk.
Net met verbazing al jouw inspanningen gelezen om de BR38 aan het roken te krijgen! 8o
Nu is het wel zo dat dit type rookgenerator wel iets lastiger in te bouwen is dan zijn "grote" broer de 7226.
Wanneer je op ons forum eens naleest wat voor problemen er in de loop van jaren zijn geweest, dan valt het op dat dit vaak deze uitvoering is en dan meestal contact problemen.
Met de BR64 en 72270 vaak hetzelfde probleem maar uiteindelijk komt het toch voor elkaar.
Ook goed dat je rookgenerator los getest hebt, met een defecte rookgenerator is het slecht roken! :D

Veel succes en (uiteindelijk) plezier met roken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk wat je ook nog kan proberen is om het deel van de rookgenerator te vertinnen wat in de kap zit.
Bij mij heeft het geholpen bij de BR64
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Het enige waar ik nog aan denk is dat de kap geen massacontact met het lokframe maakt.
Hierdoor is de stroomkring niet rond en kan de rookgenerator niet roken.
De kap en het frame hebben blijkbaar zo'n dikke laklaag dat dit een isolatie voor de stroomkring vormt.
Probeer eens de schroefjes van de kap goed vast te draaien, of eventueel de lak rond de schroefgaatjes voorzichtig weg te krabben, waardoor er een elektrische verbinding kan ontstaan tussen kap en frame.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hallo Albert-Jan,

Het valt inderdaad niet mee om de rookgenerator in de loc werkend te krijgen.

Hallo Kappa,

De schroefjes zijn door mij nu ongeveer 20 keer los-en-vastgeschroefd. Ik krab liever niet teveel aan de lak. Wel heb ik een extra koperen draad rondom de pijp van de rookgenerator geplaatst. Dit maakte contact met het opgeschuurde gedeelte in de pijp. Helaas zonder rookresultaat. Er zitten ook pinnetjes op het frame die je kunt indrukken (zie foto) en deze zorgen volgens mij ook voor het massacontact... Met het krabben van de lak wacht ik nog heel even... ;)

Hallo Feerden,

Vertinnen, hoe doe je dit?

Hallo Wasmi,

De generator heb ik tot bijna bovenin de pijp geduwd. Verder kon die niet meer. Werkt niet.
Het valt mij nu ook op dat ik iedere keer rookolie in de behuizing aantref (en ik knoei niet want ik gebruik een injectienaald voor het toedienen) Is de rookgenerator nu ter ziele in verband met het vele in-en-uitschuiven...een lekje aan de onderkant? (of kan dit niet)

Ik hoop dat ik niet teveel mensen belast met dit topic. Maar ja, ik geef nu eenmaal niet zo snel op. Jullie meedenken en adviezen stel ik bijzonder op prijs. Probeer ze ook stap voor stap uit.

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk vertinnen doe je met de soldeerbout, dit is een laagje tin aanbrengen op de bovenkant van de rookgenerator
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Beste Henk
Ik waardeer je vastberadenheid ,ik herken dit wel.
Maar heb je geen multimeter ? Dan kan je een massaprobleem uitsluiten door te meten .Zet de lok in elkaar en meet dan de weerstand tussen de (massa)wielen en bovenkant pijp .Meet je hier iets dan is de massa goed en ligt het aan de contactveer .Meten is weten zeggen een hoop forumleden.
Veel succes . Ik zou je best willen helpen maar ik weet niet waar je woont.
Wim
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Citaat van: Henk163 op maandag 06 mei 2013, 22:50:37
Er zitten ook pinnetjes op het frame die je kunt indrukken (zie foto) en deze zorgen volgens mij ook voor het massacontact...
Henk, die twee pinnetjes zijn de aansluitingen naar de klokankermotor, die in de ketel zit.
Leg deze dus nooit aan de massa!!! Dan is het einde decoder.
Je probleem zal je toch in de slechte massa van de lokkap moeten zoeken.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Wim, ik heb (nog) geen multimeter. Mocht het volgende week nog niet gelukt zijn, dan kan ik er dan op mijn werk eentje lenen.

Citaat van: Kappa op woensdag 08 mei 2013, 08:59:06
Citaat van: Henk163 op maandag 06 mei 2013, 22:50:37
Er zitten ook pinnetjes op het frame die je kunt indrukken (zie foto) en deze zorgen volgens mij ook voor het massacontact...
Henk, die twee pinnetjes zijn de aansluitingen naar de klokankermotor, die in de ketel zit.
Leg deze dus nooit aan de massa!!! Dan is het einde decoder.
Je probleem zal je toch in de slechte massa van de lokkap moeten zoeken.

Oef, goed dat je dit zegt. :thumbup: Nu heb ik de decoder nog. Ik ga de komende dagen op zoek naar de slechte massa, eventueel vertinnen...

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk,

Mocht de decoder overlijden dan kan er altijd nog een mSd in ==>Klik. ;)
Mijn Br38 loopt nu als een zonnetje en puft en fluit erover. :thumbup:
PS: ik zal ook eens de massa van de kap t.o.v het frame doormeten.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Beste Henk,

Ik heb zelf ook wat ervaring met een rookgenerator.
Dit zijn de tips die ik kan geven:
Aan de onderkant zit een puntje dat ervoor zorgt dat het geen contact maakt met de loc,
De draad van het rook contact kan niet aangesloten zijn,
Als dit niet helpt zou u dan een foto van de lamp, rookgenerator, voorkant loc van boven af gezien
en de rest van de loc en losse kap kunnen sturen dan heb ik wat meer inzicht.

MVG,
Tim
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Tim,

De onderkant van de rookgenerator maakt contact met het koperen lipje. Ik heb gecontroleerd of de draad van het rookcontact is aangesloten en het werkt buiten de locomotief wel (transformator).
De foto's heb ik al geplaatst hoor...

Ik ben er ruim een week mee bezig geweest en heb nu tijdelijk even geen tijd meer (examens nakijken :P)
Zelf denk erover na om een nieuwe rookgenerator te gaan kopen. Maar eerst ga ik nog even aan de binnenkant met de "Dremel" aan de gang. Licht opschuren van de onderkant van de pijp...Over een poosje ga ik dus weer verder want het gaat mij natuurlijk op de één-of-andere manier wel lukken :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Henk, kun je eens het volgende proberen:
Zet de lok op de rail en zet de rookgenerator aan.
Pak nu een testkabel, liefst met krokodillenklemmen en zet één klem op de rail(massa) en leg de ander tegen een metalen deel van de kap van de lok.
Je kunt het best de bel nemen.
Als de rookgenerator het nu wel doet, dan ligt het probleem in een elektrische isolatie tussen kap en frame.
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Henk,

U kunt proberen om een draadje van het lampje naar de rookgenerator maken.
Zodra deze er al zit maak die dan los en maak een regstreekse verbinding van de motor naar de generator.

Met vriendelijke groet,
Tim
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
U zou ook het pootje van de rookgenerator een beetje meer naar rechts (van het lampje af)
Zodat deze dichter bij de rookgenerator zit.
Eerst even de draadjes doen.

Met vriendelijke groet,
Tim
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi Henk,
Hoe sluit u de rookgenerator op de transformator aan?
Als dit lukt doe dit dan eens op de zelfde manier in de loc.
Waar komt de stroom van de rookgenerator vandaan?
Hoe zit het aangesloten?
U zou het allemaal (contacje motor generator) schoon kunnen maken met wasbenzine.
met vriendelijke groet,
Tim
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Ik las met verbazing deze lange topic.  Ken het probleem dat de generator moeilijk contact maakt met het veertje.  Hoe heb ik in het verleden sommige problemen verholpen :
-vertin het draadje onderaan de generator en breng wat extra soldeer aan.  Vaak maakt dit vanzelf contact met de veer
-indien nog geen rook : soldeer een draad onderaan de generator en verbindt deze met de draad die van de decoder komt (met krimpkous !) en zet de kap er terug op. Je kan die verbinding vast maken maar ook los door twee kleine stekkertjes te gebruiken.  Zo kan de kap makkelijk van de loc worden verwijderd.
Werkt al jaren probleemloos

Groeten

William
Re: rookgenerator 72270 in BR 38 doet het niet...
Hoi William,

Dank voor je reactie. Het draadje onderaan de rookgenerator heb ik al vertind (zie foto).
Het solderen van een draadje aan de draad van de decoder is nog een optie. Dank voor de tip.

Bijna vakantie...en dan heb ik weer tijd om dit te proberen.

Vriendelijke groeten,
Henk163