Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?

Gestart door wila zondag 28 april 2013, 23:46:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Zit er over te denken om naast een nieuw aan te schaffen PC (Apple) een aparte pc te kopen voor de baanbesturing, om daar straks alleen iTrain op te laten draaien, gekoppeld aan een Ecos 50200.
Mijn vraag is, wat voor eisen moet er aan de pc gesteld worden, welke software en moet deze ook op internet kunnen?

Wie kan mij aan de juiste informatie helpen.

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Wim,

als je even hier kijkt dan denk ik dat veel van jouw vragen al worden beantwoord.

Internet is makkelijk maar niet specifiek nodig.
Een simpel pc-eetje kan al voldoende zijn.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Pc:
32-bit of 64-bit besturingsprogramma zoals Windows, Mac OS X, Linux of andere Linux varianten.
Java Runtime environment (JRE) versie 1.6 of 1.7
De minimale hoeveelheid geheugen is 256 Mb RAM, maar 512 Mb of meer wordt aanbevolen.
Netwerkkaart

Scherm:
minimaal een resolutie van 1024 x 768 gewenst om het schakelbord goed te kunnen lezen. Afhankelijk van de grootte van de modelbaan is een hogere resolutie aan te bevelen.

Echter hier kan ik niets vinden over welke processor?
Qua harde schijf hoeft het ook niet veel te zijn, lijkt me.

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Hoi Wim,

Ik gebruik zelf een Pentium 4 met 1GB geheugen en XP. 512MB werkt echter ook prima.
Processorsnelheid is niet zo belangrijk, scheelt alleen in opstarten.
Heb er geen internetverbinding op, is ook niet noodzakelijk.
Een USB poort is wel om aan te raden, eventuele updates, backups en plaatjes van locs kun je dan overzetten via een USB stick. Kleine HD is meer dan voldoende.
Belangrijk vind ik persoonlijk wel het beeldscherm. op een 14" kun je minder zien als op een 19", maar dat is vanzelfsprekend.
Vanavond of Morgen moet zoiets best te scoren zijn!
Succes!
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Bij Hobby in Praktijk staat een kleine zwarte PC.
Deze,

http://www.samenkopen.net/action_product/218281/155758

Zoals je ziet heeft die de volgende proccessor:
Moederbord: Jetway 7F21G2E
Processor: 1,2 Ghz VIA
Ram: 256 Mb
Harde schijf: 40 Gb (2.5'' s-ata)

Hier draait Itrain al prima op.
Dus alles wat je nou koopt is toch sneller en is meer dan geschikt voor Itrain.

Groeten Sander
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Wim, ik heb geen idee welke proccesor je nodig hebt, misschien dat je het antwoord op het i-Train forum kan vinden en anders kan je het daar altjd navragen.

Internet verbinding is niet nodig maar wel makkelijk als er een update is.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Wim, Sander geeft het goede antwoord: alles wat je tegenwoordig koopt draait iTrain zonder problemen. Een instap model laptop is al genoeg...
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Bij bijvoorbeeld Dell hebben de twee instap laptops een Intel® Celeron® 1007U processor met 2GB ram of Intel® Pentium® 2117U processor (1,80 GHz, 2 MB cache) met 4GB. Windows 8 64bit, 320GB harde schijf voor rond de ?300/350.
Dit zou dan al voldoende zijn?

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Waarom zoveel geld uitgeven, dat pceetje wat Sander aangaf voldoet prima, scherm aan de wand en je hebt een geweldige controle station.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Via de link van Sander staat er dat al deze uitverkocht zijn.

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Misschien even verder zoeken, ik had er voorheen 1 via MP voor 50 euro van Dell incl. Monitor.
Heb het weggedaan omdat ik er geen plaats meer voor had, baan draait nu op mijn eigen PC.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Een nieuwe pc er speciaal voor aan schaffen is totaal weg zonde van het geld. Zoals Thomas net aangaf.

Een goede pc, wat goed draait, je hebt immers enkel je besturings systeem nodig wat makkelijk draait.

Dus gewoon alles formateren, installeren van windows, xp draait stabiel genoeg.

Op mp zie je legio aan desktop pc incl monitor,  tussen 50 - 100 euro.

Het wordt immers je marklin pc, en heb je andere functies of snelheden niet echt nodig etc.

Je baanoppervlakte is zondag dat je minimaal met een 14 of groter makkelijk vooruitkunt.

Hopelijk dat je nu een beter beeld krijgt wat haalbaar is en dat t niet je klauwen met geld moet gaan kosten
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Wim, ik heb eventueel wel een desktop voor je staan... Is een tower model dus wel groot en ik heb geen beeldscherm over.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Kees, je hebt PB.

Gr Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Beantwoord Wim!
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Iedereen raad hier dan wel 'oude barrels' aan. Maar het is ook maar net hoeveel treintjes en wissels ga je aansturen. Heb je een grote baan met veel treinen en wissels dan zou ik toch niet een te langzame computer gebruiken. Dan krijg je helaas vertraging in je data. Hangt natuurlijk ook af wat voor interface je gebruikt.

Ik spreek uit ervaring, zie om me heen dat de meesten toch minimaal een Pentium 4 met 512 mb werkgeheugen of vergelijkbaar gebruiken. Veel 'ouder' zou ik niet meer gaan gebruiken, dan zie je af en toe toch echt dat de pc het niet aan kan.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
512 mb is ook super weinig  Wijbe.

denk dat je met 2 gb werk geheugen geen zorgen mag maken, Zoals ik zei een kale versie van windows er op zetten dan zuigt je pc ook minder .. :thumbup:
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
En geen internet en automatische updates erop.
Gewoon laten zoals die is na een XP install.

Groeten Sander
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Een oude PC (Pentium 4, 512mb, ...) kan makkelijk worden 'opgelapt' (lees: minder onnodig geheugen verbruiken) door gebruik te maken van een Linux distributie. Een perfecte distributie voor zo'n opdrachten is Lubuntu.
Die is zo licht als een veer. Een tien jaar oude PC werkt er nog zelfs mee.

Xander is zo vriendelijk geweest en ook Itrain voor Linux uit te brengen.

Je kan gratis testen met een zogenaamde LiveCD. Kan je branden met een progje zoals CDburnerXP (gratis).
Dat is een CD waarvan je de computer kan opstarten (even in het BIOS (ff drukken op DEL, F12 ,... bij opstarten voor dat Windows verschijnt) de boot volgorde aanpassen).
En je kan uitproberen, bevalt het niet (via de CD is de snelheid niet optimaal, na de installatie kan je pas echt goed profiteren van Linux)? Geen probleem, afsluiten, CD eruit en klaar.

BTW: Als je Linux installeert pas je best Swapiness aan, is een simpele handleiding voor. Dit stelt in hoe snel het HD geheugen moet worden aangesproken i.p.v. het snellere RAM geheugen. Standaard is dit te hoog en werkt het veel trager. Antivirus enzo heb je ook niet meer nodig. Firewall (zit er in, maar moet je inschakelen) is natuurlijk altijd nodig. voordat is ook een simpele handleiding.

Alles vind je op deze website: https://sites.google.com/site/computertip/


groeten Dylan
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Nou komt dat ff gelegen, dat staat op de PC die ik aan Wim geef. Maar ik denk dat hij Windows wil, moet hij zelf weten....
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Zoals jullie kunnen lezen, is de pc geregeld :) :) :) :) :)
Toppie, Kees.

Enige waar ik ervaring mee heb is windows.
En ik moet al zoveel leren met deze hobby, dus een ander besturingssoftware erbij :D.

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Morgen moet ik werken Wim (hoort bij mijn baan...), dus ik zal daarna een en ander regelen. We houden contact!
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ik zou het voorlopig dan maar bij Windows houden, ik ken dat andere ook allemaal niet.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
...en is zoiets als dit ook een mogelijkheid? Kan ook met Linux... :help:
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Hoi Ernst,

Als ik kijk naar de eigenschappen , ziet het er goed uit.
Qua opslag weet ik het niet. Maar dat kunnen de Linux experts beter beantwoorden.
Zou wel een leuke oplossing zijn.

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ik heb net redelijk goedkoop een MAC mini G4 aangeschaft, waar iTrain ook heel goed op draait.
Ik was slechts 110 euro kwijt voor een machine met 1 Gb geheugen en 40 Gb hard schijf.

Lekker compact en goed werkend met OSX 10.5 al geinstalleerd.

Groet,
Bert
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Hoi Bert,

Dat is een leuke prijs en inderdaad compact, maar niet zo maar te vinden denk ik.

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ik gebruik hier een simpele P4 met windows XP, en bestuur 2 banen eentje via iTrain en eentje via Koploper tegelijkertijd.
Heeft ook gewoon een virusscanner actief en een netwerk aansluiting. Gewoon een PC nemen waarvan er 13 in een dozijn zitten en welke je zo van iedere zolder kunt plukken.

Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
MP heeft hier dusdanig goede staan. Afdingen en je bent voorzien van een leuke pc voor weinig geld wat jaren meegaat voor itrain etc :thumbup:

Edit Ad: Citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Citaat van: wila op dinsdag 30 april 2013, 09:56:27
Hoi Ernst,

Als ik kijk naar de eigenschappen , ziet het er goed uit.
Qua opslag weet ik het niet. Maar dat kunnen de Linux experts beter beantwoorden.
Zou wel een leuke oplossing zijn.

Gr.Wim

Ga dan beter voor Rasberry Pi B-model heeft meer aansluitingen van een echte PC.


groeten Dylann
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Zoals eerder gemeld, ben ik inmiddels voorzien.

Naam Topic kunnen we beter aanpassen naar welke pc/software gebruiken jullie voor Itrain / Koploper :)

Gr.Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Citaat van: treinbert op dinsdag 30 april 2013, 13:02:38
Ik heb net redelijk goedkoop een MAC mini G4 aangeschaft...

Ik dacht jij ook bezig was met een Raspberry? Was ik nou juist ook benieuwd naar...
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Hoi Ernst,

Het klopt, dat ik ook de Raspberry PI gebruik, maar daarvan is de snelheid voor iTrain toch iets te traag. Het gaat wel als client, maar niet goed als server. Voor RocRail heb ik nog niet voldoende tijd gehad en het nog niet voldoende uitgetest.

De iMac wordt op dit moment waarschijnlijk mijn server voor iTrain met meerdere clients op strategische plekken aan de baan.

Groetjes,
Bert
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Om aan alle onduidelijkheid een einde te maken zeg ik zorg voor minimaal 512 MB. De harde schijf ruimte is beperkt en wordt vooral bepaald door het OS. Er moet dan nog zo'n 100 MB ruimte zijn voor iTrain en wat plaatjes en baanplannen.

Wat de processor betreft is een Intel (of compatible AMD)  op dit moment het beste. Ik zou zeggen vanaf een Pentium 4 of alles wat daarna uitgekomen is. Ik zou nu niet meer beginnen aan een PowerPC (Mac Mini G4) omdat dit in 2005 afgesloten is en slechts Java 5 ondersteunt. Dat werkt nog wel, maar met Java 6 of 7 loopt het allemaal veel soepeler.

Ga als je nog wat moet aanschaffen voor een machine waar nu Java 7 voor te krijgen is zoals Windows XP en hoger, Linux. Voor Mac gebruikers moet je dan een 64-bits Mac (Core 2 Duo of beter) hebben om Java 7 te kunnen draaien . Dan zit je ook in de toekomst goed als de eisen misschien bijgesteld moeten worden en ik voor de ontwikkeling over moet op een nieuwere Java versie als minimum om bepaalde zaken te ondersteunen die alleen in deze versie beschikbaar zijn (denk betere ondersteuning voor touchscreens en hogere resolutie-schermen). Voor iTrain 3.0 blijven de eisen nog gewoon dezelfde als nu en zal de ondersteuning van Linux beter zijn door een mooiere look & feel en betere ondersteuning van seriële poorten (USB) met echte namen.

Wat betreft computers als de Raspberry PI en andere ARM processors. Deze zijn grafisch vaak te langzaam, omdat het tekenen van het scherm niet versneld wordt in hardware onder Java. Dat wordt misschien beter in de toekomst, maar 700 Mhz, single core is wel langzaam en vergelijkbaar met een telefoon van een paar jaar terug. Het is leuk om een simple demo-baantje te laten rijden met 2 loks, maar niet iets om je baanplan mee in te voeren. Dan ga je je ergeren. Wat wel goed gaat is de besturing van de treinen. Dus als je het window minimaliseert of headless (zonder window) start dan gaat het wel prima.


Groet,

Xander
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Hallo Xander,

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. :thumbup:
Duidelijker kan niet, lijkt me.

Gr. Wim
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Citaat van: xanderb op donderdag 02 mei 2013, 10:26:25
...Wat betreft computers als de Raspberry PI en andere ARM processors....

Helder, dank Xander.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Gisteren heb ik Itrain gedownload. Koploper stond er al op en Raptor wil er niet op :(
Ik gebruik een laptop, Toshiba portégé 7200 series. Een al wat oudere machine, maar voorzien van een alle mogelijke verbindingen, ook een fysieke compoort en een seriële poort. Besturingssysteem is Windows 2000.
Maar ik ervaar nu dat Itrain zich een beetje agressief gedraagt. Elke keer als ik de laptop opstart, komt dat programma ook te voorschijn. Ik heb er al enige programma's op losgelaten die zich bezighouden met te bepalen, welk programma wel en welk programma niet mag opstarten, maar Itrain trekst zich daar geen lor van aan.
Weet iemand hoe ik dit programma enig beschaafd gedrag kan bijbrengen?
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ik begrijp dat Raptor er niet op wil, dat is namelijk geen software.

De software van iTrain downloaden ????? waarschijnlijk heb je de demo versie er op staan of heb je een proeflicentie.
Als de laptop steeds opstart en iTrain wordt dan automatisch geopend dan denk ik dat er iets is fout gegaan.
Wellicht kan je even beter omschrijven welke uitvoering iTrain je gehbt gedwonload en hoe je die hebt geïnstalleerd.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ik heb inderdaad een proefversie van Itrain gedownload. Maar ondertussen een heldere inval gekregen en probleem is opgelost. Programma was in de startsectie van Win2000 terecht gekomen. Daar heb ik het weggehaald en nu functioneert het gewoon, wanneer ik er op klik.
Dat Raptor er niet op wil is in zoverre te verklaren dat het geen windows programma is. Maar ik heb een laatstelijk een CD-rom  gekregen en die zou als het goed is bij het opstarten van de laptop Win 2000 aan de kant moeten gooien en met een eigen systeem komen. Maar goed, dat komt ook nog wel voor de bakker.
Koploper en Itrain heb ik inmiddels. Handleidingen ook. Nu maar eens een paar dagen flink lezen. Ben ik als ik op cursus kom in ieder geval eigenaar van wat termenologie B)
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Dat van de Raptor snap ik niet wat je daar mee bedoelde, de Raptor is een centrale waar geen computer aan te pas komt.
De besturing gebeurt geheel door de Raptor zelf.
Men kan wel tegenwoordig middels een SpDrs60 methode de Raptor op de pc grafisch volgen, maar voor zover ik weet kan men de Raptor niet via de PC besturen want dan schiet het zijn doel voorbij.
De Raptor is bedacht en ontwikkeld voor mensen die niet met een PC de baan willen besturen.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Klopt helemaal wat je zegt. Maar middels die CD-rom zou ik dus op m'n laptop -zonder overigens welke trein dan ook te kunnen besturen- toch een grafisch overzicht moeten kunnen zien en maken van een baantje. En dat wil dus niet omdat die CD-rom het laat afweten. Is geen ramp. Wordt ook nog wel gefikst.
Overigens kun je -naar het schijnt- nu vanaf je tablet die via je netwerk met de raptor is verbonden, wel je treinen besturen. Is ergens een draadje van.
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ken uw software, ken uw centrale
De volgende digitale centrales worden door iTrain 2.1 ondersteund:
* Raptor via P50Xr interface

Voor de Raptor:
PC-interface (RS232) + open protocol ?79,00
PC-interface (USB) ) + open protocol ?99,00


Mvg,
Peter
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Bedankt Peter,

Ik had dat gisteren bij het vluchtig doornemen van de handleiding van Itrain al gelezen. Streepje erbij -printer heeft overuren gemaakt :D- gezet omdat ik niet wist -en nog niet weet- wat precies een P50Xr interface is.
Als ik jouw reactie zo lees zal het wel een kastje o.i.d. zijn, wat weer ergens tussen gehangen moet worden.

vr.gr.
Jurrien (die op dit moment niet wil weten hoe het werkt, als het maar werkt)
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Welke systeemeisen en software nodig voor enkel en alleen iTrain?
Ja Peter die heb ik hier thuis liggen.