Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Kopstation.

Gestart door F.J.S. zondag 28 april 2013, 13:01:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Kopstation.
Beste mede forumers omdat mijn oude tafel is afgebroken wil ik met een kopstation gaan werken met een schaduwstation.
De paradebaan staat in WT het schaduw station moet ik nog ontwerpen.
Wat denken jullie er van en zo nodig schiet er maar gaten in.
Re: Kopstation.
Alves
gast

Re: Kopstation.
Hallo,

Zou je misschien kunnen aangegeven welk spoor waar voor dient? Ik heb wel wat ideeën zoals het verlengen van perronsporen en industrie of goederen aansluitingen.

Groeten Dewey
Re: Kopstation.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Kopstation.
Hoewel dit leuke rangeer mogelijkheden bied, kan je geen rondje rijden.
Laat staan een keerlus, dus de trein komt vooruit vanaf het schaduwstation en moet er achteruit weer in.
Het lijkt me dat er ruimte genoeg is om dat er ook in te bouwen.

Dirk-Jan
Re: Kopstation.
hermanus
gast

Re: Kopstation.
Hoi
R1 vervangen door R2,Na de bocht nog 206 of een 207 zodat niet alles keurig recht ligt.
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: Alves op zondag 28 april 2013, 13:07:16
Hallo,

Zou je misschien kunnen aangegeven welk spoor waar voor dient? Ik heb wel wat ideeën zoals het verlengen van perronsporen en industrie of goederen aansluitingen.

Groeten Dewey
Citaat van: Dirk-Jan op zondag 28 april 2013, 13:12:06
Hoewel dit leuke rangeer mogelijkheden bied, kan je geen rondje rijden.
Laat staan een keerlus, dus de trein komt vooruit vanaf het schaduwstation en moet er achteruit weer in.
Het lijkt me dat er ruimte genoeg is om dat er ook in te bouwen.

Dirk-Jan
Citaat van: hermanus op zondag 28 april 2013, 13:25:20
Hoi
R1 vervangen door R2,Na de bocht nog 206 of een 207 zodat niet alles keurig recht ligt.


Alves het bovenste spoor staan wagons om opgehaald te worden.
De eerst volgende sporen kunnen treinen binnen komen ontkoppelen en door om te wachten tot wagons of vracht opgeaald word.
De onderste sporen zijn voor een loods en links een opstelspoor om weer vracht op te halen.
Misschien kan je er wat mee dus ben benieuwd.

Hoi Dewey dat is precies wat ik niet wil rondjes rijden trein komt binnen onkoppelt wagons en wacht tot een andere trein de boel op komt halen er wordt met diesel gereden dus voor of acterkant trein maakt niet uit wil ongeveer jaren tachtig gaan rijden.

Hermanus dat zou wel kunnen maar dan kom ik slecht uit naar het schaduwstation maar ideen altijd welkom,

Mvg Frans
Re: Kopstation.
EgMaf
gast

Re: Kopstation.
Citaat van: F.J.S. op zondag 28 april 2013, 13:01:31
Beste mede forumers omdat mijn oude tafel is afgebroken wil ik met een kopstation gaan werken met een schaduwstation.
De paradebaan staat in WT het schaduw station moet ik nog ontwerpen.
Wat denken jullie er van en zo nodig schiet er maar gaten in.

Geen gaten, maar wel een paar opmerkingen :)

  • De opstel/omloopsporen zijn vrij kort, en kunnen makkelijk wat langer: Als je de aftakking naar het bovenste spoor na de wissel tussen spoor 2 en 3 legt, levert dat wat extra lengte op. Ook kun je de wissel naar spoor 2 en 3 al in de boog laten beginnen (samen met een 24206), en de uithaalspoortjes rechts kunnen korter, want lange locomotieven zul je in een dergelijk station zelden zien (m.u.v. een BR50). Dus kijk even wat je langste loc zal zijn, en pas de lengte daaraan aan.
  • Het 3e (middelste) spoor is door de ligging van de wissels en ontkoppelrail, eigenlijk te kort als opstelspoor. Dus kun je daar best een omloopspoor van maken (en de ontkoppelrail dus weglaten)
  • Bij spoor 2 kan er best nog een wissel om het spoor verder door te laten lopen. Op dat nieuwe stukje kunnenn dan express-pakketten en post geladen worden, of er kan een railbus stoppen.
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Ok Egmaf ga ik is mee aan de slag,misschien kun je aangeven waar die aftakking naar spoor 1 moet waar je het over hebt.

Grt Frans
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: hermanus op zondag 28 april 2013, 13:25:20
Hoi
R1 vervangen door R2,Na de bocht nog 206 of een 207 zodat niet alles keurig recht ligt.

Hermanus bedoel je zoiets?
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Kopstation.
Ik dacht dat je nu je eigen plan wilde trekken en geen advies meer wilde.
Maar het is wel een leuk plan en ik begrijp ook wel dat je zoiets in gedachte had vanweg de korte treinen waarmee je wil rijden.

ps. Ik heb nog wel een idee om een gat mee te schieten, leg het hele kopstation schuin, krijg je ook wat langere sporen.
Re: Kopstation.
hermanus
gast

Re: Kopstation.
bedoel het meer zo
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Kopstation.
Dat was ook mijn idee, krijg je een speelser patroon en wat langere sporen.
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: hermanus op zondag 28 april 2013, 15:17:21
bedoel het meer zo

Ziet er zeer fraai uit Hermanus prima idee van je.

Mvg Frans
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Kopstation.
Zo simpel kan het nu zijn. ;)
Re: Kopstation.
EgMaf
gast

Re: Kopstation.
Citaat van: F.J.S. op zondag 28 april 2013, 14:46:38
Ok Egmaf ga ik is mee aan de slag,misschien kun je aangeven waar die aftakking naar spoor 1 moet waar je het over hebt.

Grt Frans

Dat heft Hermanus al prima uitgetekend :)

Kleine opmerking op dat plan: Veel beter! Alleen zou ik wel een (korte) rechte tussen de tegengestelde bogen onderin laten.
Dat oogt een stuk rustiger en voorkomt problemen (hakende buffers enzo), vooral ook omdat het spoor daar in een helling ligt.
Re: Kopstation.
hermanus
gast

Re: Kopstation.
Citaat van: EgMaf op zondag 28 april 2013, 16:41:04
Kleine opmerking op dat plan: Veel beter! Alleen zou ik wel een (korte) rechte tussen de tegengestelde bogen onderin laten.
Dat oogt een stuk rustiger en voorkomt problemen (hakende buffers enzo), vooral ook omdat het spoor daar in een helling ligt.

Ik heb de bogen 912 gebruikt gevolgt door een 230 als tegenbocht met een stieging% van 2,5 , denk dat het wel kan maar je weet maar nooit (even testen)
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Volgens het Hermanus plan.
Re: Kopstation.
Alves
gast

Re: Kopstation.
Waarom een ontkoppelrail aan het eind van de sporen? Je plaat is trouwens ook niet recht.

Groeten Dewey
Re: Kopstation.
hermanus
gast

Re: Kopstation.
alle R1 eruit lukt met je ruimte dus waarom niet en rechte tussen de tegenbogen
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Dewey die horen daar niet moet een stootblok zijn (977 997 ;)) en van die plaat klopt dat is een kwestie van even opnieuw doen.

Mvg Frans
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: hermanus op zondag 28 april 2013, 17:10:50
alle R1 eruit lukt met je ruimte dus waarom niet en rechte tussen de tegenbogen

Prima tip hoor :thumbup: :thumbup:
Re: Kopstation.
hermanus
gast

Re: Kopstation.
Citaat van: F.J.S. op zondag 28 april 2013, 17:15:54
Prima tip hoor :thumbup: :thumbup:

heb er nog wel een paar hoe slanker de boog hoe mooier
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Kopstation.
Ik bemoei me er maar verder niet meer mee want ik heb nu al zoveel baanplannen gezien dat ik de tel kwijt raak na 3 jaar.
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: hermanus op zondag 28 april 2013, 17:22:17
Citaat van: F.J.S. op zondag 28 april 2013, 17:15:54
Prima tip hoor :thumbup: :thumbup:

heb er nog wel een paar hoe slanker de boog hoe mooier
Ook deze keer wordt het er niet minder van Hermanus :thumbup:
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: Kopstation.
Heren,

Een inspiratie voor mijn ophanden zijnde kopstation (lijntje), waarbij in het achterstuk van het rangeerspoor een ontkoppelaar komt, om zo 'de trekkende' loc af te koppelen en via het zijlijntje weer naar de voorkant te kunnen dirigeren.

Groet,

Jan
Re: Kopstation.
R.C.Grootveld
gast

Re: Kopstation.
Ik zou:
- De wissel naar het "bovenste" kopspoor (11) vervangen door een meegebogen wissel en hem een boog "naar voren halen" (dwz ri. de hoofdbaan)
- Tegen het aftakkende spoor een 2e meegebogen wissel leggen in de andere richting, hiermee kun je een klein (in de bocht liggend) opstelspoortje maken om een "verse loc" op te stellen.
- De omloopwissels tussen spoor 2 en 3 "spiegelen", waardoor je spoor 2 wat langer kunt maken
- Daarbij zou het kopspoortje van spoor 3 kunnen vervallen.

Dit ontwerp lijkt een beetje op mijn (overigens nooit afgebouwde) kopstation met M-Track modules en met name de behoefte aan het opstelspoortje voor een '"verse loc" is uit de praktijk voortgekomen.
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: R.C.Grootveld op maandag 29 april 2013, 12:18:54
Ik zou:
- De wissel naar het "bovenste" kopspoor (11) vervangen door een meegebogen wissel en hem een boog "naar voren halen" (dwz ri. de hoofdbaan)
- Tegen het aftakkende spoor een 2e meegebogen wissel leggen in de andere richting, hiermee kun je een klein (in de bocht liggend) opstelspoortje maken om een "verse loc" op te stellen.
- De omloopwissels tussen spoor 2 en 3 "spiegelen", waardoor je spoor 2 wat langer kunt maken
- Daarbij zou het kopspoortje van spoor 3 kunnen vervallen.

Dit ontwerp lijkt een beetje op mijn (overigens nooit afgebouwde) kopstation met M-Track modules en met name de behoefte aan het opstelspoortje voor een '"verse loc" is uit de praktijk voortgekomen.

Hoi je hebt wel degelijk een punt de makke er aan is dat je vrijwel nooit bochtwissels op een kopstation ziet of ik moet me vergissen.
Ik heb mijn paradebaan nu liggen vindt het er fraai uitzien dus laat ik het zo.
Bedankt voor je tips.

Mvg Frans
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Kopstation.
Hoi Frans,
Had dit topic even gemist, maar vind het zeker interessant. Hoewel je je bedenkingen hebt tegen de meegebogen wissel, denk ik, dat deze wissel je extra voordeel op kan leveren. Of meegebogen wissels al dan niet in werkelijkheid in kopstations voorkomen weet ik niet, maar ook bij mijn eigen baan doe ik regelmatig concessies. In de miniatuur wereld moet je soms aanpassingen doen op detailgebied, om het geheel toch te verbeteren.
Dus met een meegebogen wissel en mogelijk zelfs 2, kun je veel extra lengte creeeren. Dat zou je ook nog kunnen door het station nog een tikje meer (7.5 graden ?) te draaien.
Of dit laatste ook kan weet ik zo niet, want mogelijk kom je met de hogte niet goed uit boven de paradebaan.
Verder staat het item: kopstation aangesloten op keerlus binnen deze ruimte, me wel aan.
Heb nog wel een vraag. Omdat de baan relatief kort is, komt er redelijk vaak een trein terug uit het schaduwstation, dus je bent behoorlijk ' druk' . hoewel ik niet van de' rondjes rijden  ben, is er misschien nog en optie om ergens een omloopspoor aan te brengen. Je kunt dan tijd winnen door treinen af te laten wisselen via het schaduwstation op het omlooprondje. Hierdoor krijg je mogelijk mwat meer rust in het station.

groet, Gertjan
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Kopstation.
Kijk maar eens bij de duitse forums daar is het klein kopstation erg populair

Groetjes Jeroen
Re: Kopstation.
hermanus
gast

Re: Kopstation.
zoals beloofd het trackbestand
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Kopstation.
Naar aanleiding van Jouw PM hier mijn sporenplan

Overzicht van de gehele ruimte

En hier een detailtekening van het eind station
Kopstation's zorgen voor afwisseling en kunnen zonder gigantische hoeveel heden electronica gebouwd worden. Een handregelaar is wel een pre maar de wissels bijv kunnen bij de K rails ook gewwon handmatig omgezet worden. Net als in het echt. Echter kan niet.
Doe het zelf met Tortoise motoren en schakelaars in de voorzijde. Kan dan niet op een stoel blijven zitten maar dat doe ik in de file of tijdens het eten wel. Ook op jouw baan geen plaats voor enorme (dure) dubbeltracties. Maar een V100 is eigenlijk wel de bovengrens. Aan rader:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/anlagen-planung-_933.html
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=322656
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=321099&showpage=2
Bekijk deze links maar eens hier is een hoop voor de kleine nebenbahner te zien


Groeten Jeroen
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Citaat van: hermanus op vrijdag 10 mei 2013, 15:16:39
zoals beloofd het trackbestand

Hermanus bedankt zie dat je er een schaduw gebeuren aan vast hebt gemaakt ga ik mee aan de slag.

Mvg Frans
Re: Kopstation.
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Kopstation.
Jeroen bedankt ik daar is lekker in neuzen.
Zie dat jouw baan wel een heel stuk groter is ben er benieuwd naar.

Mvg Frans