Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

afscheidsrit DD-AR

Gestart door wakkie zaterdag 27 april 2013, 11:49:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: afscheidsrit DD-AR
Mooi verslag Brian!
Re: afscheidsrit DD-AR
C-Brian
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Bedankt Gerard en Frank!
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Bedankt voor de mooie foto's, Brian  :thumbup:
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2011

offline
Re: afscheidsrit DD-AR

Leuk man! Volgens mij was het een  TOP-dag!


mvg Harry
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2006

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
leuk Brian, dat je ook al die fotografen erop hebt gezet. Eén daarvan met dat beige jack kon ikzelf ook ontdekken :-)
mooie plaatjes!
Re: afscheidsrit DD-AR
C-Brian
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Bedankt Wim, Harrie en Willem.
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Brian,

Een prachtige reportage heb je er van gemaakt  :thumbup: en idd het was een prachtige dag en rit.
Zittend in de Sprinter naar Hvs zag ik dat 'onze"trein naar de opstelplaats gereden is te amf. , zal er nog wel staan misschien.....

Bedankt Brian, top.

Gr, Jan
Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: C-Brian op zaterdag 25 mei 2013, 21:40:19
....En mat-60, heb jij nu ook een deel gereden?..........

Was er ook de hele dag bij, super dag met super deelnemers, super fotostops en superweersomstandigheden en natuurlijk de hele route meegereden  :)
Maar ik ken je niet, dus je had je best even mogen voorstellen..............

Gr Mat-60
Re: afscheidsrit DD-AR
C-Brian
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
@Jan, Bedankt :)

@mat-60, Ik denk dat ik weet wie je bent, maar als dat niet klopt, hoe zou ik me aan je moeten voorstellen als ik niet eens je voornaam weet? ;)
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: C-Brian op zondag 26 mei 2013, 21:26:07
hoe zou ik me aan je moeten voorstellen als ik niet eens je voornaam weet? ;)

Ja, das ook wel weer zo, misschien had je je toch even aan iedereen moeten voorstellen dan  :D Had ik er zeker tussen gezeten !

Maar terug on-topic, het was een superrit. Op het Spoorforum stromen de foto's binnen, leuk te zien hoe vele verschillende creatievelingen toch alles net anders of heel apart op de foto weten te zetten.
Re: afscheidsrit DD-AR
Was zeker een mooie rit, en wat hadden we een mazzel met het weer!

Toen ik terug naar Enschede reed trok het wat dicht en spetterde het wat, maar tijdens de rit hadden we eigenlijk geen beter weer kunnen hebben. :)

Hier een tweede deel foto's van mijn kant:

Spoorweg museum


Spoorweg museum by Romar Keijser, on Flickr


SGM 2946 vs DD-AR 7435 by Romar Keijser, on Flickr

Hilversum


Spotter vullen het perron van Hilversum by Romar Keijser, on Flickr

Naarden-Bussum


Naarden-Bussum by Romar Keijser, on Flickr


DD-AR 7435 vs SGM 2143 by Romar Keijser, on Flickr


SLT naast DD-AR - Naarden Bussum by Romar Keijser, on Flickr

Dronten


Dronten by Romar Keijser, on Flickr

Meppel


Dubbeldekkers ontmoeten elkaar - Meppel by Romar Keijser, on Flickr


DD-AR in Meppel by Romar Keijser, on Flickr


DD-AR 7435 vs ICM 4016 by Romar Keijser, on Flickr

't Harde


Foto stop te 't Harde by Romar Keijser, on Flickr


Bvk 270 7035 by Romar Keijser, on Flickr

Amersfoort


Deel van het team by Romar Keijser, on Flickr


Daar dachten wij anders over by Romar Keijser, on Flickr


Romar
Re: afscheidsrit DD-AR
Ook ik was aanwezig bij deze geslaagde dag.


Onderweg naar Amersfoort kwam ik in Zwolle mDDM 7867 tegen met op de achtergrond Arriva GTW 523.


Bij aankomst in Amersfoort stond de excursietrein al klaar.


De eerste fotostop van de dag was in 't Harde.


De excursie DD-AR naast DDZ 7543 in 't Harde.


In Meppel werd kopgemaakt en nu stond E-loc 1715 voorop.


Een kleine stop in Zwolle. En nee, dit is niet de Sprinter naar Utrecht Centraal.


Terwijl de 7435 geduldig wacht, passeert VIRM 8656 met een rotvaart station Dronten.


Een fotostop in Dronten is wel lastig met al die bovenleidingmasten.


Volgende stop: Naarden-Bussum.


In station Naarden-Bussum passeert een onbekende SLT de excusietrein.


In Baarn is DD-AR 7435 binnengekomen op het niet vaak gebruikte spoor 1.
Sprinters 2143 en 2952 passeren de dubbeldekker.


Een uitgebreide fotostop in het Spoorwegmuseum. De 1715 en 7435 naast Sprinter 2946.


Station Amersfoort. Eindpunt van een geslaagde afscheidsrit van de DD-AR!
Re: afscheidsrit DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Erg leuke verslagen allemaal!!  :thumbup:  :thumbup:
Ik kon helaas toch niet mee, maar ziet eruit als een leuke dag.

Groeten, Lesley
Re: afscheidsrit DD-AR
als dit een afscheidrit is,
hadden ze hem dan niet even door de wasstraat kunnen halen?

vind het wel mooie foto's maar dan was het net even wat mooier geweest..

en die onbekende VLT, dat heeft te maken met de frequentie van je toestel en het bord.
ik had dat zelf ook met een aantal foto's op Zutphen.
met je ogen zie je het niet, maar met de camera knippert het bord...

Groet Winno
Re: afscheidsrit DD-AR
De DDAR was juist ietsje pietsje vuil gelaten, het was namelijk niet een introductierit van nieuw materieel......

of

Was je ook mee gegaan, dan was er misschien wel geld genoeg geweest om één of meerdere rijtuigen te wassen........ :)
Re: afscheidsrit DD-AR
Zoals het er nu naar uit ziet was het wel een heel echte afscheidsrit.

Lok 1715 met DDAR 7435 is na de Spoorforum afscheidsrit buiten dienst gegaan, en staat momenteel met de aantekening "afvoer" opgesteld op het goederenemplacement te Amersfoort.........

Het einde van het tijdperk 1700+DDAR is nu wel zo'n beetje een feit. De twee overgebleven stammen rijden waarschijnlijk nog deze week hun laatste kilometers.
Re: afscheidsrit DD-AR
Gaat opeens wel heel snel nu.
Re: afscheidsrit DD-AR
Tijdens de DD-AR rit was er ook nog de mogelijkheid om wat ander materieel op de foto te kunnen zetten:

Amersfoort:


B cargo 2841 (186 233) by Romar Keijser, on Flickr


Sprinter 2952 by Romar Keijser, on Flickr

Spoorweg museum:


Hondenkop 386 by Romar Keijser, on Flickr


Spoorweg museum by Romar Keijser, on Flickr


Nestor HSM 89 by Romar Keijser, on Flickr


Stoomlok SS 326 by Romar Keijser, on Flickr


Stoomlok SS 13 by Romar Keijser, on Flickr

Baarn


Plan V 929 by Romar Keijser, on Flickr


Plan V 929 by Romar Keijser, on Flickr



Romar
Re: afscheidsrit DD-AR
Ik wou dat ik er bij was

De 1700 is mijn lievelings loc.

Re: afscheidsrit DD-AR
Tsja 1707, nu ben je toch echt te laat om je nog aan te melden en helaas, de 1700+DDAR van het afscheidsfeestje is gelijk na de rit buiten dienst gegaan.......
Re: afscheidsrit DD-AR
Oke,

In de vakantie ga ik naar Hardenberg en dan willen we een keer naar Bad Bentheim
Daar word met 1700 een ic gereden

Hopelijk word er daar nog gereden

Re: afscheidsrit DD-AR
Klopt, in Bad Bentheim word er van lok gewisseld voor de Berlijn trein.
De 1700 maakt daar plaats voor een BR101


Romar
Re: afscheidsrit DD-AR
Dus rijdt de trein nog daar

Ik hoop het wel in eind juli ga ik daar een keer naar toe
Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: mat-60 op maandag 27 mei 2013, 22:53:08
Was je ook mee gegaan, dan was er misschien wel geld genoeg geweest om één of meerdere rijtuigen te wassen........ :)

Ik had (helaas) andere verplichtingen die dag.
ik ben met Bram met de trein naar de modelspoorbeurs in Zutphen geweest.
was ook erg leuk..

groet Winno
Re: afscheidsrit DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: mat-60 op dinsdag 28 mei 2013, 08:54:35
De twee overgebleven stammen rijden waarschijnlijk nog deze en volgende week hun laatste kilometers.
Van de week nog een lokstam zien rondrijden rondom Haarlem en vandaag zat een motorbakstam nog in de trein Amsterdam - Zandvoort.
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2011

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Is het misschien mogelijk om te zien waar&wanneer deze serie nog 'in het wild' rondrijdt? Dan kunnen de liefhebbers nog een rondje meepikken.
Re: afscheidsrit DD-AR
Ik was 6 mei in haarlem en zag een 703 nedtrain met de volgende locs 1707 1708 1718

Ik heb de foto's op de pc staan want dit is verstuurd van af mijn tablet
Re: afscheidsrit DD-AR
MarklinKoen
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Vandaag is de laatste dag voor DDAR met loc. De 7475 rijdt in de 4800, en de andere stam weet ik niet.
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Gister de 1720 en stam 7475 in de 4800 (Utg-Asd). Vandaag dus ook! Video van de diensten 4851 en 4842 online op


Stam 7832 zat gister in de dienst 5400 (Zvt-Asd). Ook deze staat in de video!

Groeten,
Bas.
Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: treinfan070 op donderdag 30 mei 2013, 09:01:04Vandaag dus ook!

Alle DDAR met 1700 zijn vanmorgen, 30 mei 2013, uit de dienst gehaald. "Vandaag dus ook!" gold dus alleen nog voor de ochtendspits................

Bron: http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=5485
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Weer een tijdperk afgesloten , jammer dat er nu amper nog lok's op t spoor rijden, Berlijntrein stopt nog hier in t dorp, ff genieten nog

Gr, Jan
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2006

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
niet best.
en ook niet nodig.
Re: afscheidsrit DD-AR
Voor de deelnemers van deze rit is op de site van de organisatie de groepsfoto, genomen in het Spoorwegmuseum, onlangs on-line gekomen. De foto is op groot formaat te downloaden.
Re: afscheidsrit DD-AR
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Als ik een rekensommetje maak, worden er heel wat DD-AR bakken afgevoerd.
Even snel:
Bvk: 79 stuks, waarvan er 50 worden hergebruikt voor NID en 29 stuks worden afgevoerd.
Bv: 103 stuks waarvan er 70 worden hergebruikt voor NID en 33 stuks worden afgevoerd.
ABv: 76 stuks waarvan er 70 worden hergebruikt voor NID en 6 stuks worden afgevoerd.
Afgezien van wat er al is gebruikt voor experimenten voor de NID, worden in totaal dus 68 bakken afgevoerd.
Voor materiaal dat krap 20 jaar oud is dat eigenlijk wel zonde.
Re: afscheidsrit DD-AR
MarklinKoen
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Ik zeg bewaar een Bvk en een Abv :P maar 68 bakken na 20 jaar afvoeren is inderdaad erg raar..
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Er gaan nog wat schadegevallen af, dus dan hou je er pakweg 60 over. Het concept dubbeldeksmaterieel voor de stoptreindienst en het idee van getrokken materieel zijn nou eenmaal achterhaald, materieel moet nu toegankelijk zijn en bij voorkeur treinstellen. Maar het zijn maar rijtuigen hoor...
Re: afscheidsrit DD-AR
mathijs-spoor3
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
wat is er dan eigenlijk achterhaald aan?? niets mis mee toch?? en het staat nog leuk ook...

gr
Re: afscheidsrit DD-AR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Vergelijk voor de gein eens een DD AR met een SLT en probeer dan is de fundamentele verschillen tussen SLT (up to date) en DD AR (achterhaald) uit te denken. Emotie uitzetten! Ik zal even op weg helpen:
Trappen in een stoptrein = not done
Locomotieven in een stoptrein = inefficiënt gebruik van perroncapaciteit
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Bedenk dat 1700 voor DD-AR eigenlijk maar een tijdelijke oplossing was totdat de motorwagens waren afgeleverd! Maar toen werd NS opgesplitst en waren die nieuwe locs veel te duur voor NS Cargo. Nu staan de locs (deels) aan de kant, en de locs die zij zouden opvolgen rijden (deels) nog... (1200'en)
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2006

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
toch - ik blijf het herhalen - is het een naar gegeven dat lokomotieven uit de personendienst hoe langer hoe meer worden verbannen. Ook in andere landen. En nog, treinbedrijf met lok + wagens is nog steeds veruit de meest flexibele en goedkope wijze van exploiteren. Ondanks hardnekkige tegen-redeneringen en -berekeningen. Toegegeven, ik kijk met een 'gekleurde bril' als hobby-ist. Maar sla de vaklektuur er maar op na.
Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: aleva000 op zondag 16 juni 2013, 19:11:07
.......Maar sla de vaklektuur er maar op na.......

Zie gaarne uw bron/bronnen alhier vermeldt, maar het is echt niet zo.

En tevens, maar heel belangrijk, treinen rijden niet voor hobbijisten, maar zijn in dienst bij een commercieel bedrijf. Het zou toch wel op een soort van complot theorie lijken als commerciele bedrijven met duurder materieel gaan rijden, en goedkoop materieel aan de kant zetten....
Het is niet voor niets dat, zoals je zelf al signaleert, vele landen getrokken treinen hoe langer hoe minder inzetten.
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
De arbeid voor het rangeerwerk is relatief te duur geworden, daarnaast is een treinstel doorgaans makkelijker van alle moderne snufjes te voorzien. Platgooien, andere kant opbouwen, diagnosescherm en klaar. Locgetrokken treinen kunnen alleen nog lonen op de echt langere afstanden (met veel rijtuigen)
Re: afscheidsrit DD-AR
Armsein
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Jongelui, dank voor het plaatsen van al die leuke foto's van de DDAR-rit.... zag er weer goed uit!! En jullie hadden een leuke dag, nog veel belangrijker (ik ook, heb mee gekeken in Hde)

Grt, JW
Re: afscheidsrit DD-AR
MarklinKoen
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Citaat van: Laurent op donderdag 13 juni 2013, 17:59:31
Vergelijk voor de gein eens een DD AR met een SLT en probeer dan is de fundamentele verschillen tussen SLT (up to date) en DD AR (achterhaald) uit te denken. Emotie uitzetten! Ik zal even op weg helpen:
Trappen in een stoptrein = not done
Locomotieven in een stoptrein = inefficiënt gebruik van perroncapaciteit
Hihi als ik hier even als dwarse puber tegenin mag gaan?:
Waarom zou het not done zijn om trappen te hebben in sprinters? Alle balkons in de 7400 serie zijn ruim zat als je niet wilt traplopen (7800 heeft in de motorwagen krappe balkons maar de rijtuigen ook gewoon heel ruim).. Dat van die loc's snap ik wel maar dan zou je ook gelijk alle locs weg moeten halen uit de IC's. Anderszijds is het uitwisselen van locs heel handig. Als je een heel treinstel uit dienst haalt als er iets kapot is geeft dat meer problemen (oa in planning) dan wanneer je de loc afsleept en een nieuwe (reserve) laat komen.

My 2 cents,
Re: afscheidsrit DD-AR
Lid sinds: 2007

offline
Re: afscheidsrit DD-AR
Er is afgesproken dat het OV toegankelijk gemaakt wordt. Voor IC's is een speciale regeling, voor stoptreinen geldt dus dat ze daarom gelijkvloers moeten worden. Snappu?
De locs gaan ook uit de IC's weg, zodra ICR aan de kant gaat (uitgezonderd de handvol internationale treinen)
Re: afscheidsrit DD-AR
CiteerAlle balkons in de 7400 serie zijn ruim zat als je niet wilt traplopen

- Lijkt me geen klantvriendelijke optie, de reizigers welke geen trap willen/kunnen lopen, maar laten staan op de balkons.

CiteerDat van die loc's snap ik wel maar dan zou je ook gelijk alle locs weg moeten halen uit de IC's.

- Zeker nu niet gelijk, maar ook dat moment gaat binnen enkele jaren naderen

CiteerAnderszijds is het uitwisselen van locs heel handig. Als je een heel treinstel uit dienst haalt als er iets kapot is geeft dat meer problemen (oa in planning) dan wanneer je de loc afsleept en een nieuwe (reserve) laat komen

-Een compleet treinstel naar de werkplaats zenden is qua planning en logistiek makkelijker dan een lok regelen naar een locatie alwaar een treinstam defect staat. Immers dan moet de lok er dan ook nog aan vast (doet een NSR machinist echt niet), ATB test ondergaan door bevoegd Nedtrain personeel en bij een DDAR lok in 50 procent van de gevallen ook nog gekeerd worden omdat íe maar aan één zijde een koppeling heeft....
Tevens ga je er dan van uit dat de lok defect is, maar ga je bij een defect rijtuig ook nog de hele stam uit elkaar halen dan..........
Die tijd is echt voorbij. Niet voor niets rijden ICR rijtuigen nu al in groepen van 3 bij elkaar om veel gerangeer te voorkomen. En het aantal rangeerders bij NS zijn op één hand te tellen........ Moeten die dan weer terugkeren, ook hierbij geld, die tijd is echt voorbij.
Re: afscheidsrit DD-AR
MarklinKoen
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Haha oke, daar kan ik niet tegenop :P. Maar laatste vraag is of je mensen dan wel zou mogn laten traplopen in IC's? Die zouden dan ook gelijkvloers moeten zijn. Maargoed, dit wordt een beetje offtopic  :D
Re: afscheidsrit DD-AR
Er zaten liften in de IRM / VIRM, maar helaas zijn ze eruit gehaald  :D
Re: afscheidsrit DD-AR
MarklinKoen
gast

Re: afscheidsrit DD-AR
Whaha, dat waren toch bagageliften? Niet dat ik er niet in pas hoor ben redelijk klein van stuk :D