Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland

Gestart door 10103 woensdag 24 april 2013, 14:39:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland
Omdat het me wel leuk lijkt om niet alleen goederentreinen van de DB over mijn periode III-baantje te laten rijden, vroeg ik me af welke Belgische (en Luxemburgse) locs de goederentreinen naar of vanuit Duitsland trokken in de jaren zestig?

Ik heb al een tijdje zitten speuren op diverse sites maar ben nog niet zo heel veel wijzer geworden. Van ondermeer de Serie 52 (202), 54 (204), 55 en 59 heb ik inmiddels al wel foto's gezien van na 1970 waarop ze in Duitsland rijden voor goederentreinen. Maar hoe zat dat daarvoor?
Verder weet ik dat de Serie 16, 23 en 54 (204) van de NMBS in de jaren zestig in Aken en Keulen te zien waren voor reizigerstreinen, maar werden die toen soms ook daar naartoe ingezet in het goederenvervoer?

Als iemand - een van onze Belgische forumleden wellicht? - hier wat meer van weet (linkjes of foto's zou natuurlijk ook super zijn), dan lees ik dat graag! Alvast bedankt!

Groet, Marc
Re: Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland
Hallo Marc,

Voor wat betreft Luxemburg zijn mij wel wat feiten bekend: Luxemburgse diesellocs kwamen via Wasserbillig met goederentreinen tot in de buurt van de Duitse stad Trier, en met name het geoderenemplacement van Erhang. Eveneens kwamen CFL-machines over de Lux/Franse grens tot in de omgeving van Thionville en het rangeerstation Woippy. In België kwamen de CFL-diesellocomotieven met goederentreinen via het Lux/Belgische grensstation Gouvy in ieder geval tot in de omgeving van Luik, maar soms drongen nog veel verder via Luik in België door zelfs tot in de buurt van de zeehavenregio van dat land. Alles wat ik tot nu toe aanduidde speelde zich hoofdzakelijk in het verleden af.

Nadat België en Luxemburg dezelfde bi-courante elektrische locomotieven (reeks 1300/serie 3000) van Franse makelij hadden aangeschaft werd in eerste aanleg de presentie van Luxemburgse locs - met name op de Belgische Athus-Meuselijn - opvallend veel groter, aangezien via die 25kV lijn een relatief groot goederenvervoer naar/van Frankrijk ging lopen (waarbij in eerst instantie Luxemburg werd getransiteerd. Door de ernstige structurele terugval in het goederenspoorvervoer door België (mede beïnvloed door de niet aflatende spoorwegstakingen in dat land en in Frankrijk) is de inzet van de Luxemburgse versies van die bi-courante locomotieven voor goederentreinen afgenomen. Het goederenverkeer zowel uit Antwerpen als Rotterdam ging daarna hoofdzakelijk via Emmerich en Venlo Duitsland in.  In feite zijn de Luxemburgse locs van de serie 3000 locs moeilijk elders inzetbaar gebleken , aangezien ze niet geschikt zijn voor het rijden onder het Duitse bovenleidingnet (15kv). Ze hebben overigens ook nog goederentreinen tussen Luxemburg en St-Louis (nabij Bazel) getrokken, maar om dezelfde reden konden ze niet tot Bazel-Muttenz met zijn 15kV bovenleiding doordringen. Naderhand is de "vriendschapsrelatie tussen de SNCF en de CFL aardig bekoeld geraakt nadat de Luxemburgers waren overgegaan tot de aanschaf van de CFL-serie 4000, die wél in Duitsland kon rijden. Maar Frankrijk - boos dat die Luxemburgers nu eens geen Franse locomotieven maar Traxx'en hadden gekocht - verboden daarop dat de serie 3000 nog op het Franse spoorwegnet kwam. Zo gaat dat in de praktijk in de Europese "Unie"....De precies gelijke Belgische reeks 3000 mochten nog wél in Frankrijk komen....

Op dit moment rijden er veel ondermeer pikzwarte Traxx'en onder CFL-Cargovlag door héél Duitsland. Dat is het gevolg van de heroriëntering van de Luxemburgers op het niet francofone deel van Europa. Wat dat betreft was de SBB-Cargo hen al voorgegaan wat wel heel duidelijk is als je het grote aantal blauw/rode Zwitserse Cargo locs door Duitsland ziet rijden. Ook de staalgigant Arcelor-Mittal had op die herziene spoorwegpolitiek van Luxemburg grote invloed.

Gegroet,

Rob
Re: Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland
mss eens gaan kijken op de site van   http://www.spoorgroepluxemburg.nl/   .Daar vind je die dingen wel.

edit omdat blijkbaar wordt misbegrepen : daar vind je ook veel info aangaande luxemburgse spoorwegen.
Re: Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland
Citaat van: bellejt op woensdag 24 april 2013, 16:48:43
.Daar vind je die dingen wel.

Dag bellejt,

Misschien heb ik jouw opmerking in je reactie niet goed begrepen. In mijn verhaal hierboven staan toch gegevens? En als  Marc nog (veel) meer van mij te weten zou willen komen over de inzet van Luxemburgse locomotieven buiten Luxemburg dan kan hij dat toch ook op dit forum vragen?

Gegroet,

Rob
Re: Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland
Rob, bedankt voor je uitgebreide antwoord! :thumbup: Weet jij soms ook welk type Luxemburgse diesels dan via Wasserbillig naar Trier en Ehrang reden? En reden ze daar ook in de jaren zestig?

Johnny, bedankt voor het linkje. Ik heb even zitten kijken daar, maar er nog niet gevonden wat ik wilde weten. Maar er staan interessante linkjes op die site, dus ik ga daar verder snuffelen.

Als iemand verder nog wat weet over het goederenvervoer tussen Duitsland en België/Luxemburg in de jaren zestig dan hou ik me aanbevolen. ;)

Groet, Marc
Re: Vraagje over Belgisch/Luxemburgs goederenvervoer in de 60er jaren naar Duitsland
De CFL 1600 en 1800 hebben sinds het begin van hun diesten bij de CFL naar Trier gereden.
De CFL 1800 meer dan de 1600. Die werden meestal meer naar Gouvy ingezet.
De CFL 1800 hebben tot een paar jaar geleden standaard naar Trier/Erhrang gereden. Er waren er zelfs een aantal voorzien van Indusie. 
NU rijden de CFL 4000 tot in Noord-Duitsland en tot Munchen met goederentreinen direct vanuit Bettembourg. De CFL 1500 rijden meestal niet die lange diensten, maar komen door geheel Duitsland in treinen voor. (Meestal staaltreintjes.)