Hallo Marc,
Voor wat betreft Luxemburg zijn mij wel wat feiten bekend: Luxemburgse diesellocs kwamen via Wasserbillig met goederentreinen tot in de buurt van de Duitse stad Trier, en met name het geoderenemplacement van Erhang. Eveneens kwamen CFL-machines over de Lux/Franse grens tot in de omgeving van Thionville en het rangeerstation Woippy. In België kwamen de CFL-diesellocomotieven met goederentreinen via het Lux/Belgische grensstation Gouvy in ieder geval tot in de omgeving van Luik, maar soms drongen nog veel verder via Luik in België door zelfs tot in de buurt van de zeehavenregio van dat land. Alles wat ik tot nu toe aanduidde speelde zich hoofdzakelijk in het verleden af.
Nadat België en Luxemburg dezelfde bi-courante elektrische locomotieven (reeks 1300/serie 3000) van Franse makelij hadden aangeschaft werd in eerste aanleg de presentie van Luxemburgse locs - met name op de Belgische Athus-Meuselijn - opvallend veel groter, aangezien via die 25kV lijn een relatief groot goederenvervoer naar/van Frankrijk ging lopen (waarbij in eerst instantie Luxemburg werd getransiteerd. Door de ernstige structurele terugval in het goederenspoorvervoer door België (mede beïnvloed door de niet aflatende spoorwegstakingen in dat land en in Frankrijk) is de inzet van de Luxemburgse versies van die bi-courante locomotieven voor goederentreinen afgenomen. Het goederenverkeer zowel uit Antwerpen als Rotterdam ging daarna hoofdzakelijk via Emmerich en Venlo Duitsland in. In feite zijn de Luxemburgse locs van de serie 3000 locs moeilijk elders inzetbaar gebleken , aangezien ze niet geschikt zijn voor het rijden onder het Duitse bovenleidingnet (15kv). Ze hebben overigens ook nog goederentreinen tussen Luxemburg en St-Louis (nabij Bazel) getrokken, maar om dezelfde reden konden ze niet tot Bazel-Muttenz met zijn 15kV bovenleiding doordringen. Naderhand is de "vriendschapsrelatie tussen de SNCF en de CFL aardig bekoeld geraakt nadat de Luxemburgers waren overgegaan tot de aanschaf van de CFL-serie 4000, die wél in Duitsland kon rijden. Maar Frankrijk - boos dat die Luxemburgers nu eens geen Franse locomotieven maar Traxx'en hadden gekocht - verboden daarop dat de serie 3000 nog op het Franse spoorwegnet kwam. Zo gaat dat in de praktijk in de Europese "Unie"....De precies gelijke Belgische reeks 3000 mochten nog wél in Frankrijk komen....
Op dit moment rijden er veel ondermeer pikzwarte Traxx'en onder CFL-Cargovlag door héél Duitsland. Dat is het gevolg van de heroriëntering van de Luxemburgers op het niet francofone deel van Europa. Wat dat betreft was de SBB-Cargo hen al voorgegaan wat wel heel duidelijk is als je het grote aantal blauw/rode Zwitserse Cargo locs door Duitsland ziet rijden. Ook de staalgigant Arcelor-Mittal had op die herziene spoorwegpolitiek van Luxemburg grote invloed.
Gegroet,
Rob