Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

MS-2 + transformator.

Gestart door wilsma woensdag 24 april 2013, 13:00:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
MS-2 + transformator.
Hallo allemaal,

We beginnen met een "domme" vraag van mij; Ik wil met mijn MS-2 ongeveer 2 à 3 treinen laten lopen op mijn (toekomstige) baan. Maakt het nog uit of ik een transformator van 32VA, 36VA of 60VA gebruik, en zo ja, wat is het verschil? (of is er geen verschil?)  :?

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Je hebt een 36 VA trafo nodig, een grotere helpt niks meer want je zit dan al aan het maximum.

grv Huub
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Oké Huub, bedankt!

Volgende vraag; Als je in de aansluitbox 60113 twéé MS-2 aansluit, kan je dan maximaal 10 loks invoeren + 1 lokkaart? (slave+master), òf kan je dan in èlke MS-2 maximaal 10 loks invoeren + 1 lokkaart, waardoor je dus in theorie 20 verschillende loks + 2 verschillende lokkaarten er mee kan bedienen? (11 met elke MS-2 dus?)  8o  Èn veranderd dat wat aan de transformator die je nodig hebt?

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MS-2 + transformator.
Dag Willem,

Je kunt inderdaad 2 x het maximum aantal van de MS2 aansturen. Maar het aantal maximaal te laten rijden loc's heb je zelf ook al aangegeven (hoewel ik zelf trouwens in dezelfde configuratie tot 5 stuks moeiteloos heb laten rijden).

Hoewel dit natuurlijk wel afhankelijk is van 'de andere stroom-verbruikers op je baan die direct zijn aangesloten (lampjes, wissels, verlichte wagons e.d.).

Indicatie dat je tegen de grens aanloopt zijn bijv. 'hikken' van de locs e.d. inhouden.

Groeten,

Jan
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hallo Jan,

Bedankt voor je berichtje. Ik heb het nu een beetje op een rijtje wat er mogelijk is, èn wat ik wil. Er komen geen rijtuigen met verlichting etc. op de rails. Kan ik één extra transformator gebruiken voor alléén de wissels + verlichting, of moet ik één transformator voor de wissels hebben, èn één voor de verlichting? Ik wil de wissels gewoon met de bekende kastjes (72720) gaan schakelen.

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MS-2 + transformator.
Dag Willem,

Zekers, heel goed mogelijk. En eventueel kun je dan later de 72720 altijd nog omruilen (niet in de winkel natuurlijk ;)) voor een K83 of iets dergelijks.....

Hoeveel wissels ben je van plan om te gaan inzetten? En heb je specifieke redenen om voor 'handbediending' te kiezen? Want de wissels zijn met hun 24 volt spanningspieken natuurlijk niet allemaal 'gelijktijdig' grootgebruikers. Gebruik gerust een extra transformator (wel een M* type graag, want ik merkte met mijn FleischMann toch dat ie niet voldoende Piek-vermogen had).
Maar gebruik vooral een 'Ringleiding' voor je stroomverdeling over de baan. Dan gaat je echt voordeel opleveren.

(Zelf heb ik ook één 72710, met Led-indicatie. Erg handig om direct een goed overzicht te krijgen van mijn schaduwstation!).

Groeten,

Jan
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hallo Jan,

Ik denk dat het aantal wissels op ongeveer 20 à 25 uit gaat komen (max.)  Ook zullen er max. 4 ontkoppelrails komen op een rangeerterrein. De redenen om voor "handbediening" te kiezen zijn bewust genomen. Ik ben niet zo super-technisch aangelegd, en van computers heb ik ook niet zoveel verstand, dus ik wil het voor mij overzichtelijk houden. Ook het "spelen" vind ik belangrijk, zoals rangeren, samenstellen van treinen (kolen, erts, olie etc.) Ik vind sommige banen (op een beurs) hardstikke mooi, maar alles gaat automatisch, en de mensen staan met de handen over elkaar te kijken, en komen in actie als er iets ontspoort of zo. Ook speelt mee dat mijn baan niet erg groot wordt, zodat het voor mij overzichtelijk blijft. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, en andere mensen denken hier heel anders over. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde!  :D Natuurlijk komt er ook een goede ringleiding, want ik heb geconstateerd dat zoiets onontbeerlijk is op een treinbaan.

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MS-2 + transformator.
Dag Willem,

Goed bezig, duidelijk over nagedacht. Grappig is dat we eigenlijk wel dezelfde opzet hebben, behalve dat ik daarnaast nog wel een console heb (waar ook een zwaardere voeding achterzit).

Ben benieuwd naar je banenplan (als je die inmiddels al mocht hebben).

Groeten,

Jan
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hallo Jan,

Ik ben zelf ook héél benieuwd naar mijn eigen banenplan, want ik heb er denk ik al zo'n 25 in de prullebak gegooid omdat er altijd wel iets niet goed was!  8o  Ik ben nu met het idee aan het spelen om op twee "verdiepingen" te gaan bouwen, elk met hun eigen stroomvoorziening en besturing, maar het moet wel een beetje natuurlijk overkomen en in elkaar overgaan. Dus voorlopig blijf ik nog puzzelen. Ik ga eerst a.s. Zaterdag m'n tweede MS-2 aanschaffen, dan ben ik weer even druk met experimenteren!  :D

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2013

offline
Re: MS-2 + transformator.
Ah, laat gerust één of meerdere banenplannen zien. Wij vinden het nooit erg om jou ideeën hier te zien en te kijken welke richting je ongeveer op wil gaan.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hoi Peter,

Als ik een plan had, dan laat ik deze gelijk zien, maar zover is het nog niet. Na heel veel plannen in de prullebak gegooid te hebben, heb ik een idee hoe het nu verder moet. (ongeveer)  Ik heb gisteren net een nieuwe MS-2 erbij gekocht, en ben nu een beetje aan het experimenteren met 2x MS-2. De plannen zullen wel weer uitgesteld worden tot na de zomer...! (als die tenminste nog komt ?)  B)

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MS-2 + transformator.
Dag Willem,

Goed plan, een 2de MS2. Heb ik zelf ook (gehad.... oudste dochter hem hem 'ingepikt'..  :-( .. toen ik een CS2 'kreeg'  >:-D ..).
Kun je ideaal even snel 'de volgende LOC klaarzetten en laten rijden'.

Maar gebruik je ook een grafisch ontwerp programma?  Zelf al vrij snel SCARM in gebruik genomen en pas het graag toe om even een idee te krijgen van ruimte en mogelijkheid.

Heb helaas nog steeds mijn hele baan er niet in (want ik verander nog al vaak in de details  :D).

Groeten,

Jan
Re: MS-2 + transformator.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS-2 + transformator.
Ik maak even gebruik van dit draadje omdat ik zit met een vraag die hier ook mee te maken heeft.

Momenteel heb ik een MS2 (aangesloten met een 60 va grijze trafo), een aparte witte trafo voor de analoge bediening van de wissels/ontkoppelrails en een oude blauwe trafo voor de lichtjes op de baan. Als ik met zo'n zes à zeven locs (waarvan vijf softdrive sinus-locs) tegelijk rij, dan wil het inderdaad wel eens voorkomen dat een loc soms even 'hikt'. Ik dacht dan altijd aan een vies stukje op de baan, maar uit een opmerking hier begreep ik dat het ook een te groot stroomverbruik zou kunnen zijn.
Wat is hiervoor een oplossing? Een Ecos of CS2 zit er helaas financieel niet in...

Groet, Marc     
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Dat lijkt toch sterk op overbelasting.......
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MS-2 + transformator.
Dag Marc,

In mijn beleving gaan de MS2 niet verder dan 36 Va. De rest die welliswaar wel door je voeding wordt aangeboden, wordt gewoonweg niet gebruikt.

En dan zul je je grens van 36 Va weer sneller dichter bij zien komen.

Kun je geen (niet digitale) wissels, ontkoppelaars en verlichting los-koppelen van je baan en die via een aparte voeding van stroom voorzien? Ik merkte dat bij 'hoog' gebruik, vooral problemen zich manifisteren na het 'Pieken' van een wissel, zoals spontaan startende locs e.d.

Groeten,

Jan
Re: MS-2 + transformator.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hoi Jan,

Mijn (analoge) wissels en verlichting worden nu al apart voorzien van stroom door twee trafo's (een witte voor de wissels, een oude blauwe voor de verlichting). De kabels van de drie trafo's zitten wel in een verlengdoos, maar dat maakt toch niet uit?

Groet, Marc
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Jawel Jan,

Dat klopt helemaal.

De goedkope manier voor meer power is het verdelen van de baan in 2 stukken en een booster bij te plaatsen.
Je kan dit ook weer peperduur maken door een M*booster te nemen, maar je kan ook een simpele gebruiken.
Je hebt dan misschien geen MFX-terugmelding maar maar je kan voor een paar tientjes al vooruit.
Re: MS-2 + transformator.
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: MS-2 + transformator.
Bedankt voor je reactie Huub. Ik zal me dan maar eens meer gaan verdiepen in het booster-gebeuren. :)

Groet, Marc
Re: MS-2 + transformator.
@Marc

Ik heb op de spoorclub ook dezelfde situatie, twee keer een mobile station 2 op het aansluitblok aangesloten met de standaard adapter trafo. Ik meende dat deze 36va was. Wat ik wel direct veranderd heb zijn de aansluitdraden van het kastje naar de rails.
Deze zijn standaard erg dun en een zwaarde uitvoering kan zeker geen kwaad. Bij meer belasting heb je dan minder spanningsval, misschien dat hierdoor het "hikken" wordt voorkomen.
Met vier treinen tegelijkertijd rijdend op de rails heb ik geen problemen.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: MS-2 + transformator.
Citaat van: Peter24 op zondag 28 april 2013, 22:05:37
..... Wat ik wel direct veranderd heb zijn de aansluitdraden van het kastje naar de rails.
Deze zijn standaard erg dun en een zwaarde uitvoering kan zeker geen kwaad .....

Heb ik toen ook gedaan, positief merkbaar effect.

Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hallo Jan,

Aangaande je berichtje #11, ik heb de tweede MS-2 inderdaad gekocht om sneller over te kunnen schakelen naar een andere loc + ik kan er 20 c.q 22 locs inzetten. Ook heb je nu 2 rijschakelaars waardoor je niet zoveel moet opzoeken als je er maar één hebt. Misschien kan ik er voor elke verdieping (met gescheiden stroomvoeding) er één gebruiken? Ik gebruik geen enkel grafisch ontwerp programma, ook omdat ik nog niet weet welk gedeelte van de kamer ik ga gebruiken voor m'n treinbaan + ik ben niet zo goed met computers!  :(  Ik ga er vanuit dat het allemaal wel goed gaat komen! :D

groeten, Willem.
Re: MS-2 + transformator.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hallo Willem, als je twee verdiepingen gaat maken, let dan goed op de gescheiden stroomkringen. Volgens mij is dat nog niet zo simpel, de twee voedingen mogen absoluut niet met elkaar in verbinding komen. En het lijkt met als je over het rail gedeelte rijd waar dat dan komt te zitten, er toch een moment is dat de sleper de beide stroomkringen met elkaar verbind. Misschien dat er iemand is die weet hoe dit op te lossen, maar het is wel een belangrijk puntje van aandacht.

Dirk-Jan
Re: MS-2 + transformator.
keeszondag
gast

Re: MS-2 + transformator.
Dirk Jan, met een sleper wipper, zoek maar eens hier op het forum.
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hallo Dirk-Jan,

Het lijkt mij juist wel erg simpel, want de stroomkringen kùnnen niet met elkaar in contact komen!
Stel je bijvoorbeeld het volgende voor; je hebt 2 platen van 1.30 x 2.50 m. Op elke plaat maak je een leuke treinbaan met een eigen stroomkring, wisselbedining, lampjes etc. De eerste plaat komt op het onderstel te liggen, en 13 cm. daarboven wordt de tweede plaat geplaatst. Op een tableau komen de MS-2 treinbesturing en de wisselbesturing van beide treinbanen (wèl gescheiden), zodat je alles bij de hand hebt. Natuurlijk is het de kunst om bijvoorbeeld de 2 banen te laten "verspringen" en/of open stukken te maken, waardoor je de onderste baan ook gedeeltelijk te zien krijgt. Dat is het moeilijkste van alles, om de twee banen dmv. scenery en landschap met elkaar te "verbinden". Dit alles is alleen nog maar een idee van mij, en misschien is het helemaal niet toepasbaar en ingewikkeld, maar dàt ben ik nu voor mezelf aan het uitzoeken. Ik denk dat iedereen op het Forum wel 100 ideeën heeft gehad, en dat ze allemaal in de prullebak zijn beland omdat idee nummer 101 het uiteindelijk geworden is.  :D  Hopelijk is het nu een beetje duidelijker geworden wat ik bedoel.

groeten, Willem.

Re: MS-2 + transformator.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: MS-2 + transformator.
Allemaal duidelijk. Mijn opmerking was ook bedoeld om duidelijk te maken dat je aandacht moest besteden aan een gescheiden stroomkring. Ik ging er ook al vanuit dat je dat wel wist, maar toch wilde ik het even opmerken. Beter een keer teveel gemeld dan niet gemeld en later moeten lezen dat er dingen zijn stuk gegaan.

En dan een link naar mijn bouw en frutselwerk, ik heb ook 2 nivo's, maar daar zit 46 cm tussen. Misschien leuk om een ideetje op te doen.
klik

Dirk-Jan
Re: MS-2 + transformator.
Lid sinds: 2008

offline
Re: MS-2 + transformator.
Hoi Dirk-Jan,

Je hebt helemaal gelijk, je kan het beter 10 keer teveel zeggen dan 1 keer te weinig, want dan zit je inderdaad met de gebakken peren als er iets naar de knoppen is. Mooie link naar jouw knip- en fröbelwerk, de moeite waard om dat eens op m'n gemak door te spitten, daar kan ik nog een hoop van leren!  :thumbup:

groeten, Willem.