Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?

Gestart door Treinofiel dinsdag 23 april 2013, 11:46:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Hallo allemaal,

Mijn 3760 heeft een vreemd probleem.
In deze lok zit een printje voor de Zwitserse lichtschakeling, waarop de verlichting is aangesloten. Aan de onderzijde zitten 4 diodes. Het printje zit met een schroefje aan het chassis vast en haalt daar ook zijn massa vandaan.





Maar als ik dit schroefje gewoon vast draai (zoals het hoort) gebeurt er iets vreemds:
- de motor stopt met draaien of gaat op volle toeren draaien
- de lok laat zich soms niet meer omschakelen
- de lampjes gaan heel zacht branden.
Als ik het schroefje dan weer los draai is dit probleem verholpen. Wel doet de verlichting het dan helemaal niet.

In het begin dacht ik dat de decoder (6090) kaduuk was, maar omdat de motor aansturing incl. de twee potmeters voor max. snelheid & optrek- & afremvertraging nog goed werken, twijfel ik daaraan.
Kent iemand dit probleem of kan iemand mij een tip geven hoe dit op te lossen?
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
heb je al eens geprobeerd met gewoon een stukje plakband over de 4 diodes te plakken en dan weer alles te monteren ? Misschien ligt 1 van de pootjes ergens aan de massa
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Helaas Dani... mag niet baten; zelfde problemen.

Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Hoi Rolf,

Sinds wanneer doet dit probleem zich voor?? Ik heb diverse Ae 6/6 met diodeplaat maar tot nu toe geen problemen ondervonden.

Als de diodeplaat stuk is, kun je misschien bij Keuterman een nieuwe bestellen. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Zijn ze niet leverbaar: dan kan ik eens kijken of ik nog zo'n plaatje als reserve op de plank heb liggen. Stuur me in dat geval dan een PB'tje.

Mvg
Henk
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Hallo Henk,

Sinds wanneer deze lok (overigens een Re 4/4 VI en niet IV) dit probleem heeft, weet ik niet meer. Hij stond al een tijdje in de vitrine met dit probleem.
Maar als het printje (art.nr. 622550) kapot is, dan kunnen dat alleen de diodes zijn; verder zit er geen elektronica op.

De diodes zou ik kunnen vervangen, maar zouden deze het probleem kunnen zijn?

Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Rolf,

Meet de diodes eens door met een multimeter in diode stand.
In dit topic kun je meer info vinden over het printje.
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Hallo Rolf:

ik zou het volgende doen:

1) eerst de dioden doormeten of die nog goed zijn. je hoeft ze maar aan een kant even los te pikken.
2) omdat er iets gebeurd bij het aandraaien kunnen er haarscheurtjes in de banen zitten: dus alle banen voorzichtig vertinnen. Het zijn maar korte stukjes, dus dat moet te doen zijn.
3) je zegt dat de aarding via de schroef loopt. Ik zou een aparte aarddraad naar dit printje solderen.

als ze het nog niet doet, ja dan wordt het dieper graven en weet ik het nu ook even niet.

groet Nico
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Citaat van: Kappa op dinsdag 23 april 2013, 16:22:15
Henk,

Meet de diodes eens door met een multimeter in diode stand.
In dit topic kun je meer info vinden over het printje.

Dag Ad,

Je bedoelt waarschijnlijk Rolf: die heeft problemen met de diodeplaat .................. O:-D

Groeten,
Henk
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Ik heb het aangepast Henk, bedankt. ;)

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 23 april 2013, 16:33:55
3) je zegt dat de aarding via de schroef loopt. Ik zou een aparte aarddraad naar dit printje solderen.
Nico, waar moet die draad dan heen?
Er zijn geen andere massa punten in de lok om deze nieuwe draad op te solderen.
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Hallo Rolf,

op een van de eerste foto's zie ik dat de bruine draad links en rechts het printplaatje verlaat. (bruin is volgens M de retour leiding = massa). Dit kan er op duiden dat alleen via dit plaatje massa gemaakt wordt m.a.w. als het massa circuit op dit plaatje niet goed is kan je allerlei problemen verwachten, eigenlijk zoiets als je beschreven hebt. Ik zou dat koperbaantje eens goed controleren te samen met de bevestiging die dan kennelijk het stroomcircuit moet sluiten naar het metalen frame van de lok. Ik denk namelijk dat bij de schroefbevestiging het probleem zit.
Ik heb de lok zelf niet, dus ik moet afgaan op wat ik zie en wat ik weet.

Je zou nog kunnen proberen een draad op de bruine draad op het plaatje te solderen en deze rechtstreeks te verbinden met het metalen chassis en dan kijken of het probleem over is. Waar je die het beste kan aansluiten kan ik zo niet zeggen, maar in ieder geval rechtstreeks op het metaal; vaak zit er wel ergens een schroefje waar je de draad onder kan steken, het is alleen maar om te proberen.

groet Nico

Ik heb inmiddels z'n zusje open gemaakt (83463) en een foto gemaakt van de verbinding. Je ziet duidelijk op de voorgrond de groengele koperbaan met een aftakking recht naar boven naar de schroef. Volgens mij zit daar je probleem, Verder ben ik het met je eens: er zijn geen goede bevestigingspunten voor een alternatieve retour leiding. Dus volle inzet op de schroefverbinding en de koperbaan verbinding met de bruine draad.



Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
ben toch benieuwd hoe dit probleem is afgelopen????

Nico
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Dit probleem is helaas nog niet verholpen  :(
Kort nadat ik het probleem hier gepost heb, heb ik even geen tijd  voor gehad om al jullie tips na te trekken.
Inmiddels wel en de stand van zaken is nu:
- de loc rijdt helemaal niet meer; vrees dat de decoder kaduuk is
- Het probleem zit 'm niet in de massa leidingen op het printje; die heb ik met de multimeter doorgemeten in 2 situaties: met de schroef van dat printje los en vast.
- De diodes kan ik niet doormeten; althans ik weet niet hoe ik dat zou moeten doen met mijn multimeter (Velleman DVM92)

Tips voor hoe verder zijn welkom!
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Die diodes kan je simpel doormeten met de 'Diodestand' geeft zo'n piepje als er stroom door kan.
Eventjes de pinnen van de multimeter er tegen en bij geen piep ff omdraaien. Als je weer geen piep of 2x piep krijgt kan het zijn dat ze kaduuk zijn.


groeten Dylan
Re: 3760 - Problemen met printplaatje voor lichtschakeling?
Een goede diode in doorlaatrichting gemeten geeft geen piep.
Die piep krijg je pas als de verbinding onder de 10 Ohm komt.
Dit is het geval als de diode doorgeslagen (kapot) is.

In de diode-stand van de meter geeft de meter aan hoeveel spanning er over de diode staat: 0,6 a 0,7 Volt in geleiding gemeten.
In de andere richting (sper) mag de meter niet reageren.
Let op je vingers ! Hiermee maak je zo een hoogohmige verbinding en dat ligt niet aan de diode.......