Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat

Gestart door Lange trein donderdag 11 juli 2013, 21:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Goeden avond Allen,
Ik kreeg verleden weekend 2 locjes binnen, beide in een niet al te beste staat:
- Märklin 3029 met een van de aandrijfwielen los van de as. Er zit zoveel spel op dat het kantelen van de loc op zijn zij, voldoende is om het wiel (met drijfstang) van zijn as te laten schuiven! Hoe kan ik dit herstellen?
- Märklin ????: het juiste nummer ken ik niet, maar op de stuurhut staat enerzijds het opschrift Märklin met eronder 24 058 en aan de andere zijde FM 800 met eronder 24 058. De witte opdruk van deze markering, alsook de opdruk van de markering op de ketelneus, zijn in de loop der jaren weggesleten. Het chassis is op verschillende plaatsen zijn rode verf kwijt, vooral op de rode 'buizen' net voor de stuurhut onder de ketel. Is dit eenvoudig te herstellen? Ik dacht dat de type aanduiding FM 800 duidde op een oude loc maar de loc heeft een plastic cap! Hoe verklaar je dit?
Ik plaats dit weekend wat foto's want nu zijn de kinderen het huis uit met de camera.
Beide kappen hebben in de jaren stilstand behoorlijk wat stof verzameld en dat zit behoorlijk vast. Mogen ze gewassen worden in een licht maar koud sopje?
Het verhaal achter deze locs is lang: de gehele Märklin installatie was oorspronkelijk van een neef van mij die ze een 3-tal jaar terug aan de zoon van een broer van hem gaf. Omdat deze wist dat ik ook een Märklin baan heb, waren we van plan om samen zijn baan terug op te bouwen, maar door zijn plotse en onverwachte heengaan zijn we nooit zover gekomen. Zijn vader is nog helemaal niet over het heengaan van zijn zoon en dit weekend wou hij dat ik de baan en alles erop en eraan meenam in memoriam van zijn zoon. Ik heb de locs een onderhoudsbeurt gegeven en buiten wat hierboven vermeld staat, mankeren ze bijna niets. ze lopen beide vlot, soepel en bijzonder geruisloos op de testbank. Ze zijn destijds intensief bespeeld en dragen daar de sporen van. Ik wil ze niet gaan restaureren tot een als nieuwe staat, maar toch een minimum aan herstellingen uitvoeren vandaar mijn vragen.
Ik beloofde zijn vader dat ze een aparte en bijzondere plaats op mijn baan zouden krijgen ter ere van mijn neef en daarom waardeer ik jullie komende hulp des te meer. 
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Hoi Denis,
Citaat van: Lange trein op donderdag 11 juli 2013, 21:55:48
- Märklin ????: het juiste nummer ken ik niet, maar op de stuurhut staat enerzijds het opschrift Märklin met eronder 24 058
Dit is de 3003

Spoelen in een lauw sopje van groene zeep(niet aggressief) en water.
Daarna afspoelen en aan de lucht laten drogen.

grt Piet.
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Hallo Denis,

bij de 3029 het wiel er weer op drukken tot de juiste wielafstand, dan zou het wiel weer moeten klemmen.

De 24/058 is vermoedelijk een Marklin loc met artikelnummer 3003 van de 1e bouwserie geproduceerd tussen 1956  en 1958 met een schakelhandel.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
@ Piet: bedankt voor de uitleg. Maar klopt die plastic kap? Er zit inderdaad een richtingswisselhandel (die moet ik onthouden voor de scrabble) op!
@ Walter: Heb ik gedaan, maar je duwt het wiel tot tegen het chassis zonder weerstand en bij het kantelen van de loc schuift die er gelijk weer af.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Hallo Denis,

als de as niet aan de andere kant uitsteekt zou je het nog kunnen proberen met secondenlijm, anders op zoek naar een nieuw wiel en/of as, de loc is zo veel verkocht dat er vast wel iemand onderdelen van moet hebben,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Bonjour Denis,

Si la réparation avec de la colle rapide échoue, alors j'ai la 3029 ou une roue (s) de cendres pour vous, c'est gratuit et pour rien.
Je vois que vous vivez dans le beau village près de Mouscron Dottignies en Hainaut. Je pense qu'il ya aussi un facteur viendra, donc je tiens à vous entendre.


au revoir,
Koos Wijmans Dongen ;)

Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
@Koos: fijn dat je in het Frans antwoord, maar als goede Belg (ik wil hier niemand degraderen tot slechte Belg) spreek en lees ik vlot onze 3 landstalen en meer. Ik ben Vlaming van geboorte maar woon nu in Wallonië en voor mijn job doorkruis ik gans Europa!
Tof dat je een wiel en/of asje aanbied. Ik probeer dit weekend de secondenlijmreparatiemethode (nog zo'n scrabbel kanjer) uit en zie hoe ver ik kom.
Foto's en relaas van herstelling volgen dit weekend.
@Allen: ik waardeer ten zeerste Jullie spontane en hulpvaardige reacties.  :thumbup:
Met vriendlijke groeten,
Denis
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
 Bon soir Denis

Is oke hoor, vond het leuk om in het Frans te antwoorden , is weer een iets anders
Ik hoor graag van je wetenswaardigheden en mocht het niet lukken, de wielen en asjes liggen klaar voor je.
Je kun me altijd een PB of een email sturen indien nodig en  mijn email adres staat in mijn profiel.

Bon soir

Gr Koos
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Hallo,
Via deze link kan je de foto's zien van de BR 24 voor en na zijn bad. http://www.mijnalbum.nl/Album=XQLUDOTW
Zoals gezegd, deze loc heeft behoorlijk 'geleefd' en draagt er ook de sporen van.
Kan iemand mij helpen om de letters terug wit te krijgen alsook om de rode delen terug netjes te schilderen? Techniek, welke verf, voorbereiding, afwerking?
Alvast bedankt.
Denis
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
hoi Denis
Voor de kleurencodes (RAL) Duitse spoorwegen  kun je kijken in 'onze" Wiki en voor de verf kun je dan het beste verf nemen verkrijgbaar in de modelbouwwinkels zoals het merk Humbrol oid

De letters kun je behandelen met een verfstift met een zeer fijne punt en/ of met een een heel fijn penseel maar een vaste hand is daarbij wel gewenst . Dus eerst werken  en dan pas een pintje vatten  :D


gr koos
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Dag Koos,
Het is maar als ik er een paar op heb dat dat vervelend trillen stopt!!! >:-D
IK zoek het even uit wat betreft de kleurcode, bedankt voor de hulp.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Er zijn al een paar reacties, maar ik wil graag mijn ervaring ook geven.
De witte letters zijn 'terug' te halen met een witte merkstift zoals ze
wel worden gebruikt voor het maken van Kerstkaarten. Anders met een
ragdun penseeltje en een vaste hand met een beetje verdunde Humbrol.
Uiteraard wel eerst goed vetvrij maken.

Ik heb als kind ook zo'n oude 3003 (gekocht eind jaren vijftig) gehad met een omkeerhendeltje, deze
had ook een plastic kap. Tenminste, ik hoop dat je vraag over deze lok gaat.

Wat een droevig verhaal zit er achter die lokjes. Ik hoop dat de vader van die jongeman ze tot
nagedachtenis van zijn zoon weer op je baan kan zien rijden.

mvg Frans
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Dag Frans,
Het gaat hem inderdaad om een goeie ouwe 3003, met omkeerhendel en plastic kap.
De witte letters zullen terug gewit worden met een witte stift, want ik zie het niet zitten om dit te lukken met een penseel.
De vader is er inderdaad op gebrand om de lokjes van zijn zoon terug te zien rijden. Ze krijgen een apart cirquit binnen de bestaande baan.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: 3029 en BR 24058 in njiet al te beste staat
Wat goed dat je dit doet!

mvg Frans