Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0

Gestart door Wijbe maandag 22 april 2013, 18:10:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Beste heren en dames,

In mijn BR 03 moet een nieuwe rookgenerator, de oude rookt niet meer. Met schoonmaken hem helemaal vernield. Ik vermoed overegins dat hij is 'verbrand' omdat hij maar geschikt was tot 14 volt.

Nu is de vraag, welk type heb ik nodig? Ik vermoed Seuthe 11, klopt dit?
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Idd Wijbe dat klopt

Gr, Jan
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Seute nr 11 werkt tussen de 16 en 22 volt, deze gebruik ik als hij rechtstreeks via een relay op de baanspanning wordt aangesloten.

Als hij via de decoder wordt aangesloten gebruik ik nr 10 die loopt op een spanning tot 16 volt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Hoi Peter,

Dat vind ik niet logisch, aangezien uit een decoder altijd een spanning komt die hoger is dan je 16V. Je dimt het via puls modulatie, je aantal volts blijven dan gelijk, alleen pas je je bloklengte aan.

Echter zit hij dan aangesloten aan de decoder, en de baanmassa, en dan heb je maar de helft van je massa beschikbaar?
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Ik heb ervaren dat dit prima werkt, bij een aantal van mijn loc,s is dit al het geval, als je een Seute nr 11 gebruikt rookt hij te weinig naar mijn idee, zet je er een nr. 10 in dan rookt hij er lekker op los.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Dat klinkt logisch, aangezien je de nr. 10 flink belast. Teveel vermoed ik. Dus wat is nu juist? Mij lijkt een nr. 11, echter gaat hij te weinig roken omdat je maar de helft van de massa hebt. Beter lijkt me een geissoleerde erin die hangt aan de retour draad?
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Hoi Wijbe.
Ik heb in mijn BR03 een gewone Märklin 7226 zitten, deze rookt al 7 jaar geweldig mooi en heeft al vele duizenden "brand" uren, daarbij gooi ik deze ook nog eens tot de nok toe vol! O:-D
Ik heb ook verschillende Seuthe's ingebouwd maar het enige verschil wat ik zie, is altijd minder, of hooguit gelijke rook.

Waarom moeilijk doen als het ook eenvoudig (en prachtig rokend! :P) kan!?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Tsjah :mrgreen:

De mijne ging vandaag stuk. Hij wou niet meer roken. Leek me een Märklin die erin zat.

Nu las ik ergens iets dat je het stokje eruit kon trekken, maar die brak meer af leek het....
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Wijbe,

Wat Peter zegt klopt.
Bij delta lokomotieven werd de rookgenerator direct op de baanspanning aangesloten, omdat deze geen AUX hadden.
Daarvoor gebruikte Marklin de Seuthe 11.
In alle gevallen als de rookgenerator tussen de AUX en chassis, of tussen decoder + en chassis word aangesloten, gebruik je Seuthe 10.
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Hoi Ad,

Had ergens in de vergeten kelders van het forum ongeveer hetzelfde berichtje van je gevonden. Heb dan ook Seuthe 10, 20 en 22 besteld.

In iedergeval bedankt voor de info!
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Hoi Wijbe.

Citaat van: Wijbe op maandag 22 april 2013, 20:33:09
De mijne ging vandaag stuk. Hij wou niet meer roken. Leek me een Märklin die erin zat.

Ja, dat is volgens de bekende wet van Murphy! :D

Citeer
Nu las ik ergens iets dat je het stokje eruit kon trekken, maar die brak meer af leek het....

Het "stokje" is een hol metalen buisje met aan de onderkant een schuine punt en aan de bovenkant vlak.
Bij de Märklin 7226 zit een setje accessoires, waaronder een extra buisje, je kunt deze uit de rookgenerator trekken en de reserve plaatsen.

Veel succes en plezier met het "roken".

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Klopt, heb een seuthe waarbij het stokje er wel uit kon, staafje zat vol met zwarte rotzooi. Schoongemaakt maar krijg hem helaas niet meer werkend. Per ongeluk eens een verkeerd flesje gepakt en voordat je het door had zat er een hele verkeerde olie in.

De marklin generator lijkt echter een 'onverwisselbaar' stokje te hebben. Je kunt hem er niet uit trekken. En het buisje lijkt ook niet van metaal.

In iedergeval 2 nieuwe generatoren besteld, en plaats deze wel. Is de boel tenminste weer goed in orde.
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
De Märklin rookgeneratoren, worden gemaakt door Seuthe...
Märklin 7226 is Seuthe nr 10.
Märklin 72270 is Seuthe nr 20.

Rookopbrengst kan in DCC mode geprogrammeerd worden, zie aanhangsel (uit V4.4.1)
even naar beneden scrollen...


Edit nobody: Rookopbrengst enz. toegevoegd.

Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Hoi Wim,

Zo  had ik hem ook ingesteld in mijn 86'er. Echter betrof dat wel een geissoleerde versie, dus aan de retourdraad van de decoder. Lijkt mij dat dat meer rookopbrengst geeft?
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
De rookopbrengst is afhankelijk van de CV waarden. En wél of niet "gedimt".
Met de waarden die op bovenstaande screenprint staan, rookt m'n naar Loksound V4 omgebouwde BR 24 (generator aan massa) prima.
Re: Rookgenerator Marklin BR 03 37955 Esu lokpilot/loksound 4.0
Wijbe, je stelde me een vraag, per PB, over rookvloeistof.
Het door mij gegeven antwoord zet ik ook hier neer, ter informatie van belangstellenden:

"Bij voorkeur gebruik ik de vloeistof van Seuthe.
Een poos geleden heb ik een flacon van 250 ml inhoud gekocht. Artikelnummer 106.
Daar kun je een poos mee toe."

Seuthe 106 (voorbeeld) ===> klik