Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Restauratie Marklin 3000 BR89 006

Gestart door Sattrickske zondag 03 maart 2013, 22:17:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Deze loc ga ik ook proberen te herstellen.  De wielen zaten bijna volledig vast, de rotor van de motor zag zwart en de decoder deed het niet meer (oude MM2).  Dus ook wat werk aan de winkel.
Eerst begonnen met 'm helemaal uit mekaar te halen en direct in een badje met wasbenzine gestopt (zat barstensvol olie :error:).  Alle smurrie is eruit en weer de handel correct gesmeerd, wielen en drijfstangen gaan nu heel vlotjes rond.

De BR89 na de poetsbeurt:


De motor is reddeloos verloren (althans de rotor) en dus ga ik 'm vervangen door een 60943 hoogvermogen motor van Marklin.  Deze zou volgen Marklin een correct upgrade voor deze loc moeten zijn; maar het klopt niet helemaal.  De andkers van de 5 polige motor zijn een 2-tal mm dikker dan hun oudere 3-polige broertjes en daardoor komen de bevestigingsschroeven in aanraking met achterste wiel.  Het scheelde maar een halve millimeter, dus heb ik andere schroef gebruikt en de kop ervan wat afgefreesd.  Nu zit er 0.2mm speling tussen de schroef en het wiel, ik hoop dat genoeg zal zijn, op 't eerste zicht wel.
De decoder wordt een ESU LokPilot V4, daarnet alle draajes eraan gesoldeerd, morgen gaan we de verlichting aanpakken.  Ben er nog niet uit of ik achteraan sluitlichten ga steken of niet, deze zijn oorspronkelijk niet voorzien.  Ik denk eraan om 3 gaten te boren en daar 3mm fibers in te stoppen met daar achter telkens een ledje.  Wat denken jullie, aanpassen of toch maar afblijven?
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Patrick,

Je bent lekker bezig zo.

Ik zou er gelijk verlichting in maken.
Dit soort locjes reed toch ook regelmatig achteruit.
Ga je dan ook een enkele pit als rangeersein maken?

Fibers is een optie,heb je smd leds ook al overwogen? Druppie Kristal Klear  en je hebt weer een lens in je lamphouder.

Gr Robin
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
hmmm, die Kristal Klear kende ik nog niet.  Weeral iets bijgeleerd zie, deze ga ik zeker eens uitproberen.
Het rangeersein weet ik nog niet, m'n lopi heeft maar 4 uitgangen.  2 zijn er al gebruikt voor de lichten tijdens het vooruit en achteruit rijden; de derde wou ik gebruiken voor de cabine verlichting.  Dus kom ik er eentje te kort als ik alles rechtstreeks aansluit.
Maar je geeft me stof tot nadenken, ik eens nakijken of ik beide rangeerseinen (voor en achter) niet kan aansturen met één uitgang van de lopi door ze te combineren met de gewone rij-lichten en er een transistor aan te koppelen die de andere leds uitschakelt als het rangeercommando wordt gegeven.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: Sattrickske op zondag 03 maart 2013, 22:17:52

De motor is reddeloos verloren (althans de rotor) en dus ga ik 'm vervangen door een 60943 hoogvermogen motor van Marklin. 

Hallo,

Het is uitsluitend uit nieuwsgierigheid dat ik je vraag waarom naar jouw oordeel een lokje dat in het écht naast rangeerwerkzaamheden ook wel met drie à vier twee-assers op lokaalbaantjes in het vlakke land werd "losgelaten" van een een hoogvermogen-motor moet worden voorzien. Deze zeer eenvoudige lokjes waren door Märklin nadrukkelijk bedoeld om beginners binnen te leiden in de modelspoorwegwereld. Ze zijn mechanisch - net zoals de toenmalige Opel Kadett - van opvallend goede kwaliteit. Met hun redelijk lange originele sleper en driepolig anker rijden ze -als ze goed zijn onderhouden- zonder problemen over de baan. Ik heb zelf ook nog zo'n zeker veertig jaar oud modelletje dat nog steeds met zijn originele anker ( en tijdig vervangen koolborstels ) vlekkeloos over mijn analoge baan kan rijden. Wel heb ik vorig jaar de mechanische rijrichtingschakelaar vervangen door een digitaal schakelaartje. Niet dat de oorspronkelijke rijrichtingschakelaar het niet meer deed, maar die bijna onvermijdelijke  "bokkensprong" bij veranderen van de rijrichting ging me tegenstaan. Bovendien ben ik dankzij dat vervangende Uhlenbrockje 75 000 nog steeds van plan er - nu dat schakeltechnisch mogelijk is geworden - net als jij er wisselende verlichting in aan te brengen (wat me overigens geen sinecure lijkt omdat in zo'n klein modelletje daar niet veel ruimte voor aanwezig is). Enfin, dat zie ik nog wel.

Ik neem niet aan dat je er twintig wagens achter gaat hangen, dat was in het écht ook niet het geval. Is het meer een kwestie van soepeler rijden of zoiets?

Ik hoor het graag,

Gegroet,

Rob
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Wel ik heb ook nog een paar van die oude 3-polige locjes die nog wel rijden, maar eens je de 5-polige 'geproefd' hebt, wil je niets anders meer.  Dus op termijn gaan de oude, nog werkende 3-polige ook vervangen worden.
De reden: het rijgedrag! En zeker voor rangeerlocs die op lage snelheid rijden.  De 5-polige motor gedraagt zich stukken beter bij lage snelheid dan de 3-polige; ik heb ooit ergens gelezen dat het koppel van deze motoren ong. 3x hoger is dan de klassieke motoren.  M'n 5-polige motoren reageren al vanaf speedstep 1 (van de 128), terwijl de 3-polige pas vanaf 10/15...
Het rijgedrag van zo'n 5-polige motor in combinatie met een goede decoder (in mijn geval ESU) is gewoonweg subliem!
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
dag patrick,

ik heb zelf verschillende loc's rond rijden waarvan de rijeigenschappen niet bepaalt ideaal zijn. daar bedoel ik mee oplage snelheid willen ze moeilijk rijden, soms stotteren. zou dat simpel op te lossen zijn door een andere decoder toe te passen (meer rijstappen i.p.v. de 14 nu)??

ik ga je ombouw verslagen zeker volgen :thumbup: :thumbup:

alvast bedankt voor je reactie.

groet,
bert
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Een goede decoder verricht wonderen bij een loc! En ook al bij 3-polige ankers hoor. Mijn br89 met esu rijdt ook al weg bij stap 1 of 2. kwestie van goed afstellen van de cv-waardes!

Roy
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: brutes op maandag 04 maart 2013, 09:33:43
ik heb zelf verschillende loc's rond rijden waarvan de rijeigenschappen niet bepaalt ideaal zijn. daar bedoel ik mee oplage snelheid willen ze moeilijk rijden, soms stotteren. zou dat simpel op te lossen zijn door een andere decoder toe te passen (meer rijstappen i.p.v. de 14 nu)??
Ja en nee, zie ook de reactie van Roy.
Een goede decoder verricht meestal het 'zwaarste' werk.  Als je decoder niet deugt, mag je nog een top motor hebben zoals die 5-polige, dan nog zal je slechte rij-eigenschappen hebben.  Meer rijstappen is in de meeste gevallen wel een betere oplossing, op voorwaarde dat je motor (en ook de aandrijving naar de wielen) in goede conditie zijn.  De 5-polige motor is veel vergevingsgezinder, van zodra er her en der wat sleet op je loc zit, heeft deze motor vermogen op overschot om te compenseren; de 3-polige meestal niet.  Omdat 5-polige motors veel soepeler rondgaan dan 3-polige komt er veel minder sleet op.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Driepolig anker in combinatie met ESU Lopi V4.0 geeft prima rijgedrag.
Hier verslag van de ombouw van mijn CM 800 (BR 89) ===> klik
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: nobody op maandag 04 maart 2013, 15:28:38
Driepolig anker in combinatie met ESU Lopi V4.0 geeft prima rijgedrag.
Hier verslag van de ombouw van mijn CM 800 (BR 89) ===> klik
Inderdaad knap gedaan!  Jouw modelletje stamt precies uit de jaren 50-60?
Maar wat zou je zelf doen als de motor stuk is?  Vervangen door een identiek model of upgraden?  Op deze loc was het anker half gesmolten en de veldspool zag pikzwart, de lak van de spoeldraden was half vergaan.  Een gereviseerd 3-polig anker kost al gauw 10-13? (een nieuwe 17?), de veldspoel 10?.  Voor een paar euro extra heb ik een gloednieuwe hoogvermogen motor (25 à 27?).  Dus mijn keuze was snel gemaakt, des te meer omdat de decoder er ook aan was voor de moeite.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: Sattrickske op zondag 03 maart 2013, 22:59:03


Maar je geeft me stof tot nadenken, ik eens nakijken of ik beide rangeerseinen (voor en achter) niet kan aansturen met één uitgang van de lopi door ze te combineren met de gewone rij-lichten en er een transistor aan te koppelen die de andere leds uitschakelt als het rangeercommando wordt gegeven.

Je hebt geen transistor nodig.  Rangeer led als eerste vanaf de plus in de serie opnemen.
Na de 1e led een aftakking maken met een diode en een weerstand.
Dit doe je aan beide kanten en sluit je dan aan op een f uitgang.

Mvg,Robin
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: Sattrickske op maandag 04 maart 2013, 20:27:43
Jouw modelletje stamt precies uit de jaren 50-60?
Uit 1954. Als de motor naar haar grootje was, zou ik ook upgraden naar 5-polig :important: ;)
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: Hero op dinsdag 05 maart 2013, 00:42:15
Je hebt geen transistor nodig.  Rangeer led als eerste vanaf de plus in de serie opnemen.
Na de 1e led een aftakking maken met een diode en een weerstand.
Dit doe je aan beide kanten en sluit je dan aan op een f uitgang.

Bedoel je dit?
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Ja zou zo kunnen. Kan ook met de drie leds in serie.
Vanuit de plus gezien na de 1e led met een diode aftakken.

Mvg,Robin
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Patrick,

zo is je stroomverbruik wel 3x zo hoog als dat je de leds in serie zet.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Ad,
zo staan de LEDs toch parallel???
serie is toch achter elkaar, en parallel naast elkaar?

groet Winno
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Yep inderdaad nog niet bij stil gestaan, zal vanavond eens een ander schema'tje tekenen.  Shame on me!

Ik denk dat Ad een klein woordje vergeten is tussen 'hoog' en 'als': 'dan'.  Maar had aan de hand van jullie reacties meteen door dat m'n schema niet helemaal in orde is.  Waarvoor mijn dank.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Ziezo, een aangepaste versie met de leds in serie en met de juiste waarden voor de weerstanden (voor leds van 2.3V met een max. stroom van 20mA):
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Handig schema!
Ik vraag me alleen wel af wat de D1 en D2 nu precies doen. Ik zou denken, ze zorgen ervoor dat de stroom alleen naar de bovenste led kan gaan, maar moet die diode dan niet onder de aansluiting (net boven de 2 leds)?

Excuses voor de belachelijk slechte tekening, maar ik heb dit programma nog maar net en kan er amper wat mee..
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Brian,

Die diodes zijn pas nodig als de normale verlichting ,maar aan een kant brand. Volg de richting via de gezamenlijke aftakking.

bv. de voor verlichting brand. Na de 1e led  takt een lekstroompje af en gaat richting de verlichting achter.

In jouw tekening loopt de stroom door via de led ,weerstanden,diode en leds. Gevolg opgloeiende verlichting aan de verkeerde zijde.

Bij Patrick ligt er vlak voor de stroom aankomt  bij "voor" een blokkade : de diode,waar je het streepje van tegenkomt en dat is  :error:

Mvg Robin
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Dank je voor dit schema! kan ik wat mee voor de verdere upgrade van mijn E91: klik! super!
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: JeroenS op zaterdag 23 maart 2013, 21:58:53
Dank je voor dit schema! kan ik wat mee voor de verdere upgrade van mijn E91: klik! super!
Graag gedan!  'k Ben blij dat je er iets aan had.  Ik loet nog effe geduld oefenen om verder te kunnen, op dit ogenblik veel druk met andere zaken.  En voor dit locje heb ik andere leds besteld, want zoals je zelf al gemerkt had, de gele zijn te geel.  Heb er nu warm witte besteld en als je die niet te hard laat branden, zal de kleur goed genoeg zijn denk ik.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Deze loc heeft toch maar twee lampen aan de voorzijde? Waarom die derde lamp?

Ik heb er ook nog twee staan, de oudste 089005, eentje uit 1953 blijft origineel.
De nieuwere 089028 uit 1956 krijgt ook een 'beurt' en moet aan de digitale wereld worden aangepast. (Magneet en lopi4)

Maar dat schema ga ik maar eens opslaan bij de ombouw bestanden. Komt zeker van pas!

Grt
Willem
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Die van mij is een recenter model (begin jaren '80) en deze heeft 3 lampen aan de voorzijde.  De achterzijde is archi-lelijk: 3 geschilderde lampen 8o.
De achterste lampen zijn nu uitgeboord env van de voorste heb ik de lichtgeleider vervangen door individuele geleiders.  Gewoon een stukje lichtgeleider van 3mm diameter op lengte snijden, randjes vlakschuren en effe een aansteker ertegen houden en je hebt een eerste klas lamp O:-D

Oh ja, en 'k heb ook vensters aan de bestuurrderscabine toegevoegd (met Kristal Klear)
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Patrick, ik volg je voortgang! Hoef ik straks het wiel niet opnieuw uit te vinden  ;)
Als ik je schema goed begrijp heb je straks bij rangeren in de rijrichting drie seinen en achter één. Maar het zou toch 'dubbel A' moeten zijn (aan beide zijden drie)?
Ben benieuwd of je al deze componenten in zo'n klein model weggewerkt krijgt! Succes!
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: JeroenS op zondag 24 maart 2013, 22:34:19
Patrick, ik volg je voortgang! Hoef ik straks het wiel niet opnieuw uit te vinden  ;)
Als ik je schema goed begrijp heb je straks bij rangeren in de rijrichting drie seinen en achter één. Maar het zou toch 'dubbel A' moeten zijn (aan beide zijden drie)?

Niet noodzakelijk, bedoeling is dat ik via de LoPi tijdens het rangeren de lichten van de rijrichting uitschakel.  Tijdens het rangeren zal er één licht vooraan en één licht achteraan branden.  Maar inderdaad, ik heb hiervoor de hulp van de decoder nodig; zonder dit trucje zullen alle lichten blijven branden waarvan de rijrichting actief is.

Als je het niet kan oplossen met de decoder, kan ik je wel een schema'tje bezorgen die de rijlichten uitschakelt wanneer de rangeerlijn actief is via een weerstandje en een transistor.
Re: Restauratie Tante M 3000 BR89 006
Zo deze loc is nu ook afgewerkt, dit weekend de printjes gemaakt voor de ledjes en me de 3D-printer een paar houdertjes gemaakt voor deze prints.  De BR89 006 draait nu samen met de andere loc die ik hersteld heb al een paar uren rondjes.

Rangeersein:


Gewone (rij)lichten:


De LoPi is dusdanig ingesteld dat de rijlichten uitgeschakeld worden als het rangeer commando ingegeven wordt.  Handige decoder die ESU...

EDIT Ad: Foto tag hersteld.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Patrick, ik ben erg benieuwd naar deze foto, kan je meer vertellen over wat hier te zien is? Het lijkt een grote lichtverdeler? Waar zitten de LEDs precies?
http://s1236.photobucket.com/user/Sattrickske/media/ModelRailroad/EOS5D-101-5652_zps165941b1.jpg.html
Het locje met gedemonteerde bovenbouw.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Citaat van: JeroenS op maandag 01 april 2013, 22:12:27
Patrick, ik ben erg benieuwd naar deze foto, kan je meer vertellen over wat hier te zien is? Het lijkt een grote lichtverdeler? Waar zitten de LEDs precies?
http://s1236.photobucket.com/user/Sattrickske/media/ModelRailroad/EOS5D-101-5652_zps165941b1.jpg.html
Het locje met gedemonteerde bovenbouw.
Aha, zit je te neuzen in m'n fotoboek? :P  Grapje, steeds welkom!

Neen, het is geen lichtverdeler, maar één printje waar de leds, weerstanden en diode opzitten.  Dat printje pas precies in de binnenzijde van kap van de loc.  Aan de achterzijde zit een gelijkaardig printje.  De lichtgeleiders zitten reeds in de kap (of bovenbouw).
Beide printjes zijn met de CNC vervaardigt, maar je zou perfect een stukje experimenteer print hiervoor kunnen gebruiken.  Voordeel van de CNC is dat print heel precies past en veel dunner is (geen soldersel aan de achterkant).
Aan de onderzijde zit een houdertje van zwart ABS dat de prints aan het chassis van de loc bevestigt.  Deze zijn gemaakt met een 3D-printer, maar je kan ook wat stukjes styreen of ander plastic aan mekaar lijmen.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Patrick,

Ik denk dat je een heleboel mensen blij kan maken door de omtrek/afmetingen in een tekeningetje hier neer te zetten.
Dat maakt wat makkelijker na. ;) Gewoon vijlen tot de maat van het sjabloon.

Robin
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
U vraagt, wij draaien ;-)
Opgelet de prints waren oorspronkelijk getekend in Eagle, dus de afrondingen en afschuiningen zitten er niet in.  Gewoon de print effe tegen de schuurband (grit 80) houden en klaar is kees.
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Patrick,

Ik zie het al, jij kunt met gemak een eigen fabriekje beginnen.  :D Zeer professioneel zo! Ik beschik helaas niet over deze technieken, dus dat wordt gewoon draadjes solderen voor mij, ook heel leuk, maar anders. Je hebt het mooi voor elkaar zo, bedankt voor het delen! :thumbup:
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
Ik herinner me ooit een draadje gelezen te hebben over ombouw van de 3000, inclusief stoom generator.
Deze draadjes waren het niet. Het was rond 2003.

Maar wie weet heb je er nog wat aan.
M* 3000 lok
Digitalisierung einer Märklin BR89
Re: Restauratie Marklin 3000 BR89 006
mooi gemaakt ik ga dat ook proberen :thumbup:
groet
stan