Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Itrain hulp

Gestart door Roelie001 zaterdag 20 april 2013, 12:05:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Itrain hulp
Lid sinds: 2013

offline
Itrain hulp
Allen,

Ben al een paar avondjes bezig met proberen met i train een route te maken.
Ik heb mijn baan versimpeld naar 3 blokken, 2 stationsblokken en 1 vrije baan
Alle wissels zijn te besturen en alle s88 melders worden netjes gezien en gedetecteerd, daar licht het dus niet aan, maar ik maak ergens een denkfout ,maar na 3 keer de handleiding gelezen te hebben zie ik het nog niet .
Wie wil mijn setup eens bekijken en mij wijzen welke fout ik maak ?
Als bedankt !
Zie bijlage
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2008

I Train fan

offline
Re: Itrain hulp
probber het I Train forum eens die helpen je er wel mee.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Beste Roelie.

Ik heb het even voor je bekeken, de fout zat o,a. in dat 2 wissels op 1 adres staan, dat is niet handig.
Tevens heb je een aantal bezetmelders boven op het al bestaande onderdeel geplaatst.
iTrain denkt dan dat daar een ander spoor overheen loopt.
Dat is een fout die veel wordt gemaakt in het begin.
Teken en plaast altijd een element in dezelfde stand als het spoor loopt.
Ik heb de boel even nagekeken en aangepast.
Natuurlijk kan je naar het iTrain forum maar dit is hier heel erg simpel op te lossen.
Tevens heb ik je route ook even wat aangepast.
Succes en als je vragen hebt mag je me altijd benaderen.
Ik help graag mensen die met iTrain beginnen en die opstart problemen hebben.
Heb je eenmaal de basis kennis dan is de rest een logisch gevolg.
Je zou eventueel een workshop kunnen volgen bij Hobby In Praktijk.

Een bestand in iTrain opslaan doe je met de filenaam afgesloten met zip.
Zip zit in iTrain.
je bestandnaam ziet er dan zo uit.
naam??.zip
Hoop dat het nu een beetje duidelijk is en laat me nog even weten of het werkt.
Het zip bestand kan niet in de bijlagen, stuur me even per Pb je email adres dan zal ik het aangepaste bestand wat virtueel nu wel werkt door mailen.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Ik zie nu dat je het zelf had opgeslagen als een bck bestand a la koploper.
Heb iets aan de naam veranderd zodat je weet dat dit de nieuwe versie is.

Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2013

offline
Re: Itrain hulp
Dank tomhas !
Zal na het eten even kijken wat ik verkeerd heb gedaan
Mbt cursus bij HIP daar heb ik me al aangemeld maar ben pas in November aan de beurt , en toch eigenwijs zelf al begonnen met prutsen  B)
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Hoi Roelie,

graag gedaan, het was zoals we noemen een appeltje eitje, maar ja je moet dan maar net weten welk appeltje en welk eitje.

Het kan geen kwaad om toch al te beginnen, een beetje de basiskennis is al mooi meegenomen.

Laat nog even weten of het ook met de baan werkt, kijk even naar de wisseladressen, die heb ik veranderd, 1 wissel op 1 en het 2e wissel op 2.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2013

offline
Re: Itrain hulp
Hoi Thomas,

Het werkt !
Merk helaas wel dat ik de melders te dicht op de wissels heb zitten , en dat bijhet remmen (zelfs met hele lage snelheid) de loc stopt halverwege een wissel....
Maar ja dat is een klusje voor volgende week ... daar heb ik nu geen puf voor ( dagje wezen zwemmen)
Nogmaals bedankt voor de moeite , ik zal de info vanavond eens uittekenen voor mezelf, want ik maak nog steeds een denk fout ( denk ik)

Mvg Marco
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Waar je goed op moet letten is het plaatsen van de elementen zoals de bezetmelders.
Teken eerst je baan plan, dan ga je de elementen plaatsen, maar die moet je aan de rechter zijkant eerst dmv de toets T of R in de juiste positie draaien anders liggen ze er boven op.
Dat zie je dan ook wel goed want dan zit er een grijs blokje omheen.

Niks te danken voor de moeite, ik vind het altijd leuk om hobbyisten te helpen al is dat niet iedereen altijd met me eens maar daar hoef jij je niet druk om te maken. ;)
Lekker verder gaan met iTrain en later de workshop komt het allemaal goed.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Itrain hulp
Daar bestaat toch zoiets als een iTrain forum voor daar is Tom ook actief. En dan blijft alles op de plaats waar het eigenlijk hoort. Het hier neerzetten versnippert alleen maar nog meer de informatie en zoekt men zich helemaal het apezuur.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Ik heb er geen probleem mee als iemand op dit forum vragen stelt over iTrain en ik zal altijd zoveel mogelijk mijn kennis zien te delen.
Natuurlijk is er het iTrain forum waar ook dit soort vragen worden gesteld maar het kan zomaar zijn dat iemand zich daar niet thuis voelt of er geen weet van heeft dat het bestaat.
Om dan zomaar gelijk de deur voor iemands neus dicht te gooien heeft geen zin.
Samen op zoek gaan naar de oplossing is toch iets waar een forum ook voor dient dacht ik.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain hulp
Beste Marco,

En je moet even controleren of de remvertraging in de lokdecoder op 0 staat, anders blijf je wissels op rijden.

N.B., dit geldt voor elk automatiseringssysteem.

Groet, Anne W
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Beste Anne W, een wereld van onbegrip gaat er nu voor ons open.
Ik denk dat je iets in een verkeerd topic hebt gepost.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain hulp
Beste Tom,

Nee hoor, het is een algemene regel, immers als een programma als iTrain, Koploper, WDP, TC, RW, Raptor (en zo zijn er nog een paar), de lok een snelheidsopdracht 0 (nul) geeft en de lok reageert daar heel traag op omdat er afremvertraging in de decoder staat ingesteld, dan stoppen de treinen niet op de plek waar wij dachten dat ze zouden gaan stoppen.

Groet, Anne W
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Citaat van: Anne W op dinsdag 23 april 2013, 11:44:23
Beste Tom,

Nee hoor, het is een algemene regel, immers als een programma als iTrain, Koploper, WDP, TC, RW, Raptor (en zo zijn er nog een paar), de lok een snelheidsopdracht 0 (nul) geeft en de lok reageert daar heel traag op omdat er afremvertraging in de decoder staat ingesteld, dan stoppen de treinen niet op de plek waar wij dachten dat ze zouden gaan stoppen.

Groet, Anne W

De topicstarter zat met een heel ander probleem en heet geen Marco, vandaar dat ik denk dat je in het verkeerde topic zit, zo wordt het inderdaad voor andere allemaal een beetje verwarrend.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Itrain hulp
Beste Tom,

Kijk eens naar de tekst en ondertekening van bijdrage #6, verder einde van deze discussie.

Groet, Anne W
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Itrain hulp
Sorry, helemaal over het hoofd gezien, werd een beetje op het verkeerde been gezet door de naam Marco, dacht dat de topic starter Roelie hete.
Excuus geheel van mijn kant, Anne je hebt helemaal gelijk.
Re: Itrain hulp
Lid sinds: 2013

offline
Re: Itrain hulp
Inmiddels bericht gekregen dat ik op 14 Juli bij HIP de cursus I-train ga/mag volgen.

Ook na een aantal voorbeelden , valt het kwartje nog niet zodat ik mijn baantje kan inrichten